Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad behöver jag för utrustning vid fjällvandring
          xlxl67
          Inlägg 20-12-2010, 15:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Några tips? Abisko i 4-5 dagar till sommaren och tåg upp.

Jag vill packa extremt lätt och så litet som möjligt.
          Vad är viktigast att tänka på? Det blir dagsexkursioner runt på fjällen
          07-18.00 varje dag.

Så snälla hjälp mig bevandrade som obevandrade odlaiter rose.gif

Citera
          Lokan
          Inlägg 20-12-2010, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Framför allt: bra skor! yes.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          zissi
          Inlägg 20-12-2010, 16:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

CITAT (Lokan @ 20-12-2010, 16:04) *
          Framför allt: bra skor! yes.gif

Instämmer! Har en släkting som fick blåa stortånaglar och tappade dem senare efter vandring i fjällen, med som hon tyckte nya, rejäla joggingskor. Vandringen nedför var mest ansträngande för de stackars tårna.

Säkert en mycket härlig upplevelse med rätt utrustning. Har själv ingen erfarenhet men det dyker säkert upp fler råd här snart.

Lycka till xlxl67!

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 20-12-2010, 16:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Om ni inte ska ligga över och måste bära med er en massa mat: samma kläder som du skulle ha på dig hemma i sommarväder, men gärna heltäckande med tanke på myggen. Lätta, ingångna träningsskor (som torkar snabbt) och ett par i reserv om ni måste vada över bäckar, alltså inte tjocka vandrarpjäxor eller stövlar om du inte redan är van vid sådana. Flera par underkläder och strumpor och plåster till fötterna…
          En tjock fleecetröja och ett vind- och regntätt ytterplagg (som gärna får ”andas”).

Det gånger jag själv haft ärende uppåt, har armén stått för paltorna; definitivt för mycket och för tungt.

Citera
          ingrids
          Inlägg 20-12-2010, 17:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Våtsockar är en helt underbar uppfinning - strumpor som det inte gör något om de blir dyngsura, man får inte skavsår ändå. Håller med om bra skor och menar då att de ska gå upp en bit på ankeln, dels för att man inte glider fram i dem, dels eftersom en del leder i fjällen är steniga som sjutton och det är lätt att kliva fel och vricka sig. Myggmedel - fast det är så individuellt vilka som funkar på vem och mot vilka mygg så kan inte rekommendera nåt.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          xlxl67
          Inlägg 20-12-2010, 18:37
          Länk hit: #6

Medlem

1. Har ett par bra kängor men frågan är om man inte ska ha med både stövlar o gympaskor också upp på fjället - dock tar det lite väl mkt plats?
          2. Plåster ett måste samt myggmedel.
          3. Rent vatten finns i bäckarna?
          4. Kaffe kanske.
          5. Funderar på konservburkar med ngn hemmagjord mat i. Alltså kallt.
          Det borde räcka att bara ngt lite varmt/dag o det kan man göra när man kommer tillbaka till turiststationen.
          6. Vad är våtsockar?

Vad jag kommer på nu med hjälp av era tips ovan!
          Förberedelse är halva nöjet - är den välgjord så kan man fokusera 100% p ådet viktiga! smile.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 20-12-2010, 18:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Tänk på att ha så bra kondition som möjligt innan, det är rätt jobbigt att fjällvandra, militärens m90 kängor tycker jag är bra,men det är nog olika vad man tycker är bra, se till att tårna är klippta och vet du med dej att du brukar få skavsår på tex hälen, sätt plåster på i förebyggande.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-12-2010, 19:22
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Mitt råd är att skaffa ett par rejäla sköna vandringskängor alternativt stövlar och gå in dom ordentligt innan det är dags så att man vet att dom fungerar. Sen rekommenderar jag också att "gåträna" med utrustning d.v.s kängorna eller stövlarna samt ryggsäck innan fjällvandringen. Packa ryggsäcken med t.ex. vedträn, börja med några och öka på tyngden allteftersom och gå promenader i terräng.

Ta sen med skavsårsplåster ifall att. Mat kan man ha med frystorkad som inte väger mycket alls. Sovsäck, regnkläder, myggmedel, vattenflaska, trangiakök kanske. Ska ni bo i stugor annars behövs ju mer grejer?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-12-2010, 19:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

För drygt 30 år sedan var jag på hugget och fjällvandrade. Sommaren 1961 knallde två kompisar och jag runt i fjällen i tre veckor på raken. Utan tält. Startpackning ca 35 kg.

Men det har kommit så mycket bra grejor och råd under de sista 20 åren att jag fixar inte att ha en modern rådgivning. Hoppas att du får bra råd.

Lycka till! Eller "Go tur"!

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-12-2010, 21:03
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Annars kan jag rekommendera www.utsidan.se.
          Det du inte får svar på där om friluftsliv i Norden, det får du nog inte svar på någon annanstans heller.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-12-2010, 21:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ralf @ 20-12-2010, 21:03) *
          Annars kan jag rekommendera www.utsidan.se.
          Det du inte får svar på där om friluftsliv i Norden, det får du nog inte svar på någon annanstans heller.

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tikka
          Inlägg 20-12-2010, 21:22
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Sen när du packat allt för att testa med vedträn o allt xlxl67 går du hem till mig o tillbaka det blir lagom tror jag wink.gif ...compeed plåster e inte dumt smile.gif
          Utsidan det var den sidan jag tänkte på tidigare idag men kom inte på vad den hette!
          Två par tunna yllestrumpor har jag lärt mig att man ska ha för att slippa skoskav.

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 20-12-2010, 21:28
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag tycker du tänker helt rätt, lätt packning och goda förberedelser är en bra grund för en härlig upplevelse. Är sen vädret OK är det helt underbart. Det är ett tag sen jag var uppe men så här körde vi (sov bara i stugor och på stationer):

Ett par bra, snörda, stadiga, ingångna vandringskängor med plats för vanliga sockor och raggsockor i ull (lätt och värmer även om det blir vått). Jag gick i Sarek gummistövlar första åren men stukade mig rejält en gång så sen blev det kängor.

Ett bra, helst prasselfritt vind- och regntätt ställ i gräll färg. Underställ (2 par, så hinner ett sköljas upp och torka medan man använder det andra) i som andas. 2 uppsättningar sockor. Mellanlager av valfri sort (jag gillar ull bättre än fleece, och tog också med en tunn bomullsskjorta ifall det skulle bli varmt). Mössa och vantar (jag har blivit insnöad i en stuga i Jämtlandsfjällen i juli, tro mig, de är värda sin vikt och sitt utrymme!). Jag hade med shorts och använde dem kanske 2 dagar av 30.

För dagsturer behöver du ett sitt- eller liggunderlag. Vi (2 pers) tog varsin termos med hett vatten med oss på morgnarna. Lunchen bestod av pulversoppa ur kåsa, knäckebröd och mjukost på tub och pås-te resp pulverkaffe (delikat på fjället men prova inte hemma! sick.gif ). Och sen hade vi med "jägarsnus" i plastpåse (nötter, torkad frukt, russin och chokladbitar). Vatten att dricka tas med kåsa ur närmsta bäck, något uppströms om vadställena. En bra fällkniv eller liknande. Några extra plastpåsar att bära ner skräpet i.

Beroende på boendet behöver du antagligen något att sova i (lakanspåse i siden väger nästan inget, sovsäck om de inte har täcken där ni ska sova) och handduk. Numera finns badlakan i mikrofibrer men jag tycker det känns som att torka sig med mirakeltrasa...

Vi klarade oss på 10-11 kg packning, men förstås mycket mindre till dagsutflykter. Toalettartiklar packas i miniförpackningar, utom solskydd och myggmedel som man faktiskt kan behöva ordentligt av. Ett par lättare skor kan vara bra att ha men inte nödvändigt.

Havregryn och salt, resp ris och salt blandades hemma i portionspåsar. Utgår ni från fjällstationer så finns mat att köpa där normalt sett, men de har vanliga förpackningar så därför tog vi med. Jag skulle aldrig ha släpat med konserver, alldeles för tungt.

Däremot karta/kartor i bra fodral, kompass, kikare. Skavsårsplåster typ Compeed. Numera mobiltelefon förstås.
          Kommer säkert på nåt mer så snart jag postat detta inlägg smile.gif

Redigerat av Ingrid Zon3: 20-12-2010, 21:31

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-12-2010, 21:30
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Rent generellt behöver man ju inte andra kläder när man går i fjällen än när man går hemma i skogen. Det har skapats en hel industri med dyra specialprodukter som dom försöker övertyga folk om att man behöver för att fjällvandra. Men ärligt talat, är det någon skillnad på att gå över ett berg i norrland jämfört med i södra Sverige? Det blåser väll lite mer på kalfjället eftersom det är så öppet, och så skiner solen längre på kvällarna, men i övrigt?

Citera
          ingrids
          Inlägg 21-12-2010, 08:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jepp, det är skillnad på att vandra i fjällen och i södra Sverige eftersom det kan bli rejält kallt i fjällen även under sommarmånaderna. Och så är det mycket större risk att bli våt om fötterna.
          Våtsockar heter våtsockar och som sagt man förblir varm om fötterna och slipper skavsår fast sockan är våt, finns i sportbutiker. Yllefrottesockor funkar på ungefär samma sätt.

Redigerat av ingrids: 21-12-2010, 08:45

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-12-2010, 08:59
          Länk hit: #16

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (ingrids @ 21-12-2010, 08:45) *
          Jepp, det är skillnad på att vandra i fjällen och i södra Sverige eftersom det kan bli rejält kallt i fjällen även under sommarmånaderna.

Till skillnad från svampskogen på hösten i södra sverige då? whistling.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 21-12-2010, 09:30
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

skor och strumpor är jätteviktigt, tårna tar stryk när det går nerför sad.gif schyssta lätta kängor som sitter som en smäck på fötterna ska du ha!
          färgglad jacka om du skulle gå bort dig så räddningspatrullen hittar dig igen smile.gif
          ingrid zon 3 skriver bra om vad mer som kan vara nödvändigt.
          jag ska vandra i norge i sommar, längtar!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-12-2010, 10:44
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Stormkök (Triangia) är bättre än gasolvarianterna då det fungerar även när det blåser.

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-12-2010, 17:09
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Huggorm @ 21-12-2010, 08:59) *
          Till skillnad från svampskogen på hösten i södra sverige då? whistling.gif

Lä i skogen?
          Träd på fjällen?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 21-12-2010, 19:13
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (andersen @ 20-12-2010, 18:57) *
          Tänk på att ha så bra kondition som möjligt innan, det är rätt jobbigt att fjällvandra, militärens m90 kängor tycker jag är bra,men det är nog olika vad man tycker är bra, se till att tårna är klippta och vet du med dej att du brukar få skavsår på tex hälen, sätt plåster på i förebyggande.

Inga problem med kondition och uthållighet. Springer Göteborgsvarvet och är van vid långa gångturer. Plåster är ett bra tips!

CITAT (*Stintan* @ 20-12-2010, 19:22) *
          Mitt råd är att skaffa ett par rejäla sköna vandringskängor alternativt stövlar och gå in dom ordentligt innan det är dags så att man vet att dom fungerar. Sen rekommenderar jag också att "gåträna" med utrustning d.v.s kängorna eller stövlarna samt ryggsäck innan fjällvandringen. Packa ryggsäcken med t.ex. vedträn, börja med några och öka på tyngden allteftersom och gå promenader i terräng.

Ta sen med skavsårsplåster ifall att. Mat kan man ha med frystorkad som inte väger mycket alls. Sovsäck, regnkläder, myggmedel, vattenflaska, trangiakök kanske. Ska ni bo i stugor annars behövs ju mer grejer?

Bor på turiststationen och gör turer mot bestämda mål per dag. Varm mat får nog vara. Förresten får man mer energi av varm mat?

CITAT (Tikka @ 20-12-2010, 21:22) *
          Sen när du packat allt för att testa med vedträn o allt xlxl67 går du hem till mig o tillbaka det blir lagom tror jag wink.gif ...compeed plåster e inte dumt smile.gif
          Utsidan det var den sidan jag tänkte på tidigare idag men kom inte på vad den hette!
          Två par tunna yllestrumpor har jag lärt mig att man ska ha för att slippa skoskav.

Tar jag mig bort till Kungsgatan med full packning tar jag mig runt Torne träsk också biggrin.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 20-12-2010, 21:28) *
          ...vanliga sockor och raggsockor i ull ...

Raggsockar på sommaren?! Regnställ är ett måste. Åtminstone jacka.
          Termos med varmt vatten är lysande!! Då kan man ta med ex nudelpåsar.

CITAT (Huggorm @ 20-12-2010, 21:30) *
          Rent generellt behöver man ju inte andra kläder när man går i fjällen...

Jag resonerar lite så också. Problemet är att det inte snabbt går att gå tillbaka till bilen om det börjar bli lite kymigt.

CITAT (herkules @ 21-12-2010, 09:30) *
          skor och strumpor är jätteviktigt, tårna tar stryk när det går nerför sad.gif ...

Japp helt klart det viktigaste men har några månader på mig nu...smile.gif

(Riktigt kul att planera även om det är 6 månader kvar smile.gif)

Tack för alla tips!

Redigerat av xlxl67: 21-12-2010, 19:14

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 19:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon