|
Skulle vilja ta upp det här eftersom det är viktigt.Har ni utekatter så kastrera dom!vi har 400 000 hemlösa katter och katthemmen är överfyllda,en okastrerad katthona generarar 400 katter på två år på sin avkomma.Tror inte många förstår vilket stort problem det är i Sverige.Att skaffa katt är ett personligt åtagande och ett annsvar och dessutom kostar det,en katt ska vaccineras varje år försäkras och kastreras och ha mat.Har du en raskatt som du annvänder i avel så är sannolikheten liten att den gör lös ute och är fertil.Ett problem till är ju att det finns kattaids och det smittar så skaffar du en kattunge från en utegåendekatt så är risken stor att din katt är smittad och dör inom fem år.annledningen till att jag tar upp det här är att jag pratade med föreståndaren på Nässjökatthem de sliter sitt hår och mår dåligt för de kan inte ta in alla hemlösakatter här,de har plats för 30 katter och det är fullt redan ,ja det är alltid överfullt.Nu inför vintern så kommer många katter att dö av svält och undernäring mask sjukdommar.Så snälla släpp inte ut era katter okastrerade
*Stintan*
23-09-2010, 21:49
Det finns ju en husdjursavdelning där det brukar diskuteras katter bl.a.
Bengalow
23-09-2010, 21:50
Katter skall överhuvudtaget inte släppas lös utomhus, utan ägarens tillsyn. Gärna i halsband och snöre. ...skriver en som halkade i en stoooor kattskit igår i vår trädgård. Det tror faan att dom inte skiter hemma hos sig själv, när det luktar så gräsligt. Som tur var, så hade jag skor på mig, vilket jag inte brukar ha på sommarhalvåret. Hade jag sett katten, så hade den inte levt idag!!!
Annledningen till att jag tog upp det här är att alla läser inte Husdjursidan och problemet är MYCKET större än vad folk i allmänhet vet,därför uppmanar jag folk här att kastrera sina utekatter.Pratade även med Polisen i Eksjö där de bekräfftade hur stort problemet är,där sa de att det nu även drabbar hundar i mycket större utsräckning.Man undrar ju ?vi är ju ett modärnt I land och så ha vi så här stora problem med katter och nu även hundar.
vanjalarsa
23-09-2010, 22:04
Har tyvärr ingen katt pga allergi. Jag tycker att det vore självklart att ha dem kastrerade. Har grannar som har en stor katt (utekatt) Den har aldrig stört mig eller min trädgård. Den går en runda och så går den hem. Jag gillar alla djur. mvh vanjalarsa
Jag har själv en stor katt:) hälften Skogis hälften huskatt )som vi tog från ett katthem i Jönköping nu har han eller vi bot med honom i 9 år ;)självklart så är han kastrerad ID-märkt vaccinerad och försäkrad med tillsyn i stort set dygnet runt.I dag finns det lag på att en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen så nu är det olagligt att åka ifrån sin katt på semestrarna utan tillsyn!Jo jag älskar djur
Jag bor på landet (på en gård) och jag har tre, eller ja, fyra katter från och med i morgon. Alla hanar. Gamle Hjalmar är kastrerad. Bengt, som snart fyller ett år, Kurt 5månader och Morgan 14 veckor är inte kastrerade.
Mina katter går ut och in som de vill. På kvällen ropar jag alltid in dem. Vill ha dem inne under natten. Alla tre kommer bli av med kulorna rätt snart. Det finns ingen honkatt i husen närmast i området. Otroligt nog så har alla hankatter. I.o.m att det inte finns några honor i närheten så vet jag med ganska stor säkerhet att hanarna kommer söka sig iväg efter honor om de inte kastreras. Så har de alltid gjort.
Är det inte tänkt att man ska avla på en katt så är det bättre att kastrera/sterilisera den. Honorna är dessutom allt annat än roliga när de 'marsar'.
Gott att höra din inställning Katie :)jo som sakt en okastrerad hankatt kan känna ett löp på över en mils avstånd,och är han i "Heta" så ger han sig ut och letar tills han får sig ett,så fungera katter.Samma här i byn bara kastrerade hankatter;)
Jag har bara honkatter, 4 stycken. Alla är "iordning-gjorda". Herregud, annars hade jag haft typ 20 kattungar varje år ....  INTE BRA .....
Anja Danmark
24-09-2010, 06:35
Vi har to hankatte, som selvfølgelig er kastrerede. De bestemmer selv, om de vil ind eller ud, da de har kattelem...
Og ingen problemer med naboerne - de er glade for dem, og de tager jo også deres mus og rotter!
Her er Bobby:
[attachment=55074:lillebob.jpg]
og her er Pim:
[attachment=55075:lillepim.jpg]
mvh Anja
sqrulan
24-09-2010, 06:53
Mina två katter är kastrerade, en 5 år och en kring 15 år. Till Bengalow: Det är mycket ovanligt om en katt inte skulle gräva ner sin skit så vad du halkat i måste ha varit nåt annat! (ändrat till kastrering)
Whiskuchi
24-09-2010, 08:29
Ser att några skrivit att de låtit sterilisera sina katter - det heter kastrering på både hon- och hankatter, vid en sterilisering skärs äggledare resp. sädesledare av och katten fortsätter löpa eller ge sig ut och leta honor. De fortsätter även para sig även om det inte "tar". Vid kastrering tas äggstockar och ofta livmoder bort på honor och testiklarna på hanar, katten förlorar könsdriften.
..och visst händer det att katter inte gräver ner sin skit! Gamla grannkatten gjorde så, satte sig mitt på gräsmattan, bajsade och gick därifrån. Mysigt. Att lämna sin avföring öppet är en väldigt tydlig revirmarkering.
Och till sist on topic: mina (inne-)katter är självklart kastrerade, jag har inga planer på att avla (även om två av mina tre är registrerade raskatter och jag skulle kunna bedriva seriös avel på dem).
Orkidétjuven
24-09-2010, 13:02
Jag håller med Bengalow! Bra sagt!
aanderss
24-09-2010, 18:10
ja han som bloggar är kastrerad
Christa
24-09-2010, 19:11
CITAT (Bengalow @ 23-09-2010, 22:50)  Katter skall överhuvudtaget inte släppas lös utomhus, utan ägarens tillsyn. Gärna i halsband och snöre. ...skriver en som halkade i en stoooor kattskit igår i vår trädgård. Det tror faan att dom inte skiter hemma hos sig själv, när det luktar så gräsligt. Som tur var, så hade jag skor på mig, vilket jag inte brukar ha på sommarhalvåret. Hade jag sett katten, så hade den inte levt idag!!! Det finns en katt som är bunden i en villaträdgård där vi brukar promenera förbi. Jag har aldrig tidigare sett en katt som ser så genuint ledsen ut. Jag blir gråtfärdig varje gång jag ser den.
Katter ska deffenitivt inte vara instägda i lägenhetter !de ska vara ute.Man ska inte ha katt om de inte får gå lösa.Då mska man ha Marsvin i stället. Katter är rovdjur och mår inte bra av att vara instängda !
CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:17)  Katter ska deffenitivt inte vara instägda i lägenhetter !de ska vara ute.Man ska inte ha katt om de inte får gå lösa.Då mska man ha Marsvin i stället. Katter är rovdjur och mår inte bra av att vara instängda !
Kryddan03
24-09-2010, 22:32
CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:17)  Katter ska deffenitivt inte vara instägda i lägenhetter !de ska vara ute.Man ska inte ha katt om de inte får gå lösa.Då mska man ha Marsvin i stället. Katter är rovdjur och mår inte bra av att vara instängda !
Ja ni får tycka vad ni vill !katter ska inte vara instängda i lägenheter,dom som har katter i lägenheter har de största problemen !kissa och bajsare vad som helst i ren protest sönderklösta möbler osv ingen nattsömn osv.Något som vi kattägare måste lära oss är att välj avlad katter för att vara inne !katter har olika personligheter och olika gener precis som hundar de har olika behov och har också behov av olika miljöe så ska du ha innekatt så välj en Siames eller en Ragg doll.Om man ser på dom som skaffat tex tigrar som husdjur eller lejon !problem !Ska man ha katt så ska katten ha rätt att leva i en naturlig miljö får den inte det så avstå ´!och skaffa ett Marsvin i stället.Visst man kan rädda katter men inte till vilket pris som helst !man ska alltif tänka på djurets bästa inte på sitt eget bästa. Katter är som hundar alla passar inte alla,man väljer den katt som passar det liv man lever´.
Kryddan03
24-09-2010, 23:17
CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:51)  Ja ni får tycka vad ni vill !katter ska inte vara instängda i lägenheter,dom som har katter i lägenheter har de största problemen !kissa och bajsare vad som helst i ren protest sönderklösta möbler osv ingen nattsömn osv.Något som vi kattägare måste lära oss är att välj avlad katter för att vara inne !katter har olika personligheter och olika gener precis som hundar de har olika behov och har också behov av olika miljöe så ska du ha innekatt så välj en Siames eller en Ragg doll.Om man ser på dom som skaffat tex tigrar som husdjur eller lejon !problem !Ska man ha katt så ska katten ha rätt att leva i en naturlig miljö får den inte det så avstå ´!och skaffa ett Marsvin i stället.Visst man kan rädda katter men inte till vilket pris som helst !man ska alltif tänka på djurets bästa inte på sitt eget bästa. Katter är som hundar alla passar inte alla,man väljer den katt som passar det liv man lever´. http://kattstatus.se/artikelbanken.html
Kryddan !det är väl så att vi som kattägare bestämer vad som är rätt eller fel bra eller dåligt för katten !alltså godtyckligt!har du pratat med en katt om vad den tycker är ett bra liv ?ja han skulle inte välja en lägenhet i alla fall !han skulle vara lyckligast i naturen att få jaga möss klättra i träd .sitta i timmar och lura på sork osv få kissa i en jordhög osv,det är kattens naturliga liv det ! aTT HA INSTÄNGDA KATTER !fel fel
zaaritha
24-09-2010, 23:51
bengalov: Du kan väl inte på allvar mena att katter ska va´instängda?
andersen
25-09-2010, 00:02
Jag tycker att om man inte bor på landet, så skall katten vara en innekatt, och om man bor på landet sa skall katten vara en bjäller katt, pga att dom tar stora mängder fåglar. Alla katter som inte används till avel skall kastreras, dels för sin egen skull och för ägarens skull.
Jag har haft katt själv och innan katten blev kastrerad, så var det ett helvete med att han skulle revir pinka på frugans kläder och skor, det försvann efter kastreringen.
zaaritha
25-09-2010, 00:11
Vi har flera katter---o det de drar in är sorkar, näbbmöss o vanliga möss! Skyll inte på katterna angående småfåglar! Vad gör vesslor, illrar o mårdar? Tror ni att de är vegetarianer? Ja--katter tar fåglar. Men; bara i undantagsfall! men--katthatare går väl inte att resonera med----tyvärr.
andersen
25-09-2010, 00:15
CITAT (zaaritha @ 25-09-2010, 01:11)  Vi har flera katter---o det de drar in är sorkar, näbbmöss o vanliga möss! Skyll inte på katterna angående småfåglar! Vad gör vesslor, illrar o mårdar? Tror ni att de är vegetarianer? Ja--katter tar fåglar. Men; bara i undantagsfall! men--katthatare går väl inte att resonera med----tyvärr. Jag hoppas att det inte var mej du menar med katthatare? det är väl bra om katten har bjällra så att fåglarna har större möjlighet att undkomma.
zaaritha
25-09-2010, 00:20
Nej--jag tror inte att du är katthatare! Ursäkta--om jag uttryckte mej tokigt!
andersen
25-09-2010, 00:25
CITAT (zaaritha @ 25-09-2010, 01:20)  Nej--jag tror inte att du är katthatare! Ursäkta--om jag uttryckte mej tokigt! Ja det är bra, jag går och läger mej nu, godnatt alla.
Katter ska deffenitift inte ha bjällra !de hör tio gånger bättre än oss det sterssar dom fördärvade att ha bjällra !idiotiskt faktiskt,få katter ta fåglar,de flesta fåglar äts upp av Italienare. bara så ni vet !man ska välja katt som man väljer hund !man skaffar inte en Grand Danoare om man bor i en etta !eller en terrier,don efter person ,alla kattraser är olika med olika behov.
Kryddan03
25-09-2010, 01:33
CITAT (Motti @ 25-09-2010, 00:40)  Kryddan !det är väl så att vi som kattägare bestämer vad som är rätt eller fel bra eller dåligt för katten !alltså godtyckligt!har du pratat med en katt om vad den tycker är ett bra liv ?ja han skulle inte välja en lägenhet i alla fall !han skulle vara lyckligast i naturen att få jaga möss klättra i träd .sitta i timmar och lura på sork osv få kissa i en jordhög osv,det är kattens naturliga liv det ! aTT HA INSTÄNGDA KATTER !fel fel
Anja Danmark
25-09-2010, 06:59
Anki på Öland
25-09-2010, 08:47
CITAT (Motti @ 25-09-2010, 00:40)  Kryddan !det är väl så att vi som kattägare bestämer vad som är rätt eller fel bra eller dåligt för katten !alltså godtyckligt!....................... Just precis!! Det är kattägaren som avgör, inte du!!! Du får väl ha din åsikt, men som i alla sammanhang, sluta pracka på andra din åsikt som någon jäkla sanning!! Tittade du överhuvud taget på länken?? Den hade mycket att tala om! Och kom inte dragandes med att du är 57 år igen och kan och vet allt, man lär så länge man lever - gäller också dig, åldern är ingen merit i sig! CITAT (Motti @ 25-09-2010, 01:44)  ...................man skaffar inte en Grand Danoare om man bor i en etta !eller en terrier.......... Och varför det?? En hund är en hund, den motionerar och aktiverar man utomhus..... om den sover på soffan i ett rum eller har 15 rum att välja på tror jag inte den bryr sig om.
caprifol
25-09-2010, 08:57
CITAT (sqrulan @ 24-09-2010, 07:53)  Mina två katter är kastrerade, en 5 år och en kring 15 år. Till Bengalow: Det är mycket ovanligt om en katt inte skulle gräva ner sin skit så vad du halkat i måste ha varit nåt annat! (ändrat till kastrering)  Så säger alla kattägare, men så är det inte riktigt i verkligheten. Jag skottar regelbundet kattsk-t från ett par ställen i grönsakslandet och flera grannar i vårt småhusområde har samma problem. Jag sitter ganska ofta hemma och jobbar och hinner se när ett par olika katter gör sina behov. Och jag lovar - det är katter och inga andra djur!
sqrulan
25-09-2010, 10:38
Mina katter gräver alltid ner sitt bajs. Lilla kattungen som jag hämtade hem var väldigt slarvig i början, grävde bajsade och gick därifrån men då kom gammel katten och grävde över det, han tyckte nog att hon var en riktig slarvmaja. Katter mår ju självklart bäst om dom få vara ute i naturen, bjällror och halsband gillar jag inte. Men det är vad jag tycker, andra får tycka vad dom vill.
Min åsikt är att katter helst ska vara ute istället för att vara innekatter MEN...
Jag har flera vänner som har innekatter och de har det helt ok. Har katten aldrig varit ute så vet de inte vad de missar. Jag fick hit en lägenhetskatt för några år sedan. Den kom på våren och då börjar jag ha dörren öppen från morgon till kväll. Detta för att hundarna och katterna ska kunna gå ut och in som de vill. Han gick aldrig ut. Han var här i två år (han fick canser så jag lät honom somna) och aldrig att han gick ut. När han gick fram till dörren och tittade ut fick han sketslaget och sprang in och gömde sig under soffan.
Angående att katten gräver ner sin skit. Ja, i regel gör de det men när det i ett område finns flera katter inom ett revir (som inte bor tillsammans) så pinkar de inte alltid bara utan skiter också för att riktigt markera. Tyvärr är det sällan de gör det på 'sin egen tomt' utan andra drabbas av det istället.
Christa
25-09-2010, 11:39
CITAT (sqrulan @ 24-09-2010, 07:53)  Mina två katter är kastrerade, en 5 år och en kring 15 år. Till Bengalow: Det är mycket ovanligt om en katt inte skulle gräva ner sin skit så vad du halkat i måste ha varit nåt annat! (ändrat till kastrering)  I våras låg det ofta kattskit på gräsmattan och andra ställen och en gång där jag bodde innan så hade en katt skitit mitt upp i min fina timjan. Trots att jag i våras blev rätt frustrerad eftersom det låg nya högar nästan varje dag så tycker jag ändå att katter måste få vara ute. Tänkte leta upp en utskrift jag har om hur man kan preparera för att hålla katterna borta men plötsligt upphörde problemet. Grannen är så orolig för att hennes katt skall ställa till problem men jag skulle aldrig lasta henne för det. Lite jobbigt var det dock när en annan katt kom hit för att jaga fjärilar i mina fina zinnior. För att rädda blommorna tog jag fram vattenslangen och gav katten en dusch och sedan har den inte gjort så mer.
*Stintan*
25-09-2010, 13:54
CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:17)  Katter ska deffenitivt inte vara instägda i lägenhetter !de ska vara ute.Man ska inte ha katt om de inte får gå lösa.Då mska man ha Marsvin i stället. Katter är rovdjur och mår inte bra av att vara instängda ! Förbaskat vad du generaliserar och kommer med löjliga påståenden. Det finns massor med innekatter som mår alldeles utmärkt trots att dom aldrig får gå ut. Rovdjursdriften går att tillgodose på annat sätt än att katterna måste vara ute. Ha gärna egna åsikter men bestäm inte hur andra ska göra med sina katter. Jag har själv haft både ute- och innekatter och kan inte på något sätt påstå att jag såg någon skillnad i deras välmående. Tänk på att alla s.k. hemlösa katter faktiskt inte är hemlösa utan kanske bara är ute på vift. Folk tror att dom är hemlösa och tar in dom och ger dom mat vilket får till följd att dom inte går hem dit dom hör tyvärr. Har erfarenhet av katter som på detta sätt flyttat hemifrån och det är jättetråkigt för ägarna. Även kastrerade katter kan vara ute på vift emellanåt.
*Stintan*
25-09-2010, 14:07
CITAT (Motti @ 25-09-2010, 01:44)  Katter ska deffenitift inte ha bjällra !de hör tio gånger bättre än oss det sterssar dom fördärvade att ha bjällra !idiotiskt faktiskt,få katter ta fåglar,de flesta fåglar äts upp av Italienare. bara så ni vet !man ska välja katt som man väljer hund !man skaffar inte en Grand Danoare om man bor i en etta !eller en terrier,don efter person ,alla kattraser är olika med olika behov.  Såklart man kan ha en Grand Danios eller en terrier i en etta, varför skulle man inte kunna ha det? Var inte så jädrans kategorisk! CITAT (caprifol @ 25-09-2010, 09:57)  Så säger alla kattägare, men så är det inte riktigt i verkligheten. Jag skottar regelbundet kattsk-t från ett par ställen i grönsakslandet och flera grannar i vårt småhusområde har samma problem. Jag sitter ganska ofta hemma och jobbar och hinner se när ett par olika katter gör sina behov. Och jag lovar - det är katter och inga andra djur! Jag har aldrig sett en utekatt som inte gräver ner sitt bajs i öppen jord, rabatt eller grönsaksland är ju jättebra toaletter verkar dom tycka men aldrig mitt på en gräsmatta.
Anki på Öland
25-09-2010, 14:17
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2010, 15:07)  ......Jag har aldrig sett en utekatt som inte gräver ner sitt bajs i öppen jord, rabatt eller grönsaksland är ju jättebra toaletter verkar dom tycka men aldrig mitt på en gräsmatta. Det har jag! Två olika grannars katter använde del av min tomt som genomgång - bådå märkte genom att lägga en korv på gräset och sedan på frosten helt öppet på varsin sida av gräsmattan - när våren kom låg femtioelva korvar på två små områden där dom lämnat sin markering.
*Stintan*
25-09-2010, 14:22
CITAT (Anki på Öland @ 25-09-2010, 15:17)  Det har jag! Två olika grannars katter använde del av min tomt som genomgång - bådå märkte genom att lägga en korv på gräset och sedan på frosten helt öppet på varsin sida av gräsmattan - när våren kom låg femtioelva korvar på två små områden där dom lämnat sin markering. Ja kanske det är vanligare att främmande katter på besök gör så fast några sådana kom aldrig när jag hade katter eftersom dom blev ivägjagade innan dom kom in i "reviret". Dom egna katterna gjorde det aldrig.
malcolm
25-09-2010, 21:31
Jag vägrar att delta i denna diskussion eftersom det är en bråktråd
Jo visst kan det tyckas att jag generalisera!När man skaffa djur måste man välja efter vad som passar en, som person gäller det att skaffa katt efter vad som passar en!det finns katter som är framavlade för inneliv och är tillfreds med det!Men det var inte det jag ville ta upp .Kastrera era katter om de ska vara ute som jag skrev så generera en katthona 400 katter på två år på sin avkomma,vi har i dag 400 000 hemlösa katter i Sverige och vi ska vara ett I-land!Katter är inget man skaffar för man har lus till det för stunden,man flyttar heller inte i väg utan att ta med katten eller lämnar den vind för våg på semestern.
Red Top
25-09-2010, 23:11
Jag tror du fick en nolla för mkt på antalet hemlösa katter. 40 000 ska det väl vara?
Nej Red topp det är så illa som 400,000 hemlösa jag har bra koll på det;)Har nyss haft kontakt med katthemmet här och om du går in på andra katthems sidor så är det den hemska siffran som gäller 400,000 hemlösa katter,katthemmet här har plats för 30 katter här finns väl en 60 katter som är hemlösa med ungar,det värsta var när hon här på katthemet talade om att de hämtat tre kattungar på soptippen i Nässjö !någon kall jäkle hade bara dumpat dom där för att dö av svält,det här händer säkert på hundra platser i Sverige varje dag,föresten så hade de fått hämta sex kattungar i en plastpåse på en parkering också  Det är fan inte klokt hur folk hantera sina katter.hon här på katthemet sa att de får inte gå ut allmänt och säga hur det verkligen är med kattfrågan.Polisen i Eksjö bekräfftade det här !det värsta är sa Polisen till mig att det börjar bli samma problem med hundar !
*Stintan*
25-09-2010, 23:48
Undrar hur dom kommit fram till den siffran och varför skulle dom inte få gå ut med det allmänt?
mamamaggan
25-09-2010, 23:52
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2010, 00:48)  Undrar hur dom kommit fram till den siffran och varför skulle dom inte få gå ut med det allmänt? Ja det kan man ju undra ?! Och varför får en del reda på det , och kan skriva om det här , om det är så hemligt ?
Du får läsa tråden lite nogare !vad jag sa är att de inte får skälla på folk om hur de ska ta hand om sina katter,det har skrivits en del om kattproblemet här i lokaltidningen men vad de inte kan är att säga "att ni får för f:n se till att kastera era katter om de ska gå ute " och ta hand om dom ,hon som är föreståndare för katthemmet här är förtvivlad över hur folk handskas med sina katter men får inte gå ut offentligt och säga vad hon tycker!hon får bara "uppmana"folk att kastrera.Och siffran 400,000 hemlösa kan man lätt kolla om man läser kattehemns sidor på nätet,och då ska det sägas att den siffran är lågt räknat.Varför ifågasätta den siffran ?kastrera era katter om de ska vara utekatter så slipper vi det här med överfyllda katthem,det finns katter som sitter på hem år efter år därför att ingen vill ta hand om dom,det är ju så gulligt med kattungar !har själv en föredetta hemlös katt som vi tog när han var 10 månader ,nu är han tio år !Hur är man funtad när man slänger en veckas kattungar på soptippen ?
CITAT (Anki på Öland @ 25-09-2010, 09:47)  Och varför det?? En hund är en hund, den motionerar och aktiverar man utomhus..... om den sover på soffan i ett rum eller har 15 rum att välja på tror jag inte den bryr sig om. Så sant. Jag har bott med samma hund i allt från en fyrarummare till en etta. Han trivs nog bäst här, han kan ligga på sofflocket och ha koll överallt. Bästa hundlivet ju. CITAT (malcolm @ 25-09-2010, 22:31)  Jag vägrar att delta i denna diskussion eftersom det är en bråktråd Bra för dig då. Jag tycker nog att det är en diskussion.
*Stintan*
26-09-2010, 11:22
CITAT (Motti @ 26-09-2010, 00:58)  Du får läsa tråden lite nogare !vad jag sa är att de inte får skälla på folk om hur de ska ta hand om sina katter,det har skrivits en del om kattproblemet här i lokaltidningen men vad de inte kan är att säga "att ni får för f:n se till att kastera era katter om de ska gå ute " och ta hand om dom ,hon som är föreståndare för katthemmet här är förtvivlad över hur folk handskas med sina katter men får inte gå ut offentligt och säga vad hon tycker!hon får bara "uppmana"folk att kastrera.Och siffran 400,000 hemlösa kan man lätt kolla om man läser kattehemns sidor på nätet,och då ska det sägas att den siffran är lågt räknat.Varför ifågasätta den siffran ?kastrera era katter om de ska vara utekatter så slipper vi det här med överfyllda katthem,det finns katter som sitter på hem år efter år därför att ingen vill ta hand om dom,det är ju så gulligt med kattungar !har själv en föredetta hemlös katt som vi tog när han var 10 månader ,nu är han tio år !Hur är man funtad när man slänger en veckas kattungar på soptippen ? Dumheter, andra katthem och kattvänner kan då gå ut i tidningar och uppmana folk att ta hand om sina katter och komma med goda råd så att din "förståndare för katthemmet" skulle fått munkavel är bara nys. Knappast att katthemmen runt om i vårt avlånga land är ute och räknar hemlösa katter utan det är nog bara en uppskruvad uppskattning från deras sida. Alla katter som folk tror är hemlösa är som sagt inte alls det. Sen kan jag ju undra om man absolut måste rädda alla hemlösa katter till varje pris. Att bli av med omhändertagna hemlösa katter är inte det enklaste vet jag eftersom min dotter agerar jourhem och för tillfället har 5 stycken, som hon ur egen ficka bekostat kastrering och chipning av, för omplacering förutom sina 2 egna.
Varför skulle hon inte få gå ut till allmänheten och uppmana kattägare att kastrera sina katter???
Här samarbetar Djurens vänner med en lokal veterinär. De går ut i tidningen och uppmanar folk att kastrera sina katter. Veterinären har då rabatterat pris under några dagar där han får in en hel drös med katter från både höger och vänster. Så visst ha det hjälpt rejält att de sätter ut annonser. Folk blir påminda om att fixa sina djur OCH åker också iväg och gör det.
anncharlotte
27-09-2010, 01:14
CITAT (Motti @ 24-09-2010, 23:51)  Ja ni får tycka vad ni vill !katter ska inte vara instängda i lägenheter,dom som har katter i lägenheter har de största problemen !kissa och bajsare vad som helst i ren protest sönderklösta möbler osv ingen nattsömn osv.Något som vi kattägare måste lära oss är att välj avlad katter för att vara inne !katter har olika personligheter och olika gener precis som hundar de har olika behov och har också behov av olika miljöe så ska du ha innekatt så välj en Siames eller en Ragg doll.Om man ser på dom som skaffat tex tigrar som husdjur eller lejon !problem !Ska man ha katt så ska katten ha rätt att leva i en naturlig miljö får den inte det så avstå ´!och skaffa ett Marsvin i stället.Visst man kan rädda katter men inte till vilket pris som helst !man ska alltif tänka på djurets bästa inte på sitt eget bästa. Katter är som hundar alla passar inte alla,man väljer den katt som passar det liv man lever´. Ärligt talat så är det struntprat, ska vi låta katterna leva i sin naturliga miljö så ska vi flytta dom till Afrika. Det går alldeles utmärkt att ha lyckliga och välmående katter inne eller i kontrollerad utevistelse, men det kräver lite jobb och planering av ägaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|