Om det är hängbetunior du tänker på så räcker nog 3 normala plantor i den storleken av ampel. Jag brukar ha en ranka av något grönt med, kommer nu inte på några namn, typiskt, men du kan nog lista ut det. Jag har även gjort så att har planterat en betunia i mitten, som jag ser efter att den blir en lägre buske och då är det inte en hängsort, men sen kombinerar jag med småbetunior som rankar sig neråt runt om, beroende hur späda de är. Har haft en vanlig pelargon, zonale, i mitten och sen tagit färgmässigt enbart grönt som hänger ner eller småbetunior i en annan, oftast vita runt om. Det finns också små grästuvor som man kan ha i en ampel, beroende hur man vill ha det.
Små barrväxter brukar jag ha till mina vinteramplar och cyklamen och den silvergråa, fleråriga växten, men den trivs inte så bra ihop med dessa små barrväxter. Jag brukar köpa dem på hösten fr. Tyskland och de har olika färger, dessa barrväxter och de trivs ihop med små ljungplantor. Dessa har jag hela vintern i mitt växthus och till sommaren jordslår jag dem för de trivs inte ihop med sommarblommor, betunior. Det finns massa ideer när man börjar tänka efter och sen som konstnär jag är, så brukar jag passa ihop med färgerna i harmoni, men det är ju en överkurs. Ja, lite att tänka på! Glöm inte lägga lecakulor i botten för att det inte blir för tätt för rötterna. Lycka till! ..Fuchsian..... Ps. Det finns en bra bok om sommarväxter som en inspiration som jag brukar använda mig av, Den heter --- Sommarblommor hela säsongen, Arrangemang och odling för kruka och rabatt, av
Lena Sofia Andersson och Eva S. Andersson . Bonniers Fakta Jag köper mina trädgårdsböcker genom bokklubben "Hem & Trädgård" .. www.hemochtradgard.se Där finns allt möjligt till hyfsade priser. Ds.
|