CITAT (andersen @ 20-12-2010, 18:57)

Tänk på att ha så bra kondition som möjligt innan, det är rätt jobbigt att fjällvandra, militärens m90 kängor tycker jag är bra,men det är nog olika vad man tycker är bra, se till att tårna är klippta och vet du med dej att du brukar få skavsår på tex hälen, sätt plåster på i förebyggande.
Inga problem med kondition och uthållighet. Springer Göteborgsvarvet och är van vid långa gångturer. Plåster är ett bra tips!
CITAT (*Stintan* @ 20-12-2010, 19:22)

Mitt råd är att skaffa ett par rejäla sköna vandringskängor alternativt stövlar och gå in dom ordentligt innan det är dags så att man vet att dom fungerar. Sen rekommenderar jag också att "gåträna" med utrustning d.v.s kängorna eller stövlarna samt ryggsäck innan fjällvandringen. Packa ryggsäcken med t.ex. vedträn, börja med några och öka på tyngden allteftersom och gå promenader i terräng.
Ta sen med skavsårsplåster ifall att. Mat kan man ha med frystorkad som inte väger mycket alls. Sovsäck, regnkläder, myggmedel, vattenflaska, trangiakök kanske. Ska ni bo i stugor annars behövs ju mer grejer?
Bor på turiststationen och gör turer mot bestämda mål per dag. Varm mat får nog vara. Förresten får man mer energi av varm mat?
CITAT (Tikka @ 20-12-2010, 21:22)

Sen när du packat allt för att testa med vedträn o allt xlxl67 går du hem till mig o tillbaka det blir lagom tror jag

...compeed plåster e inte dumt
Utsidan det var den sidan jag tänkte på tidigare idag men kom inte på vad den hette!
Två par tunna yllestrumpor har jag lärt mig att man ska ha för att slippa skoskav.
Tar jag mig bort till Kungsgatan med full packning tar jag mig runt Torne träsk också

CITAT (Ingrid Zon3 @ 20-12-2010, 21:28)

...vanliga sockor och raggsockor i ull ...
Raggsockar på sommaren?! Regnställ är ett måste. Åtminstone jacka.
Termos med varmt vatten är lysande!! Då kan man ta med ex nudelpåsar.
CITAT (Huggorm @ 20-12-2010, 21:30)

Rent generellt behöver man ju inte andra kläder när man går i fjällen...
Jag resonerar lite så också. Problemet är att det inte snabbt går att gå tillbaka till bilen om det börjar bli lite kymigt.
CITAT (herkules @ 21-12-2010, 09:30)

skor och strumpor är jätteviktigt, tårna tar stryk när det går nerför

...
Japp helt klart det viktigaste men har några månader på mig nu...

(Riktigt kul att planera även om det är 6 månader kvar

)
Tack för alla tips!
Redigerat av xlxl67: 21-12-2010, 19:14