|
Pelargon-sådd - dina bästa tips! |
|
|
|
03-02-2011, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Det skulle jag också vilja veta. Har plockat fram allt men hittar inte råden ..... urk ... nån där som har tips att dela med sig? ..Fuchsian ....
|
|
|
|
|
03-02-2011, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Mina bästa tips, ja det var inte lätt. Men jag har sått massor av pelargoner under årens lopp, så kanske jag kan bidra med lite tips För det första: är fröerna skalade? Om inte, lägg de i blöt i hett vatten, åtminstone över natten. Zonaler sår jag i vanlig såjord, som vilken 1-åring som helst  vildarna är svårare. Det finns mängder av olika vildpelargoner som kan behöva olika såsätt, så nåt generellt råd är inte lätt att ge. Jag brukar blanda såjorden med mycket perlit, grus går också. Ställ de sedan varmt. Jag har ett litet växthus med undervärme, den kommer upp i +30 grader. De flesta vildarna gror där inom 2-3 veckor. Gör de det inte, brukar jag växla mellan växthuset och "kylan" vid sidan om under några veckor. Det brukar skrämma upp några fler fröer Gror det fortfarande inte häller jag kokande vatten över sådden, men det kan vara riskabelt, så det gör jag inte förrän jag egentligen gett upp sådden. Jag har lite kort tålamod med fröer som inte vill gro, så vet om att när det gäller vildpelargoner måste du ha tålamod!! Det kan dröja 1 år innan de gror. Zonalerna brukar gro på en vecka.
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
03-02-2011, 22:16
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Margith @ 03-02-2011, 22:02)  Mina bästa tips, ja det var inte lätt. Men jag har sått massor av pelargoner under årens lopp, så kanske jag kan bidra med lite tips För det första: är fröerna skalade? Om inte, lägg de i blöt i hett vatten, åtminstone över natten. Zonaler sår jag i vanlig såjord, som vilken 1-åring som helst  vildarna är svårare. Det finns mängder av olika vildpelargoner som kan behöva olika såsätt, så nåt generellt råd är inte lätt att ge. Jag brukar blanda såjorden med mycket perlit, grus går också. Ställ de sedan varmt. Jag har ett litet växthus med undervärme, den kommer upp i +30 grader. De flesta vildarna gror där inom 2-3 veckor. Gör de det inte, brukar jag växla mellan växthuset och "kylan" vid sidan om under några veckor. Det brukar skrämma upp några fler fröer Gror det fortfarande inte häller jag kokande vatten över sådden, men det kan vara riskabelt, så det gör jag inte förrän jag egentligen gett upp sådden. Jag har lite kort tålamod med fröer som inte vill gro, så vet om att när det gäller vildpelargoner måste du ha tålamod!! Det kan dröja 1 år innan de gror. Zonalerna brukar gro på en vecka. Antar att jag inte gjort så som du beskriver eftersom mina sådder inte lyckats. Funderar på att köpa frön och testa dina råd
|
|
|
|
|
04-02-2011, 17:17
|

Medlem

|
Mången tack, precis vad jag behövde. Då stod det rätt i min pelargonbok för har dom nu i varmt vatten över natten. Jag har enbart 3 sorters zonaler och 2 sorters småblommiga häng-sorter. Jag brydde mig inte att spara fröer, tänkte att går det så gör det, annars köper jag sen till våren antingen sticklingar eller från affären när de har erbjudande. Lyckas detta och jag kan få dem ev. överleva till nästa vår inne, så då sår jag mer av de ovanligare sorterna. Får man vara lite nyfiken om de vilda sorterna?????  --- har inte haft sådana, men har tittat i min bok och tänkt ....  .Fuchsian ....
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (fuchsian @ 04-02-2011, 17:17)  Mången tack, precis vad jag behövde. Då stod det rätt i min pelargonbok för har dom nu i varmt vatten över natten. Jag har enbart 3 sorters zonaler och 2 sorters småblommiga häng-sorter. Jag brydde mig inte att spara fröer, tänkte att går det så gör det, annars köper jag sen till våren antingen sticklingar eller från affären när de har erbjudande. Lyckas detta och jag kan få dem ev. överleva till nästa vår inne, så då sår jag mer av de ovanligare sorterna. Får man vara lite nyfiken om de vilda sorterna?????  --- har inte haft sådana, men har tittat i min bok och tänkt ....  .Fuchsian .... Fuchsian, har du köpt pelargonfröer och sedan slängt de du inte har sått?!??!?!?! Men jisses! Här har du ju ett helt gäng som vill ha dem i så fall! Jag kan sända dig ett frankerat kuvert om du har den kvar. Kan stoppa i lite vildpelargonfrö i det också!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
04-02-2011, 18:59
|

Medlem

|
Ingrid: vad är det för sorter du provat? Pelargoner är inte svåra att så, om vi nu inte pratar om vissa vildpelargoner som kan vara lite luriga. Har du inte lyckats är det nog inte ditt fel, du har fått tag på dåliga fröer Peztis: antagligen inte skalade?? Det är ingen större svårighet att se skillnad på ett skalat och icke-skalat pelargonfrö  Hur kan nån skriva att det antagligen inte är skalat Jag har sått pelargonfröer som varit 2 år gamla. Oskalade. Utan att ha gjort nån vetenskaplig undersökning bedömer jag att grobarheten har sjunkit med ungefär 50% till år 2. Ditt 2:a inlägg Peztis: vet jag att fröerna är lite äldre och de är oskalade, då tar jag fram vattenkokaren. Jag är ingen te-drickare, jag använder aldrig vattenkokaren till annat än att få skåll-hett vatten att hälla över mina pelargon-fröer Fuchsians andra inlägg är jag tvungen att erkänna att jag inte förstår: "Får man vara lite nyfiken om de vilda sorterna????? shy.gif --- har inte haft sådana, men har tittat i min bok och tänkt ... " Nyfiken får man vara hur mycket som helst, men är det nåt du speciellt du undrar över?
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
04-02-2011, 19:21
|

Medlem

|
Det jag undrar är att om de vilda pelargoner är knepiga att sköta? Vad bör man tänka på? Jag har inte slängt bort ett enda frö --- missförstånd --- jag sparade inga utan tömde alla påsarna i vatten. Det var endast 5-6 sorters pelargonfrö, en påse från Teneriffa. Bilden visar olika färger, så det blir intressant att se vad som kommer fram. Om inget alls ..... Jag har en del fröer från Teneriffa och dessa har jag inte än tagit hand om, blir det över, kommer jag skicka ett meddelande i mitt albumstråd och sedan har jag sparat en del aklejor, så där finns det att få om någon vill. Jag tror inte att jag sår mer av dem utan köper nytt nästa år. Resten är nu ute i kylan. Det finns en del olika malvor, nån viol och lite av varje som jag kan ge bort. Finns det intresse, så gör jag en lista imorgon om dem som jag inte tänker så själv????  --- Fuchsian .....
|
|
|
|
|
04-02-2011, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (fuchsian @ 04-02-2011, 19:21)  Det jag undrar är att om de vilda pelargoner är knepiga att sköta? Vad bör man tänka på? --- Fuchsian ..... Nu har jag kortat ner ditt inlägg, hoppas att det är OK. Lika lite som det går att svara generellt på hur en vildpelargon ska sås, lika lite går det att svara generellt på hur de ska skötas. Det finns för många olika. Berätta vilken vildpelargon ni funderar på att så eller köpa, så kanske någon av oss kan ge er ett tips.
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
05-02-2011, 09:58
|

Medlem

|
Jag har inte tittat efter namn på de vilda sorterna, men tänkte att om det finns några/någon lättsådd sort som ni har lyckats med att rekommentera? Jag har inte haft något av de och är nyfiken för att pröva, men det behöver inte vara svårsådd .... inte ännu, ett annat år kanske, men ... om ni har rekommentation, det ni lyckas lätt för, så är jag tacksam för det. ... Fuchsian ......
|
|
|
|
|
06-02-2011, 14:51
|

Medlem

|
OK, jag har tittat i min bok och har fastnat för dessa vilda pelargonsorter, det står att de inte är svåra och de är vackra .... ---- Pelargonium Frutetorum, ---- ...... Cucullatum, och ----- ...... Peltatum, som är en hängsort Sen har jag sökt en del äldre sorter; --- Augusta, Ekeby Olivia och Huseby. Jag gillar dom större sorterna som man kan få rätt stora med tiden. Vi får se om det blir napp med tips, ni som kan dessa bättre än jag. ....  .. Fuchsian ......
|
|
|
|
|
06-02-2011, 18:49
|
Medlem
Antal inlägg: 41
Medlem nr: 27 461

|
Hallå Pelargonexperterna! Jag plockade ut Pelargonfrön Iocaste från första frökedjan, och sådde dem 8/10. Ännu har inget visat sig i krukan, men de är kanske riktiga kink-pellar. Ska jag fortsätta vänta eller är det dags att slå hett vatten över sådden (eller är det helt kört). Vadtror ni? GunillaS
|
|
|
|
|
06-02-2011, 22:28
|

Medlem

|
Oj, så många frågor ni har, jag är ingen expert, men jag försöker väl De som är enklast att så, är de som det går att få tag på färska fröer från. Ju färskare, ju enklare, helt enkelt. Vill ni verkligen prova, kan jag rekommendera Silverhill Seeds i Sydafrika. Inte helt lätt att beställa därifrån, men företaget är helt OK. Gunilla S: p.iocastum som är sådda i oktober och inte visat sig ännu? Jag säger: ge upp! Något knas har hänt, de borde ha visat sig inom 1-2 veckor. PM:a mig din adress så får du nya fröer att prova Peztis: vildarterna korsar sig ogärna. Sår du en ren art av en pelargon kan du vara 99% säker att fröerna blir exakt likadana. Sår du däremot fröer av "vanliga" pelargoner, de som brukar heta pelargonium x hortorum någonting... ja, då är de ungefär som aklejor fuchsian: du sökte gamla pelargoner. Jag rekommenderar Wexthuset, de säljer sticklingar av gamla pelargonsorter.
--------------------
Margith, zon 6
|
|
|
|
|
07-02-2011, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 41
Medlem nr: 27 461

|
Margith, så bussigt att du ger mig chans med nya frön! Då ska jag följa alla råd här, så kanske jag lyckas lika bra som ni andra. Men, Peztis, ditt ´pelargon-gronings-rekord´blir nog svårslaget!! GunillaS
|
|
|
|
|
07-02-2011, 13:57
|

Medlem

|
Margith, Tack så mycket, ska kolla där vad jag får tag i......... Just dom sorterna jag sökte finns inte så lätt att hitta, men jag ska nog beställa sticklingar för att fröerna tar ju sin tid, men bra att veta till nästa år och vara framme i tid med sin lista. .... Fuchsian ....
Redigerat av fuchsian: 07-02-2011, 13:58
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|