|
snöstorm
30-09-2010, 13:05
Hej, snart är det dags att börja mata fåglarna ute. Funderar lite på vad ni brukar köra med för blandningar. Själv bor jag norrut i jämtland, gränsar till fjällen. Så det kan bli riktigt kallt här. har tidigare kört på vildfågelmix, men det är mycket vete i den som mest hamnar på marken. Så jag funderar lite, på att själv blanda ihop... ev solros, hampfrön och jordnötter.... behöver jag något mer? Talgboll till det också Vet ni något bra ställe där man kan köpa fågelmat billigt...granngården är ju inte så billiga, när man ska blanda själv så att säga...
bergvallmo
30-09-2010, 18:20
Älskar att mata småfåglarna, så här brukar jag göra: Solrosfrön i stora automater, ibland köper jag hampafrön och blandar i Jordnötter i automater Havre som jag köper på lösvikt och lägger på marken till gulsparvarna Jag brukar göra egna talgbollar av jordnötter, havregryn och lite russin som jag kör i matberedaren. Sedan blandar jag det med rumsvarmt cocosfett. Har tidigare köpt foderkakor och hållare till dem på Naturbokhandeln. Har formarna kvar där foderkakorna var, så de använder jag när jag gör egna talgbollarÄr inte så förtjust i vintern, men småfåglarna gör den trevligare
Jag brukade då det fanns att få tag på här där jag bor till rimligt pris köpa talg istället för talgbollar. Sist betalade jag 39 kr/kg vilket var i princip samma som för fläskfärsen så nu har jag inget köpt på flera år. Men kolla upp det, speciellt hackspettarna älskade det!!
Jag köper solrosfrön och talgbollar hos ÖB, billigast här om det inte är erbjudande någon annan stans. Köper 15-25 kg säckar. Köper havre av en bonde BILLIGT. När jag var arbetslös blandade jag krossad havre med vegetabilisk matolja, det uppskattades.
Passa på att samla bra äpplen nu som går att protionera ut under vintern. Ävenom de är halvtorra är de uppskattade av fåglarna. Har du inga äpplen, fråga i affärer om de har frukt de ändå ska slänga.
Hos en foderfirma köper jag storsäck med jordnötter som delas ut när det blir riktigt kallt.. De säljer även hirs och hampfrö i lösvikt till bra pris.
Gillar inte vintern heller, men att mata fåglarna gör det liiite uthärdligare. Jag har inte sett sjuka fåglar hos mig, isåfall hade jag hållt upp. Jag har bara "slutna" automater så fåglarna inte kliver i maten. Det på marken städar jag undan om inte snön gör det jobbet.
snöstorm
01-10-2010, 13:27
CITAT (Wilmer @ 30-09-2010, 23:17)  Hos en foderfirma köper jag storsäck med jordnötter som delas ut när det blir riktigt kallt.. De säljer även hirs och hampfrö i lösvikt till bra pris. Var någonstans hittar du storsäck med jordnötter?
Jag har redan börjat, har satt upp talgbollar och det är ett himla liv där och massor med fåglar. Senare ger jag dom även solrosfrö, jordnötter, äpplen och är det riktigt kallt som i vintras blev det smör som jag kletade på trädstammen vilket uppskattades och talgbitar. Gjorde också egna "talgbollar" fast jag tog en halv mjölkpaket som jag fyllde med en massa godsaker.
hattstugan
01-10-2010, 14:36
Granngården har storpack av både jordnötter och talgbollar!
fuchsian
01-10-2010, 15:24
Jag skulle fixa ett ställe där fåglarna kunde käka, men får lösa det senare, grannen har gott om bär ännu och de håller sig där just nu, men jag brukar ha mat till mina pippin, även att det blir lite provisoriskt, men önskar mig ett ordentligt "mathus" av trä. Har en stolpe färdig till det redan. Det gör ont att se dem svälta. brukar även ge min egen pippis fröblandning, men då blir det rena slagsmålet, det gillar de. ..fuchian...
Gunilla T
01-10-2010, 16:14
Den dyraste fågelmaten är nog dessa "mix" blandningar eftersom den innehåller så mycket skräp som fåglarna ratar. Det bästa är att köpa rena sorter av hampa, jordnötter, solrosfrö och så kan man köpa havre att sätta ut på marken till gulsparvarna.
Spara äpplen till koltrastarna i vinter, de kan man också ge russin när det blir riktigt kallt - russin blir inte hårda av kylan.
Kokosfett kan man "kleta" på trädstammar eller smälta med havregryn och sätta ut i en kopp på fågelbordet - även ister går bra men det bör vara kallt ute, annars smälter det.
sparvuggla
01-10-2010, 17:11
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 17:14)  Den dyraste fågelmaten är nog dessa "mix" blandningar eftersom den innehåller så mycket skräp som fåglarna ratar. Det bästa är att köpa rena sorter av hampa, jordnötter, solrosfrö och så kan man köpa havre att sätta ut på marken till gulsparvarna.
Spara äpplen till koltrastarna i vinter, de kan man också ge russin när det blir riktigt kallt - russin blir inte hårda av kylan.
Kokosfett kan man "kleta" på trädstammar eller smälta med havregryn och sätta ut i en kopp på fågelbordet - även ister går bra men det bör vara kallt ute, annars smälter det. Det var bra tips. För gulsparven är i stort sett den enda som äter havre. Satsa på jordnötter, hampfrö, kokos, solrosfrö. Och att kleta fett på trädstammarna gillar fåglarna, det gör att det känns mer naturligt för dom att leta efter föda. Nackdelen med talgbollarna (köpta) är att dom blir stenhårda i kyla, men när det är plusgrader är dom poppis.
bergvallmo
01-10-2010, 17:20
Min uppfattning är att sedan jag började göra egna 'talgbollar', så är de inte längre lika förtjusta i de köpta. Får numera bara fler och fler gråspettar som kommer. Det är kul.
Ja ekonomiskt är det en stor förlust att köpa olika fågelblandningar. Bättre att köpa storpack och blanda själv.
Både gulsparven och domherren tycker om att äta från marken, så att lägga ut havre och hampfrö fungerar bra för mig.
Nackdelen är rådjuren, som kommer och mumsar i sig.
Jan Lindgren
03-10-2010, 10:06
Hej! Enligt RHS så har småfåglarna i England smittats av Trichomonas gallinae vilket medfört en stor dödlighet. Smittan sprids på matställen och fågelbad. Finns sjukdomen i Sverige? Om den inte finns här nu så är det troligen stor risk att vi får den. I så fall bör vi vara mycket försiktiga med utfodring av fåglar. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
03-10-2010, 11:54
Det var väl den sjukdomen som grönfinkarna drabbades av för några år sedan. Jag brukar ha stora flockar grönfinkar varje år men inte sett en enda på tre? år.
malcolm
03-10-2010, 12:08
Jag har slutat köpa färdiga viltfågelblandningar då det mesta ratas av fåglarna och hamnar på marken vilket i sin tur drar till sig råttor och möss. Numera utfodrar jag fåglarna med endast solrosfrö och talgbollar (köpta) men köper inte dessa på ÖoB någon mer gång då fåglarna inte ville ha dem, för gamla kanske...?
Jan Lindgren
03-10-2010, 17:33
CITAT (Gunilla T @ 03-10-2010, 12:54)  Det var väl den sjukdomen som grönfinkarna drabbades av för några år sedan. Jag brukar ha stora flockar grönfinkar varje år men inte sett en enda på tre? år. Hej! Jag kollade lite på nätet och du har helt rätt. Smittan kan drabba andra fåglar också. Frågan är då om man ska mata fåglar. Det kanske gör att våra småfåglar minskar i antal istället för att gynna pippiarna. Ska vi riskera livet på fåglarna bara för att det är så trevligt att ha dem omkring huset? MVH Jan Lindgren
Jag hade faktiskt några grönfinkar framemot våren som inte var pigga och som sedan "försvann". Rapporterade faktiskt in det till SVA, som varade att det inte alls var omöjligt att det var denna sjukdom, men trots att två fåglar var dåliga påverkades inte alls de andra och sedan blev det vår och jag slutade mata. Kommer dock ha noga koll i vinter och OM det blir sjuka fågar får jag sluta mata. Däremot kan man ju göra mycket för att förhindra smittspridning - men det gäller ju ALLTID när man matar. Det säger sig ju själv att det inte är så bra för hygienen om fåglarna skiter i maten  Serverade mest solrosfrön, hampafrön och jordnötter i fjol, i år funderar jag på att prova någon blanding från Vivara - är det någon som har testat deras produkter???? Börjar nog bli dags att börja, för även om det är ganska mycket mat kvar ute och inte så kallt, så ser jag hur fåglarna börjar dra sig samman i flockar, och närma sig husen.........
CITAT (snöstorm @ 01-10-2010, 14:27)  Var någonstans hittar du storsäck med jordnötter? Djur och natur kedjan, Djur och fodermagasinet i Vänersborg köper jag. Nu är det två år sedan jag köpte, ska köpa i år så jag har inget dagsaktuellt pris på nötterna.. Jag köper heller aldrig blandningarna. Köpte 45 talgbollar på konsum för 90 kr, eller hur det nu var, 2 kr/ st i allafall, häromdagen.
Inga från Närke
03-10-2010, 21:19
Köpte 25 kg jordnötter för 499 kr i dag hos Djur och fodermagasinet. Nu har jag ett tag
snöstorm
05-10-2010, 12:41
När anser ni att det är dags att mata fåglarna. Vi har haft lite frostnätter och minusgrader här, men nu har det blivit plus igen. Rönnbären är borta- men det är fortfarande barmark... Verkar bara vara granngården som fått in hela fågelmatsortimentet hittills här, varken öb willys eller mataffärer har fått in.
Huggorm
05-10-2010, 12:58
Nog kan man vänta lite innan man börjar mata, det finns fortfarande mängder med mat i naturen
snöstorm
06-10-2010, 10:15
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 17:14)  Kokosfett kan man "kleta" på trädstammar eller smälta med havregryn och sätta ut i en kopp på fågelbordet - även ister går bra men det bör vara kallt ute, annars smälter det. Bra tips, räcker det med havregryn och kokosfett- blandning till gulsparvarna, eller ska man köpa enbart havre också?? hur mycket havre, hur mycket fett brukar du använda?
Jag köpte talgbollar på Ö&B förra veckan och här äter dom så det står härliga till  idag köpte jag solrosfrö på Hornbach. Tycker absolut att man kan börja mata dom nu, en del matar ju hela året.
Jag har nötter åt dem hela året! På våren när det är torrt eller kallt, kan det vara svårt för dom att hitta mat och då har dom ungar och behöver dubbelt upp! När det blir kallt nu på hösten så får dom fröblandningar och bollar!
snöstorm
07-10-2010, 10:10
Tänkte testa kokosfettblandingen, och blanda in havre om jag hittar- för det går väl lika fint med hel havre hantar jag? Kan man inte häva i lite annat smått och gott i denna blandning tex äpple? Ni som vet- tar gulsparvarna havren från kokosfettblandningen- slipper jag då lägga ut havre på marken till dem? Liten fråga om solrosfrön också- är det svarta eller vitrandiga som är bäst, och vad är den stora skillnaden???
Fågelvägen
07-10-2010, 10:23
Svarta solrosfrön är bäst. Deras fetthalt är högre än de vitrandigas och det är ju fettet fåglarna behöver. Men när man frågar efter svarta frön får man ibland svaret att kunderna (med plånboken) är vana vid de vitstrimmiga fröna. Fåglarna hos oss (hackspettar, nötväckor, pilfinkar, bofinkar, grönfinkar och tiotals mesar) gillar tydligt den svarta sorten.
