Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppdrag granskning
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 20:06
          Länk hit: #1

Gäster

Såg uppdrag granskning ikväöll ... det handlade om niqab/burka i skola/arbetsliv.
          Det gör mig väldigt upprörd att se hur kvinnor måste heltäcka inte bara sin kropp utan också gömma sitt ansikte. I koranen finns inget påbud för detta, fick vi höra och det har också tidigare sagts.

Att dessa heltäckta sedan ska ha rätt till försörjningsstöd eftersom ingen vill anställa dem, tycker jag är helt galet.
          Och NEJ ... jag är intre rasist!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-10-2010, 20:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Heltäckande klädsel av typ niqab eller burka utgör ju ett kraftigt hinder för såväl studier som anställning, vilket kanske precis är vad deras äkta män vill.(Fast en kvinna i reportaget hade tydligen svalt själv mot sin makes önskan) Möjligen kan man förvägra dem försörjningsstöd med motiveringen att de själva ställt sig utan försörjning. Men hur hanterar man deras barn?

Personligen har jag blivit rejält provocerad av de, iofs mkt få, kvinnor jag mött i niqab. Vid ett tillfälle i somras fick hustrun ta tag i mig för att jag inte skulle gå fram och diskutera med ett par, där han gick i shorts och pikétröja. Om jag skulle få en elev i skolan, vilket iofs är ganska osannolikt, med niqab så kommer jag troligen att protestera högljutt. Hur det sen skulle sluta vete katten...

Det är två saker som stör mig:
          Hur bra kan jag kommunicera med någon som jag inte har ögonkontakt med?
          Hur ska jag kunna veta vem jag kommunicerar med??

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 06-10-2010, 20:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Men med niqab ser man ju faktiskt ögonen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-10-2010, 20:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anma @ 06-10-2010, 21:26) *
          Men med niqab ser man ju faktiskt ögonen.

Inte de flesta som jag sett - tygstyckena går oftast liksom lite omlott..
          Möjligen är det någon variant av niqab eller heter det något annat..

Kvinnan i reportaget hade utskuret för ögonen vid intervjun, men uppgav att hon inte visade ögonen i vanliga fall..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 06-10-2010, 20:31
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 21:28) *
          Inte de jag sett - tygstyckena går liksom lite omlott..

Kvinnan i reportaget hade utskuret för ögonen vid intervjun, men uppgav att hon inte visade ögonen i vanliga fall..

Skillnaden mellan burka och niqab är att burka är heltäckande med galler för ögonen och niqab har en springa vid ögonen så att de syns.
          Sen finns ju även hidjab, slöjan, som jag hoppas att ingen har något emot för då måste vi förbjuda hatt och keps också.

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 20:37
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 21:18) *
          Heltäckande klädsel av typ niqab eller burka utgör ju ett kraftigt hinder för såväl studier som anställning, vilket kanske precis är vad deras äkta män vill.(Fast en kvinna i reportaget hade tydligen svalt själv mot sin makes önskan) Möjligen kan man förvägra dem försörjningsstöd med motiveringen att de själva ställt sig utan försörjning. Men hur hanterar man deras barn?

Personligen har jag blivit rejält provocerad av de, iofs mkt få, kvinnor jag mött i niqab. Vid ett tillfälle i somras fick hustrun ta tag i mig för att jag inte skulle gå fram och diskutera med ett par, där han gick i shorts och pikétröja. Om jag skulle få en elev i skolan, vilket iofs är ganska osannolikt, med niqab så kommer jag troligen att protestera högljutt. Hur det sen skulle sluta vete katten...

Det är två saker som stör mig:
          Hur bra kan jag kommunicera med någon som jag inte har ögonkontakt med?
          Hur ska jag kunna veta vem jag kommunicerar med??

Precis så tänker jag också ..., och inte bara ögonen vill jag se på den jag pratar , jag vill också se munnen ... ja hela ansiktet för att kunna avläsa personen.

Mariann i programmet ... ville ju absolut inte att dottern skulle ha niqab ... men hon kunde inte förklara varför ... hon fnittrade ... skrattade. Jag uppfattade hennes beslut att bära niqab som ren provokation mot svenska samhället ... hon vill testa hur långt hon kan gå och få rätt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2010, 20:38
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag retar mig till och med ibland på folk som har mörka solglasögon på sig när man pratar med dom. Jag vill se ögonen på den jag pratar med.

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 20:42
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Anma @ 06-10-2010, 21:31) *
          Skillnaden mellan burka och niqab är att burka är heltäckande med galler för ögonen och niqab har en springa vid ögonen så att de syns.
          Sen finns ju även hidjab, slöjan, som jag hoppas att ingen har något emot för då måste vi förbjuda hatt och keps också.

Slöja tror jag väl knappt nån har något emot .,.. man ser ju människans ansikte.

Vad jag ofta tänker på är ... Varför alltid kvinnan????

Varför ska alltid kvinnan gömma sig? Varför förtrycks och nonchaleras alltid kvinnan ... männen kramar om varann och pratar glatt medan kvinnan står intill och ingen ser henne ... än mindre tilltalar henne. sad.gif
          Jag har pga vi har migrationslgh i huset ... sett sååå många såna exempel. sad.gif

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 21:05
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 21:38) *
          Jag retar mig till och med ibland på folk som har mörka solglasögon på sig när man pratar med dom. Jag vill se ögonen på den jag pratar med.

Precis ... jag tycker det är jättejobbigt att prata med någon som har täckande solglasögon ... tycker faktiskt det är ohövligt att inte ta av dem då man pratar med någon. thumbdown.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-10-2010, 21:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:05) *
          Precis ... jag tycker det är jättejobbigt att prata med någon som har täckande solglasögon ... tycker faktiskt det är ohövligt att inte ta av dem då man pratar med någon. thumbdown.gif

Precis så känner jag också men det kan vara så att man , som jag ,inte kan ta av sig solglasögonen för att man har problem med ljuset.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 21:09
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 22:08) *
          Precis så känner jag också men det kan vara så att man , som jag ,inte kan ta av sig solglasögonen för att man har problem med ljuset.

Men vad tycker du om burka/niqab i skola/arbetsliv

Citera
          herkules
          Inlägg 06-10-2010, 21:31
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

för eller emot, vad är mest pk?

jag tycker att folk får se ut hur de vill.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 21:33
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:31) *
          för eller emot, vad är mest pk?

jag tycker att folk får se ut hur de vill.

Men vad har du för åsikt ang burka/niqab i skola/ arbetsliv.

Privat på egen tid har inte jag heller något emot någon klädsel ... då får man klä sig som man vill.

Citera
          herkules
          Inlägg 06-10-2010, 21:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:33) *
          Men vad har du för åsikt ang burka/niqab i skola/ arbetsliv.
          Privat på egen tid har inte jag heller något emot någon klädsel ... då får man klä sig som man vill.

jag personligen tycker att det är helt ok, vill folk inte visa sina ögonen så tänker inte jag tvinga dem.
          jag tror det är en vanesak.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 21:45
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:41) *
          jag personligen tycker att det är helt ok, vill folk inte visa sina ögonen så tänker inte jag tvinga dem.
          jag tror det är en vanesak.

Jamen vill du att dina barn i skolan ska ha lärare klädd i burka? Dina barn på dagis ha fröken klädd i burka?

Jag tror INTE att det är en vanesak! Jag kan aldrig vänja mig vid att samtala med ett svart skynke! Jag vill se en människa, ett ansikte ... och dennas ögon , miner ...

Citera
          herkules
          Inlägg 06-10-2010, 21:51
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:45) *
          Jamen vill du att dina barn i skolan ska ha lärare klädd i burka? Dina barn på dagis ha fröken klädd i burka?

Jag tror INTE att det är en vanesak! Jag kan aldrig vänja mig vid att samtala med ett svart skynke! Jag vill se en människa, ett ansikte ... och dennas ögon , miner ...

nu har jag inga barn vare sig på dagis eller i skola men jag skulle inte ha något emot om de hade haft fröknar klädda så, det spelar ingen roll för mig!

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 21:57
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (herkules @ 06-10-2010, 22:51) *
          nu har jag inga barn vare sig på dagis eller i skola men jag skulle inte ha något emot om de hade haft fröknar klädda så, det spelar ingen roll för mig!

OK ... lätt att säga så när man inga barn har. Iaf så vågar jag påstå att mina barnbarn skulle bli rädda om ett svart skynke dök upp på förskolan eller skolan.
          Själv kan jag inte tänka mig att gå till en kassa där ett svart skynke sitter när jag är ute och schoppar ... inte heller vill jag mötas av ett svart skynke när jag kontaktar kommun i ett ärende ... jag vill se människan jag samtalar med.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-10-2010, 22:00
          Länk hit: #18

Medlem

Grejen är att just barn är mycket mer toleranta än vi vuxna. De skulle säkert tycka att det var läskigt först, men när de insåg att under där är en helt vanlig människa skulle de tycka att det var helt ok.
          Jag tycker nog att burka (där ögonen inte syns) är lite väl på sådana yrken, men niqab tolererar jag.

Redigerat av Anma: 06-10-2010, 22:00

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-10-2010, 22:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (netha @ 06-10-2010, 22:09) *
          Men vad tycker du om burka/niqab i skola/arbetsliv

Tycker jag inte man ska få ha , man måste kunna se vem det är .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netha
          Inlägg 06-10-2010, 22:04
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 06-10-2010, 23:00) *
          Tycker jag inte man ska få ha , man måste kunna se vem det är .

Samma uppfattning har jag. tummenupp.gif

CITAT (Anma @ 06-10-2010, 23:00) *
          Grejen är att just barn är mycket mer toleranta än vi vuxna. De skulle säkert tycka att det var läskigt först, men när de insåg att under där är en helt vanlig människa skulle de tycka att det var helt ok.
          Jag tycker nog att burka (där ögonen inte syns) är lite väl på sådana yrken, men niqab tolererar jag.

Men tror du verkligen att svenska barn som är vana att se människan i sin helhet ...plötsligt skulle vänja sig vid att se ett svart skynke som talade till dem!?
          Nej .. se det tror jag inte! Och jag kommer aldrig att försöka övertala dem till att acceptera skynken.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon