Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur kan kritikerna veta att dietisterna har fel, När det aldrig provat att äta enligt rekommendationerna
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 14:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Framförallt bland dom som äter enligt LCHF så förekommer det mycket kritik mot dietister och nutritionister. Ofta i ganska nedlåtande ordalag.

Jag har hittills aldrig träffat någon som ätit enligt rekommendationerna. Hur kan man vara så kritisk utan att ha provat?

Skulle vara väldigt intressant att få ta del av resonemanget som ligger till grund för kritiken.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-11-2010, 14:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Vet inte vad de rekommenderar idag, kanske samma ännu, men man skulle äta en massa bröd om dagen.
          Hur många tycker på allvar att det är bra fortfarande? Och Becell, som innehåller en masa omega 6, det är ju vedertaget nu att för mycket omega 6 inte är bra. Och lågfettprodukter med en massa socker istället. Hur bra är det?
          Nä, många dietister vägrar rubba sina gamla lärdomar.

Varför skulle LCHF, som ju håller blodsockret på bra nivå hela dagen vara dåligt för en person, även om man inte har diabetes?

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 15:08
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Anma @ 29-11-2010, 14:53) *
          Vet inte vad de rekommenderar idag, kanske samma ännu, men man skulle äta en massa bröd om dagen.
          Hur många tycker på allvar att det är bra fortfarande? Och Becell, som innehåller en masa omega 6, det är ju vedertaget nu att för mycket omega 6 inte är bra. Och lågfettprodukter med en massa socker istället. Hur bra är det?
          Nä, många dietister vägrar rubba sina gamla lärdomar.

Varför skulle LCHF, som ju håller blodsockret på bra nivå hela dagen vara dåligt för en person, även om man inte har diabetes?

Det där med brödet trodde jag kom från socialstyrelsen men sådana kampanjer kan naturligtvis orsaka skepsis till rekommendationer i största allmänhet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 15:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Många har kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin vilket inte jag tycker är så lyckat. Socialstyrelsen har en hel del makt i frågan och där finns folk med kopplingar till samma industrier. När det kommer nya rön så hänger ofta inte dietister med utan det ska köras på i gamla spår. Det tar tid alltså att få gehör. Det är mycket pengar som styr när det gäller kost. Som tur är tänker inte alla dietister resp nutritionister precis likadant när det gäller kost.

Att just LCHF:are är så kritiska beror ju på att många dietister inte vill se att LCHF fungerar trots att Socialstyrelsen godkänt kosten och trots att dietisterna ska följa riktlinjerna. Att man trots godkännandet inte ens vill testa LCHF-kost på typ II diabetiker eller på gravt överviktiga är ganska skrämmande då det faktiskt finns många diabetiker som vittnar om att dom blivit friska/mår bättre och slipper sprutor/mediciner. När det gäller gravt överviktiga så opererar man hellre magen på folk (även ungdomar) än låter dom gå på LCHF för att se om det har effekt. Borde man inte testa alla möjligheter innan man tar till kniven och stympar folk? Det ligger väldigt mycket prestige i detta verkar det som.

Det finns säkert andra orsaker till kritiken också men det var vad jag kom på i all hast.

Låter konstigt att du inte träffat någon som äter enligt rekommendationerna eftersom jag tror att de flesta som har behov av att träffa en dietist äter det dessa rekommenderar. I en hel del kommuner och landsting finns det dietister som är med och gör upp matsedlarna till skolor och äldreboenden mm. Antar att dom då jobbar för att rekommendationerna ska följas så mycket som möjligt.

Glöm inte att kostråd inte är statiska utan de ändras faktiskt över tiden. Vem rekommenderar idag lightprodukter t.ex. annat än möjligen någon gammal stofil som inte hänger med alls.

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:08) *
          Det där med brödet trodde jag kom från socialstyrelsen men sådana kampanjer kan naturligtvis orsaka skepsis till rekommendationer i största allmänhet.

Alla kostråd kommer väl från socialstyrelsen eftersom dom måste vara godkända av gubbarna där.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-11-2010, 15:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Anma inte alla tål fet mat. Jag t.ex inte. Kunde aldrig äta ägg och bacon som det skrivs om ibland till frukost

Men jag ger inte mycket heller för dietister. Min smabo gick några månader hos en på Sahlgrenska sjukhuset.

Han skulle köpa sig nutrilett och dricka det........Då behöver jag inte gå till en dietist för att höra det.

Och så äter vi grönsaker som växer under jord, t.ex. rättika som är så gott så

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 29-11-2010, 15:16

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-11-2010, 15:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jag struntar fullständigt i s.k. "dietisters" råd. Har jag levt ett helt liv och mått bra, så har dom inget att komma med till mig. Beträffande olika metoder så tror jag inte ett smack av vad dom predikar. Dom är lika sanningsenliga som pingst- eller andra pastorer. Vad dom lär ut gagnar dom själva i slutänden. Profit från början till slut.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 15:32
          Länk hit: #7

Medlem

Det där med lättprodukter och nyckelhålsmärkt finns ju en del tankar kring. Är det verkligen mer socker i dom? Nyckelhålsmärkt skall väl vara mindre av både fett och socker?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 15:34
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Bengalow @ 29-11-2010, 15:28) *
          Jag struntar fullständigt i s.k. "dietisters" råd. Har jag levt ett helt liv och mått bra, så har dom inget att komma med till mig. Beträffande olika metoder så tror jag inte ett smack av vad dom predikar. Dom är lika sanningsenliga som pingst- eller andra pastorer. Vad dom lär ut gagnar dom själva i slutänden. Profit från början till slut.

Så länge man mår bra har man kanske ingen anledning att testa något annat. Det är väl först om man mår dåligt som det finns anledning att se över vad som kan göras.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 29-11-2010, 15:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:08) *

Fel, det var faktiskt brödinstitutet som låg bakom: http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 29-11-2010, 15:42
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Hur mga metoder finns det som är "vanliga"?

GI, LCHF... Några fler?

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 15:47
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 29-11-2010, 15:35) *
          Fel, det var faktiskt brödinstitutet som låg bakom: http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

I så fall kan man väl inte säga att den uppmaningen hörde till de officiella kostråden?

CITAT (xlxl67 @ 29-11-2010, 15:42) *
          Hur mga metoder finns det som är "vanliga"?

GI, LCHF... Några fler?

Veganer finns ju ganska många bland ungdomar. Vegetarianer som äter mjölkprodukter (lactovegetarianer) finns nog fler bland lite äldre. Are Vareland (minns inte säkert stavningen) propagerade ju mycket för vegetarisk mat.

Sedan finns det ju en del andra koncept också som inte är så vanliga.

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 15:34) *
          Så länge man mår bra har man kanske ingen anledning att testa något annat. Det är väl först om man mår dåligt som det finns anledning att se över vad som kan göras.

Jag håller med dig i princip men jag har en god vän som haft för högt fastesocker och förhöjt blodtryck vid hälsokontroll och han säger att han mår bra.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 15:56
          Länk hit: #12

Medlem

Ja det kan han väl göra, än så länge. Han bryr sig väl inte om riskerna men det är ju upp till var och en. Man kan ju inte tvinga folk att äta på ett visst sätt.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-11-2010, 15:57
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Personligen struntar jag i alla dessa dieter och bokstavsmetoder som florerar överallt och äter i stort sett det jag känner för men socker i kaffe och te slutade jag med förra sommaren. Jag inbillar mig att man mår bäst av att äta lite av varje och inte överdriva någonting, visst skulle jag behöva gå ner en del i vikt men i så fall kommer jag att äta enligt viktväktarna som jag tycker har en vettig filosofi.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 16:00
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:32) *
          Det där med lättprodukter och nyckelhålsmärkt finns ju en del tankar kring. Är det verkligen mer socker i dom? Nyckelhålsmärkt skall väl vara mindre av både fett och socker?

Det här skulle vara intressant att diskutera lite mer.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 16:05
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:00) *
          Det här skulle vara intressant att diskutera lite mer.

Ja det är mindre socker och fett i nyckelhålsmärkta varor.
          Men hur är dom tillverkade/processade? Och i lightvaror vad har man ersatt sockret med?
          Jag skulle nog kolla innehållsdeklarationen mycket noga om jag skulle köpa sånt.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-11-2010, 16:13
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har läst någonstans att det är värre att konsumera sk. lightprodukter eftersom sötningsmedlet omvandlas till något som är värre än socker när det förtärs och det tror jag faktiskt på. Desssutom är dessa produkter sällan goda och på mina kanotutfärder har jag Jock lingondricka och vanligt vatten med mig som dryck.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 16:14
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 16:05) *
          Ja det är mindre socker och fett i nyckelhålsmärkta varor.
          Men hur är dom tillverkade/processade? Och i lightvaror vad har man ersatt sockret med?
          Jag skulle nog kolla innehållsdeklarationen mycket noga om jag skulle köpa sånt.

Ja för egen del så äter jag ju inte sådant med en massa tillsatsämnen och jox i men anma menade ju att det var mer socker i lättprodukter.

Alla lättprodukter innehåller ju inte sådant.

Mager ost t ex

Frågan gällde ju kritiken mot de officiella rekommendationerna och de rekommenderar väl inte lättprodukter där man ersatt fettet med socker?

Citera
          Anma
          Inlägg 29-11-2010, 16:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-11-2010, 15:15) *
          Anma inte alla tål fet mat. Jag t.ex inte. Kunde aldrig äta ägg och bacon som det skrivs om ibland till frukost

Men jag ger inte mycket heller för dietister. Min smabo gick några månader hos en på Sahlgrenska sjukhuset.

Han skulle köpa sig nutrilett och dricka det........Då behöver jag inte gå till en dietist för att höra det.

Och så äter vi grönsaker som växer under jord, t.ex. rättika som är så gott så

Nej självkart är det ju så att det är olika vad man tål. Min man tål inte för mycket fibrer till exempel, så det där med helkorn och grova bröd går helt bort för honom, fast det ju anses vara nyttigare än ljust bröd.

Vanliga smörgåsrån ( i rött cellofanpaket) de med extra fibrer har mer socker än de ljusa. Jämför själva. Jag kollar kolhydraterna noga och hur mycket av dem som kommer från socker på grund av makens diabetes. Vi köper inte hem någonting som har större procent än 3, eller i vissa fall 5 i sockerhalt.

Redigerat av Anma: 29-11-2010, 16:32

Citera
          Christa
          Inlägg 29-11-2010, 16:33
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 15:14) *
          Många har kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin vilket inte jag tycker är så lyckat. Socialstyrelsen har en hel del makt i frågan och där finns folk med kopplingar till samma industrier. När det kommer nya rön så hänger ofta inte dietister med utan det ska köras på i gamla spår. Det tar tid alltså att få gehör. Det är mycket pengar som styr när det gäller kost. Som tur är tänker inte alla dietister resp nutritionister precis likadant när det gäller kost.

Att just LCHF:are är så kritiska beror ju på att många dietister inte vill se att LCHF fungerar trots att Socialstyrelsen godkänt kosten och trots att dietisterna ska följa riktlinjerna. Att man trots godkännandet inte ens vill testa LCHF-kost på typ II diabetiker eller på gravt överviktiga är ganska skrämmande då det faktiskt finns många diabetiker som vittnar om att dom blivit friska/mår bättre och slipper sprutor/mediciner. När det gäller gravt överviktiga så opererar man hellre magen på folk (även ungdomar) än låter dom gå på LCHF för att se om det har effekt. Borde man inte testa alla möjligheter innan man tar till kniven och stympar folk? Det ligger väldigt mycket prestige i detta verkar det som.

Det finns säkert andra orsaker till kritiken också men det var vad jag kom på i all hast.

Låter konstigt att du inte träffat någon som äter enligt rekommendationerna eftersom jag tror att de flesta som har behov av att träffa en dietist äter det dessa rekommenderar. I en hel del kommuner och landsting finns det dietister som är med och gör upp matsedlarna till skolor och äldreboenden mm. Antar att dom då jobbar för att rekommendationerna ska följas så mycket som möjligt.

Glöm inte att kostråd inte är statiska utan de ändras faktiskt över tiden. Vem rekommenderar idag lightprodukter t.ex. annat än möjligen någon gammal stofil som inte hänger med alls.
          Alla kostråd kommer väl från socialstyrelsen eftersom dom måste vara godkända av gubbarna där.

Men frågan är om de som följer kostråden blir sjuka? När det gäller skolan så är det ju bara ett mål mat för det mesta och när det gäller äldreboenden så är de som bor där oftast redan krassliga och äter en massa läkemedel.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2010, 16:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:14) *
          Ja för egen del så äter jag ju inte sådant med en massa tillsatsämnen och jox i men anma menade ju att det var mer socker i lättprodukter.

Alla lättprodukter innehåller ju inte sådant.

Mager ost t ex

Frågan gällde ju kritiken mot de officiella rekommendationerna och de rekommenderar väl inte lättprodukter där man ersatt fettet med socker?

Beträffande lättprodukter svarade jag bara på din fråga dvs det jag hade att säga. Köper aldrig sånt själv. Ost är ett kapitel för sig eftersom allt som kallas ost inte ens är det läste jag nånstans.

Redigerat av *Stintan*: 29-11-2010, 16:36

--------------------

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon