Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har ni era utekatter kastrerade ?
          Motti
          Inlägg 23-09-2010, 21:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Skulle vilja ta upp det här eftersom det är viktigt.Har ni utekatter så kastrera dom!vi har 400 000 hemlösa katter och katthemmen är överfyllda,en okastrerad katthona generarar 400 katter på två år på sin avkomma.Tror inte många förstår vilket stort problem det är i Sverige.Att skaffa katt är ett personligt åtagande och ett annsvar och dessutom kostar det,en katt ska vaccineras varje år försäkras och kastreras och ha mat.Har du en raskatt som du annvänder i avel så är sannolikheten liten att den gör lös ute och är fertil.Ett problem till är ju att det finns kattaids och det smittar så skaffar du en kattunge från en utegåendekatt så är risken stor att din katt är smittad och dör inom fem år.annledningen till att jag tar upp det här är att jag pratade med föreståndaren på Nässjökatthem de sliter sitt hår och mår dåligt för de kan inte ta in alla hemlösakatter här,de har plats för 30 katter och det är fullt redan ,ja det är alltid överfullt.Nu inför vintern så kommer många katter att dö av svält och undernäring mask sjukdommar.Så snälla släpp inte ut era katter okastrerade thanks.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-09-2010, 21:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det finns ju en husdjursavdelning där det brukar diskuteras katter bl.a.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Bengalow
          Inlägg 23-09-2010, 21:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Katter skall överhuvudtaget inte släppas lös utomhus, utan ägarens tillsyn. Gärna i halsband och snöre.
          ...skriver en som halkade i en stoooor kattskit igår i vår trädgård. Det tror faan att dom inte skiter hemma hos sig själv, när det luktar så gräsligt. Som tur var, så hade jag skor på mig, vilket jag inte brukar ha på sommarhalvåret. Hade jag sett katten, så hade den inte levt idag!!!

Citera
          Motti
          Inlägg 23-09-2010, 21:59
          Länk hit: #4

Medlem

Annledningen till att jag tog upp det här är att alla läser inte Husdjursidan och problemet är MYCKET större än vad folk i allmänhet vet,därför uppmanar jag folk här att kastrera sina utekatter.Pratade även med Polisen i Eksjö där de bekräfftade hur stort problemet är,där sa de att det nu även drabbar hundar i mycket större utsräckning.Man undrar ju ?vi är ju ett modärnt I land och så ha vi så här stora problem med katter och nu även hundar.

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 23-09-2010, 22:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

Har tyvärr ingen katt pga allergi. Jag tycker att det vore självklart att ha dem kastrerade.
          Har grannar som har en stor katt (utekatt) Den har aldrig stört mig eller min trädgård. Den går en runda och så går den hem.
          Jag gillar alla djur.
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 23-09-2010, 22:24
          Länk hit: #6

Medlem

Jag har själv en stor katt:) hälften Skogis hälften huskatt )som vi tog från ett katthem i Jönköping nu har han eller vi bot med honom i 9 år ;)självklart så är han kastrerad ID-märkt vaccinerad och försäkrad med tillsyn i stort set dygnet runt.I dag finns det lag på att en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen så nu är det olagligt att åka ifrån sin katt på semestrarna utan tillsyn!Jo jag älskar djur rolleyes.gif

Citera
          Katie
          Inlägg 23-09-2010, 23:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Jag bor på landet (på en gård) och jag har tre, eller ja, fyra katter från och med i morgon. Alla hanar. Gamle Hjalmar är kastrerad. Bengt, som snart fyller ett år, Kurt 5månader och Morgan 14 veckor är inte kastrerade.

Mina katter går ut och in som de vill. På kvällen ropar jag alltid in dem. Vill ha dem inne under natten. Alla tre kommer bli av med kulorna rätt snart. Det finns ingen honkatt i husen närmast i området. Otroligt nog så har alla hankatter.
          I.o.m att det inte finns några honor i närheten så vet jag med ganska stor säkerhet att hanarna kommer söka sig iväg efter honor om de inte kastreras. Så har de alltid gjort.

Är det inte tänkt att man ska avla på en katt så är det bättre att kastrera/sterilisera den. Honorna är dessutom allt annat än roliga när de 'marsar'.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Motti
          Inlägg 23-09-2010, 23:22
          Länk hit: #8

Medlem

Gott att höra din inställning Katie :)jo som sakt en okastrerad hankatt kan känna ett löp på över en mils avstånd,och är han i "Heta" så ger han sig ut och letar tills han får sig ett,så fungera katter.Samma här i byn bara kastrerade hankatter;)

Redigerat av Motti: 23-09-2010, 23:23

Citera
          omk
          Inlägg 24-09-2010, 01:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag har bara honkatter, 4 stycken. Alla är "iordning-gjorda".
          Herregud, annars hade jag haft typ 20 kattungar varje år .... blush.gif INTE BRA .....

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 24-09-2010, 06:35
          Länk hit: #10

Gäster

Vi har to hankatte, som selvfølgelig er kastrerede. De bestemmer selv, om de vil ind eller ud, da de har kattelem...

Og ingen problemer med naboerne - de er glade for dem, og de tager jo også deres mus og rotter!

Her er Bobby:

Bifogad fil  lillebob.jpg ( 157.91k ) Antal nedladdningar: 41

og her er Pim:

Bifogad fil  lillepim.jpg ( 84.99k ) Antal nedladdningar: 31

mvh
          Anja

Citera
          sqrulan
          Inlägg 24-09-2010, 06:53
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Mina två katter är kastrerade, en 5 år och en kring 15 år.

Till Bengalow: Det är mycket ovanligt om en katt inte skulle gräva ner sin skit så vad du halkat i måste ha varit nåt annat!

(ändrat till kastrering) 000.gif

Redigerat av sqrulan: 24-09-2010, 12:34

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 24-09-2010, 08:29
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Ser att några skrivit att de låtit sterilisera sina katter - det heter kastrering på både hon- och hankatter, vid en sterilisering skärs äggledare resp. sädesledare av och katten fortsätter löpa eller ge sig ut och leta honor. De fortsätter även para sig även om det inte "tar". Vid kastrering tas äggstockar och ofta livmoder bort på honor och testiklarna på hanar, katten förlorar könsdriften.

..och visst händer det att katter inte gräver ner sin skit! Gamla grannkatten gjorde så, satte sig mitt på gräsmattan, bajsade och gick därifrån. Mysigt. Att lämna sin avföring öppet är en väldigt tydlig revirmarkering.

Och till sist on topic: mina (inne-)katter är självklart kastrerade, jag har inga planer på att avla (även om två av mina tre är registrerade raskatter och jag skulle kunna bedriva seriös avel på dem).

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-09-2010, 13:02
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag håller med Bengalow! Bra sagt!

Citera
          aanderss
          Inlägg 24-09-2010, 18:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

ja han som bloggar är kastrerad crazy.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 24-09-2010, 19:11
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Bengalow @ 23-09-2010, 22:50) *
          Katter skall överhuvudtaget inte släppas lös utomhus, utan ägarens tillsyn. Gärna i halsband och snöre.
          ...skriver en som halkade i en stoooor kattskit igår i vår trädgård. Det tror faan att dom inte skiter hemma hos sig själv, när det luktar så gräsligt. Som tur var, så hade jag skor på mig, vilket jag inte brukar ha på sommarhalvåret. Hade jag sett katten, så hade den inte levt idag!!!

Det finns en katt som är bunden i en villaträdgård där vi brukar promenera förbi. Jag har aldrig tidigare sett en katt som ser så genuint ledsen ut. Jag blir gråtfärdig varje gång jag ser den.

Citera
          Motti
          Inlägg 24-09-2010, 22:17
          Länk hit: #16

Medlem

Katter ska deffenitivt inte vara instägda i lägenhetter !de ska vara ute.Man ska inte ha katt om de inte får gå lösa.Då mska man ha Marsvin i stället. Katter är rovdjur och mår inte bra av att vara instängda !

Citera
          Katie
          Inlägg 24-09-2010, 22:27
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:17) *
          Katter ska deffenitivt inte vara instägda i lägenhetter !de ska vara ute.Man ska inte ha katt om de inte får gå lösa.Då mska man ha Marsvin i stället. Katter är rovdjur och mår inte bra av att vara instängda !

bravo.gif 000.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 24-09-2010, 22:32
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:17) *

thumbdown.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Motti
          Inlägg 24-09-2010, 22:51
          Länk hit: #19

Medlem

Ja ni får tycka vad ni vill !katter ska inte vara instängda i lägenheter,dom som har katter i lägenheter har de största problemen !kissa och bajsare vad som helst i ren protest sönderklösta möbler osv ingen nattsömn osv.Något som vi kattägare måste lära oss är att välj avlad katter för att vara inne !katter har olika personligheter och olika gener precis som hundar de har olika behov och har också behov av olika miljöe så ska du ha innekatt så välj en Siames eller en Ragg doll.Om man ser på dom som skaffat tex tigrar som husdjur eller lejon !problem !Ska man ha katt så ska katten ha rätt att leva i en naturlig miljö får den inte det så avstå ´!och skaffa ett Marsvin i stället.Visst man kan rädda katter men inte till vilket pris som helst !man ska alltif tänka på djurets bästa inte på sitt eget bästa. Katter är som hundar alla passar inte alla,man väljer den katt som passar det liv man lever´.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 24-09-2010, 23:17
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:51) *
          Ja ni får tycka vad ni vill !katter ska inte vara instängda i lägenheter,dom som har katter i lägenheter har de största problemen !kissa och bajsare vad som helst i ren protest sönderklösta möbler osv ingen nattsömn osv.Något som vi kattägare måste lära oss är att välj avlad katter för att vara inne !katter har olika personligheter och olika gener precis som hundar de har olika behov och har också behov av olika miljöe så ska du ha innekatt så välj en Siames eller en Ragg doll.Om man ser på dom som skaffat tex tigrar som husdjur eller lejon !problem !Ska man ha katt så ska katten ha rätt att leva i en naturlig miljö får den inte det så avstå ´!och skaffa ett Marsvin i stället.Visst man kan rädda katter men inte till vilket pris som helst !man ska alltif tänka på djurets bästa inte på sitt eget bästa. Katter är som hundar alla passar inte alla,man väljer den katt som passar det liv man lever´.

thumbdown.gif
          http://kattstatus.se/artikelbanken.html

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 22:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon