Jag plockade ett antal nötter förra året av Äkta valnöt (juglans regia) och tänkte ge ekorrarna det under vintern. Men glömde det och hittade dem i våras. Slängde ut dem och gissa om ekorren hade kul - den höll på en hel eftermiddag med att äta valnötter och gräva ner valnötter. Förra veckan hittade jag resutlatet, flera av nötterna har gott och nu har jag små valnötsträd på ca 40 cm i rabatten

Ingen stratifiering alls, alltså, bara förvaring inne under torra förhållanden. Trädet jag plockade dem av står i en lätt nedförsbacke och gissa om det är massor med småträd en bit ned längs denna....
Tror alltså inte valnöt är speciellt kinkig, men om man vill ha ett träd som man kan placera på ett speciellt ställe är det kanske en bra idé att så i kruka, annars kan man ju bara peta ner några direkt i marken där man vill ha dem......
Edit, glömde skriva att man tar bort det gröna höljet så de ser ut som vanliga valnötter. Å andra sidan så bruakr det spricka upp, ungefär som på kastanjer så det går ganska enkelt bort faktiskt.
Edit igen - stavning
Redigerat av KRT: 03-10-2010, 13:29