Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > J##### snö, Nu gick 2 rutor.
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-01-2004, 11:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Usch för snö! Var ute och skulle ta bort snö på mitt lilla växthus som jag har hemma hos mina föräldrar och upptäckte att 2 rutor i taket gått sönder av snötyngderna. Det är de första rutor som gått sönder sedan -97 då jag skaffade växthuset så man får nog anse att det har haft ganska bra hållbarhet ändå.

Jag vet att man ska ta bort snön på växthuset och jag har bett mina föräldrar att skotta bort snö med jämna mellanrum men det har varit lite si och så med det iår (farsan anser att växthuset klarar mer snö än vad jag anser, nu finns det bevis som han får se när han kommer hem från skidresan).

Jag antar att man måste sätta i något i hålen i växthuset så stommen inte blir snedvriden när det inte finns något glas i hålen. Vad ska man sätta dit? En plywoodskiva i kanske??

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          kryddan
          Inlägg 31-01-2004, 14:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Så trist sad.gif Jo blötsnö är ju rejält tungt tyvärr. Vad som helst som passar i hålet funkar väl tills du får nytt glas isatt - plywood tål väl inte fukt så där herrans bra men om du bara ska ha det ett tag och inte är rädd om skivan så bör det väl funka.

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          ThomasJ
          Inlägg 31-01-2004, 14:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 355
          Medlem nr: 2 042

Tråkigt att höra om glasen, har varit orolig själv sista veckan, med allt snöande. Jag har också mitt stående hemma hos föräldrarna. Och eftersom det är några mil att åka, är jag bara där till helgerna.

Så imorse när jag kom till växthuset var det ca 15-20cm snö på taket. Det såg inte ut att vara någon större fara ännu, men det skall ju snöa rätt mycket idag. Och sedan skall det ju bli varmare. Så jag tog och borstade ner all snö på direkten. Vill ju inte att det skall hända något redan första vintern.. sad.gif

Hoppas du hittar något du kan täcka för hålen med. Plywoodskivor med någon sorts plast runt kan ju funka. Annars en bit pexiglas, eller sådant man har på veranda tak, det vågiga. Åtminstånde tills du kan sätta in nya glas.

//Thomas

--------------------
          Thomas, zon II-III
          östra sörmland och storstan.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-01-2004, 17:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Träbit-plywood etc - det är vid dessa tillfällen jag är glad jag ahr polykarbonat i växthuset.
          Kanske ta två STORA bitar plywood å täck hela taket istället så slipepr Du och farsan ha meningsskiljakligheter hela vintern :-)

Hälsar Ingrid

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-01-2004, 17:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ett tag innan jag bytte glas spände jag pressening över -Bara att skaka , så åker snön ner -Lättare än sopa i alla fall
          men jag gav upp det efter ett tag och bytte ut glasen i stället

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          renate
          Inlägg 01-02-2004, 14:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

ohmy.gif Jag hade med ca.20cm blötsnö på mitt växthus,tåg en pinne och körde under en liten bit,så rasade all snö i backen ingen ruta sönder.På grund av snötyngden uppstår spänning då kan rutorna sprick.En höst hade ett äpple fallit på eller rakt igenom rutan,det är inte alltid snö som ställer till det.Masonitskiva går också bra att täppa till hålet med.//Renate

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          ninnies
          Inlägg 28-02-2004, 16:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 897

Jag bor på en blåsig höjd med knappt något vindskydd alls och var åxå rädd för att glasen skulle pajja, men vi spände upp en rejäla presenningar över hela växthuset som vi förankrade väl och det har hållit jättebra trots blåsten. Presenningen gör att snön glider bort av sig självt.

--------------------
          Ninnie

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon