CITAT (Markus_H @ 13-11-2010, 20:23)

Eftersom fröer är små så finns det begränsningar för hur mycket skadedjur som kan leva i dom. Coloradoskalbaggar, mårdhundar och ullhandskrabba sprids inte med några små fröer man tar med sig. Dessutom brukar fröer tåla att desinficeras.
Oj vad vi blev näsvisa här då. Jag har inte menat djur i mårdhundsstorlek, vilket du nog också torde begripa. Och jag har inte haft för avsikt att klanka ned på
irdalen, bara poängtera att man kanske borde tänka sig för innan man tar in självplockade frön. Varför tror du att det alls finns begränsningar för dylikt, om det inte hade just den funktion jag nämner? Min poäng tror jag nog också att du begrep, men ville visst vara spetsfundig på min bekostnad. Nå, jag bjuder på det. Däremot kan det hända att alla inte tänker på hur skadligt det sist och slutligen kan vara att importera "några små fröer". Och vem vet vad som döljer sig i frökapslar och dylikt, det behöver ju inte vara frågan om fullvuxna skadedjur, det kan vara frågan om mikroskopiska ägg eller sjukdomar. Och som exempel, hur tror du att lupinen t.ex. har spridit sig och blivit en problemväxt i vår nordiska natur? Och alla tänker nog inte på att desinficera fröna, de flesta vet väl inte ens hur. Den här diskussionen har spårat ur, dels p.g.a. mig, och jag ber om ursäkt för det.
Irdalen har fått svar på sin fråga, bra så. Så fortsätt ni bara att importera era frön, jag håller käften om det i fortsättningen och lägger min energi på andra frågor.