CITAT (Jan Lindgren @ 19-11-2010, 16:47)

Hej!
Jag använder tryckimpregnerat virke. Det aktiva ämnet är koppar, ett ämne som växterna behöver och som inte är giftigt för människor.
MVH
Jan Lindgren
Koppar är ett mikronäringsämne det behövs i ytterst små doser. I större doser är det definitivt giftigt för människor, det finns anledningar till att man förtennade kopparkärl som skulle användas i matlagning. Allt är dock en fråga om dos och koncentration.
Det finns i huvudsak två typer av impregnering av trä men även kombinationer av dessa:
Det ena är t.ex. olja, plast och lack som fungerar som en barriär som stänger ute vatten från träet. Detta försvårar för nedbrytande organismer att angripa träet. Det fungerar alltså som en fysisk barriär, ingen förgiftning är inblandad.
Det andra är kemisk bekämpning. Man impregnerar träet med ämnen som förgiftar försvagar eller försvårar för nedbrytande organismer. Det är mest svampar men även bakterier och smådjur som angriper olika delar i trämaterialet. Olika ämnen är bra mot olika organismer. Det kan vara metaller som koppar och kvicksilver, komplexa organiska föreningar, ofta blandningar av flera. Kreosot är praktexemplet, som är en cocktail av en mängd mycket giftiga ämnen. Vissa träskyddsmaterial är förbjudna och vissa borde inte användas i stor utsträckning.
Men jag tror att skräcken för all form av impregnering är lite överdriven. Man måste tänka på koncentration och dos. Både hur det påverkar mikrolivet i jorden och hur det påverkar den som ska äta grönsakerna.
Hur stor mängd lakar ut i jorden från det behandlade träet?
Vad blir koncentrationen i jorden?
Hur mycket av detta tas upp av mikroorganismer?
Hur stor påverkan har det egentligen på jorden, komposten och växterna?
Hur mycket tas upp av växter?
Hur mycket av det som tagits upp av växter återfinns i det vi skördar?
Hur många gram grönsaker från pallkragen äter du?
Vad blir den slutgiltiga dosen på tallriken?
Går det med mätmetoder att detektera en förhöjd halt i maten på tallriken?
Jag har inte svaren på frågorna. Själv har jag bestrukit en låda med vanlig trätjära. Den är självklart inte giftfri. Men jag räknar kallt med att inte få i mig några skadliga doser under lådans livslängd.