CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 16:17)

Så uppfattar inte jag det riktigt..
Om du får underskott i hobbyverksamheten ett år får du inte dra av underskottet mot någon annan inkomst. Däremot får underskottet sparas och dras av från ev. kommande överskott de följande fem åren.
Det var så han sa på skatteverket oxå... Men man behövde inte registrera att man hade hobbyverksamhet sa han, man var "bara" skyldig att redovisa om man har haft inkomster i sin deklaration.
Men med andra ord man ska spara alla kvitton, för OM man gör en inkomst om 5 år får man dra av dom kostnader man har haft.
Men då är frågan?
Vi säger att jag har haft utgifter på 10.000:- om året då i 5 år = 50.000:-. År 5 säljer jag planter och annat jag gjort i min hobby för 7000.-
Vad händer då? dom första 30.000:- är ju momsfria, men jag får göra avdrag för att jag har haft inkomster nu

hur mycket ska man då få dra av?
Får jag göra avdrag på 7000.- eller vad? och dra det från min slutskatt och "få tillbaka" det på skatten

trots att jag inte har betalat in moms på det jag sålt.
Så här står det.
CITAT
Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma
att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i
hobbyverksamheten i former som kan jämföras
med näringsverksamhet. När omsättningen av
sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala
moms
Sen... den här texten fattar jag inte!
CITAT
Kontanta utgifter
Du får göra avdrag för de utgifter du har haft i
verksamheten och som du har betalat under inkomståret. Det gäller även om utgiften inte har
gett något resultat. Utgifter för t.ex. startavgifter
och resor m.m. för deltagande i hästsport är
alltså avdragsgilla också för de tillfällen när deltagandet inte har gett några inkomster
Varför ska dom i hästsporten få dra av om inte vi får
Det kan ju vara en usel ryttare som aldrig får in några vinstpengar.
och vi kan ju vara en usel försäljare som inte säljer något på den där växtloppisen... men har ändå utgifter för resor och deltagaravgifter.
Så frågan är... när får man
egentligen göra avdrag ?? Någon som vet??