Granngården sålde svarta frön i fjol.
theseraphim
07-10-2010, 10:51
CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2010, 11:23)  Svarta solrosfrön är bäst. Deras fetthalt är högre än de vitrandigas och det är ju fettet fåglarna behöver. Men när man frågar efter svarta frön får man ibland svaret att kunderna (med plånboken) är vana vid de vitstrimmiga fröna. Fåglarna hos oss (hackspettar, nötväckor, pilfinkar, bofinkar, grönfinkar och tiotals mesar) gillar tydligt den svarta sorten.
Granngården sålde svarta frön i fjol. Inte riktigt sanningen att färgen har med kvaliten att göra utan det avgörs helt enkelt vad affären köper in, Det finns flera klasser att välja mellan där fetthalten är olika plus att den billigaste förutom lägre fetthalt innehåller lite mer "rens" dvs tomma skal osv. Sedan om fetthalten är 80% i ett strimmigt eller i ett svart frö spelar ingen roll. Oftast vet jag att ÖoB brukar köpa de billigaste sorterna för att kunna sälja stora säckar så billigt som möjligt och det finns flera aktörer som börjat göra detta de senaste åren tyvärr. Jordnötter i säck är inga problem för det kan man nog få köpa i de flesta butiker som säljer tex Nelson Gardens varor.
Gunilla T
07-10-2010, 12:41
CITAT (snöstorm @ 06-10-2010, 11:15)  Bra tips, räcker det med havregryn och kokosfett- blandning till gulsparvarna, eller ska man köpa enbart havre också?? hur mycket havre, hur mycket fett brukar du använda? Såg din fråga först nu. Jag köper havre som jag slänger på marken (under buskar är bra som skyddar mot rovfåglar) till gulsparvarna. De äter inte från fågelbord så kokosfett med havregryn äts mest av mesfåglar och finkar. Blandar till på en höft, kanske ett halvt paket kokosfett med några deciliter havregryn - ungefärligt! Det går inte att använda fett förrän det blir minusgrader ute - det smälter annars så jag brukar hålla mig till den kallaste tiden med just kokosfett. En sak till, försök placera fågelmatningen i anslutning till träd och buskar så fåglarna får ett skydd - då hämtar de frön från bordet och flyger in i granen och äter. Jag har lite specialgjorda små hus med golv och tak och väggarna består av hönsnät som småfåglarna kan flyga igenom. Där kommer inte rovfåglarna in och inte heller större fåglar.
Fågelvägen
07-10-2010, 20:43
CITAT (theseraphim @ 07-10-2010, 11:51)  Inte riktigt sanningen att färgen har med kvaliten att göra utan det avgörs helt enkelt vad affären köper in, Det finns flera klasser att välja mellan där fetthalten är olika plus att den billigaste förutom lägre fetthalt innehåller lite mer "rens" dvs tomma skal osv. Sedan om fetthalten är 80% i ett strimmigt eller i ett svart frö spelar ingen roll. För mig spelar det inte heller någon roll om fröet är strimmigt eller svart, ifall fetthalten är lika hög. Men jag har inte hittat några solrosfrön där fetthalten finns angiven på säcken. Var säljs såna? Och var är de odlade? Sveriges ornitologförening: "De (svarta) innehåller egentligen mer fett än de flesta strimmiga. (Franska odlare har dock på senare år förädlat strimmiga solrosfrön som har lika hög fetthalt som de svarta.)" Vi har själva provodlat ca 1 hektar solrosor. De svartfröiga rekommenderades just för att sorten ger högre fetthalt.
Fågelvägen
08-10-2010, 11:24
Istället för kokosfett kan man använda det billigaste margarinet. Det håller sig "pickbart" också när det är riktigt kallt. Extra godis för mesarna är finhackade ostrester, som man kan blanda i tillsammans med nötter och frön. Får talgoxarna port salut-smulor äter de t.o.m. ur handen!  Efter ett tag kan man inte gå ut i trädgården utan att någon mes slår sig ner i närmaste buske och ser förväntansfull ut.
theseraphim
08-10-2010, 11:37
CITAT (Fågelvägen @ 07-10-2010, 21:43)  För mig spelar det inte heller någon roll om fröet är strimmigt eller svart, ifall fetthalten är lika hög. Men jag har inte hittat några solrosfrön där fetthalten finns angiven på säcken. Var säljs såna? Och var är de odlade?
Sveriges ornitologförening: "De (svarta) innehåller egentligen mer fett än de flesta strimmiga. (Franska odlare har dock på senare år förädlat strimmiga solrosfrön som har lika hög fetthalt som de svarta.)"
Vi har själva provodlat ca 1 hektar solrosor. De svartfröiga rekommenderades just för att sorten ger högre fetthalt. Fetthalten står sällan på förpackningen men fråga expediterna för de brukar ha den informationen iaf på mer välsorterade firmor. Det mesta av solrosorna odlas i rumänien och ungern som har en gammal tradition av att odla just solrosor. Vet att det var något företag som försökte sig på att odla i Sverige för Sverige men la ner då det inte var ekonomiskt försvarbart plus att fröerna oftast blev klara för sent på året. Saken är den också att nu för tiden odlar man solrosor av två anledningar, Olja och Bioetanol. Foderbiten är bara en liten del av det hela och en del spår att priserna kan gå upp i framtiden i fall bioetanolet blir mer eftertraktat. De sorter av solrosor som är enklast och tåligast att odla råkar ha svarta fröet och det är därför de är och blir allt mer vanliga i butiker. Om solrosorna är riktigt feta o bra så brukar man se det på papperssäckarna:-) De blir riktigt greasy på sina ställen. PS Kom nu ihåg att göra rent ofta där ni matar och med det ni matar för att minimera smittspridningen för där har vi matare ett stort ansvar.
snöstorm
08-10-2010, 15:35
Då ska vi se, nästa vecka ska jag nog kanske börja mata fåglarna här, åtminstone börja köpa in. Tänkte köpa solros, hamp och jordnötter. Sedan göra eget godis av kokosfett som jag smälter och blandar i lite nötter, äpplen och russin. Undrar lite hur mycket jag ska blanda i när det gäller solros hamp och jordnötter? Vad tror ni om 60% solros 30% jordnötter och 10% hampfrön?
theseraphim
08-10-2010, 15:56
Förstår inte varför vissa matar året runt då detta inte är bra för fåglarna enligt ornitologerna, man skämmer bort dem helt enkelt och de tappar sin förmåga att leta mat på naturligt sätt. Givetvis kommer de o äter om man lägger ut mat för varför flyga runt i bushen o leta o slita när någon bjuder på gratis buffé frukost, middag o kväll:-)
PS
Det var inget fel på Talgbollarna förra året som så många skrev om men vad folk missar är att man måste mosa dem när temperaturen sjunker under ett visst gradtal. Detta visas också på många förpackningar men uppenbarligen missades detta i debatterna som rasade i vintras;-)
Frågor på SOFs sida:
Är det fel att fortsätta mata fåglarna nu på sommaren? Charlotte Thege
Nej, det är absolut inte fel! Mata så länge du vill och så länge du får gäster på fågelbordet. De tar tacksamt emot all mat. Men du behöver heller inte få dåligt samvete om du plötsligt känner att du vill sluta. Då slutar du bara! Konstigare är det inte. Magnus Ullman, 2009-04-20
--------------------------------------------------------------------------------
Hur länge ska man fortsätta att mata fåglarna? Har fortfarande ett 50–60-tal fåglar, som äter på mitt fågelbord varje dag. Kerstin Andreasson
Fåglarna har störst behov av hjälp med födan under mid- och senvinter. Men födotillskott är alltid av godo, inte minst för stressade fåglar i samband med häckning. Det enkla svaret är att du matar så länge du har lust och råd. Om du gläds åt dina 50–60 fåglar så fortsätt mata. När det börjar kännas som en belastning är det dags att sluta. Magnus Ullman, 2009-04-09
bergvallmo
08-10-2010, 22:01
Mata fåglarna så länge ni vill och det är en skröna när folk säger att har ni börjat så måste ni fortsätta, i naturen där fåglar äter så tar maten naturligt slut till slut och då söker de sig vidare till ett nytt ställe där det finns mat. Konstigare än så är det inte.
sparvuggla
09-10-2010, 13:51
CITAT (Lokan @ 08-10-2010, 22:18)  Frågor på SOFs sida: Är det fel att fortsätta mata fåglarna nu på sommaren? Charlotte Thege
Nej, det är absolut inte fel! Mata så länge du vill och så länge du får gäster på fågelbordet. De tar tacksamt emot all mat. Men du behöver heller inte få dåligt samvete om du plötsligt känner att du vill sluta. Då slutar du bara! Konstigare är det inte. Magnus Ullman, 2009-04-20
-------------------------------------------------------------------------------- Hur länge ska man fortsätta att mata fåglarna? Har fortfarande ett 50–60-tal fåglar, som äter på mitt fågelbord varje dag. Kerstin Andreasson
Fåglarna har störst behov av hjälp med födan under mid- och senvinter. Men födotillskott är alltid av godo, inte minst för stressade fåglar i samband med häckning. Det enkla svaret är att du matar så länge du har lust och råd. Om du gläds åt dina 50–60 fåglar så fortsätt mata. När det börjar kännas som en belastning är det dags att sluta. Magnus Ullman, 2009-04-09 Jag håller med Magnus Ullman. Men matning sommartid är nog mer för vår egen skull än fåglarnas....... Fast det är nog delvis för vår egen skull även på vintern. Det är ju så roligt att få titta på fåglarna. Bättre än TV om man säger så........
Det är för min egen skull jag har sällskapsdjur också Nu har jag sett fågelmatare av alla de slag på GRANNGÅRDEN (eget märke) HARALD NYBORG (eget märke). Hyffsat sortiment, bland annat hade Granngården en 54 cm matare, rör med plåtdetlajer samt plast för.. Asch, kommer inte ihåg, men max 150 kr. Vi köpte hampfrö billigast på Harald Nyborg, solrosfröna (svara) var slut. Därför åkte vi till Granngården, där köpte vi strimmiga, 20 kg för runt 179 kr.
bergvallmo
09-10-2010, 20:06
Här tycker jag att Granngården är apdyra på allt vad fågelmat heter.. drygt 300 kr för 20 kg
Bergvallmo, det var vad jag förväntade mig också, så jag blev glatt överraskad! De hade fågelmatarveckor just nu kanske berode på det?
snöstorm
11-10-2010, 16:40
Nu har jag köpt 20 kg solrosfrön svarta- feta fläckar på påsen. Känns bra till bra pris 179 kronor. Och 15 kg nötter och 15 kg hampfrön för ca 300 vardera. Och nu blåser det kallt och i veckan sägs det ska komma snö så ikväll ska jag börja blanda och hänga ut mat. Har ni mycket fåglar hos er nu, ni som matar?
Här måste det vara massor! Tyvärr har jag inte varit hemma i dagsljus särskilt mycket sedan jag började mata, men solrosfrön och talgbollar (jag har bara små än) brukar vara slut när jag kommer hem på kvällarna.
Olle
smuleborg
22-11-2010, 19:18
Vi köper säckar/storpack på granngården. Jordnötter, hampfrön och solrosfrön. Det går åt mest av jordnötter. Vi blandar inte sorterna när vi fyller på automaterna. Tack för alla tips förresten.
Jag har för mig att det finns en firma (e-handel, postorder) som säljer fröautomater med "galler" (en "gallerkåpa" runt automaten, som enbart småfåglarna kan flyga igenom. Jag kan inte dra mig till minnes vad firman heter, är det någon som vet?
En annan sak. Vi har haft åtta domherrar i lönnen sedan en tid tillbaka (vi tycker så mycket om domherrar). I lördags fyllde vi så på femtioelva automater och hängde här och där. Och vips var domherrarna borta, en tillfällighet? Eller trivs de inte med andra kompisar? Skäms lite, min okunskap, men vill kasta ut frågan.
CITAT (smuleborg @ 22-11-2010, 19:18)  Jag har för mig att det finns en firma (e-handel, postorder) som säljer fröautomater med "galler" (en "gallerkåpa" runt automaten, som enbart småfåglarna kan flyga igenom. Jag kan inte dra mig till minnes vad firman heter, är det någon som vet? På http://www.vivara.se/ hittar du flera varianter på skyddsburar för fågelmat. Olle
smuleborg
22-11-2010, 21:29
CITAT (Olle A @ 22-11-2010, 21:23)  På http://www.vivara.se/ hittar du flera varianter på skyddsburar för fågelmat. Olle Tusen tack Olle. Jag har klurat hela hösten, men inte kommit på, och nu när jag ser det... Tack.
Gossen Ruda
22-11-2010, 21:32
Finns det nät mot nötveckor också? Jag har drabbats av ett par här i stan. De tömmer en fröautomat på några timmar. Det mesta slängs på marken, där skatjävlarna äter dem, de finaste göms på olika ställen. Mesarna måste skynda på om de skall få något. Jag har slutat mata nu. Måste hitta på något annat sätt, funderar på att blanda med smält cocosfett och lägga i krukor som jag hänger upp i träden.
snöstorm
22-11-2010, 23:01
Jag testade för ett tag sen att göra egen fågelmat. Jag smälte kokosfett, la i äpplebitar, russin och jordnötter och lät det stelna, och det var väldigt uppskattat bland fåglarna. Hällde hela massan i en bigpack kartong, men den gick inte att hänga upp, utan att plasten sprack, så jag har än inte hittat någon smart lösning hur jag lätt ska hänga ut hela massan. När massan var halvhård, knådade jag några bollar som jag klämde in i talgbollshållaren, resten av mass-blocket snurrade jag fast på trädet. Men nackdelen med att snurra fast den, var att dom stora fåglarna kom åt, och att kokosblocket lätt ramlade ner, ju smalare det blev... Några tips? Annars får det bli till och knåda bollar....eller hälla allt i en långpanna, och skära bitar och lägga dem i talgbollshållaren. Den hemmagjorda maten var iallfall väldigt uppskattad.
Men de större fåglarna ska väl också ha mat  jag gör ingen skillnad på fåglar och fåglar!! nötväckan skvätter ut en massa även här men då är de små och stora fåglarna (mest skator) där och äter upp det, trampar även sönder äpplen till dom på backen, hackspetten sätter i sig en hel talgboll fort som tusan, men han är väl hungrig.
Whiskuchi
23-11-2010, 09:40
Skator, kråkor och kajor uppskattar blötlagd hund- eller kattmat väldigt mycket, extra mycket om man häller lite matolja över blandningen. De tycker det är så gott så de till och med lämnar jordnötter och talgbollar ifred.
Gossen Ruda
23-11-2010, 09:47
Jag accepterar kråkfåglarnas existens, oftast, men matar dem inte. Inte heller otacksamma egotrippade nötväckor.
snöstorm
23-11-2010, 10:32
CITAT (Bettis @ 23-11-2010, 09:01)  Men de större fåglarna ska väl också ha mat  jag gör ingen skillnad på fåglar och fåglar!! nötväckan skvätter ut en massa även här men då är de små och stora fåglarna (mest skator) där och äter upp det, trampar även sönder äpplen till dom på backen, hackspetten sätter i sig en hel talgboll fort som tusan, men han är väl hungrig. självklart ska även de större fåglarna ha mat.... och dom får gärna äta av kokosfett- blandningen, kanske missförstods..., men måste hitta en bra lösning att hänga upp det på, så att inte blocket ramlar i backen och snöar över...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|