Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ovanliga husdjur?, Någon mer som är lika knasig som mig? ;)
          Therese3z
          Inlägg 27-01-2011, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

Nyfiken som jag är så vill jag ställa frågan vad ni odla:iter har för husdjur av de lite mer ovanliga slagen!

Att exakt dra en gräns för vad som är "ovanligt" eller ej klassar jag dock som omöjligt, det är upp till var och en att avgöra själv. smile.gif
          Kanske en exotisk fågel, udda gnagare, rolig insekt, stilig fisk eller till och med ovanlig hund- /kattras kan "räknas" om man så vill? Eller kanske ett "vanligt" djur med med en väldigt udda personlighet? smile.gif

Själv är jag inte riktigt riktig crazy.gif , så därför finns nu följande djurslag hemma hos mig:
          Temmincks Tragopan
          Kungsfasan
          Diamantfasan
          Klippfasan
          Guldfasan
          Guldfasan Gul
          Silverfasan
          Blå Öronfasan
          Blå Påfågel
          Mandarinand
          Kalifornisk Ökentofsvaktel
          Skrattduva
          Diamantduva
          Påfågelduva
          Dvärgsilkeshöns
          Norsk skogkatt
          Marsvin (Lunkarya)

(Marsvinen (möjligen ovanliga för att det är Lukaryor) och katterna klassar jag dock inte som ovanliga, men de ville vara med på ett hörn i alla fall!) happy.gif

Berätta, vad är det för små varelser ni kastar mat på varje dag och har äran och nöjet att umgås med och/eller titta på? wub.gif

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera
          Samsara
          Inlägg 27-01-2011, 10:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

Är en Morisk Landsköldpadda importerad från Tunisien ovanlig? tongue.gif
          För en sådan har jag och jag har en hund, men hund är inte ovanlig.

Citera
          Therese3z
          Inlägg 27-01-2011, 10:31
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Samsara @ 27-01-2011, 10:22) *
          Är en Morisk Landsköldpadda importerad från Tunisien ovanlig? tongue.gif
          För en sådan har jag och jag har en hund, men hund är inte ovanlig.

Det tycker jag absolut att den är!
          ..Och väldigt söt dessutom! biggrin.gif
          (Bildsökte på google, jag har aldrig hört talas om den innan.)

Djuren behöver inte vara superovanliga, tyckte bara det skulle vara roligt att se vilka mer djur än typ katt, hund och häst som finns i våra hem! wub.gif

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera
          Platinum
          Inlägg 27-01-2011, 10:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Malaysiska sandsnäckor är väl det ovanligaste jag har då kanske, annars är det mest stimfisk och malar i mitt akvarium och då inga speciellt ovanliga arter.

Katter har jag också ett par styckna och de i sig är ju unika individer men kan väl inte kallas ovanliga såsom ras, bondkatter är väl bland det vanligaste som finns.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Samsara
          Inlägg 27-01-2011, 11:22
          Länk hit: #5

Medlem

Kan ladda upp en bild på min sötnos, Morisk Landsköldpadda har ungefär 100 underarter i sig. Vår hane var tänkt att han skulle förbättra aveln hos uppfödarna i Skandinavium då det är CITES-djur, men myndigheten i Tunisien glömde skriva vilken underart han var så det blir inga sköldpaddsungar efter han.
          Bifogad fil  Gustav_003.JPG ( 833.66k ) Antal nedladdningar: 48

Kanske inte den bästa bilden, men han är morgon och vinter trött just nu tongue.gif

Citera
          Therese3z
          Inlägg 27-01-2011, 11:34
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Samsara @ 27-01-2011, 11:22) *
          Kan ladda upp en bild på min sötnos, Morisk Landsköldpadda har ungefär 100 underarter i sig. Vår hane var tänkt att han skulle förbättra aveln hos uppfödarna i Skandinavium då det är CITES-djur, men myndigheten i Tunisien glömde skriva vilken underart han var så det blir inga sköldpaddsungar efter han.
          Bifogad fil  Gustav_003.JPG ( 833.66k ) Antal nedladdningar: 48

Kanske inte den bästa bilden, men han är morgon och vinter trött just nu tongue.gif

Men gud så fin han är! biggrin.gif
          Vad heter han och hur gammal är han? wub.gif

Och vilket fint syfte med importen!, synd att myndigheterna klantade till det. :/

--------------------

Citera
          Therese3z
          Inlägg 27-01-2011, 11:42
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Platinum @ 27-01-2011, 10:47) *
          Malaysiska sandsnäckor är väl det ovanligaste jag har då kanske, annars är det mest stimfisk och malar i mitt akvarium och då inga speciellt ovanliga arter.

Katter har jag också ett par styckna och de i sig är ju unika individer men kan väl inte kallas ovanliga såsom ras, bondkatter är väl bland det vanligaste som finns.

Jättefina snäckor! biggrin.gif
          Är de svåra att få och föröka sig/överleva?
          Jag har funderingar på att skaffa mig ett akvarium att ha lite räkor i! (Har sett att många har snäckor tillsammans med sådana.)
          Jag har ett tomt akvaruim som skulle bli perfekt, men jag har inte haft i vatten, skaffat sand och filter m.m. än, men har en ambition att försöka få igång det relativt snart. smile.gif

--------------------

Citera
          Samsara
          Inlägg 27-01-2011, 11:43
          Länk hit: #8

Medlem

Ja, dem klantade till det ordentligt.
          Hen heter Gustav, han är född någon gång under sommarhalvåret juni - september 1997. Så han blir 14 år detta år, vi fick han den 18 juni 1998 så det har blivit hans "födelsedag".

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-01-2011, 13:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag hade hoppande bönor en gång men det var väl inte direkt några djur utan förpuppade fjärilslarver och såg ut som kikärtor ungefär fast större. De hoppade om de utsattes för ljus/värme, blev dock inga fjärilar av mina eftersom de dog innan.

Citera
          Malvia
          Inlägg 27-01-2011, 13:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Jodå, med en djurtokig dotter har vi haft en hel del djur genom åren.
          Tack vare en allergiker i fam. har vi sagt bestämt nej till häst o hund.

Nu har vi 4 st utegående bondkatter, samt 30-tal utställningskaniner.

Funderar på några höns eller ankor.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Platinum
          Inlägg 27-01-2011, 13:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 11:42) *
          Jättefina snäckor! biggrin.gif
          Är de svåra att få och föröka sig/överleva?
          Jag har funderingar på att skaffa mig ett akvarium att ha lite räkor i! (Har sett att många har snäckor tillsammans med sådana.)
          Jag har ett tomt akvaruim som skulle bli perfekt, men jag har inte haft i vatten, skaffat sand och filter m.m. än, men har en ambition att försöka få igång det relativt snart. smile.gif

Malaysiska sandsnäckor är inte svåra att hålla.
          Ett litet minus kan de ges för att de förökar sig som ogräs dvs ganska fort och i hyfsad mängd, i mitt tycke är dock inte snäcktillväxten något problem då de mest håller sig i gruset så man inte märker av det stora antalet (till skillnad från en del andra arter som kan te sig som att de är på invasionståg).
          Ett stort plus får de dock för att de är suveräna städare, de håller akvariet rent från överblivet foder men låter bli att mumsa på växterna så länge det inte är döda växtdelar.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-01-2011, 13:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

här är några kanske intressanta husdjur.

Neocaridina heteropoda var red - Körsbärsräka,, jag hade många fler olika både vanliga och ovanliga räkor innan, men dom dog när doppvärmaren gick sönder. så jag tröttnade lite på räkor, men har skaffat nya så nu börjar jag få upp intresset igen för räkor.

snäckor
          Physa marmorata
          Melanoides tuberculatus - Knottrig kronsnäcka
          Radix peregra
          Gyraulus spp - Skivsnäcka

salamander
          Pleurodeles waltl - Spansk revbenssalamander

har en massa fiskar med men det är inte så jätte ovanliga arter.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2264161

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-01-2011, 17:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

w00t.gif Och VAR är bildtråden med alla vackra fasaner?!! rtfm.gif

Höns och myskankor är ju inte speciellt ovanliga, men eftersom jag brukar ta hand om skadade fåglar och vissa överlever och mår bra men är inte tillräckligt friska för att kunna släppas ut igen har jag bl.a. haft tam ladusvala, hussvala och råka samt oräkneliga tillfälligt inneboende: stenknäck, häger, ormvråk, kattuggla, tornseglare, björktrast, blåmes och många andra arter. När vi hade svalor hade vi dessutom levande syrsor och uppfödning av mjölmask.

Har aldrig kommit mig för att scanna svalbilderna men här är råkan i alla fall. Han var väldigt tam, flög fritt ute och älskade att sitta på min axel, störtdyka för att sno osten från mackan man åt och gräva upp krokuslökar som man precis grävt ner.

Har också haft en mus som jag räddat undan huggormen som åt upp hans mor och syskon när jag hittade honom. Eftersom jag var inneboende då och inte vågade fråga fick jag ha honom hemligt. När han var liten och behövde matas hela tiden fick han följa med till universitetet (också hemligt förstås). Varje rast tog jag min ryggsäck och låste in mig på toaletten hela rasten. Folk trodde säkert att jag knarkade.

( shy.gif och så bor det mucklor under vasken... ni vet såna som i Pettson och Findus...)

Är det någon som vet varför man har exotiska skalbaggar som husdjur? Pilgiftsgrodor hittar man också på blocket. Det kan ju vara lite kul: vissa utvalda personer får klappa dem... devil.gif

När jag var liten och hade akvarium hade jag små vattenlevande grodor.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Olle A
          Inlägg 27-01-2011, 19:09
          Länk hit: #14

Gäster

Vilken härlig berättelse om den hemliga musen Myo! Den kunde nästan ha varit hämtad ur serierna som jag och min syster ritade när vi var små. wub.gif giggle.gif

Själv har jag killis, en grupp akvariefiskar som är ganska ovanliga trots att de är väldigt färggranna. Här är en hane av arten Fundulopanchax sjoestedti.

Bifogad fil  Killi.jpg ( 467.2k ) Antal nedladdningar: 40

Olle

Citera
          Therese3z
          Inlägg 27-01-2011, 21:01
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Myosotis @ 27-01-2011, 17:38) *
          w00t.gif Och VAR är bildtråden med alla vackra fasaner?!! rtfm.gif

Ska jag ha en hel tråd med _bara_ bilder på mina fasaner/fåglar? Alltså, jag gillar ju er här på odla = vill ju inte plåga er! crazy.gif

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-01-2011, 21:14
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 21:01) *
          Ska jag ha en hel tråd med _bara_ bilder på mina fasaner/fåglar? Alltså, jag gillar ju er här på odla = vill ju inte plåga er! crazy.gif

Såklart du ska ha! De där små söta sakerna vid katternas utebur vad de nu var för sort, måste få visa upp sig, de var ljuvliga! smiley_small_hug.gif Och sjöng så fint gjorde de också!

Jag har blivit övertalad att skapa en gerbiltråd, så inte ska du slippa undan inte!

tummenupp.gif

Jag har gerbiler förresten om nu någon skulle ha missat det. wink.gif Har även haft tamråttor och marsvin, men har blivit allergisk med dem. Men det gör inte så mycket eftersom det mest underbara djuret man nånsin kan ha är just gerbiler. smile.gif

Citera
          skanepagen
          Inlägg 27-01-2011, 21:40
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 38 369

Oj, kan ju nämna allt jag har men har inte det listat just nu.
          Men massor av ormar, ödlor, spindlar och insekter smile.gif lite sköldpaddor och lite fisk smile.gif
          Kan uppdatera er med bilder och namn på allt senare smile.gif

--------------------
          Mvh Max :D

Citera
          Tikka
          Inlägg 27-01-2011, 22:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Ja det var spännande djur ni har smile.gif
          Men men inte spindlar här sad.gif då kan jag inte gå in o kika....fobi fobi.

Vi har haft en boaorm som hette Debit men vi skänkte bort honom för nåt år sedan då intresset börja tryta. Innan har jag haft akvarium med fiskar o en gul undulat som hette Snutte o en nymfparakit Linus på pinnen. Nu inga djur mer än dammråttor wink.gif då jag är allergisk sad.gif

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Therese3z
          Inlägg 28-01-2011, 07:12
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Meriona @ 27-01-2011, 21:14) *
          Såklart du ska ha! De där små söta sakerna vid katternas utebur vad de nu var för sort, måste få visa upp sig, de var ljuvliga! smiley_small_hug.gif Och sjöng så fint gjorde de också!

Jag har blivit övertalad att skapa en gerbiltråd, så inte ska du slippa undan inte!

tummenupp.gif

Ah, ja, de små Diamantduvorna är lite smått oemotståndliga! biggrin.gif

CITAT (skanepagen @ 27-01-2011, 21:40) *
          Oj, kan ju nämna allt jag har men har inte det listat just nu.
          Men massor av ormar, ödlor, spindlar och insekter smile.gif lite sköldpaddor och lite fisk smile.gif
          Kan uppdatera er med bilder och namn på allt senare smile.gif

Ja, vad spännande!

oh, men, Tikka, om du kisar med ögonen (för att se mindre) och bläddrar förbi spindlarna snabbt, kan det inte gå bra ändå då? smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Olle A
          Inlägg 28-01-2011, 08:17
          Länk hit: #20

Gäster

Oj så söt liten duva! wub.gif

Olle

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 12:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon