CITAT (Myosotis @ 13-11-2010, 00:05)

Jo men visst är det en intressant frågeställning! Jag säger bara att om en nattaktiv nattfjäril sätter sig på min yttervägg under lampan på natten och jag sedan hittar den där på dagen så blir det ju direkt missvisande om jag visar en bild på den och säger att den var dagaktiv bara för att jag råkade hitta den på dagen! Hur vet jag som inte vet något om nattfjärilar vad den gör där? De brukar sitta stilla och inte reagera på tilltal. Det kan man väl inte kalla för dagaktiv?
De som är mer dagaktiva hittar man kring de ställen där det flyger dagfjärilar. Nattfjärilar fotograferade i ängsmiljö ungefär. Nu skall jag lägga upp lite bilder själv

CITAT (amaira @ 13-11-2010, 08:32)

Myosotis, du har ju svarat på din egen fråga

! Nej, den är ju inte dagaktiv. Hej Förresten

.
Det finns verkligen dagaktiva nattfjärilar, och de flyger på dagen, och liknar ibland litegrann de dagaktiva. Den söta rutiga buskmätaren är en sådan, den finner man aldrig sittandes på väggen under nattlampan.
Frågan är intressant - och gränsen kan ibland vara svår att dra. Jag gjorde en fjärilsblogg bara för det, inspirerad av din fråga. Ska med tiden fylla på den med både natt- och dagfjärilar, så får jag en bra översikt på vilka fjärilar som flyger på min tomt, samt en identifieringsblogg när jag glömmer bort namnen (vilket sker hela tiden med nattfjärilarna).
påbörjad fjärilsblogPS. Utseendet på bloggen ser gräsligt ut tycker jag, ska ändras "nån gång".
Oj en ny blogg att följa alltså - nu dedikerad åt fjärilar!

Hoppas på lite egna reflektioner från dig samtidigt om bilderna/arterna;)