CITAT (gnon49 @ 25-02-2011, 12:08)

Även om utsläpp o förbrukning minskar så är det ju den totala mängden som är intressant. Ökar bilparken så ökar utsläppen. Trots all så finns det inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Att göra bilarna allt mer rena är egentligen bara att köpa lite mer tid.
Jo men det är lite det som är klämfrågan, här går de ut med att det är vi privatbilsägare som ökar utsläppen vilket egentligen är helt fel, utsläppen minskar och det ganska kraftigt på den fronten men gud förbjude att man skulle kräva åtgärder på transportsektorn. På personbilarna görs ständigt nya framsteg i form av hybrider och batteridrift som än mer kommer minska utsläppen men vad sker med lastbilarna? Jo ingenting fastän de står mer och mer för "vägburen" koldioxid plus att vägslitaget ökar allt mer när de kör mer.
Varför är det alltid så att allt ansvar verkar flyttas över på den lilla människan som står för några futtiga procent medan de som står för den stora majoriteten av utsläppen knappt behöver göra någonting och förs det upp på agendan så vill de stora bovarna ha undantag för svag ekonomi för tillfället osv osv. Tänk om en privatperson hade sagt samma sak "Nä jag har inte råd att köpa en BioFuel bil nu och föresten så vill jag bara betala samma skatt som för fem år sedan...".
De är väldigt duktiga på att lära ut hur mycket vi ska ta vårat ansvar, att det kostar att värna om miljön och att vi måste ställa om vårat tänkande men återigen så vill de inte ta tag i de riktiga bovarna inom miljön.
Världen bilister total släpper ut knappt 10% av all koldioxid, 10%! de som släpper ut resterande 90% behöver inte anstränga sig mycket för miljön tyvärr.
CITAT (Carl @ 25-02-2011, 12:37)

De allra flesta frakter 80% är under 20mil. Tåg är ingen lösning.
Varför skulle en lastbil fara runt i onödan?? Kostar pengar!
De kör många gånger tomma efter lastat faktiskt så helt ovanlig är det inte. Samma sak när man får varor via företaget, en lastbil med plats för 14 pall har kört från tex Göteborg med enbart tre pall. Hade man kunnat acceptera lite längre leveranstider så hade lastbilarna kunnat köra fulla.
Exempel igen från vekligheten. Lastbilar från östkusten leverarar 42 pall till ort på västkusten och kör tillbaka tomma. Nu har de börjat kunna köra varor tillbaks men upp till för några år sedan körde en hel del utan last hela vägen tillbaks.