CITAT (alex @ 01-01-2003, 11:29)
Oldwolfie, om du tog ten vi sommarbeskäringen så kanske du skulle planterat den utomhus Vilket du förstår att det är försent eller ställt den i garaget till vintern men det är väl nu försent eftersom den börjar att slå i knopp antar jag efter dina beskrivningar. Om det stämmer så kanske du ska spara den inne till våren då du kan plantera ut den efter att frost risken har försvunnit. Om den inte har börjat att slå knopp och har några bra knoppar så kan du ställa den i garaget tills april då den har vilat ganska länge. Det är alltid bäst att ta sticklingar på våren då du kan plantera ut dem efter det att de har fått rötter. De hinner oftast att förveda sig till vintern så det är den bästa tiden att ta sticklingar på. Ett annat sätt att föröka dem på är att om en gren ligger nära marken så kan man skrapa bort lite bark på undersidan och lägger lite jord över på det stället och ta den nästa år som en ny planta det är ett av de säkraste sätten.
så här ser min lilla vinranka ut idag så den ser ju frisk o kry ut hoppas nu bara att den klarar den mörka tiden som e kvar men de borde den ju göra ,den har ju gått från pinne till blomma sen då i somras då moderplantan beskars,jag funkar som så att jag har inte hjärta att kasta bort de beskurna så dom åker i vatten o ger de då rötter så e de helt klar överlevare eller hur o då måste dom ha en chans men nästa år så sätter jag dom direkt på växtplatsen

nå vad tror du e de en överlevare