Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äntligen händer det något, Nya riktlinjer om förebyggande hälsovård
          Christa
          Inlägg 12-10-2010, 19:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag har ju debatterat en del om förebyggande hälsovård och en del har nog tyckt att jag varit jobbig. I Rapport berättade de nyss att Socialstyrelsen skall se till att sjukvården jobbar mer intensivt med detta. De intervjuade en livsstilsprofessor men nu hittar jag inte allt de sade på nätet.

De sa en del intressanta siffror också. Vi kommer nog att få höra mer om detta.

Jag är övertygad om att detta är en förutsättning för att vi skall ha tillgång till skattefinansierad sjukvård framöver. Om sjukdomarna ökar i den takt de gör nu så kommer pengarna inte att räcka.

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 12-10-2010, 19:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Det framkom ju också tydligt att sjukvården inte kommer att få något extra tillskott ekonomiskt för detta. Det innebär ju i praktiken att man får finansiera inom befintlig ram - alltså på bekostnad av annat.
          De exempel som nämndes var övervikt, rökning och alkohol. Jag tror inte det finns någon numer som inte vet att det är skadligt med rökning, för mycket alkohol och för mycket felaktig mat. Vad får dig att tro att sjukvården kan påverka människors beteende? Några thoraxkliniker i landet har haft som krav att man ska vara rökfri viss tid innan sin hjärtoperation. Detta har kritiserats av många patienter!!! Av de som slutat röka inför operationen har 50 % börjat inom ett år efter operationen. Det säger en hel del om människors vilja till förändring. Men visst är det skönt att kunna lägga ansvaret på någon annan.

--------------------
          Lena

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 06:41
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Lena i Torslanda @ 12-10-2010, 20:55) *
          Det framkom ju också tydligt att sjukvården inte kommer att få något extra tillskott ekonomiskt för detta. Det innebär ju i praktiken att man får finansiera inom befintlig ram - alltså på bekostnad av annat.
          De exempel som nämndes var övervikt, rökning och alkohol. Jag tror inte det finns någon numer som inte vet att det är skadligt med rökning, för mycket alkohol och för mycket felaktig mat. Vad får dig att tro att sjukvården kan påverka människors beteende? Några thoraxkliniker i landet har haft som krav att man ska vara rökfri viss tid innan sin hjärtoperation. Detta har kritiserats av många patienter!!! Av de som slutat röka inför operationen har 50 % börjat inom ett år efter operationen. Det säger en hel del om människors vilja till förändring. Men visst är det skönt att kunna lägga ansvaret på någon annan.

Det finns väldigt mycket man kan göra. Jag skulle kunna svara med flera A4-sidor men det viktigaste som jag ser det är att man lyfter frågan. Det finns stora kunskapsluckor både hos sjukvårdspersonal och hos allmänheten. Dessutom är det viktigt att få fram nya alternativ när det gäller motion. När jag bodde ensam hade jag kunnat ge vad som helst för att ha någon att promenera med. Mina vänner bodde dock för långt bort för att kunna följa med på promenad en vardagskväll. Jag har lite idéer kring detta och kanske kan jag påverka nu när det ligger i tiden.

Länken nedan visar lite olika vinklingar på hela frågan.

http://www.lakartidningen.se/events/registration.php?semId=9

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 13-10-2010, 07:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Knappast sjukvårdens uppgift att hitta någon som du kan promenera med.

--------------------
          Lena

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 07:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Jag har hört någonstans att läkare förr i tiden i Kina fick betalt inte efter hur många sjuka det fanns i hans område (dvs hur många patienter han kunde behandla) utan efter hur många FRISKA det fanns... Är inte det en lite intressant vinkling? Att en skicklig läkare bidrar till att folk inte blir sjuka från första början! Nu tror jag inte att det skulle funka så i moderna Sverige, läkarna har begränsat med tid och resurser och måste prioritera de som redan är sjuka. Men sedan tror jag att andra yrkesgrupper som just arbetar med förebyggande hälsofrågor borde få ta mer plats, ja! Men sen, självklart, ligger det yttersta ansvaret hos individen...

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-10-2010, 08:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Lena i Torslanda @ 13-10-2010, 08:25) *

Christa tycker kanske att sjukvården skall betala för det........ och istället ta bort vård från sjuka.

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 08:55
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Lena i Torslanda @ 13-10-2010, 08:25) *

Öhhh, trodde du att jag menade det...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-10-2010, 09:09
          Länk hit: #8

Gäster

Christa, det är inget nytt att sjukvården sysslar med förebyggande hälsovård. Förebyggande arbete har funnits, om inte alltid men så länge jag kan minnas och finns inom en mängd olika områden.

Här inom landstinget finns en speciell enhet - Folkhälsoenheten - vars enda uppgift är att syssla med förebyggande arbete.

Man genomför kontinuerliga undersökningar om folkhälsan om människors levnadsvanor, riskbeteenden och utifrån detta producerar man information.

Liknande enheter finns säkert inom alla landsting.

Tillägg; googlade på Folkhälsoenhehen och det finns i hela landet.

Redigerat av Gunilla T: 13-10-2010, 09:12

Citera
          Anma
          Inlägg 13-10-2010, 09:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Självklart är förebyggande sjukvård bra. Att försöka få en rökare sluta röka, en alkoholist att sluta dricka, en fet att gå ner i vikt, en stillasittande att röra på sig mm. mm. innan personen blir sjuk är jättebra förebyggande åtgärder. Men mycket av det ligger på individen.
          En frisk person söker sig inte gärna till sjukvården även om den är fet, röker eller inte rör sig.

Här upplever jag det som att läkaren är väldigt bra med att ge friskvårdande råd, men det är fortfarande upp till individen. En läkare kan inte tvinga en person som inte vill promenera att promenera.

Något som jag tror på är en obligatorisk hälsokontroll, även för de som inte får det via jobbet. Kanske var tredje år eller så. på det viset kan man fånga upp begynnande hälsosjukdomar som diabetes i ett mycket tidigare skede. Men det kostar väl för mycket.

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 09:33
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Anma @ 13-10-2010, 10:15) *
          Självklart är förebyggande sjukvård bra. Att försöka få en rökare sluta röka, en alkoholist att sluta dricka, en fet att gå ner i vikt, en stillasittande att röra på sig mm. mm. innan personen blir sjuk är jättebra förebyggande åtgärder. Men mycket av det ligger på individen.
          En frisk person söker sig inte gärna till sjukvården även om den är fet, röker eller inte rör sig.

Här upplever jag det som att läkaren är väldigt bra med att ge friskvårdande råd, men det är fortfarande upp till individen. En läkare kan inte tvinga en person som inte vill promenera att promenera.

Något som jag tror på är en obligatorisk hälsokontroll, även för de som inte får det via jobbet. Kanske var tredje år eller så. på det viset kan man fånga upp begynnande hälsosjukdomar som diabetes i ett mycket tidigare skede. Men det kostar väl för mycket.

Ja och ännu bättre vore det om man jobbade mer i skolorna så att färre började röka och dricka. Nu är det i och för sig inte dom sakerna jag är mest engagerad i utan hela kopplingen mellan hur vi lever och vilka sjukdomar vi får.

Tycker dock det är deprimerande att se ungdomar som börjat röka. Att sluta är ju inte så lätt.

När det gäller diabetes så tycker jag som du säger att det är viktigt att vara ute i god tid. Då kan man ju bli helt frisk igen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2010, 09:57
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Och jag är av den åsikten att detta inte ska ligga på sjukvården. Namnet talar för sig självt. Det är väl iallafall friskvård vi talar om och inte sjukvård. Finns många arbetsplatser som ger de anställda gratis gymkort och uppmuntrar sånt som påverkar hälsan positivt. Många pensionärsföreningar ordnar gruppromenader. Skolorna borde ha mer gymnatik och idrott på schemat. Men....man kan inte tvinga på folk att leva på ett visst sätt.

Sen blir ju folk faktiskt sjuka hur sunt dom än försöker leva, det kommer vi aldrig ifrån.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 10:04
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 10:57) *
          Och jag är av den åsikten att detta inte ska ligga på sjukvården. Namnet talar för sig självt. Det är väl iallafall friskvård vi talar om och inte sjukvård. Finns många arbetsplatser som ger de anställda gratis gymkort och uppmuntrar sånt som påverkar hälsan positivt. Många pensionärsföreningar ordnar gruppromenader. Skolorna borde ha mer gymnatik och idrott på schemat. Men....man kan inte tvinga på folk att leva på ett visst sätt.

Sen blir ju folk faktiskt sjuka hur sunt dom än försöker leva, det kommer vi aldrig ifrån.

Vad tycker du då att sjukvården skall göra om de får in en person med för högt blodsocker? Enbart ge läkemedel?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2010, 10:24
          Länk hit: #13

Medlem

Var det inte förebyggande vi pratade om? Finns väl för övrigt inte en läkare som inte skulle påpeka hur viktigt det är med motion och att man borde gå ner i vikt om man är överviktig ifall det visar sig att man har för högt blodsocker. Sen beror det nog på hur förhöjt det är vad för åtgärder som vidtas.

Andra än läkare kan sköta friskvården men självklart samarbeta med sjukvården.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 10:37
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:24) *
          Var det inte förebyggande vi pratade om? Finns väl för övrigt inte en läkare som inte skulle påpeka hur viktigt det är med motion och att man borde gå ner i vikt om man är överviktig ifall det visar sig att man har för högt blodsocker. Sen beror det nog på hur förhöjt det är vad för åtgärder som vidtas.

Andra än läkare kan sköta friskvården men självklart samarbeta med sjukvården.

Eftersom högt blodsocker oftast leder till en hel rad andra sjukdomar och hälsoproblem så förebygger man andra sjukdomar.

Skall det bli verkliga resultat så måste många aktörer samarbeta och jag menar naturligtvis inte att hela bördan skall ligga på sjukvården.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2010, 10:41
          Länk hit: #15

Medlem

Jaha men vad vill du med tråden då?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 10:44
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:41) *
          Jaha men vad vill du med tråden då?

Framförallt var jag ivrig att berätta om nyheten de tog upp i Rapport. Jag är mycket engagerad i detta och om inget görs för att vända utvecklingen så kommer antalet sjuka att bli så stort att vi inte kommer att ha tillgång till sjukvård när vi blir sjuka.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2010, 10:48
          Länk hit: #17

Medlem

Det är till att måla fan på väggen, ojoj. Inte tror jag vi kommer att bli utan sjukvård men den kanske kommer att kosta lite mer.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2010, 10:52
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2010, 11:48) *
          Det är till att måla fan på väggen, ojoj. Inte tror jag vi kommer att bli utan sjukvård men den kanske kommer att kosta lite mer.

Sjukvårdspersonalen är redan pressad till bristningsgränsen och politikernas åtgärd när pengarna inte räcker är att dra ner på antalet vårdplatser. Många får redan vänta alldeles för länge och många får ligga i korridorer och annat.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-10-2010, 13:10
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Christa @ 13-10-2010, 11:37) *
          Skall det bli verkliga resultat så måste många aktörer samarbeta och jag menar naturligtvis inte att hela bördan skall ligga på sjukvården.

Men det sker ju redan, googla på folkhälsa och samverkan får du fram massor av material.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-10-2010, 15:21
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Vad kommer det sig att det blivit så mycket längre köer nu jämfört med 60 och 70talet? Färre läkare och vårdplatser per person? Nog borde vetenskapen lett till att man lättare kan bota fler sjukdomar nu. Eller behandlar man sjukdomar nu där man istället lät människor dö förr? Genomsnittsåldern har väl inte stigit så mycket sedan 70talet, den var ju hög då också. De som är gamla nu har förmodligen haft en bättre uppväxt och levnad jämfört med vad människor hade förr.

Vad beror det på att vården upplevs som mera otillräcklig nu än förr?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 06:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon