Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svensk sjukvård, Håller ni med skribenten?
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 08:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vem kan ha skrivit detta? Håller ni med om skribentens bild av verkligheten?

De starkaste utvecklingstendenserna inom svensk sjukvård de senaste decennierna handlar om att tycka synd om, kompensera och ta över ansvar.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-11-2010, 08:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 08:36) *

De starkaste utvecklingstendenserna inom svensk sjukvård de senaste decennierna handlar om att tycka synd om, kompensera och ta över ansvar.

jag har läst något liknande men det handlade enbart om psykiatrin, unga vuxna.
          där kan det kanske vara en del av verkligenheten, inte annars.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 08:59
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (herkules @ 10-11-2010, 08:54) *
          jag har läst något liknande men det handlade enbart om psykiatrin, unga vuxna.
          där kan det kanske vara en del av verkligenheten, inte annars.

Intressant! Minns du var du läste det?

Citera
          herkules
          Inlägg 10-11-2010, 09:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 08:59) *
          Intressant! Minns du var du läste det?

nej tyvärr.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pia L
          Inlägg 10-11-2010, 09:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

http://www.lakaremedgranser.org/om-oss

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 09:23
          Länk hit: #6

Medlem

Jag kände igen bilden alls men jag har ju ingen erfarenhet av ungdomspsykiatri. Det framgick inte heller att det var det som åsyftades. Man fick snarare intrycket att de menade sjukvården i största allmänhet.

Redigerat av Christa: 10-11-2010, 09:24

Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-11-2010, 09:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 08:36) *

Kan nog hålla med om detta då en läkares uppgift är att tycka synd eller att ta över ett ansvar för någons dödsskräck, de ska hjälpa till och stötta givetvis men deras jobb är att vara experter på att laga något. Om man grovt skulle jämföra en läkare med en rörmokare så vill man ju att rörmokaren fixar rören inte att han håller ens hand när de går sönder och fäller en kollektiv tår.
          En läkare ska givetvis vara en människa och vara empatiskt men fokus bör ligga på att fixa kärnan till problemet istället för att behandla symptomen.

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 09:34
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Pia L @ 10-11-2010, 09:22) *

Det var där jag läste det.

Hela stycket lyder så här

Läkekonst baseras på att bota, lindra och trösta och aldrig skada. Läkekonst försvåras i ett sammanhang där allt obehag betecknas som av ondo eller som uttryck för sjukdom. Det är inte längre normalt att må dåligt när livet gör ont. De starkaste utvecklingstendenserna inom svensk sjukvård de senaste decennierna handlar om att tycka synd om, kompensera och ta över ansvar. Den som lider har drabbats (offerperspektiv) och det utmålas politiska löften om att ingen ska behöva känna obehag och alla har rätt att känna trygghet. Är det förenligt med ett liv? Patienter beskrivs också som kunder, Landsting som beställare och läkare, sjuksköterskor och annan personal som utförare. Var tog läkekonsten vägen?

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 10:29
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (theseraphim @ 10-11-2010, 09:30) *
          Kan nog hålla med om detta då en läkares uppgift är att tycka synd eller att ta över ett ansvar för någons dödsskräck, de ska hjälpa till och stötta givetvis men deras jobb är att vara experter på att laga något. Om man grovt skulle jämföra en läkare med en rörmokare så vill man ju att rörmokaren fixar rören inte att han håller ens hand när de går sönder och fäller en kollektiv tår.
          En läkare ska givetvis vara en människa och vara empatiskt men fokus bör ligga på att fixa kärnan till problemet istället för att behandla symptomen.

Men varför bildar läkare inom olika grenar ett nätverk för att hävda detta? De patienter som går till läkare i syfte att träffa någon som tycker synd om dom måste ju vara förvinnande få.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-11-2010, 11:45
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 10:29) *
          Men varför bildar läkare inom olika grenar ett nätverk för att hävda detta? De patienter som går till läkare i syfte att träffa någon som tycker synd om dom måste ju vara förvinnande få.

Det var inte riktigt så jag menade utan vad jag menar är att om fokus hos läkarkåren flyttas mer åt trösta och medlidande biten istället för att ta hand om problemet så är det inget bra. Jag får Citera tv-doktorn House "vad vill du helst ha? En läkare som håller din hand när du dör eller en som ignorerar dig när du blir frisk?" låter lite kyligt men jag vet vilken läkare jag skulle välja.

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 12:47
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (theseraphim @ 10-11-2010, 11:45) *
          Det var inte riktigt så jag menade utan vad jag menar är att om fokus hos läkarkåren flyttas mer åt trösta och medlidande biten istället för att ta hand om problemet så är det inget bra. Jag får Citera tv-doktorn House "vad vill du helst ha? En läkare som håller din hand när du dör eller en som ignorerar dig när du blir frisk?" låter lite kyligt men jag vet vilken läkare jag skulle välja.

Men friska människor söker ju knappast läkare. Om jag lägger dyrbar tid och ork på att konsultera en läkare så vill jag naturligtvis ha hjälp med att identifiera orsaken till mina hälsoproblem.

Man har ju dessutom bara ca 20 minuter på sig och det kan vara nog så svårt att hinna förmedla så mycket information så att läkaren förstår vad det handlar om.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-11-2010, 13:28
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 12:47) *
          Men friska människor söker ju knappast läkare. Om jag lägger dyrbar tid och ork på att konsultera en läkare så vill jag naturligtvis ha hjälp med att identifiera orsaken till mina hälsoproblem.

Man har ju dessutom bara ca 20 minuter på sig och det kan vara nog så svårt att hinna förmedla så mycket information så att läkaren förstår vad det handlar om.

Nu pratar jag inte om friska människor utan om alla de sjuka som söker sig till vården givetvis och läkarnas inställning och sätt att arbeta på gentemot patienter överlag för det var väl det skribenten mendade dvs Läkares arbetsmetoder gentemot patienter. Jag mena inte att jag måste ha rätt utan hur jag tolkade skribenten som verkar eftersträva mer riktigt "doktorsarbete".

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 14:32
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (theseraphim @ 10-11-2010, 13:28) *
          Nu pratar jag inte om friska människor utan om alla de sjuka som söker sig till vården givetvis och läkarnas inställning och sätt att arbeta på gentemot patienter överlag för det var väl det skribenten mendade dvs Läkares arbetsmetoder gentemot patienter. Jag mena inte att jag måste ha rätt utan hur jag tolkade skribenten som verkar eftersträva mer riktigt "doktorsarbete".

Ja att tolka vad de vill med sitt nätverk och orsaken till att de tycker att det behövs är inte helt lätt. När jag läste på lite olika ställen så tyckte jag att det kändes kränkande. De verkade ha en föreställning om att människor söker läkare utan att egentligen behöva det.

Det är ju ganska vanligt att människor inte får någon hjälp när de sökt läkare och sedan söker alternativhälsovården istället eller försöker söka information på egen hand. Kanske tror dessa läkare att om de inte hittar någon sjukdom med ett namn på hos patienten så har patienten sökt i onödan.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2010, 15:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Är det verkligen så vanligt att folk inte får någon hjälp när de söker läkare? Att söka information på egen hand kan man väl göra ändå oavsett. Förresten så verkar hela den här diskussionen handla om antingen eller. Varför måste det vara så?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 15:22
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-11-2010, 15:05) *
          Är det verkligen så vanligt att folk inte får någon hjälp när de söker läkare? Att söka information på egen hand kan man väl göra ändå oavsett. Förresten så verkar hela den här diskussionen handla om antingen eller. Varför måste det vara så?

Det är de här funderingarna det handlar om. Det är alltså läkare som skrivit dom.

"Läkekonst försvåras i ett sammanhang där allt obehag betecknas som av ondo eller som uttryck för sjukdom. Det är inte längre normalt att må dåligt när livet gör ont. De starkaste utvecklingstendenserna inom svensk sjukvård de senaste decennierna handlar om att tycka synd om, kompensera och ta över ansvar. Den som lider har drabbats (offerperspektiv) och det utmålas politiska löften om att ingen ska behöva känna obehag och alla har rätt att känna trygghet. Är det förenligt med ett liv? Patienter beskrivs också som kunder, Landsting som beställare och läkare, sjuksköterskor och annan personal som utförare. Var tog läkekonsten vägen?"

Redigerat av Christa: 10-11-2010, 15:23

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2010, 15:29
          Länk hit: #16

Medlem

Och.....?????

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-11-2010, 15:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

När/om jag går till läkaren, will jag ha hjälp inte skall dom tycka synd om mig. Utan hjälpa mig

Jag tror också att min husläkare vet att när jag kommer då är det kris. Tror inte att han tycker synd om mig då, jo innerst inne gör han det, utan försöker att hjälpa mig. Tyvärr har han inte alltid svaret, så som med min yrsel. Men kan inte heller trolla. Kunde han det, så skulle han säkert trolla bort min yrsel

Elisabeth

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 15:57
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-11-2010, 15:29) *
          Och.....?????

Tycker du att texten ger en korrekt bild av sjukvården i Sverige?

Kan du utveckla det lite mer i så fall. Vad du grundar den bilden på osv.

Redigerat av Christa: 10-11-2010, 15:59

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-11-2010, 16:25
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Christa @ 10-11-2010, 15:57) *
          Tycker du att texten ger en korrekt bild av sjukvården i Sverige?

Kan du utveckla det lite mer i så fall. Vad du grundar den bilden på osv.

Nej det tycker jag inte. Har aldrig stött på en läkare som "tycker synd om" däremot empatiska behandlande läkare. Jag tycker artikeln är konstig.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 10-11-2010, 16:42
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-11-2010, 16:25) *
          Nej det tycker jag inte. Har aldrig stött på en läkare som "tycker synd om" däremot empatiska behandlande läkare. Jag tycker artikeln är konstig.

Det är mycket som är konstigt på deras webbplats.

De är ju lite luddiga men jag får en känsla av att de nedvärderar sina patienter.

Det får mig att undra hur vanligt det är med dessa uppfattningar. Att läkare är väldigt olika är ju helt klart och jag har ju funderat väldigt mycket på hur de jag mött på vårdcentralen här egentligen resonerar.

http://www.lakaremedgranser.org/home

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 16:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon