Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > sådd av nya zeeländare + några andra
          modd1994
          Inlägg 28-10-2010, 17:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 20 310

härom dagen fick jag ett brev med frön och sporer från nya zeeland, fröna fick jag av en generös svensk som är bosatt i nya zeeland- här känd som Orkidetjuvén. i brevet fanns några arter som förekommer på nya zeeland, jag har redan sått några och tänkt vissa lite över hur det ser ut nu och visa hur utveklingen går.

Fick frön (sporer) av träd ormbunken Cyathea dealbata, jag har aldrig sått sporer för men efter att ha läst litte på internet så har jag nu gjort ett försök

först letade jag fran en luft tät godislåda som jag fyllde med ca 2,5 cm vanlig blommjord.

efterjag hadde fylt med jord, tömde jag kokande vatten över det hela, och lät det svalna sen ströde jag ut sporer över jorden och stängde locket-fortsättning följer

en annan art jag sådde va Clianthus puniceus. jag sådde bara ett frö av den här arten. för att vara säker att fröt gror och inte ruttnar; så la jag fröt i ett litet plast provrör fyllt med fuktig perlit, fröet svällde uppinom några timmar- fortsättning följer

Den tredje arten jag sådde var en palm endemisk till nya zeeland, Rhopalostylis sapida. Dessa frön sådde jag också i fuktig perlit i en filmrulle.fortsättning följer

En annan art jag sådde i dag som int kommer från nya zeeland är Trochetiopsis ebenus. den såddes på samma sätt som Clianthus och Rhopalostylis-fortsättning fööljer här också

Nu står alla sådder sammlade på lysröret för värme, under har jag andra växter jag har sått men dom kan jag skriva mer om sen om nån är intreserad

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-10-2010, 22:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

KUL meddela dina resultat!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 29-10-2010, 09:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Många spännande frösorter och lika många spännande odlingssätt, vill gärna höra hur det går längre fram yes.gif
          Lycka till!

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          modd1994
          Inlägg 29-10-2010, 17:58
          Länk hit: #4

Medlem

en litten uppdatering angående Clianthus puniceus, i dag hadde fröet grot och en liten rot hadde börjat vuxit,så jag tog fröt och placerade det i en kruka med jord och täckte med perlit.

de andra fröerna har det inte hänt så mycket med, men uppatering följer=)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-10-2010, 18:45
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kul, särskilt när det gäller trädormbunken. Det fanns en del riktigt häftiga trädormbunkar uppe på nordligaste delen av Nya Zealand. Räknar du med att kunna plantera ut någonting i Sverige? Tyvärr så tål inte många Nya Zealändska växter ordentlig frost, jag hittade ingenting där som verkade gå att plantera ut här hemma. Inomhus eller i växthus bör dock mycket kul gå att odla

Citera
          modd1994
          Inlägg 29-10-2010, 19:06
          Länk hit: #6

Medlem

jag läste någon stands att trädormbunken ska vara frosttålig men jag förväntar mig inte att den ska överleva våra svenska vintrar och absolut inte i zon 5 där jag bor, men men det skadar ju inte att prova och sådden lyckas. Men annars så blir det nog innomhus odlig av desa arter, jag har några till arter jag ska så men inte har gjort en som också skulle vara frosttåliga
          dessa var :
          Phormium cookianum
          Sophora tetraptera

Redigerat av modd1994: 29-10-2010, 19:07

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-10-2010, 19:27
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (modd1994 @ 29-10-2010, 20:06) *
          jag läste någon stands att trädormbunken ska vara frosttålig men jag förväntar mig inte att den ska överleva våra svenska vintrar och absolut inte i zon 5 där jag bor, men men det skadar ju inte att prova och sådden lyckas. Men annars så blir det nog innomhus odlig av desa arter, jag har några till arter jag ska så men inte har gjort en som också skulle vara frosttåliga
          dessa var :
          Phormium cookianum
          Sophora tetraptera

Sophoran är häftig. Kowhai heter den på maori tror jag, jag stötte på en lund av sådana på en ö utanför Auckland. Ser ut lite som akaciaträd. Tyvärr inte frosttålig, men borde bli en fin bonsai som man vinterförvarar nollgradigt.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 22-04-2011, 10:54
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Hur har det gått med sådderna? Alla av de växterna utom ev kakabeak Clianthus tål några frostknäppar. och faktiskt lite snö under några dagar om du befinner dig lite högre upp över havsnivån Men jag skulle inte förvänta mig att de skulle överleva en svensk vinter. Men du kan ha dem ute tills det hamnar runt noll, sen får du nog börja slussa dem ut och in. Jag bor jhu i wellington och här är det låsigt och 0-13 grader under vinterhalvåret. Beror lite på vilken höjdskillnad du är. Noll grader har du dock bara nattetid. Det skadar inte stora träd, men små träd är känsliga för frost dock.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 21:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon