Sidor: 1, 2
Christa
Framförallt bland dom som äter enligt LCHF så förekommer det mycket kritik mot dietister och nutritionister. Ofta i ganska nedlåtande ordalag.

Jag har hittills aldrig träffat någon som ätit enligt rekommendationerna. Hur kan man vara så kritisk utan att ha provat?

Skulle vara väldigt intressant att få ta del av resonemanget som ligger till grund för kritiken.
Anma
Vet inte vad de rekommenderar idag, kanske samma ännu, men man skulle äta en massa bröd om dagen.
Hur många tycker på allvar att det är bra fortfarande? Och Becell, som innehåller en masa omega 6, det är ju vedertaget nu att för mycket omega 6 inte är bra. Och lågfettprodukter med en massa socker istället. Hur bra är det?
Nä, många dietister vägrar rubba sina gamla lärdomar.

Varför skulle LCHF, som ju håller blodsockret på bra nivå hela dagen vara dåligt för en person, även om man inte har diabetes?
Christa
CITAT (Anma @ 29-11-2010, 14:53) *
Vet inte vad de rekommenderar idag, kanske samma ännu, men man skulle äta en massa bröd om dagen.
Hur många tycker på allvar att det är bra fortfarande? Och Becell, som innehåller en masa omega 6, det är ju vedertaget nu att för mycket omega 6 inte är bra. Och lågfettprodukter med en massa socker istället. Hur bra är det?
Nä, många dietister vägrar rubba sina gamla lärdomar.

Varför skulle LCHF, som ju håller blodsockret på bra nivå hela dagen vara dåligt för en person, även om man inte har diabetes?

Det där med brödet trodde jag kom från socialstyrelsen men sådana kampanjer kan naturligtvis orsaka skepsis till rekommendationer i största allmänhet.
*Stintan*
Många har kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin vilket inte jag tycker är så lyckat. Socialstyrelsen har en hel del makt i frågan och där finns folk med kopplingar till samma industrier. När det kommer nya rön så hänger ofta inte dietister med utan det ska köras på i gamla spår. Det tar tid alltså att få gehör. Det är mycket pengar som styr när det gäller kost. Som tur är tänker inte alla dietister resp nutritionister precis likadant när det gäller kost.

Att just LCHF:are är så kritiska beror ju på att många dietister inte vill se att LCHF fungerar trots att Socialstyrelsen godkänt kosten och trots att dietisterna ska följa riktlinjerna. Att man trots godkännandet inte ens vill testa LCHF-kost på typ II diabetiker eller på gravt överviktiga är ganska skrämmande då det faktiskt finns många diabetiker som vittnar om att dom blivit friska/mår bättre och slipper sprutor/mediciner. När det gäller gravt överviktiga så opererar man hellre magen på folk (även ungdomar) än låter dom gå på LCHF för att se om det har effekt. Borde man inte testa alla möjligheter innan man tar till kniven och stympar folk? Det ligger väldigt mycket prestige i detta verkar det som.

Det finns säkert andra orsaker till kritiken också men det var vad jag kom på i all hast.

Låter konstigt att du inte träffat någon som äter enligt rekommendationerna eftersom jag tror att de flesta som har behov av att träffa en dietist äter det dessa rekommenderar. I en hel del kommuner och landsting finns det dietister som är med och gör upp matsedlarna till skolor och äldreboenden mm. Antar att dom då jobbar för att rekommendationerna ska följas så mycket som möjligt.

Glöm inte att kostråd inte är statiska utan de ändras faktiskt över tiden. Vem rekommenderar idag lightprodukter t.ex. annat än möjligen någon gammal stofil som inte hänger med alls.

CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:08) *
Det där med brödet trodde jag kom från socialstyrelsen men sådana kampanjer kan naturligtvis orsaka skepsis till rekommendationer i största allmänhet.

Alla kostråd kommer väl från socialstyrelsen eftersom dom måste vara godkända av gubbarna där.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anma inte alla tål fet mat. Jag t.ex inte. Kunde aldrig äta ägg och bacon som det skrivs om ibland till frukost

Men jag ger inte mycket heller för dietister. Min smabo gick några månader hos en på Sahlgrenska sjukhuset.

Han skulle köpa sig nutrilett och dricka det........Då behöver jag inte gå till en dietist för att höra det.

Och så äter vi grönsaker som växer under jord, t.ex. rättika som är så gott så
Bengalow
Jag struntar fullständigt i s.k. "dietisters" råd. Har jag levt ett helt liv och mått bra, så har dom inget att komma med till mig. Beträffande olika metoder så tror jag inte ett smack av vad dom predikar. Dom är lika sanningsenliga som pingst- eller andra pastorer. Vad dom lär ut gagnar dom själva i slutänden. Profit från början till slut.
Christa
Det där med lättprodukter och nyckelhålsmärkt finns ju en del tankar kring. Är det verkligen mer socker i dom? Nyckelhålsmärkt skall väl vara mindre av både fett och socker?
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 29-11-2010, 15:28) *
Jag struntar fullständigt i s.k. "dietisters" råd. Har jag levt ett helt liv och mått bra, så har dom inget att komma med till mig. Beträffande olika metoder så tror jag inte ett smack av vad dom predikar. Dom är lika sanningsenliga som pingst- eller andra pastorer. Vad dom lär ut gagnar dom själva i slutänden. Profit från början till slut.

Så länge man mår bra har man kanske ingen anledning att testa något annat. Det är väl först om man mår dåligt som det finns anledning att se över vad som kan göras.
Whiskuchi
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:08) *

Fel, det var faktiskt brödinstitutet som låg bakom: http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html
xlxl67
Hur mga metoder finns det som är "vanliga"?

GI, LCHF... Några fler?
Christa
CITAT (Whiskuchi @ 29-11-2010, 15:35) *
Fel, det var faktiskt brödinstitutet som låg bakom: http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

I så fall kan man väl inte säga att den uppmaningen hörde till de officiella kostråden?

CITAT (xlxl67 @ 29-11-2010, 15:42) *
Hur mga metoder finns det som är "vanliga"?

GI, LCHF... Några fler?

Veganer finns ju ganska många bland ungdomar. Vegetarianer som äter mjölkprodukter (lactovegetarianer) finns nog fler bland lite äldre. Are Vareland (minns inte säkert stavningen) propagerade ju mycket för vegetarisk mat.

Sedan finns det ju en del andra koncept också som inte är så vanliga.

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 15:34) *
Så länge man mår bra har man kanske ingen anledning att testa något annat. Det är väl först om man mår dåligt som det finns anledning att se över vad som kan göras.

Jag håller med dig i princip men jag har en god vän som haft för högt fastesocker och förhöjt blodtryck vid hälsokontroll och han säger att han mår bra.
*Stintan*
Ja det kan han väl göra, än så länge. Han bryr sig väl inte om riskerna men det är ju upp till var och en. Man kan ju inte tvinga folk att äta på ett visst sätt.
malcolm
Personligen struntar jag i alla dessa dieter och bokstavsmetoder som florerar överallt och äter i stort sett det jag känner för men socker i kaffe och te slutade jag med förra sommaren. Jag inbillar mig att man mår bäst av att äta lite av varje och inte överdriva någonting, visst skulle jag behöva gå ner en del i vikt men i så fall kommer jag att äta enligt viktväktarna som jag tycker har en vettig filosofi.
Christa
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:32) *
Det där med lättprodukter och nyckelhålsmärkt finns ju en del tankar kring. Är det verkligen mer socker i dom? Nyckelhålsmärkt skall väl vara mindre av både fett och socker?

Det här skulle vara intressant att diskutera lite mer.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:00) *
Det här skulle vara intressant att diskutera lite mer.

Ja det är mindre socker och fett i nyckelhålsmärkta varor.
Men hur är dom tillverkade/processade? Och i lightvaror vad har man ersatt sockret med?
Jag skulle nog kolla innehållsdeklarationen mycket noga om jag skulle köpa sånt.
malcolm
Jag har läst någonstans att det är värre att konsumera sk. lightprodukter eftersom sötningsmedlet omvandlas till något som är värre än socker när det förtärs och det tror jag faktiskt på. Desssutom är dessa produkter sällan goda och på mina kanotutfärder har jag Jock lingondricka och vanligt vatten med mig som dryck.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 16:05) *
Ja det är mindre socker och fett i nyckelhålsmärkta varor.
Men hur är dom tillverkade/processade? Och i lightvaror vad har man ersatt sockret med?
Jag skulle nog kolla innehållsdeklarationen mycket noga om jag skulle köpa sånt.

Ja för egen del så äter jag ju inte sådant med en massa tillsatsämnen och jox i men anma menade ju att det var mer socker i lättprodukter.

Alla lättprodukter innehåller ju inte sådant.

Mager ost t ex

Frågan gällde ju kritiken mot de officiella rekommendationerna och de rekommenderar väl inte lättprodukter där man ersatt fettet med socker?
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-11-2010, 15:15) *
Anma inte alla tål fet mat. Jag t.ex inte. Kunde aldrig äta ägg och bacon som det skrivs om ibland till frukost

Men jag ger inte mycket heller för dietister. Min smabo gick några månader hos en på Sahlgrenska sjukhuset.

Han skulle köpa sig nutrilett och dricka det........Då behöver jag inte gå till en dietist för att höra det.

Och så äter vi grönsaker som växer under jord, t.ex. rättika som är så gott så

Nej självkart är det ju så att det är olika vad man tål. Min man tål inte för mycket fibrer till exempel, så det där med helkorn och grova bröd går helt bort för honom, fast det ju anses vara nyttigare än ljust bröd.

Vanliga smörgåsrån ( i rött cellofanpaket) de med extra fibrer har mer socker än de ljusa. Jämför själva. Jag kollar kolhydraterna noga och hur mycket av dem som kommer från socker på grund av makens diabetes. Vi köper inte hem någonting som har större procent än 3, eller i vissa fall 5 i sockerhalt.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 15:14) *
Många har kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin vilket inte jag tycker är så lyckat. Socialstyrelsen har en hel del makt i frågan och där finns folk med kopplingar till samma industrier. När det kommer nya rön så hänger ofta inte dietister med utan det ska köras på i gamla spår. Det tar tid alltså att få gehör. Det är mycket pengar som styr när det gäller kost. Som tur är tänker inte alla dietister resp nutritionister precis likadant när det gäller kost.

Att just LCHF:are är så kritiska beror ju på att många dietister inte vill se att LCHF fungerar trots att Socialstyrelsen godkänt kosten och trots att dietisterna ska följa riktlinjerna. Att man trots godkännandet inte ens vill testa LCHF-kost på typ II diabetiker eller på gravt överviktiga är ganska skrämmande då det faktiskt finns många diabetiker som vittnar om att dom blivit friska/mår bättre och slipper sprutor/mediciner. När det gäller gravt överviktiga så opererar man hellre magen på folk (även ungdomar) än låter dom gå på LCHF för att se om det har effekt. Borde man inte testa alla möjligheter innan man tar till kniven och stympar folk? Det ligger väldigt mycket prestige i detta verkar det som.

Det finns säkert andra orsaker till kritiken också men det var vad jag kom på i all hast.

Låter konstigt att du inte träffat någon som äter enligt rekommendationerna eftersom jag tror att de flesta som har behov av att träffa en dietist äter det dessa rekommenderar. I en hel del kommuner och landsting finns det dietister som är med och gör upp matsedlarna till skolor och äldreboenden mm. Antar att dom då jobbar för att rekommendationerna ska följas så mycket som möjligt.

Glöm inte att kostråd inte är statiska utan de ändras faktiskt över tiden. Vem rekommenderar idag lightprodukter t.ex. annat än möjligen någon gammal stofil som inte hänger med alls.
Alla kostråd kommer väl från socialstyrelsen eftersom dom måste vara godkända av gubbarna där.

Men frågan är om de som följer kostråden blir sjuka? När det gäller skolan så är det ju bara ett mål mat för det mesta och när det gäller äldreboenden så är de som bor där oftast redan krassliga och äter en massa läkemedel.

*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:14) *
Ja för egen del så äter jag ju inte sådant med en massa tillsatsämnen och jox i men anma menade ju att det var mer socker i lättprodukter.

Alla lättprodukter innehåller ju inte sådant.

Mager ost t ex

Frågan gällde ju kritiken mot de officiella rekommendationerna och de rekommenderar väl inte lättprodukter där man ersatt fettet med socker?

Beträffande lättprodukter svarade jag bara på din fråga dvs det jag hade att säga. Köper aldrig sånt själv. Ost är ett kapitel för sig eftersom allt som kallas ost inte ens är det läste jag nånstans.
Christa
CITAT (Anma @ 29-11-2010, 16:31) *
Nej självkart är det ju så att det är olika vad man tål. Min man tål inte för mycket fibrer till exempel, så det där med helkorn och grova bröd går helt bort för honom, fast det ju anses vara nyttigare än ljust bröd.
Vanliga smörgåsrån ( i rött cellofanpaket) de med extra fibrer har mer socker än de ljusa. Jämför själva. Jag kollar kolhydraterna noga och hur mycket av dem som kommer från socker på grund av makens diabetes. Vi köper inte hem någonting som har större procent än 3, eller i vissa fall 5 i sockerhalt.

Det finns säkert matproducenter som använder fibrer som säljargument samtidigt som de ökar sockermängden för att konsumenterna skall gilla produkten men det kan man väl inte lasta dietisterna för?
andersen
Kostråden är väl bara ett råd, varför ta det på sådan allvar? folk som har tex sockersjukan vet väl ändå vad dom skall äta eller inte äta, och om det handlar om att gå ner i vikt,så är det ju så att det handlar om + och- dvs du skall göra av med mera en du förbrukar.Om man är helt frisk och vill gå ner i vikt så är motion ett bra sätt.
Anma
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:35) *
Det finns säkert matproducenter som använder fibrer som säljargument samtidigt som de ökar sockermängden för att konsumenterna skall gilla produkten men det kan man väl inte lasta dietisterna för?

Var skrev jag att det var dietisternas fel?!
Dietisten jag pratat med upplyste i för sig inte om detta faktum.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 16:33) *
Men frågan är om de som följer kostråden blir sjuka? När det gäller skolan så är det ju bara ett mål mat för det mesta och när det gäller äldreboenden så är de som bor där oftast redan krassliga och äter en massa läkemedel.

Frågan var väl inte alls om folk som följer kostråden blir sjuka. Å andra sidan så skulle jag faktiskt tro att de flesta äter en varierad kost som innehåller det som rekommenderas även om det inte är precis rätt fördelning alltid.

Skol- och dagismaten anses på en del håll , men tyvärr inte överallt, vara väldigt viktig just för att många barn inte äter så vettigt hemma när folk är hemifrån långa dagar och det kanske bara blir något lättare/enklare mål på kvällen. Varför skulle det vara mindre viktigt med kosten på äldreboenden eller för den delen hemmaboende äldre som får mat genom hemtjänst? Tycker du det är OK att gamla människor dagligen serveras halvfabrikat i en låda som ska värmas i micron. Samma färdiglagade skitmat som man kan hitta i frysen på ICA.

Sen att en del människor väljer en annan kostmetod beror knappast på att dom tror att dom blir sjuka om dom skulle följa de allmäna rekommendationerna. Är man helt frisk och mår bra finns det ju ingen som helst anledning att byta sina kostvanor.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 16:59) *
Frågan var väl inte alls om folk som följer kostråden blir sjuka. Å andra sidan så skulle jag faktiskt tro att de flesta äter en varierad kost som innehåller det som rekommenderas även om det inte är precis rätt fördelning alltid.

Skol- och dagismaten anses på en del håll , men tyvärr inte överallt, vara väldigt viktig just för att många barn inte äter så vettigt hemma när folk är hemifrån långa dagar och det kanske bara blir något lättare/enklare mål på kvällen. Varför skulle det vara mindre viktigt med kosten på äldreboenden eller för den delen hemmaboende äldre som får mat genom hemtjänst? Tycker du det är OK att gamla människor dagligen serveras halvfabrikat i en låda som ska värmas i micron. Samma färdiglagade skitmat som man kan hitta i frysen på ICA.

Sen att en del människor väljer en annan kostmetod beror knappast på att dom tror att dom blir sjuka om dom skulle följa de allmäna rekommendationerna. Är man helt frisk och mår bra finns det ju ingen som helst anledning att byta sina kostvanor.

Debattens vågor har ju gått höga under senare år och jag har hört många klaga och raljera när det gäller dietister och kostråd men det kanske inte finns någon här i forumet som tycker så.
Anma
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 17:10) *
Debattens vågor har ju gått höga under senare år och jag har hört många klaga och raljera när det gäller dietister och kostråd men det kanske inte finns någon här i forumet som tycker så.

Det finns en hel massa kassa dietister, till exempel en som rekommenderade becel margarin för att få ner höga kolsestrolvärden. >För bara ett halv år sen. Denna dietist är verksam i Västerås.

Det är inte för inte tillverkaren av becel blivit fälld ett tiotal gånger för falsk marknadsföring!
Christa
CITAT (Anma @ 29-11-2010, 17:13) *
Det finns en hel massa kassa dietister, till exempel en som rekommenderade becel margarin för att få ner höga kolsestrolvärden. >För bara ett halv år sen. Denna dietist är verksam i Västerås.

Det är inte för inte tillverkaren av becel blivit fälld ett tiotal gånger för falsk marknadsföring!

Många säger ju kolesterolvärden när de menar höga blodfetter i störta allmänhet. Är därför lite nyfiken på om det var enbart kolesterolet som var högt eller även triglycerider?

Känner inte till Becel men eftersom du skriver som du gör så antar jag att det är ett margarin med inblandning av (vad heter det nu igen?). Min sambo råkade köpa en annan produkt med sådant av misstag.

Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 15:14) *

Det markerade håller jag verkligen med om. Det måste gå att lösa utan operation.
Anma
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 17:28) *
Många säger ju kolesterolvärden när de menar höga blodfetter i störta allmänhet. Är därför lite nyfiken på om det var enbart kolesterolet som var högt eller även triglycerider?

Känner inte till Becel men eftersom du skriver som du gör så antar jag att det är ett margarin med inblandning av (vad heter det nu igen?). Min sambo råkade köpa en annan produkt med sådant av misstag.

Har det någon betydelse för den här tråden om det är blodfetter eller kolesterolet eller både ock som avses? Detta margarin blir inte bättre för det. Inte dietistens råd heller.
Christa
CITAT (Anma @ 29-11-2010, 18:26) *
Har det någon betydelse för den här tråden om det är blodfetter eller kolesterolet eller både ock som avses? Detta margarin blir inte bättre för det. Inte dietistens råd heller.

Var intresserad bara.
Anki på Öland
Har 2 kompisar som drabbats av diabetes 2 ganska nyligen och blivit skickade till dietister. Båda har blivit uppmanade att ta en macka då och då och koka sig en tallrik makaroner som mellanmål. Inte ett ord om att undvika kolhydrater. Båda blev också uppmanade att använda lightprodukter såsom lätta på mackan och dricka lättjuicer osv.
Har visat båda på info på nätet om lchf, den ena sa att han litade fullständigt på sin dietist och läste inte infon - han har fått gå över från tabletter till att injicera insulin. Den andra läste och prakticerade och behöver nu inte ens ta tabletterna för hennes värden är acceptabla.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 29-11-2010, 20:29) *
Har 2 kompisar som drabbats av diabetes 2 ganska nyligen och blivit skickade till dietister. Båda har blivit uppmanade att ta en macka då och då och koka sig en tallrik makaroner som mellanmål. Inte ett ord om att undvika kolhydrater. Båda blev också uppmanade att använda lightprodukter såsom lätta på mackan och dricka lättjuicer osv.
Har visat båda på info på nätet om lchf, den ena sa att han litade fullständigt på sin dietist och läste inte infon - han har fått gå över från tabletter till att injicera insulin. Den andra läste och prakticerade och behöver nu inte ens ta tabletterna för hennes värden är acceptabla.

Var dom råden de enda de fick för att bli friska? Inget om motion eller kosten i övrigt?
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 20:46) *
Var dom råden de enda de fick för att bli friska? Inget om motion eller kosten i övrigt?

Naturligtvis fick dom flera råd.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 29-11-2010, 20:48) *
Naturligtvis fick dom flera råd.

Det är ju svårt att ha någon åsikt om råden om man inte känner till helheten och om de följde dom fullt ut.
*Stintan*
Christa hur många med diabetes typ 2 känner du till som har tillfrisknat till följd av att de följt dietistens kostråd?

Själv vet jag ingen.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 20:51) *
Det är ju svårt att ha någon åsikt om råden om man inte känner till helheten och om de följde dom fullt ut.

Nej det kanske det inte är, men lite mera känner jag till. Bl.a. att han som måste ta insulin promenerar och motionerar massor medan hon som ändrade kosten efter att ha läst är handikappad, gravt överviktig och sitter i rullstol och alltså inte motionerar alls.
Gita
CITAT (andersen @ 29-11-2010, 16:43) *
Kostråden är väl bara ett råd, varför ta det på sådan allvar? folk som har tex sockersjukan vet väl ändå vad dom skall äta eller inte äta, och om det handlar om att gå ner i vikt,så är det ju så att det handlar om + och- dvs du skall göra av med mera en du förbrukar.Om man är helt frisk och vill gå ner i vikt så är motion ett bra sätt.

Ja varför ta allsköns dieter och dietister på så blodigt allvar, det finns ju hundratals olika teorier inte sällan helt motsatta varandra. Om man äter allsidigt i måttliga mängder (ja jag har visst sagt detta förut) och rör på sig lite emellanåt så mår man bra (klart att det finns vissa sjukdomstillstånd som kräver specialkost men för de flesta av oss duger vanlig allsidig mat gott) Jag tycker nog att detta grubblande och analyserande av vad man bör äta inte är riktigt friskt, mat skall vara gott men får absolut inte ta över i livet. Det finns ju betydligt roligare och viktigare saker att ägna tid och kraft åt.
Tycker att kosthållning är ett av få ämnen där faktiskt lagom är bäst.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 29-11-2010, 21:34) *
Ja varför ta allsköns dieter och dietister på så blodigt allvar, det finns ju hundratals olika teorier inte sällan helt motsatta varandra. Om man äter allsidigt i måttliga mängder (ja jag har visst sagt detta förut) och rör på sig lite emellanåt så mår man bra (klart att det finns vissa sjukdomstillstånd som kräver specialkost men för de flesta av oss duger vanlig allsidig mat gott) Jag tycker nog att detta grubblande och analyserande av vad man bör äta inte är riktigt friskt, mat skall vara gott men får absolut inte ta över i livet. Det finns ju betydligt roligare och viktigare saker att ägna tid och kraft åt.
Gita

tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif (Med all respekt för dem som behöver ändra kostvanor p.g.a medicinska skäl)
Christa
CITAT (Gita @ 29-11-2010, 21:34) *
Gita

Det finns nog väldigt många som tycker att de gör som du säger men blir sjuka i alla fall. Dessutom är det nog så att i den gruppen som tycker att det gör som du föreslår så finns det en väldigt stor spridning. Att äta allsidigt eller att äta varierad kost som en del skriver är ju ingen tydlig beskrivning och kan nog tolkas väldigt olika.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2010, 21:04) *
Christa hur många med diabetes typ 2 känner du till som har tillfrisknat till följd av att de följt dietistens kostråd?

Själv vet jag ingen.

Jag känner bara två och de har fått fastesocker inom gränsvärdena genom att sluta med socker och vitt bröd.

Det är ju inte så att jag håller på dietisterna i största allmänhet och egentligen tänkte jag inte på människor som redan blivit sjuka.

Jag avsåg de allmänna kostråden till hela befolkningen. Jag har ju följt debatten på nätet och många förkastar ju kostråden även när det gäller friska människor.

Det finns många som baserar sin åsikt på att de gick ner i vikt med LCHF men de åt både godis, kakor och annat med socker i innan de gick över till LCHF.

Har man redan blivit sjuk så tror jag inte det räcker att följa de allmänna kostråden för att bli frisk. I så fall krävs det nog att man går på typ Friskis och svettis 3 gånger i veckan samtidigt.

Jag är för trött nu för att skriva ett jättebra svar. Inte min tid på dygnet.
Gita
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 21:51) *
Det finns nog väldigt många som tycker att de gör som du säger men blir sjuka i alla fall. Dessutom är det nog så att i den gruppen som tycker att det gör som du föreslår så finns det en väldigt stor spridning. Att äta allsidigt eller att äta varierad kost som en del skriver är ju ingen tydlig beskrivning och kan nog tolkas väldigt olika.

Egentligen förstår jag inte vad du vill komma fram till. Klart att alla kan bli sjuka oberoende av vad vi äter. Att tro att specialdieter botar alla sjukdomar är väl ändå att ta i. Det känns som du fastnat i någon slags spiraltänkande som håller på att helt gå över styr när det gäller kost.
Jag är helt övertygad om att allsidig kost, lagom motion och sunt förnuft är det hälsosammaste. Det får ju inte bli så att man ägnar så mycket tid åt att äta nyttigt att man inte hinner med livet.
Gita
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 22:02) *
..............Har man redan blivit sjuk så tror jag inte det räcker att följa de allmänna kostråden för att bli frisk. I så fall krävs det nog att man går på typ Friskis och svettis 3 gånger i veckan samtidigt...............

Om man redan blivit sjuk..... vilken sjukdom kan man bota med att gå på friskis och svettis??
*Stintan*
Tror knappast att det finns några garantier att man får vara frisk hela livet även om man skulle hålla strikt på de allmänna kostråden. Sjuk kan man ju bli ändå.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 29-11-2010, 22:06) *
-----Jag är helt övertygad om att allsidig kost, lagom motion och sunt förnuft är det hälsosammaste. Det får ju inte bli så att man ägnar så mycket tid åt att äta nyttigt att man inte hinner med livet.
Gita

Nog är det så! tummenupp.gif
Cacki
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 21:51) *

Men vad vill du veta Chrisa? Vi kan väl inte lägga upp exakta schema över vår matsedel, vi som tror på en allsidig kost. Räcker det med att jag skriver på ett ungefär vad jag försöker tänka på varje vecka?

Minst 2 dagar fisk, helst 1 vegetarisk dag, 1 soppdag, resten får bli lite som andan faller på. Får ingen ångest om vi råkar äta "skräpmat" en dag heller. Helgerna unnar vi oss lite lyxigare utsvävningar om vi känner för det. Försöker att ha tallriksmodellen i bakhuvudet när jag lägger upp min portion. Oftast har vi potatis, ris eller pasta till. Detta gäller middagen.

Lunchen blir det tyvärr lite si och så med när man jobbar i sjukvården. Vissa dagar får man vara glad om det blir någon lunch alls och den består då oftast av medhavd matlåda. Ex.Rester från tidigare middag, keso och frukt, sallad, ibland en baguette.
Jag är absolut ingen frukostmänniska även om jag är fullt medveten om hur viktigt det målet är. Jag nöjer mej oftast med fil och müsli och ett glas juice. Tvingar jag i mej mer så mår jag inte bra (konstigt nog kan man tycka).
Jag är inte den som går och tänker "mellanmål" heller. Jag hugger en frukt när jag blir sugen och kan även unna mej en bulle till kvällsfikat då och då. Godis unnar jag mej också ibland...ingen ångest över det heller.

Jag tror att de flesta människor har en baskunskap om vad som är onyttigt att överkonsumera och vad som är viktigt att få i sej och det bär man väl alltid med sej i bakhuvudet antingen man vill eller ej...

(Jag tycker att vikten av regelbundna måltider kommit helt i skymundan i diskussionen. Lika viktigt som vad vi exakt stoppar i oss....inte minst för diabetiker....och det tror jag säkert att de är fullt medvetna om...men kanske inte vi andra alla gånger...) Häri ligger nog mitt dåliga samvete och det får väl bli nästa grej som som jag får ta tag i om jag får för mej att försöka leva lite sundare på matfronten.
Överbölingen
Je begrip int nå!

OK,jag har hört talas om ett antal bokstavsbantningar tyyp ADHD, GI osv. Om allt nu är bantning? sjukt eller fel är det i alla fall.
Det finns väl bara en metod att hålla formen!
Ät det du behöver för att klara den påfrestning ditt jobb kräver. Schosäter /kallasså inorrbotten/ du för att det är gott? Så krävs minst 7 km skogspromead eller 5 km skidtur. Och då ihögt tempo.

Som tillbakadragen pensionär så har jag läst att 1800 kcal/ är ett lagom dygnsintag. Är det jakt och andra aktiviteter så krävs mer.

Har du problem så börja måltiden med ett par glas vatten. Tag lagom med mat och njut av varje minut du är hungrig, för det är då du bantar. tummenupp.gif Och man behöver inte äta för att man är hungrig. Som snart 73-åring så har jag med den filosofin gått från 80 kg till 72. Min matchvikt som vältränad kadett var 68 kg. OK, jag är en liten skit men allt är relativt.
Christa
Nu blir jag lite villrådig. Trådens syfte var ju att få reda på hur dom som är väldigt kritiska mot dagens kostråd kan veta att dom inte fungerar om dom inte har ätit enligt dom.

Frågan är om jag skall kommentera inlägg som inte handlar om det? Risken är ju att diskussionen till slut handlar om något helt annat.

Det är framförallt dom som anammat LCHF-kosten som ofta är väldigt kritiska. Jag har sett det i debattinlägg på nätet och i pressen. Även i Läkartidningen där Uffe Ravnskov hör till dom som kritiserar kostråden.

Läs denna artikel så förstår ni vad jag menar.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article4269141.ab

En del kritiska uttalanden har även funnits här i forumet.
Solstorm
Halvt om halvt ot. Man kan ju inte jämföra människor och djur, katter är rovdjur och människor allätare. Kan i alla fall nämna att massa katter som äter torrfoder och burkmat där det ingår vete, majs och ris bl a har fått diabetes och får ta insulin. De som har gått över till att ge katterna rent kött kan skippa insulinet.
Finns en del att läsa om det här: http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html
*Stintan*
CITAT (Christa @ 30-11-2010, 09:14) *
Nu blir jag lite villrådig. Trådens syfte var ju att få reda på hur dom som är väldigt kritiska mot dagens kostråd kan veta att dom inte fungerar om dom inte har ätit enligt dom.

Frågan är om jag skall kommentera inlägg som inte handlar om det? Risken är ju att diskussionen till slut handlar om något helt annat.

Det är framförallt dom som anammat LCHF-kosten som ofta är väldigt kritiska. Jag har sett det i debattinlägg på nätet och i pressen. Även i Läkartidningen där Uffe Ravnskov hör till dom som kritiserar kostråden.

Läs denna artikel så förstår ni vad jag menar.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article4269141.ab

En del kritiska uttalanden har även funnits här i forumet.

Vad tror du att kritikerna åt innan de gick över till LCHF? Det är ju för att kostråden inte fungerat man gått över. Blir man av med problem när man äter enligt LCHF men inte (och kanske t.o.m. sämre) när man äter enligt dietisternas kostråd så blir man naturligtvis kritisk mot dessa.
varghem
Är det fortfarande aspartam i lightdrycker??? Det är nämligen ett nervgift och används som sötningsmedel?? hmmmmmmmmmm håller mig till min vanliga osunda kost och låter bli att oroa mig så länge det inte finns nåt att oroa sig för. Men lightprodukter är tabu i detta huset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon