|
Therese3z
27-01-2011, 09:50
Nyfiken som jag är så vill jag ställa frågan vad ni odla:iter har för husdjur av de lite mer ovanliga slagen! Att exakt dra en gräns för vad som är "ovanligt" eller ej klassar jag dock som omöjligt, det är upp till var och en att avgöra själv.  Kanske en exotisk fågel, udda gnagare, rolig insekt, stilig fisk eller till och med ovanlig hund- /kattras kan "räknas" om man så vill? Eller kanske ett "vanligt" djur med med en väldigt udda personlighet?  Själv är jag inte riktigt riktig  , så därför finns nu följande djurslag hemma hos mig: Temmincks Tragopan Kungsfasan Diamantfasan Klippfasan Guldfasan Guldfasan Gul Silverfasan Blå Öronfasan Blå Påfågel Mandarinand Kalifornisk Ökentofsvaktel Skrattduva Diamantduva Påfågelduva Dvärgsilkeshöns Norsk skogkatt Marsvin (Lunkarya) (Marsvinen (möjligen ovanliga för att det är Lukaryor) och katterna klassar jag dock inte som ovanliga, men de ville vara med på ett hörn i alla fall!) Berätta, vad är det för små varelser ni kastar mat på varje dag och har äran och nöjet att umgås med och/eller titta på?
Samsara
27-01-2011, 10:22
Är en Morisk Landsköldpadda importerad från Tunisien ovanlig?  För en sådan har jag och jag har en hund, men hund är inte ovanlig.
Therese3z
27-01-2011, 10:31
CITAT (Samsara @ 27-01-2011, 10:22)  Är en Morisk Landsköldpadda importerad från Tunisien ovanlig?  För en sådan har jag och jag har en hund, men hund är inte ovanlig. Det tycker jag absolut att den är! ..Och väldigt söt dessutom!  (Bildsökte på google, jag har aldrig hört talas om den innan.) Djuren behöver inte vara superovanliga, tyckte bara det skulle vara roligt att se vilka mer djur än typ katt, hund och häst som finns i våra hem!
Platinum
27-01-2011, 10:47
Malaysiska sandsnäckor är väl det ovanligaste jag har då kanske, annars är det mest stimfisk och malar i mitt akvarium och då inga speciellt ovanliga arter.
Katter har jag också ett par styckna och de i sig är ju unika individer men kan väl inte kallas ovanliga såsom ras, bondkatter är väl bland det vanligaste som finns.
Samsara
27-01-2011, 11:22
Kan ladda upp en bild på min sötnos, Morisk Landsköldpadda har ungefär 100 underarter i sig. Vår hane var tänkt att han skulle förbättra aveln hos uppfödarna i Skandinavium då det är CITES-djur, men myndigheten i Tunisien glömde skriva vilken underart han var så det blir inga sköldpaddsungar efter han. [attachment=57773:Gustav_003.JPG] Kanske inte den bästa bilden, men han är morgon och vinter trött just nu
Therese3z
27-01-2011, 11:34
CITAT (Samsara @ 27-01-2011, 11:22)  Kan ladda upp en bild på min sötnos, Morisk Landsköldpadda har ungefär 100 underarter i sig. Vår hane var tänkt att han skulle förbättra aveln hos uppfödarna i Skandinavium då det är CITES-djur, men myndigheten i Tunisien glömde skriva vilken underart han var så det blir inga sköldpaddsungar efter han. [attachment=57773:Gustav_003.JPG] Kanske inte den bästa bilden, men han är morgon och vinter trött just nu  Men gud så fin han är!  Vad heter han och hur gammal är han? Och vilket fint syfte med importen!, synd att myndigheterna klantade till det. :/
Therese3z
27-01-2011, 11:42
CITAT (Platinum @ 27-01-2011, 10:47)  Malaysiska sandsnäckor är väl det ovanligaste jag har då kanske, annars är det mest stimfisk och malar i mitt akvarium och då inga speciellt ovanliga arter.
Katter har jag också ett par styckna och de i sig är ju unika individer men kan väl inte kallas ovanliga såsom ras, bondkatter är väl bland det vanligaste som finns. Jättefina snäckor!  Är de svåra att få och föröka sig/överleva? Jag har funderingar på att skaffa mig ett akvarium att ha lite räkor i! (Har sett att många har snäckor tillsammans med sådana.) Jag har ett tomt akvaruim som skulle bli perfekt, men jag har inte haft i vatten, skaffat sand och filter m.m. än, men har en ambition att försöka få igång det relativt snart.
Samsara
27-01-2011, 11:43
Ja, dem klantade till det ordentligt. Hen heter Gustav, han är född någon gång under sommarhalvåret juni - september 1997. Så han blir 14 år detta år, vi fick han den 18 juni 1998 så det har blivit hans "födelsedag".
malcolm
27-01-2011, 13:00
Jag hade hoppande bönor en gång men det var väl inte direkt några djur utan förpuppade fjärilslarver och såg ut som kikärtor ungefär fast större. De hoppade om de utsattes för ljus/värme, blev dock inga fjärilar av mina eftersom de dog innan.
Jodå, med en djurtokig dotter har vi haft en hel del djur genom åren. Tack vare en allergiker i fam. har vi sagt bestämt nej till häst o hund.
Nu har vi 4 st utegående bondkatter, samt 30-tal utställningskaniner.
Funderar på några höns eller ankor.
Platinum
27-01-2011, 13:56
CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 11:42)  Jättefina snäckor!  Är de svåra att få och föröka sig/överleva? Jag har funderingar på att skaffa mig ett akvarium att ha lite räkor i! (Har sett att många har snäckor tillsammans med sådana.) Jag har ett tomt akvaruim som skulle bli perfekt, men jag har inte haft i vatten, skaffat sand och filter m.m. än, men har en ambition att försöka få igång det relativt snart.  Malaysiska sandsnäckor är inte svåra att hålla. Ett litet minus kan de ges för att de förökar sig som ogräs dvs ganska fort och i hyfsad mängd, i mitt tycke är dock inte snäcktillväxten något problem då de mest håller sig i gruset så man inte märker av det stora antalet (till skillnad från en del andra arter som kan te sig som att de är på invasionståg). Ett stort plus får de dock för att de är suveräna städare, de håller akvariet rent från överblivet foder men låter bli att mumsa på växterna så länge det inte är döda växtdelar.
Alexander-VG-zon3
27-01-2011, 13:59
här är några kanske intressanta husdjur. Neocaridina heteropoda var red - Körsbärsräka,, jag hade många fler olika både vanliga och ovanliga räkor innan, men dom dog när doppvärmaren gick sönder. så jag tröttnade lite på räkor, men har skaffat nya så nu börjar jag få upp intresset igen för räkor. snäckor Physa marmorata Melanoides tuberculatus - Knottrig kronsnäcka Radix peregra Gyraulus spp - Skivsnäcka salamander Pleurodeles waltl - Spansk revbenssalamander har en massa fiskar med men det är inte så jätte ovanliga arter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2264161
Myosotis
27-01-2011, 17:38
 Och VAR är bildtråden med alla vackra fasaner?!! Höns och myskankor är ju inte speciellt ovanliga, men eftersom jag brukar ta hand om skadade fåglar och vissa överlever och mår bra men är inte tillräckligt friska för att kunna släppas ut igen har jag bl.a. haft tam ladusvala, hussvala och råka samt oräkneliga tillfälligt inneboende: stenknäck, häger, ormvråk, kattuggla, tornseglare, björktrast, blåmes och många andra arter. När vi hade svalor hade vi dessutom levande syrsor och uppfödning av mjölmask. Har aldrig kommit mig för att scanna svalbilderna men här är råkan i alla fall. Han var väldigt tam, flög fritt ute och älskade att sitta på min axel, störtdyka för att sno osten från mackan man åt och gräva upp krokuslökar som man precis grävt ner.  Har också haft en mus som jag räddat undan huggormen som åt upp hans mor och syskon när jag hittade honom. Eftersom jag var inneboende då och inte vågade fråga fick jag ha honom hemligt. När han var liten och behövde matas hela tiden fick han följa med till universitetet (också hemligt förstås). Varje rast tog jag min ryggsäck och låste in mig på toaletten hela rasten. Folk trodde säkert att jag knarkade. ( och så bor det mucklor under vasken... ni vet såna som i Pettson och Findus...)Är det någon som vet varför man har exotiska skalbaggar som husdjur? Pilgiftsgrodor hittar man också på blocket. Det kan ju vara lite kul: vissa utvalda personer får klappa dem... När jag var liten och hade akvarium hade jag små vattenlevande grodor.
Vilken härlig berättelse om den hemliga musen Myo! Den kunde nästan ha varit hämtad ur serierna som jag och min syster ritade när vi var små. Själv har jag killis, en grupp akvariefiskar som är ganska ovanliga trots att de är väldigt färggranna. Här är en hane av arten Fundulopanchax sjoestedti. [attachment=57779:Killi.jpg] Olle
Therese3z
27-01-2011, 21:01
CITAT (Myosotis @ 27-01-2011, 17:38)   Och VAR är bildtråden med alla vackra fasaner?!!  Ska jag ha en hel tråd med _bara_ bilder på mina fasaner/fåglar? Alltså, jag gillar ju er här på odla = vill ju inte plåga er!
Meriona
27-01-2011, 21:14
CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 21:01)  Ska jag ha en hel tråd med _bara_ bilder på mina fasaner/fåglar? Alltså, jag gillar ju er här på odla = vill ju inte plåga er!  Såklart du ska ha! De där små söta sakerna vid katternas utebur vad de nu var för sort, måste få visa upp sig, de var ljuvliga!  Och sjöng så fint gjorde de också! Jag har blivit övertalad att skapa en gerbiltråd, så inte ska du slippa undan inte! Jag har gerbiler förresten om nu någon skulle ha missat det.  Har även haft tamråttor och marsvin, men har blivit allergisk med dem. Men det gör inte så mycket eftersom det mest underbara djuret man nånsin kan ha är just gerbiler.
skanepagen
27-01-2011, 21:40
Oj, kan ju nämna allt jag har men har inte det listat just nu. Men massor av ormar, ödlor, spindlar och insekter  lite sköldpaddor och lite fisk  Kan uppdatera er med bilder och namn på allt senare
Ja det var spännande djur ni har  Men men inte spindlar här  då kan jag inte gå in o kika....fobi fobi. Vi har haft en boaorm som hette Debit men vi skänkte bort honom för nåt år sedan då intresset börja tryta. Innan har jag haft akvarium med fiskar o en gul undulat som hette Snutte o en nymfparakit Linus på pinnen. Nu inga djur mer än dammråttor  då jag är allergisk
Therese3z
28-01-2011, 07:12
CITAT (Meriona @ 27-01-2011, 21:14)  Såklart du ska ha! De där små söta sakerna vid katternas utebur vad de nu var för sort, måste få visa upp sig, de var ljuvliga!  Och sjöng så fint gjorde de också! Jag har blivit övertalad att skapa en gerbiltråd, så inte ska du slippa undan inte!  Ah, ja, de små Diamantduvorna är lite smått oemotståndliga!   CITAT (skanepagen @ 27-01-2011, 21:40)  Oj, kan ju nämna allt jag har men har inte det listat just nu. Men massor av ormar, ödlor, spindlar och insekter  lite sköldpaddor och lite fisk  Kan uppdatera er med bilder och namn på allt senare  Ja, vad spännande! oh, men, Tikka, om du kisar med ögonen (för att se mindre) och bläddrar förbi spindlarna snabbt, kan det inte gå bra ändå då?
Oj så söt liten duva! Olle
Samsara
28-01-2011, 09:35
CITAT (Therese3z @ 28-01-2011, 07:12)  Ah, ja, de små Diamantduvorna är lite smått oemotståndliga!   Så söt den är =)
theseraphim
28-01-2011, 10:24
Såg ni den där dokumentären om farliga husdjur på Fyran härom kvällen, han som hade en massa ödlor i sin lägenhet tex varaner osv och som de hittade halv uppäten av sina husdjur....Jisses.
Myosotis
28-01-2011, 11:03
CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 21:01)  Ska jag ha en hel tråd med _bara_ bilder på mina fasaner/fåglar? Alltså, jag gillar ju er här på odla = vill ju inte plåga er!  Ja det tycker jag! Folk som plågas av det behöver ju inte öppna tråden. Söt duva! Jag besökte en dam i höstas som har höns, jag hoppades få köpa en svarthöna av henne men hon har inte den rasen längre. Jag tittade på hennes fantastiska stora utegård med alla hönsen och fasanarna, det är som i en saga. Hon föder upp bl.a. röd gullfasan tror jag det var och har vunnit en massa priser med dem, och det kan jag förstå, för de var vansinnigt vackra. Den ene var helt tam och präglad på henne. Däremot tycker jag att vi ska ta hänsyn till folk med spindel- och ormfobi, det hade ju varit synd om de inte kunde titta i den här tråden för att de hela tiden skulle vara rädda för att en bild skulle kunna dyka upp. Jag älskar både spindlar och ormar och röstar för att de får en egen tråd med tydlig rubrik som man kan undvika om man har en fobi. CITAT (Meriona @ 27-01-2011, 21:14)  ...det mest underbara djuret man nånsin kan ha är just gerbiler. Hrm.  Det är höns som är underbarast. CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 10:24)  Såg ni den där dokumentären om farliga husdjur på Fyran härom kvällen, han som hade en massa ödlor i sin lägenhet tex varaner osv och som de hittade halv uppäten av sina husdjur....Jisses. Nej, jag trodde att det var en repris på det med schimpanserna. Hade svårt att somna den kvällen jag såg det, fy vad otäckt det var. Ska inte se fler såna program. Det är så sjukt egoistiskt att ta en schimpansbebis från sin mamma så den blir störd för att sen kunna trösta den och binda den till sig, och sen när den blir könsmogen och aggressiv dumpar man den på zoo eller avlivar den.
Therese3z
28-01-2011, 11:23
CITAT (Myosotis @ 28-01-2011, 11:03)  Däremot tycker jag att vi ska ta hänsyn till folk med spindel- och ormfobi, det hade ju varit synd om de inte kunde titta i den här tråden för att de hela tiden skulle vara rädda för att en bild skulle kunna dyka upp. Jag älskar både spindlar och ormar och röstar för att de får en egen tråd med tydlig rubrik som man kan undvika om man har en fobi. Man kanske kan få länka till bilderna så att de inte syns förrän man klickar på dem? Kombinerat med tydlig bildrubrik så kan alla som vill undvika bilderna, och alla som vill se kan se bilderna!  Men egen tråd är inte fel det heller förstås! Åh, Myosotis, du som är så förtjust i höns kanske vill se den här bilden? (jaaa, ni andra med förstås!) Det är kycklingar av vita Dvärgsilkeshöns. De kläcktes igår! 10 stycken vart det. [attachment=57786:dvargsilke.jpg]
CITAT (Therese3z @ 28-01-2011, 11:23)  Det är kycklingar av vita Dvärgsilkeshöns. De kläcktes igår! 10 stycken vart det. [attachment=57786:dvargsilke.jpg] Gud så sööööta
Myosotis
28-01-2011, 11:34
 Grattis! Kycklingar är nog det sötaste som finns.
Therese3z
28-01-2011, 11:45
CITAT (Myosotis @ 28-01-2011, 11:03)  Jag besökte en dam i höstas som har höns, jag hoppades få köpa en svarthöna av henne men hon har inte den rasen längre. Jag tittade på hennes fantastiska stora utegård med alla hönsen och fasanarna, det är som i en saga. Hon föder upp bl.a. röd gullfasan tror jag det var och har vunnit en massa priser med dem, och det kan jag förstå, för de var vansinnigt vackra. Den ene var helt tam och präglad på henne. Guldfasaner är både vackra och roliga! Jag inser ju att jag är djupt partisk i frågan  , men jag kan för mitt liv inte förstå varför inte fler har sådana! Det här är min lilla herre! Han fäller fram kragfjädrarna framför ansiktet sådär som på bilden när han vill impa på sina tjejer.. - Nej, de blir inte det minsta imponerade, de ser mest väääldigt trötta ut, typ "åh nej, inte nu igen, gud vad dryg han är.." ;D [attachment=57787:guldfasa...isning17.JPG] Så här ser han ut "in action": http://www.youtube.com/watch?v=KBsVIdpwgq8(ja, det är han som väser/fräser och ger ifrån sig de små pipiga pipen! och missa inte de små töntiga jämfotahoppen!)
Myosotis
28-01-2011, 12:03
CITAT (Therese3z @ 28-01-2011, 11:45)  missa inte de små töntiga jämfotahoppen!   Att jag inte är sugen på att skaffa fasan beror nog på att jag har fått uppfattningen att de är lite vilda, hispiga. Som hönan till vänster i filmen som bara vill ut.
herkules
28-01-2011, 16:18
jag har hund, inget ovanligt men en kanske pyttelite ovanlig ras iaf  [attachment=57788:517.jpg] PÄRLAN
Det lät jättebra med båda förslagen som kom om att ha egna trådar med tex spindlar eller om de läggs här som länk med vad man kommer att få se när man klicka på länken om man nu vill det  , så är man ju förvanad! Åh va härligt omtänksamma ni är  Vilka spännande djur ni har o vilka härliga färger på fasanen!
Therese3z
28-01-2011, 20:27
Myosotis: Ja, nog har fasaner en helt annan mentalitet än höns, det är ett som är säkert, men mycket beror också på hur mycket tid man lägger ner på dem. Fasaner är definitivt inga knädjur men å andra sidan så är det enormt härligt när man lyckas vinna deras tillit och de törs komma fram till en och äta ur händerna!  Det är lite tjusningen med dem tycker jag (förutom att de är vackra att se på). Man måste göra sig förtjänt av deras förtroende, det kommer inte av sig själv. ..Men ibland är det också ganska skönt med lättämjda små höns också! Lagom av allt heter det väl?  herkules: Men gud så söt!! Är det en Puli eller vad är det för sort?
NiklasTyreso
28-01-2011, 22:18
CITAT (Therese3z @ 27-01-2011, 09:50)  Nyfiken som jag är så vill jag ställa frågan vad ni odla:iter har för husdjur av de lite mer ovanliga slagen! Idag har jag några beskedliga majsormar. Jag har tidigare haft:Kejsarskorpion Kinesisk barkskorpion Eublauberis distantii/ Sexprickig taggig jättekackerlacka Agapadda Grå råttsnok Svensk snok med oranga nackfläckar Endlers guppy (Arten är utrotad i naturen). Svensk husspindel Zoophobas skalbaggar (uppfödning) Mjölmaskar Thailänsk husgecko Vamott fjärilar (uppfödning) Fodermöss Foderråtta. / Niklas
NiklasTyreso
28-01-2011, 22:28
CITAT (Myosotis @ 28-01-2011, 11:03)  Däremot tycker jag att vi ska ta hänsyn till folk med spindel- och ormfobi, det hade ju varit synd om de inte kunde titta i den här tråden för att de hela tiden skulle vara rädda för att en bild skulle kunna dyka upp. Jag älskar både spindlar och ormar och röstar för att de får en egen tråd med tydlig rubrik som man kan undvika om man har en fobi. För att inte provocera avstår jag från bild på ormarna, men borde inte fågelbilderna bort också? Efter Hitchcocks film blev många fågelfobiker. Min syster är fågelfobiker (jo, det är sant). Visst kan man visa viss hänsyn mot fobiker, men de måste också kunna acceptera att vi som inte har sådana sjukdomar får diskutera och och visa bilder på våra djur. Ömsesidig hänsyn borde vara bäst, men det klarar inte den som får fobisk panik. / Niklas
Blomstertanten
28-01-2011, 23:19
CITAT (herkules @ 28-01-2011, 16:18)  jag har hund, inget ovanligt men en kanske pyttelite ovanlig ras iaf  [attachment=57788:517.jpg] PÄRLANSer ut som en golvmopp
skånepåg
29-01-2011, 01:46
Jag har haft 2st fågelspindlar och en skäggagam (ödla) och sen 3st kopparhuvud (Ormar) ^^
Myosotis
29-01-2011, 12:12
CITAT (NiklasTyreso @ 28-01-2011, 22:28)  För att inte provocera avstår jag från bild på ormarna, men borde inte fågelbilderna bort också? Du kan väl starta en orm- och spindeltråd? Jag vet, jag känner faktiskt också en som har fågelfobi, hon tycker det är jobbigt när de visar en fjäder på tv. Lite inkonsekvent tycker jag ändå att har man en så pass ovanlig fobi blir det svårt att ta hänsyn, bilder på fåglar dyker ju upp överallt hela tiden, man kan inte gå ut utan att se fåglar, det finns folk som har hundfobi och då måste alla bilder bort ifall någon vill titta som har en ovanlig fobi. Orm- och spindelfobi är vanligare och vi har ju redan en här som har sagt att hon har svårt för spindlar. Men det är ju bara vad jag tycker, alla gör ju som de vill, men vill man visa orm eller spindel på bild här kanske man kan förvarna först och sen kommer det ett litet avstånd före bilden. Och fobier går att bota, ni som har fobier kan ju fundera på om det inte skulle vara lönt, det måste ju öka livskvalitén väsentligt att slippa vara rädd. CITAT (Myosotis @ 27-01-2011, 17:38)  Är det någon som vet varför man har exotiska skalbaggar som husdjur? Undrar fortfarande... Du Niklas måste ju veta?
Tja, varför har man höns, gerbiler eller fiskar som husdjur? En del tycker säkert att exotiska skalbaggar är vackra, intressanta och spännande.
Olle
Myosotis
29-01-2011, 14:30
CITAT (Olle A @ 29-01-2011, 14:17)  En del tycker säkert att exotiska skalbaggar är vackra, intressanta och spännande. Ja det kan jag förstå. Då är de inte bara mat till andra djur då?
I din länk finns ju en lång rad arter listade, som kostar flera hundra kronor paret. Då har jag svårt att tro att de bara är mat åt andra djur. Som mat hade det nog räckt med ett fåtal arter som var lätta att föröka och därmed billiga. I ett av "djungelhusen" på Köpenhamns zoo finns en lång rad med små terrarier för bl a exotiska skalbaggar. Väl värt att stanna upp för. Många är färggranna och säkert mycket fascinerande att syssla med.
Olle
Vi hade två eremitkräftor några år när grabbarna var små. Jag hade blivit allergisk mot vår katt så vi var tvungen att avliva den. Inte riktigt samma goskänsla på de djuren, men grabbarna tyckte det var kul i några år ändå.
NiklasTyreso
29-01-2011, 16:43
CITAT (Myosotis @ 29-01-2011, 14:30)  Ja det kan jag förstå. Då är de inte bara mat till andra djur då? Mina skalbaggar var foderdjur utan vackra färger. Ett litet terrarium snyggt planterat med fin belysning och några fruktätande gnistrande gröngula skalbaggar, det kan faktiskt vara vackert. Ett alternativ till akvarium.
Så söta Therese! Små kyllingar Ps. till Niklas, det finns en singeltråd
Orkidétjuven
30-01-2011, 03:23
Skulle jag räkna upp alla djur som jag haft sedan jag var liten så skulle nog listan vara väääldigt lång. Alltfrån olika grodor, sköldpaddor, fiskar, fåglar och insekter och krabbor. Där vi bor jst nu får vi inte ha ngra husdjur, och akvarie vågar jag inte ha pga jordbävningsrisken. Har ingen lust att stå för ev kostnader om det välter. Hade jordbävning senast 2 dagar sen- Så jag har en liten burk med vattenloppor  Dock är stora älsklingarna slamkrypare. Små landlevande fiskar. Första gången jag såg en slamkrypare var en jag fångade när jag var 9 år i norra Australien. Jag visade min pappa och frågade vad det var för konstigt litet djur som såg ut som en korsning mellan fisk och groda. Han förklarade vad det var och sedan dess var jag fast. Nu 20 år senare i augusti besökte jag samma ställe i australien och fotograferade och studerade dem i en vecka. Det var härligt. Under de 20 åren emellan hade jag flera mangrove och bräckvattensakvarier med dessa. Dock den afrikanska och två asiatiska arter. De australiensiska får inte importeras utanför landet. Mitt mål är att lyckas föröka dem i fångenskap och ngn i framtiden dra ner på vildfångade exemplar. Mer fascinerandeoch roligt djur får man leta efter. Fåglar är annars stora passionen och jag är imponerad av dina fåglar Therese. HAr du ngn webbsida? möjligen inte en med ngt som heter kull eller så? Säljer du? Min sambo hade fler arter av fasaner när han bodde på landet. Det är nog tänkt att den hobby drar igång igen när vi flyttar hem och hittar ett eget hus på landet. .
Myosotis
30-01-2011, 11:50
Slamkrypare är så söta!! CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2011, 03:23)  Så jag har en liten burk med vattenloppor 
skånepåg
30-01-2011, 12:03
Vad häftiga slamkrypare, har inte sett såna innan
NiklasTyreso
30-01-2011, 20:50
CITAT (Myosotis @ 30-01-2011, 11:50)  Slamkrypare är så söta!!  Tänk om man kunde förstärka metalicfärgerna med selektiv avel. Fina djur! /Niklas
smuleborg
30-01-2011, 21:32
Varför hålla vilda djur som husdjur  . Det kan ju ändå inte vara för djurens skull  .
CITAT (NiklasTyreso @ 30-01-2011, 20:50)  Tänk om man kunde förstärka metalicfärgerna med selektiv avel. Varför det? Det finns redan alldeles tillräckligt med konstlade fiskar i akvariehobbyn. Kan vi inte låta någon fisk se ut som den alltid har gjort? Olle
NiklasTyreso
31-01-2011, 08:24
CITAT (smuleborg @ 30-01-2011, 21:32)  Varför hålla vilda djur som husdjur  . Det kan ju ändå inte vara för djurens skull  . Instämmer! Man ska aldrig ha djur som är fångade vilt. Djur som inte förökar sig i fångenskap ska man låta bli. Det är dessutom olagligt att fånga djur i det vilda. / Niklas
CITAT (NiklasTyreso @ 31-01-2011, 08:24)  Instämmer! Man ska aldrig ha djur som är fångade vilt. Djur som inte förökar sig i fångenskap ska man låta bli. Det är dessutom olagligt att fånga djur i det vilda. / Niklas När det gäller däggdjur och fåglar håller jag med, men skulle vilja göra ett undantag för fiskar. Många stimfiskar (t ex neontetror och kilfläcksrasboror) finns i naturen i så enorma mängder att ett uttag för export som akvariefiskar inte spelar någon roll. Tvärtom är det en uthållig inkomstkälla för många avlägsna djungelbyar som inte skulle ha så mycket att leva på annars. Enda alternativet hade ofta varit att hugga ner regnskogen i området. Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|