Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på fågelmatblandning inför vintern
          snöstorm
          Inlägg 30-09-2010, 13:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 26 425

Hej, snart är det dags att börja mata fåglarna ute. Funderar lite på vad ni brukar köra med för blandningar. Själv bor jag norrut i jämtland, gränsar till fjällen. Så det kan bli riktigt kallt här. har tidigare kört på vildfågelmix, men det är mycket vete i den som mest hamnar på marken. Så jag funderar lite, på att själv blanda ihop... ev solros, hampfrön och jordnötter.... behöver jag något mer? Talgboll till det också
          Vet ni något bra ställe där man kan köpa fågelmat billigt...granngården är ju inte så billiga, när man ska blanda själv så att säga...

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 30-09-2010, 18:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Älskar att mata småfåglarna, så här brukar jag göra:

Solrosfrön i stora automater, ibland köper jag hampafrön och blandar i

Jordnötter i automater

Havre som jag köper på lösvikt och lägger på marken till gulsparvarna

Jag brukar göra egna talgbollar av jordnötter, havregryn och lite russin som jag kör i matberedaren. Sedan blandar jag det med rumsvarmt cocosfett.

Har tidigare köpt foderkakor och hållare till dem på Naturbokhandeln. Har formarna kvar där foderkakorna var, så de använder jag när jag gör egna talgbollar

Är inte så förtjust i vintern, men småfåglarna gör den trevligare smile.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 30-09-2010, 22:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag brukade då det fanns att få tag på här där jag bor till rimligt pris köpa talg istället för talgbollar. Sist betalade jag 39 kr/kg vilket var i princip samma som för fläskfärsen så nu har jag inget köpt på flera år. Men kolla upp det, speciellt hackspettarna älskade det!!

Jag köper solrosfrön och talgbollar hos ÖB, billigast här om det inte är erbjudande någon annan stans. Köper 15-25 kg säckar. Köper havre av en bonde BILLIGT. När jag var arbetslös blandade jag krossad havre med vegetabilisk matolja, det uppskattades.

Passa på att samla bra äpplen nu som går att protionera ut under vintern. Ävenom de är halvtorra är de uppskattade av fåglarna. Har du inga äpplen, fråga i affärer om de har frukt de ändå ska slänga.

Hos en foderfirma köper jag storsäck med jordnötter som delas ut när det blir riktigt kallt.. De säljer även hirs och hampfrö i lösvikt till bra pris.

Gillar inte vintern heller, men att mata fåglarna gör det liiite uthärdligare. Jag har inte sett sjuka fåglar hos mig, isåfall hade jag hållt upp. Jag har bara "slutna" automater så fåglarna inte kliver i maten. Det på marken städar jag undan om inte snön gör det jobbet.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          snöstorm
          Inlägg 01-10-2010, 13:27
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Wilmer @ 30-09-2010, 23:17) *
          Hos en foderfirma köper jag storsäck med jordnötter som delas ut när det blir riktigt kallt.. De säljer även hirs och hampfrö i lösvikt till bra pris.

Var någonstans hittar du storsäck med jordnötter?

Citera
          Bettis
          Inlägg 01-10-2010, 13:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag har redan börjat, har satt upp talgbollar och det är ett himla liv där och massor med fåglar. Senare ger jag dom även solrosfrö, jordnötter, äpplen och är det riktigt kallt som i vintras blev det smör som jag kletade på trädstammen vilket uppskattades och talgbitar. Gjorde också egna "talgbollar" fast jag tog en halv mjölkpaket som jag fyllde med en massa godsaker.

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 01-10-2010, 14:36
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Granngården har storpack av både jordnötter och talgbollar!

Citera
          fuchsian
          Inlägg 01-10-2010, 15:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Jag skulle fixa ett ställe där fåglarna kunde käka, men får lösa det senare, grannen har gott om bär ännu och de håller sig där just nu, men jag brukar ha mat till mina pippin, även att det blir lite provisoriskt, men önskar mig ett ordentligt "mathus" av trä. Har en stolpe färdig till det redan.
          Det gör ont att se dem svälta. brukar även ge min egen pippis fröblandning, men då blir det rena slagsmålet, det gillar de. ..fuchian...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-10-2010, 16:14
          Länk hit: #8

Gäster

Den dyraste fågelmaten är nog dessa "mix" blandningar eftersom den innehåller så mycket skräp som fåglarna ratar. Det bästa är att köpa rena sorter av hampa, jordnötter, solrosfrö och så kan man köpa havre att sätta ut på marken till gulsparvarna.

Spara äpplen till koltrastarna i vinter, de kan man också ge russin när det blir riktigt kallt - russin blir inte hårda av kylan.

Kokosfett kan man "kleta" på trädstammar eller smälta med havregryn och sätta ut i en kopp på fågelbordet - även ister går bra men det bör vara kallt ute, annars smälter det.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 01-10-2010, 17:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 17:14) *
          Den dyraste fågelmaten är nog dessa "mix" blandningar eftersom den innehåller så mycket skräp som fåglarna ratar. Det bästa är att köpa rena sorter av hampa, jordnötter, solrosfrö och så kan man köpa havre att sätta ut på marken till gulsparvarna.

Spara äpplen till koltrastarna i vinter, de kan man också ge russin när det blir riktigt kallt - russin blir inte hårda av kylan.

Kokosfett kan man "kleta" på trädstammar eller smälta med havregryn och sätta ut i en kopp på fågelbordet - även ister går bra men det bör vara kallt ute, annars smälter det.

Det var bra tips.
          För gulsparven är i stort sett den enda som äter havre. Satsa på jordnötter, hampfrö, kokos, solrosfrö.
          Och att kleta fett på trädstammarna gillar fåglarna, det gör att det känns mer naturligt för dom att leta efter föda.
          Nackdelen med talgbollarna (köpta) är att dom blir stenhårda i kyla, men när det är plusgrader är dom poppis.

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 01-10-2010, 17:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Min uppfattning är att sedan jag började göra egna 'talgbollar', så är de inte längre lika förtjusta i de köpta. Får numera bara fler och fler gråspettar som kommer. Det är kul.

Ja ekonomiskt är det en stor förlust att köpa olika fågelblandningar. Bättre att köpa storpack och blanda själv.

Både gulsparven och domherren tycker om att äta från marken, så att lägga ut havre och hampfrö fungerar bra för mig.

Nackdelen är rådjuren, som kommer och mumsar i sig.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-10-2010, 10:06
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Enligt RHS så har småfåglarna i England smittats av Trichomonas gallinae vilket medfört en stor dödlighet. Smittan sprids på matställen och fågelbad. Finns sjukdomen i Sverige? Om den inte finns här nu så är det troligen stor risk att vi får den. I så fall bör vi vara mycket försiktiga med utfodring av fåglar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 03-10-2010, 11:54
          Länk hit: #12

Gäster

Det var väl den sjukdomen som grönfinkarna drabbades av för några år sedan. Jag brukar ha stora flockar grönfinkar varje år men inte sett en enda på tre? år.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-10-2010, 12:08
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har slutat köpa färdiga viltfågelblandningar då det mesta ratas av fåglarna och hamnar på marken vilket i sin tur drar till sig råttor och möss. Numera utfodrar jag fåglarna med endast solrosfrö och talgbollar (köpta) men köper inte dessa på ÖoB någon mer gång då fåglarna inte ville ha dem, för gamla kanske...?

Redigerat av malcolm: 03-10-2010, 12:08

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-10-2010, 17:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (Gunilla T @ 03-10-2010, 12:54) *
          Det var väl den sjukdomen som grönfinkarna drabbades av för några år sedan. Jag brukar ha stora flockar grönfinkar varje år men inte sett en enda på tre? år.

Hej!
          Jag kollade lite på nätet och du har helt rätt. Smittan kan drabba andra fåglar också. Frågan är då om man ska mata fåglar. Det kanske gör att våra småfåglar minskar i antal istället för att gynna pippiarna. Ska vi riskera livet på fåglarna bara för att det är så trevligt att ha dem omkring huset?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          KRT
          Inlägg 03-10-2010, 19:26
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag hade faktiskt några grönfinkar framemot våren som inte var pigga och som sedan "försvann". Rapporterade faktiskt in det till SVA, som varade att det inte alls var omöjligt att det var denna sjukdom, men trots att två fåglar var dåliga påverkades inte alls de andra och sedan blev det vår och jag slutade mata. Kommer dock ha noga koll i vinter och OM det blir sjuka fågar får jag sluta mata. Däremot kan man ju göra mycket för att förhindra smittspridning - men det gäller ju ALLTID när man matar. Det säger sig ju själv att det inte är så bra för hygienen om fåglarna skiter i maten smile.gif

Serverade mest solrosfrön, hampafrön och jordnötter i fjol, i år funderar jag på att prova någon blanding från Vivara - är det någon som har testat deras produkter???? Börjar nog bli dags att börja, för även om det är ganska mycket mat kvar ute och inte så kallt, så ser jag hur fåglarna börjar dra sig samman i flockar, och närma sig husen.........

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 03-10-2010, 19:41
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (snöstorm @ 01-10-2010, 14:27) *
          Var någonstans hittar du storsäck med jordnötter?

Djur och natur kedjan, Djur och fodermagasinet i Vänersborg köper jag. Nu är det två år sedan jag köpte, ska köpa i år så jag har inget dagsaktuellt pris på nötterna..

Jag köper heller aldrig blandningarna. Köpte 45 talgbollar på konsum för 90 kr, eller hur det nu var, 2 kr/ st i allafall, häromdagen.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 03-10-2010, 21:19
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Länk till lite tips om vad fåglar äter.

http://www.wildlifegarden.se/vadater.html

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Wilmer
          Inlägg 04-10-2010, 18:11
          Länk hit: #18

Medlem

Köpte 25 kg jordnötter för 499 kr i dag hos Djur och fodermagasinet. Nu har jag ett tag tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          snöstorm
          Inlägg 05-10-2010, 12:41
          Länk hit: #19

Medlem

När anser ni att det är dags att mata fåglarna. Vi har haft lite frostnätter och minusgrader här, men nu har det blivit plus igen. Rönnbären är borta- men det är fortfarande barmark...
          Verkar bara vara granngården som fått in hela fågelmatsortimentet hittills här, varken öb willys eller mataffärer har fått in.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-10-2010, 12:58
          Länk hit: #20

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Nog kan man vänta lite innan man börjar mata, det finns fortfarande mängder med mat i naturen

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 17:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon