Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utsläppen från vägtrafiken ökar
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 10:38
          Länk hit: #1


          Gäster






          EU har beslutat om att utsläppen fram till år 2020 skall minska med 20% jämfört med år 1990. Detta för att vi skall kunna hålla 2 graders målet som bedöms vara den kritiska punkten där vi inte längre kan hantera klimatförändringarna.

          Trots att allt fler köper bränslesnåla bilar så har utsläppen från vägtrafiken ökat under 2010. Anledningen är den ökade trafiken som äter upp de vinster vi fått genom miljöbilarna.

          Trafikverkets och Transportstyrelsens rapport;

          http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhets...ala-nya-bilar-/
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2011, 10:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Fast vad jag har förstått så är de ökade utsläppen av Co2 från transportbiten dvs tradare och från personbilarna minskar utsläppen faktiskt. Det står i en artikel i Auto motor sport om ni vill dubbelchecka.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 10:56
          Länk hit: #3


          Gäster






          CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 10:45) *
          Fast vad jag har förstått så är de ökade utsläppen av Co2 från transportbiten dvs tradare och från personbilarna minskar utsläppen faktiskt. Det står i en artikel i Auto motor sport om ni vill dubbelchecka.


          Enligt rapporten från Trafikverket ser det ut såhär;

          Bränslesnåla bilar - 150.000 ton koldioxid
          Biodrivmedel - 100.000 ton koldioxid
          Ökad trafik + 350.000 ton koldioxid

          Nettoökning + 100.000 ton koldioxid

          Förbättrad ekonomi ökar utsläpp samt det som forskningen hela tiden hävdat, nya motorvägar ökar trafiken.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2011, 11:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 10:56) *
          Enligt rapporten från Trafikverket ser det ut såhär;

          Bränslesnåla bilar - 150.000 ton koldioxid
          Biodrivmedel - 100.000 ton koldioxid
          Ökad trafik + 350.000 ton koldioxid

          Nettoökning + 100.000 ton koldioxid

          Förbättrad ekonomi ökar utsläpp samt det som forskningen hela tiden hävdat, nya motorvägar ökar trafiken.


          Jag läste att uppenbarligen så är dessa siffror lite tvetydiga och öppna för debatt för när utsläppen totalt mättes så hade de ökat men då var all trafik inräknad inkl transportsektorn och sen har man gjort värden därefter. Samtidigt kunde man tydligt se på tabellerna som släpptes att personbilsutsläppen ökar inte utan minskat något sedan 2009 men däremot vad som ökar utsläppen är en allt mer intensiv transport med tradare men som vanligt så vill väl staten lägga allt ansvar på privatpersoner för att inte reta upp företagen. Ungefär som med varför vi måste ha vinterdäck men inte lastbilar(åkerierna hävdade att kostnaderna hade ökat för mycket och då även transportkostnaderna).

          Lägg på statistiken för vad lastbilarna släpper ut per år och deras ganska kraftiga ökning sedan förra året så förstår man också vad den totala ökningen kommer ifrån.
          Staten och EU osv är väldigt pigga på att lägga utsläppsregler för personbilar men de gör ingenting åt lastbilarna som är minst lika stora bovar.

          http://www.dn.se/diverse/p8-import-slask-m...e-personbilarna

           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 25-02-2011, 12:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Carl
          Inlägg 25-02-2011, 12:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850




          Tror inta att en lastbil kör en meter i onödan. kostar för mycket. Befolkningen ökar i Sverige vilket innebär mer frakter. Inget att göra åt på kortsikt!
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2011, 12:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          CITAT (Carl @ 25-02-2011, 12:09) *
          Tror inta att en lastbil kör en meter i onödan. kostar för mycket. Befolkningen ökar i Sverige vilket innebär mer frakter. Inget att göra åt på kortsikt!


          Förvisso inte på kort sikt men problemet är att det i stort inte hänt något på transportsektorn de senaste 20 åren i form av effektivisering eller mer energisnåla långtradare. Tycker det är på tiden att även de får ta del av lika hårda utsläppskrav som vi privatbilsägare har så att det börjar hända grejer.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 12:30
          Länk hit: #8


          Gäster






          CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 12:08) *
          Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid.


          Ja, klimatet bryr sig inte om varifrån utsläppen kommer utan det krävs en totalminskning. Trafiken ökade med 2% under 2010 varav lastbilarna ökade med knappt 3% och personbilarna med drygt 1% enligt rapporten.

          Att trafiken ökar sina utsläpp är ju skämmiga siffror för den förda politiken, det fungerar helt enkelt inte. Mycket av godstrafiken borde ju föras över till järnvägen men där görs ju inga stora investeringar som bekant, istället skall det investeras och byggas Förbifart Stockholm som kommer att öka trafiken ytterligare.

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-02-2011, 12:32
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det finns massor med tradare som far runt på vägarna helt i onödan!


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Carl
          Inlägg 25-02-2011, 12:37
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850



          De allra flesta frakter 80% är under 20mil. Tåg är ingen lösning.


          Varför skulle en lastbil fara runt i onödan?? Kostar pengar!
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2011, 12:42
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 12:08) *
          Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid.


          Jo men det är lite det som är klämfrågan, här går de ut med att det är vi privatbilsägare som ökar utsläppen vilket egentligen är helt fel, utsläppen minskar och det ganska kraftigt på den fronten men gud förbjude att man skulle kräva åtgärder på transportsektorn. På personbilarna görs ständigt nya framsteg i form av hybrider och batteridrift som än mer kommer minska utsläppen men vad sker med lastbilarna? Jo ingenting fastän de står mer och mer för "vägburen" koldioxid plus att vägslitaget ökar allt mer när de kör mer.

          Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv. Tänk om en privatperson hade sagt samma sak "Nä jag har inte råd att köpa en BioFuel bil nu och föresten så vill jag bara betala samma skatt som för fem år sedan...".
          De är väldigt duktiga på att lära ut hur mycket vi ska ta vårat ansvar, att det kostar att värna om miljön och att vi måste ställa om vårat tänkande men återigen så vill de inte ta tag i de riktiga bovarna inom miljön.
          Världen bilister total släpper ut knappt 10% av all koldioxid, 10%! de som släpper ut resterande 90% behöver inte anstränga sig mycket för miljön tyvärr.


          CITAT (Carl @ 25-02-2011, 12:37) *
          De allra flesta frakter 80% är under 20mil. Tåg är ingen lösning.
          Varför skulle en lastbil fara runt i onödan?? Kostar pengar!


          De kör många gånger tomma efter lastat faktiskt så helt ovanlig är det inte. Samma sak när man får varor via företaget, en lastbil med plats för 14 pall har kört från tex Göteborg med enbart tre pall. Hade man kunnat acceptera lite längre leveranstider så hade lastbilarna kunnat köra fulla.
          Exempel igen från vekligheten. Lastbilar från östkusten leverarar 42 pall till ort på västkusten och kör tillbaka tomma. Nu har de börjat kunna köra varor tillbaks men upp till för några år sedan körde en hel del utan last hela vägen tillbaks.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 12:43
          Länk hit: #12


          Gäster






          CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 12:38) *
          Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv.


          Men svaret på det vet du väl????
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2011, 12:50
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          CITAT (Gunilla T @ 25-02-2011, 12:43) *
          Men svaret på det vet du väl????


          Jo tyvärr så är det ju så att alla större partier skyddar industrin och låter folket göra en massa uppoffringar som förvisso är bra men menlösa om inte industrin följer efter.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 13:07
          Länk hit: #14


          Gäster






          CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 12:50) *
          Jo tyvärr så är det ju så att alla större partier skyddar industrin och låter folket göra en massa uppoffringar som förvisso är bra men menlösa om inte industrin följer efter.


          Allt för den heliga ekonomiska tillväxten eller...?

           
          Citera
          Carl
          Inlägg 25-02-2011, 13:20
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850




          Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 13:28
          Länk hit: #16


          Gäster






          CITAT (Carl @ 25-02-2011, 13:20) *
          Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu.


          Ja, det borde ju vara så eftersom det minskar kostnaden för varan alternativt ökar vinsten - om det fungerar så vet jag däremot inte.

          Oavsett vilket så har det knappast stor inverkan på de ökade utsläppen, vad tycker du man bör göra om inte heller tågtrafiken är ett alternativ?
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-02-2011, 13:31
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Carl @ 25-02-2011, 13:20) *
          Självklart vill en lastbil ha en frakt åt båda hållen. Ligger i deras intresse. Tycker att ni flamsar för mycket nu.


          Och du blundar för mycket. Det är inte bara fråga om att de kör tomt åt ena hållet. Det är inte heller bara inhemska tradare på vägarna. Det finns massor av varor som far kors och tvärs i landet helt i onödan på grund av usel samhällsplanering.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 25-02-2011, 14:00
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (*Stintan* @ 25-02-2011, 13:31) *
          Och du blundar för mycket. Det är inte bara fråga om att de kör tomt åt ena hållet. Det är inte heller bara inhemska tradare på vägarna. Det finns massor av varor som far kors och tvärs i landet helt i onödan på grund av usel samhällsplanering.


          Fast jag tror att det mest handlar om att den enskilda människan tänker mest på sig själv, dvs vill betala så lite som möjligt för varorna, det syns mycket väl när man ser att folk köper kött ifrån Argentina, och när folk bara tänker så då blir stordriften det helt avgörande för att få ner priserna, och då öker alla transporterna.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-02-2011, 14:28
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (theseraphim @ 25-02-2011, 12:42) *
          Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv. Tänk om en privatperson hade sagt samma sak "Nä jag har inte råd att köpa en BioFuel bil nu och föresten så vill jag bara betala samma skatt som för fem år sedan...".
          De är väldigt duktiga på att lära ut hur mycket vi ska ta vårat ansvar, att det kostar att värna om miljön och att vi måste ställa om vårat tänkande men återigen så vill de inte ta tag i de riktiga bovarna inom miljön.

          Det är väl så att de stora fabrikerna/transportfirmorna inte gör det de gör pga. något slags självändamål, det handlar ju om att tjäna pengar och så länge gemene man fortsätter att konsumera så stannar inte hjulen.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-02-2011, 14:30
          Länk hit: #20


          Gäster






          CITAT (andersen @ 25-02-2011, 14:00) *
          Fast jag tror att det mest handlar om att den enskilda människan tänker mest på sig själv, dvs vill betala så lite som möjligt för varorna, det syns mycket väl när man ser att folk köper kött ifrån Argentina, och när folk bara tänker så då blir stordriften det helt avgörande för att få ner priserna, och då öker alla transporterna.


          Ja visst men det är ett påstående som jag mer och mer börjar värja mig mot. Hur har den dubbla krisen, dvs finanskrisen och klimatkrisen blivit ett problem för den enskilda människan att lösa? Hur skall det gå till?

          Att man säljer billigt men miljöbelastande kött är inte av omsorg om fattiga människor utan här finns förstås enorma vinster för någon att hämta in men skulden läggs på människor som köper det.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon