|
|
  |
Trollpacka med mera..., en som stökar till eller hur är det egentligen;en människa? |
|
|
|
30-10-2010, 10:12
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Här på småprat skall man kanske inte skriva om sig själv och sitt liv,har jag fått lära mig tidigare,men nu gör jag det ändå... Mitt liv är ett evigt upp och nere,hit och dit så nog får jag känna att jag lever,MEN jag har egentligen ingenting att beklaga mig över. Nå,kanske min relation till Gud som är mycket komplicerat.
Jag är säker på att ni andra har också mycket i erat "ryggsäck"som stökar till och gör till och med väldigt ont! Och det går tyvärr inte att ta sig i kragen när det är som jobbigast! Själv är jag en "periodare"på alla plan i mitt liv,men jag använder inga droger eller alkoholhaltiga drycker.Min "drog"är godsakerna och allra helst lakrits!
Dessutom är jag mer eller mindre en eremit och en lycklig sådan(för det mesta)De enda är som jag vill umgås med är min barn och deras nära och kära,speciellt barnbarnen.
Mina bästa vänner irl är min kära hundar,dem kan jag ALLTID lita på!Men dessa goa varelser börjar bli gamla:14,12.10 och 9 år är de,eller rättare sagt så fyller Linda 14 i November och Simba blir 12 år i December. Jag bävar mig för den dagen då de skall lämna mig.
Så har jag mina olika handarbeten-konst och fotografering... Jag är visst en själv centrerad Trollpacka,outsider konstnär,mer eller mindre galen,som en kaleidoskåp etc... Finns det andra här som är som jag?
Redigerat av silos: 22-02-2015, 16:02
|
|
|
|
|
30-10-2010, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
alla dina hundar är fina men ZIMBA är nog sötast i världen!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
30-10-2010, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag är inte som du och jag har väldigt svårt att förstå hur man kan kalla sig eremit när man har så stort behov av att synas som du har men någon kanske kan förklara för mig hur det går ihop. Inget illa menat utan bara en fundering.
Människor är olika och det är bra för hua vad trist det skulle vara om alla var lika.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
30-10-2010, 11:08
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 11:23)  Jag är inte som du och jag har väldigt svårt att förstå hur man kan kalla sig eremit när man har så stort behov av att synas som du har men någon kanske kan förklara för mig hur det går ihop. Inget illa menat utan bara en fundering.
Människor är olika och det är bra för hua vad trist det skulle vara om alla var lika. Förlåt att jag svarar i silos ställe. Man kan vara jätteeremit IRL, men väldigt synlig på nätet. Så är det, finns fler exempel än bara silos. Inget fel i det tycker jag. Silos, jag tror att du är en alldeles unik människa. Med fantastisk gåva att kunna skapa och helt underbara hundar.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 11:21
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 30-10-2010, 12:08)  Förlåt att jag svarar i silos ställe. Man kan vara jätteeremit IRL, men väldigt synlig på nätet. Så är det, finns fler exempel än bara silos. Inget fel i det tycker jag.
Silos, jag tror att du är en alldeles unik människa. Med fantastisk gåva att kunna skapa och helt underbara hundar. Har inte heller sagt att det är fel men jag får inte riktigt ihop det ändå. Kanske beror på om det är självvalt eller inte att vara eremit vad vet jag.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
30-10-2010, 11:31
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 12:21)  Har inte heller sagt att det är fel men jag får inte riktigt ihop det ändå. Kanske beror på om det är självvalt eller inte att vara eremit vad vet jag. Nej det tror jag inte. Det kan bara vara så enkelt att det är lättare att vara bakom en skärm. Det finns människor med svår social fobi som har hela sitt sociala liv på nätet. det är inte så svårt att förstå. Sitter du hemma bakom din skärm är du trygg, då kan du vara mer öppen och fri än om du får panik IRL så fort du möter en person du inte känner. Jag känner en som till och med pratar via webbcam, men träffa någon IRL är uteslutet.
Redigerat av Anma: 30-10-2010, 11:31
|
|
|
|
|
30-10-2010, 12:08
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 30-10-2010, 12:31)  Nej det tror jag inte. Det kan bara vara så enkelt att det är lättare att vara bakom en skärm. Det finns människor med svår social fobi som har hela sitt sociala liv på nätet. det är inte så svårt att förstå. Sitter du hemma bakom din skärm är du trygg, då kan du vara mer öppen och fri än om du får panik IRL så fort du möter en person du inte känner.
Jag känner en som till och med pratar via webbcam, men träffa någon IRL är uteslutet. Ja men det är ju det jag menar. Det du beskriver kallar jag inte självvalt och då är det ju mer begripligt. Väljer man själv att leva eremitliv så har man nog inte så stort behov av att synas på nätet heller. Många är ju ensamvargar men kan ändå vara sociala när det behövs även Irl utan att få panik.
--------------------
|
|
|
|
|
30-10-2010, 12:51
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 13:08)  Ja men det är ju det jag menar. Det du beskriver kallar jag inte självvalt och då är det ju mer begripligt. Väljer man själv att leva eremitliv så har man nog inte så stort behov av att synas på nätet heller. Många är ju ensamvargar men kan ändå vara sociala när det behövs även Irl utan att få panik. Jag håller inte med dig. Man kan också välja eremitliv IRL men vara väldigt social på nätet. Jag ser faktiskt inte motsättningen över huvud taget.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:02
|
Medlem

|
Tack för era svar Herkules,Stintan och Anma!
Att jag lever delvis som "eremit" är både själv valt och tvunget för min hälsas skull.Och jag trivs med detta!
Cybervärlden passar mig på alla sätt och vis,här väljer jag själv! Umgänget med mina medmänniskor tar svårt på mina psykiska,emotionella och kroppsliga krafter. Eftersom jag är så intensiv och vet inte mina gränser så det är allra bäst för mig att sitta bakom skärmen.
När jag varit på stan som idag är jag alldeles slut i knoppen och kroppen...
Jag är alltid tvungen att "stänga av mig" då jag går på stan och ändå blir jag slut...
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:03
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 30-10-2010, 13:51)  Jag håller inte med dig. Man kan också välja eremitliv IRL men vara väldigt social på nätet. Jag ser faktiskt inte motsättningen över huvud taget. Det är ju det jag säger men har man nån sorts fobi och inte klarar att vara social alls Irl så är det ju inte självvalt.
--------------------
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:05
|
Medlem

|
CITAT (malcolm @ 30-10-2010, 13:58)  Fritt från Wikipedia: "Eremit, av grek. eremos 'ensam', eller eremia 'öken', är en person som frivilligt isolerar sig, vanligtvis av religiösa skäl. De bor ofta i grottor, skogar eller öknar, men även på Odla."  Odla är en alldeles utmärkt ställe att vistas på en "eremit" och hit kommer jag på besök när jag tröttnat på andra "grottor"...här finns det spänning,vackert och mycket intressanta människor som jag annars inte skulle träffa irl......
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:18
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 14:03)  Det är ju det jag säger men har man nån sorts fobi och inte klarar att vara social alls Irl så är det ju inte självvalt. Vadå? Menar du att vi menar samma sak med olika ord? Eller menar du att vi tycker olika? Nu hänger jag inte riktigt med längre. Så här tycker jag. 1. Man kan ha social fobi, eller någon annan sjukdom/personlighetsstörning so mgör att man inte fungerar/kan/vill umågs med människor IRL men ändå ha ett rikt socialt liv på nätet. 2. Eller så kan man vara en helt vanligt (vad nu det är) fungerande person men som själv väljer att inte umgås IRL utan gör detta istället på nätet och har ett rikt socialt liv där. Som jag förstod dig så tycker du att alternativ 2 är märkligt och du inte riktigt förstår hur man kan kalla sig eremit i det fallet. Har jag fel? Förlåt silos att jag kapar din tråd, men detta var intressant att bena ut.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:36
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 30-10-2010, 14:18)  Vadå? Menar du att vi menar samma sak med olika ord? Eller menar du att vi tycker olika? Nu hänger jag inte riktigt med längre.
Så här tycker jag.
1. Man kan ha social fobi, eller någon annan sjukdom/personlighetsstörning so mgör att man inte fungerar/kan/vill umågs med människor IRL men ändå ha ett rikt socialt liv på nätet. 2. Eller så kan man vara en helt vanligt (vad nu det är) fungerande person men som själv väljer att inte umgås IRL utan gör detta istället på nätet och har ett rikt socialt liv där.
Som jag förstod dig så tycker du att alternativ 2 är märkligt och du inte riktigt förstår hur man kan kalla sig eremit i det fallet.
Har jag fel?
Förlåt silos att jag kapar din tråd, men detta var intressant att bena ut. Ja du har fel  alternativ 2 är inte ett dugg märkligt tycker jag. Alt. 1 känns knepigare i mina ögon. Vet inte ens om jag tycker att det är särskilt socialt att bara kunna "umgås" med andra på nätet men inte Irl. Ber oxå om ursäkt för kapningen.
--------------------
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:43
|
Medlem

|
Kapningen är okej!
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:54
|
Medlem

|
Simba min älskling rullar i gräset så fort det är torrt ute! varför skulle jag vilja umgås med stressade människor när jag har så goa och kärleksfulla hundar i mitt liv?
|
|
|
|
|
30-10-2010, 13:56
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 14:36)  Ja du har fel  alternativ 2 är inte ett dugg märkligt tycker jag. Alt. 1 känns knepigare i mina ögon. Vet inte ens om jag tycker att det är särskilt socialt att bara kunna "umgås" med andra på nätet men inte Irl. Ber oxå om ursäkt för kapningen. Ok, och jag kan inte se det knepiga i alternativ ett. Det är för mig alldeles självklart att en socialt dåligt fungerande person IRL kan ha ett rikt socialt liv på nätet. Själv föredrar jag att ha mitt stora sociala umgänge irl, men i min närhet finns personer som har det precis tvärt om. Det är kanske därför jag inte tycker att det är konstigt på något vis. För att jag har det beteendet nära mig IRL.
|
|
|
|
|
30-10-2010, 14:21
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 30-10-2010, 14:56)  Ok, och jag kan inte se det knepiga i alternativ ett. Det är för mig alldeles självklart att en socialt dåligt fungerande person IRL kan ha ett rikt socialt liv på nätet. Själv föredrar jag att ha mitt stora sociala umgänge irl, men i min närhet finns personer som har det precis tvärt om. Det är kanske därför jag inte tycker att det är konstigt på något vis. För att jag har det beteendet nära mig IRL. Jag har också båda varianterna i min närhet. Men kan du förklara för mig hur det kan vara "ett rikt socialt liv" att sitta på ett forum t.ex. och lämna ut sig till en massa människor man inte ens känner Irl men inte klara att träffa folk i verkliga livet. Hur kan det vara socialt att alltid gömma sig bakom en skärm egentligen? Kul och tidsfördriv javisst men....
--------------------
|
|
|
|
|
30-10-2010, 14:29
|

Medlem

|
CITAT (silos @ 30-10-2010, 14:54)  Simba min älskling rullar i gräset så fort det är torrt ute! varför skulle jag vilja umgås med stressade människor när jag har så goa och kärleksfulla hundar i mitt liv?
Ja det kan man fråga sig. Hunden är ju människans bästa vän  Men jag skulle inte vilja vara utan mina nära vänner Irl även om hunden betyder väldigt mycket för mig också.
--------------------
|
|
|
|
|
30-10-2010, 15:03
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 15:21)  Jag har också båda varianterna i min närhet. Men kan du förklara för mig hur det kan vara "ett rikt socialt liv" att sitta på ett forum t.ex. och lämna ut sig till en massa människor man inte ens känner Irl men inte klara att träffa folk i verkliga livet. Hur kan det vara socialt att alltid gömma sig bakom en skärm egentligen? Kul och tidsfördriv javisst men.... Lätt. Att förklara, menar jag. Om alternativet är att inte ha ett socialt umgänge alls, förutom tv radio med mera som bara är envägskommunikation så är ett stort socialt liv på nätet, menar då inte bara forum, utan även facebook, msn, bloggar (ja, man har mycket diskussioner mellan varandra i kommentarerna i många bloggar) mail med mera med mera, ett rikt socialt liv. De jag har i åtanke är över huvud taget inte med i några forum. Just för att de inte klarar av påhopp och annat som man råkar ut för när man gömmer sig bakom ett nick. Jag ser det inte som ett sämre socialt umgänge bara för att det sker på nätet. Bara lite fattigare (min personliga åsikt) och annorlunda. Själv har jag vänner på facebook runt hela världen, daglig kontakt med folk i Australien till exempel, som jag aldrig lärt känna om det inte var för facebook. Det är spännande faktiskt. Bara att se hennes glädje när regnet kom, samma dag som jag beklagade mig över regnet här hemma.  I vår har jag planerat att åka till Rom, för att träffa internetvänner där. Blir spännande!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|