Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blir man barnsligare med åren?
          AndersKbg
          Inlägg 07-01-2011, 14:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Jag har en liten teori om att man blir barnsligare med åren.

Själv märker jag det på att min tonårspojk tittar på mig med konstig blick samtidigt som jag fular mig.
          Jag kan tycka att det är kul att säga konstiga saker bara för att få en reaktion.
          Ironin finns alltid i bakfickan och jag märker själv att mina associationer skenar iväg allt som oftast.

Däremot så tycker jag att dagens tonåringar uppför så "vuxet" väldigt ofta. Ligger det något i det?

Min enkla teori bygger enbart på detta, det är alltså inget som är hugget i sten, meeeeen.....upplever ni samma sak? Jag vill säga att en tonåring (eller 15-25 år) har pressen på sig att verka vuxen och mogen, vi andra, de äldre stötarna har liksom inget att bevisa.

Har jag rätt eller fel?

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-01-2011, 14:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag tror inte man blir barnsligare med åren utan det handlar nog mer om att man inte är lika rädd för att göra bort sig längre som man var i tonåren. Personligen har jag alltid haft ett öga för vad som kan vara komiskt i tillvaron.

Citera
          Malvia
          Inlägg 07-01-2011, 15:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Du har skrivit svaret själv. Det är din tonåring som regerar normalt för sin ålder.

Det är så pinsamt med föräldrar då. Och speciellt som du/vi som kan släppa lite på våra "regler" ibland med stigande ålder.

Så allt som vi/ samhället tutat i våra barna hur dom ska bete sig, så vill dom göra det och även att sin familj ska bete sig korrekt.

Du får spara din barnsligheter lite nu och plocka fram dom när du får barnbarn.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          fuchsian
          Inlägg 07-01-2011, 16:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Detta fenom lade jag märke till först när dottern var i tonåren. Då var det pinit att se sina föräldrar göra mer än finnas till och hålla sig i skinnet.
          Trots att vi har varit rätt så barnsliga när tillfälle gavs, men hon ville inte "leka" med oss längre.

Sedan har det vänt. Hon fnittrar åt oss och undrar om vi inte har annat att göra än lattja oss, men jag frågade henne om det och det tyckte hon var inget som störde henne, tvärtom, hon väntade bara att jag "olycksfågeln" skulle hamna i mer pisamma situationer och hon få sig ett gott skratt. rotfl.gif

Dagens ungdommar har nog inte i sig det som vi äldre fick med på köpet. Vi hade ju knappt leksaker så då hade man tvungen att vara påhittig för att roa sig.
          Hon har erkänt detta och sett det hos sina väninnors hem att det råder en annan stil än hoss sina egna "tossiga" föräldrar. Så nog har det hänt en förändring när man ser i backspegeln. Synd ... whistling.gif

Det som inte passar in här är alkoholen, då är det inte roligt att se på sina fulla föräldrars stolligheter.
          Men vaddå, om man har roligt med varandra och hittar på full-i sjutton-grejer, så det är ju mycket bättre än sitta på var sin stol och titta på TV och inte ha något att tala om med varandra.

Vill bara säga att här finns det inte sex med i bilden för det är ett privat kapitell. .... naughty.gif ...Fuchsian .....

Citera
          abbbe
          Inlägg 07-01-2011, 16:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 851
          Medlem nr: 8 321

Vissa blir barnsligare och trevligare (förhoppningsvis), medan vissa blir bara surare och surare. Min teori, inget fakta (mer erkänn att det stämmer ändå sleep.gif )

--------------------
          jävla bladlöss!

Citera
          fuchsian
          Inlägg 07-01-2011, 16:47
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (abbbe @ 07-01-2011, 16:07) *
          Vissa blir barnsligare och trevligare (förhoppningsvis), medan vissa blir bara surare och surare. Min teori, inget fakta (mer erkänn att det stämmer ändå sleep.gif )

Tyvärr stämmer det, men det är nog ingen given regel beroende av olika faktorer. Dom som varit elaka och annars odrägliga blir ofta ändå mer av den sorten, men de som tog livet med glimt i ögat, trots sina svårigheter, verkar det som de blir mer harmoniska och trevligare att umgås med.
          Jag jobbade en del i åldringsvården, så man hann se både det ena och det andra .... flirting.gif Fuchsian ....

Redigerat av fuchsian: 07-01-2011, 16:49

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-01-2011, 17:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tror inte att man blir barnsligare med åren men en del lyckas som tur är ha barnasinnet kvar hela livet. Att tonåringar under en period tycker att föräldrarna är mer eller mindre skämmiga och pinsamma är nog mer regel än undantag och är nog inget som bara utmärker dagens tonåringar. Som tur är går det över.

Man slutar inte leka för att man blir gammal,
          man blir gammal för att man slutar leka!

Tänkvärt eller hur?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-01-2011, 17:27
          Länk hit: #8

Medlem

Jag minns en gång när jag var på Clas Ohlson med min forna flickvän, när vi passerade avdelningen för fiskegrejor kunde jag inte motstå att sätta en fiskehåv över hennes huvud. Gissa vad hon skämdes över mitt tilltag. giggle.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-01-2011, 17:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 07-01-2011, 17:23) *
          Jag tror inte att man blir barnsligare med åren men en del lyckas som tur är ha barnasinnet kvar hela livet. Att tonåringar under en period tycker att föräldrarna är mer eller mindre skämmiga och pinsamma är nog mer regel än undantag och är nog inget som bara utmärker dagens tonåringar. Som tur är går det över.

Man slutar inte leka för att man blir gammal,
          man blir gammal för att man slutar leka!

Tänkvärt eller hur?

Instämmer! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 07-01-2011, 17:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag tror att om ni visste hälften av alla barnsligheter jag hittar på skulle ni tro att någon annan låtsas vara jag här på forumet. Tror inte jag visar de sidorna här så mycket.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 07-01-2011, 18:19
          Länk hit: #11

Medlem

det finns ett och annat som hänt av bus och barnsligheter IRL, men vissa vill man nog glömma om man har varit orsaken till det själv, vilket jag mest är.
          Maken brukar jämföra mig med Pernilla Merde * 2, så då är det illa...... crying.gif och rätt lika ser vi ut också, dessvärre....... rotfl.gif Usch, nu ska jag hålla tyst......(om det går) .....Fuchsian .....

Citera
          Anma
          Inlägg 07-01-2011, 18:22
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (fuchsian @ 07-01-2011, 18:19) *
          det finns ett och annat som hänt av bus och barnsligheter IRL, men vissa vill man nog glömma om man har varit orsaken till det själv, vilket jag mest är.
          Maken brukar jämföra mig med Pernilla Merde * 2, så då är det illa...... crying.gif och rätt lika ser vi ut också, dessvärre....... rotfl.gif Usch, nu ska jag hålla tyst......(om det går) .....Fuchsian .....

Vem är Pernilla Merde? Inte ens google kunde hjälpa mig där.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-01-2011, 18:48
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Anma @ 07-01-2011, 18:22) *
          Vem är Pernilla Merde? Inte ens google kunde hjälpa mig där.

Petra Mede, kanske.. confused.gif

--------------------

zon 1

Citera
          xlxl67
          Inlägg 07-01-2011, 19:14
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Barnsligare blir man nog inte men mer distans till saker och ting får man nog vilket gör att inget blir speciellt allvarligt.

Redigerat av xlxl67: 07-01-2011, 19:16

Citera
          Olle A
          Inlägg 07-01-2011, 19:17
          Länk hit: #15

Gäster

Om det är direkt barnsligt vet jag inte, men när jag jobbade i Tivedens nationalparks informationsstuga i några somrar upptäckte jag att ungdomar och pensionärer ofta uppförde sig precis tvärtemot vad jag hade förväntat mig. Kom det en skolklass, scoutgrupp eller liknande ställde de sig alltid snällt i kö och väntade på sin tur när de skulle handla av mig. Kom det en pensionärsgrupp skulle däremot alla handla på en gång. Vadå vänta? Är man gammal kommer man väl alltid först?

Olle

Citera
          Peztis
          Inlägg 07-01-2011, 19:26
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Först och främst så vill jag bara berätta att jag tillhör de få (?) som nog ALDRIG har skämts för mina föräldrar. Varför skulle jag göra det?

Sedan är det nog lite generationsklytor och annat som spökar... TS skriver själv en sak som får mig att hoppa (coh det är inte första gången jag ser eller hör om det): "...en tonåring (eller 15-25 år)...". En tonåring är ju 13-19 år, sedan är man egentligen i laglig mening VUXEN!
          JISSES!!! ÄR JAG VUXEN!?!?!?!?! Jag har fortfarande svårt att inse att jag med mina snart 42 år, hus, ett barn, lån, bil, man, husdjur osv - jag är alltså vuxen!? Är det så här det är? Eller har jag missat något? g.gif

Min poäng i det hela är att nu är man tonåring till man är 29 och sedan kanske man är vuxen. Kanske... Man jobbar ett par år och sedan vid 50 så drar man sig tillbaka... Men man är definitivt inte pensionär! Nä herregu! Vem vill va pensionär!?!?!?! Då är man ju GAMMAL!!!!

Ska jag vara helt ärlig så får jag inte ihop det...? Man är barn, tonåring och sedan ... en lite äldre tonåring? med grått hår? g.gif
          Nä visst nä, det finns ju hårinfärgning.... Missade det...

Så hur blir det då?

Spädbarn - barn - tonåring - död?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-01-2011, 19:32
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Peztis @ 07-01-2011, 19:26) *
          Först och främst så vill jag bara berätta att jag tillhör de få (?) som nog ALDRIG har skämts för mina föräldrar. Varför skulle jag göra det?

Sedan är det nog lite generationsklytor och annat som spökar... TS skriver själv en sak som får mig att hoppa (coh det är inte första gången jag ser eller hör om det): "...en tonåring (eller 15-25 år)...". En tonåring är ju 13-19 år, sedan är man egentligen i laglig mening VUXEN!
          JISSES!!! ÄR JAG VUXEN!?!?!?!?! Jag har fortfarande svårt att inse att jag med mina snart 42 år, hus, ett barn, lån, bil, man, husdjur osv - jag är alltså vuxen!? Är det så här det är? Eller har jag missat något? g.gif

Min poäng i det hela är att nu är man tonåring till man är 29 och sedan kanske man är vuxen. Kanske... Man jobbar ett par år och sedan vid 50 så drar man sig tillbaka... Men man är definitivt inte pensionär! Nä herregu! Vem vill va pensionär!?!?!?! Då är man ju GAMMAL!!!!

Ska jag vara helt ärlig så får jag inte ihop det...? Man är barn, tonåring och sedan ... en lite äldre tonåring? med grått hår? g.gif
          Nä visst nä, det finns ju hårinfärgning.... Missade det...

Så hur blir det då?

Spädbarn - barn - tonåring - död?

Mycket träffande och kul beskrivning... tummenupp.gif giggle.gif

--------------------

zon 1

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 07-01-2011, 19:49
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Ni har skrivit många kloka saker här.
          Som ung var jag väldigt noga med hur jag uppförde mig - nu som tant bryr jag mig inte det minsta

Citera
          malcolm
          Inlägg 07-01-2011, 19:50
          Länk hit: #19

Medlem

Går msn runt vattenpölar istället för att hoppa i dem är man vuxen.

Citera
          Anma
          Inlägg 07-01-2011, 20:00
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (malcolm @ 07-01-2011, 19:50) *
          Går msn runt vattenpölar istället för att hoppa i dem är man vuxen.

Oj, så man är vuxen när man slutar på dagis typ?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon