CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2010, 17:55)

Hej!
Jag har haft besök av en djurskyddsinspektör. En mycket trevlig sådan. Det är en yrkesgrupp som tycks ha mycket tid med tanke på allt arbete de lagt ner på mig. Jag har också fått en broschyr där det står:
"Tillstånd behövs när man upplåter gnagare , fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar ,akvarier, terrarier eller liknande per år." "Upplåta djur: att hyra ut djur."
Hund, katt och häst: Tillstånd behövs när man håller 10 eller fler.
Pälsdjur: Den som föder upp pälsdjur behöver tillstånd.
Verksamheter som är undantagna tillstånd enligt paragraf 16 djurskyddslagen.
Veterinärverksamhet.
Verksamheter som innehar tillstånd för försöksdjur
Tullverket, polisen och försvaret Lagen är knepig och tolkas mycket olika. I mitt fall ville djurskyddsinspektören ha det till offentlig förvisning vilket innebär massor av kostnader och arbete. Till slut har vi kommit överens om att jag finns i en gråzon och att jag ska sätta upp ett skydd så att emuerna kan gömma sig om de vill samt att en kelgris hade lite långa klövar så jag slaktar hela gruppen. Sega men goda. Djurskyddsinspektören har lovat att återkomma i juni och jag har bett honom ta god tid på sig så att vi kan fika och jag får tillfälle att lära honom lite om djurarter han saknar kunskap om.
MVH
Jan Lindgren
Tack för ditt svar!
Stötte på en person på blocket som tar emot fåglar som sedan säljs vidare - givetvis nämde han inte det. Fick för mig att det han höll på med inte var riktigt tillåtet och nu vet jag, lite onödig kunskap