CITAT (Anma @ 13-10-2010, 10:15)

Självklart är förebyggande sjukvård bra. Att försöka få en rökare sluta röka, en alkoholist att sluta dricka, en fet att gå ner i vikt, en stillasittande att röra på sig mm. mm. innan personen blir sjuk är jättebra förebyggande åtgärder. Men mycket av det ligger på individen.
En frisk person söker sig inte gärna till sjukvården även om den är fet, röker eller inte rör sig.
Här upplever jag det som att läkaren är väldigt bra med att ge friskvårdande råd, men det är fortfarande upp till individen. En läkare kan inte tvinga en person som inte vill promenera att promenera.
Något som jag tror på är en obligatorisk hälsokontroll, även för de som inte får det via jobbet. Kanske var tredje år eller så. på det viset kan man fånga upp begynnande hälsosjukdomar som diabetes i ett mycket tidigare skede. Men det kostar väl för mycket.
Ja och ännu bättre vore det om man jobbade mer i skolorna så att färre började röka och dricka. Nu är det i och för sig inte dom sakerna jag är mest engagerad i utan hela kopplingen mellan hur vi lever och vilka sjukdomar vi får.
Tycker dock det är deprimerande att se ungdomar som börjat röka. Att sluta är ju inte så lätt.
När det gäller diabetes så tycker jag som du säger att det är viktigt att vara ute i god tid. Då kan man ju bli helt frisk igen.