Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skatt på socker, Varför är det inte det?
          Red Top
          Inlägg 21-03-2011, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Med tanke på hur farligt och beroendeframkallande socker är, kan jag inte förstå att det inte är jättehög skatt på det.

Själv är jag så gammal, så jag minns när det var lyxskatt på tandkräm och tvål. wink.gif Så varför inte på socker.

Sjukvårdskostnaderna skulle nog minska och framförallt så skulle alla må så mycket bättre, om det inte var så himla mkt socker i allt.

Vad tycker ni?

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          pejori
          Inlägg 21-03-2011, 11:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Det är det redan.
          All mat beskattas så även socker.

Skulle man riskbeskatta allt som är farligt, blir det inte mycket kvar.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-03-2011, 11:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Tror Red Top menade någon form av extrabeskattning och det vore kanske inte så dumt.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 21-03-2011, 11:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Är väl en god ide så slapp vi kanske socker i sånt där det inte har att göra! Påläggsskinka och andra köttvaror t.ex.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-03-2011, 11:38
          Länk hit: #5

Medlem

Många grönsaker på burk innehåller också socker, majs tex.

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 21-03-2011, 11:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Herre gud, den dagen som socker blir "farligt" så är det dags att kila vidare.
          Det låter som värsta drogen...vilket det inte är?

Nästa fråga är om vi ska ha åldersgräns på det?
          Lever vi i Sverige? -Ja, det märks ingenting.

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-03-2011, 12:01
          Länk hit: #7

Medlem

Jo, det var det jag menade. Det är ju särskild skatt på alkohol, så varför inte på socker.

Det är ju knappast så att socker är ett nödvändigt livsmedel. Fabrikanterna stoppar ju mängder av socker i saker, som egentligen inte behöver det. Det är ju ett billigt utfyllnadsmedel.

Som det är nu är ju produkter, som inte innehåller socker ofta dyrare. Är man t ex diabetiker vill man ju inte gärna få i sig en massa socker smygvägen.

Man har ju också forskat på "stökiga" barn, de med olika bokstavsåkommor, och där har man konstaterat att sockerfri kost gör att de mår bättre.

Edit: Anders hann emellan. Mitt inlägg var inte ett svar till dig. smile.gif

Redigerat av Red Top: 21-03-2011, 12:03

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          theseraphim
          Inlägg 21-03-2011, 12:13
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Förstår inte varför man föreslår att staten ska skatta bort problemen med tex dieter, folk vet om att socker inte är bra men 99% tycker att det är okej då och då och alla äter det i stort frivilligt. Vad ska man då straffbeskatta härnäst, fett, andra sorters kolhydrater, kolestreol osv. Nej folk måste få fatta beslut själva annars kommer det bli som med datummärkningen som vi tittat blint på och som gör att vi slänger mat för enorma belopp som det inte är något fel på. Det finns väl inget annat folk i världen som så mycket vill bli curlade så som svenskar.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-03-2011, 12:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Själv undviker jag socker i "ren" form. Får säkert i mig tillräckligt ändå. Det är ju mängden som är skadlig. Särskilt när man är ung tror jag. T.om i s.k hälsoprodukter finns ofta för mycket socker. Vänjer man sig vid högt sockerintag redan i unga år så lever man def. inte hälsosamt. Att skräpmat blivit allt vanligare gör ju inte saken bättre. Som lök på laxen äter vi hälsokost/piller som är allt annat än bra för kroppen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          tomas99
          Inlägg 21-03-2011, 12:16
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Nej inget högre skatt på socker, det skulle bara leda till att tillverkarna av sötsaker tillsätter andra sötningsmedel som är farliga, det sker redan idag.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 21-03-2011, 12:37
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (tomas99 @ 21-03-2011, 12:16) *
          Nej inget högre skatt på socker, det skulle bara leda till att tillverkarna av sötsaker tillsätter andra sötningsmedel som är farliga, det sker redan idag.

håller med,sötningsmedel kan inte vara bättre.det bästa vore att vänja sig vid mindre söta mat/godsaker.
          Har själv senaste året valt bort läsk,godis o annat som innehåller socker o man absolut inte behöver äta.
          det är ju en fråga om kunskap om vad man äter som oftast saknas hos folk generellt.
          istället för sockerskatt skulle vi ha en folkupplysningskampanj,om hälsa o mat. ulf

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-03-2011, 12:43
          Länk hit: #12

Medlem

En av anledningarna till att jag ställde frågan är att svenskar ligger högst på topplistan över hur mycket lösgodis folk i världen äter.

En annan var att Sverige, i sin iver att presentera Sverige som ett matland, tänker satsa hårt på export av godis. Inte tycker jag att godis är mat, och inte tycker jag heller att det skulle vara så kul, om andra länder skulle veta vad Sverige är, genom att säga: "Aha, Sverige, godislandet".

Om man jämför kilopriset på socker med riktiga livsmedel, är det rätt skrämmande att man kan få 2kg socker för under 20,00 sek. Det är inte många livsmedel, som är så billiga.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Carl
          Inlägg 21-03-2011, 12:45
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Vi har redan extra skatt på socker genom att Sverige gör socker av sockerbetor istället för sockerrör som är billigare.

Citera
          Anma
          Inlägg 21-03-2011, 12:57
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det är bättre väg att påverka att få bort det dolda sockret ur maten. Idag tillsätter man socker i princip allting "för smakens" skull. Detta började redan innan fettskräcken men är nu än värre. Lagstifta om hur mycket socker en vara får innehålla som normalt inte har någon socker i sig. Precis som att det nu ska bli förbud mot transfetter i Sverige (tacka oppositionen för det).

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-03-2011, 13:42
          Länk hit: #15

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är intressant att första lösningen som folk kommer på för att lösa ett problem alltid är att skatta bort det

Citera
          theseraphim
          Inlägg 21-03-2011, 14:02
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Red Top @ 21-03-2011, 12:43) *
          En av anledningarna till att jag ställde frågan är att svenskar ligger högst på topplistan över hur mycket lösgodis folk i världen äter.

En annan var att Sverige, i sin iver att presentera Sverige som ett matland, tänker satsa hårt på export av godis. Inte tycker jag att godis är mat, och inte tycker jag heller att det skulle vara så kul, om andra länder skulle veta vad Sverige är, genom att säga: "Aha, Sverige, godislandet".
          Om man jämför kilopriset på socker med riktiga livsmedel, är det rätt skrämmande att man kan få 2kg socker för under 20,00 sek. Det är inte många livsmedel, som är så billiga.

Det är kanske inte så konstigt om vi ligger högst på lösgodis då det knappt finns någon annan stans i världen. har inte sett det i danmark, holland osv. Däremot så äts det väldigt mycket onödigt och sött i stora delar av världen fast på andra sätt. När jag var i Tunisien så mumsade de bakverk efter bakverk som fullkomligt dröp av honung o sirap plus att de drack sånt där sliskigt myntathe med 50% socker i.....euschh då föredrar jag att käka lakritsdäck och colaflaskor då och då.
          Vetemjöl är billigt också och det som styr är ju helt enkelt hur billigt det är att producera och både vetemjöl och socker är billigt på den biten.

CITAT (Huggorm @ 21-03-2011, 13:42) *
          Det är intressant att första lösningen som folk kommer på för att lösa ett problem alltid är att skatta bort det

Vanlig svensk åkomma, staten måste säga åt oss vad vi bör göra, vad vi inte ska göra osv för annars lullar vi bara runt som en flock vilsna får.

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-03-2011, 14:24
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-03-2011, 13:42) *

Ja, visst är det. Förstår inte alls var jag fick den tokiga idén ifrån. giggle.gif Kanske är jag ett barn av min tid. whist.gif

Anmas förslag tycker jag är väldigt bra. Självklart måste man i första hand se till att producenterna inte förstör all mat med socker.

CITAT (Anma @ 21-03-2011, 12:57) *
          Det är bättre väg att påverka att få bort det dolda sockret ur maten. Idag tillsätter man socker i princip allting "för smakens" skull. Detta började redan innan fettskräcken men är nu än värre. Lagstifta om hur mycket socker en vara får innehålla som normalt inte har någon socker i sig. Precis som att det nu ska bli förbud mot transfetter i Sverige (tacka oppositionen för det).

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-03-2011, 14:29
          Länk hit: #18

Medlem

I Sverige får vi skatta oss lyckliga så därför var det lätt att haka på, tänkte inte så långt som att sockret skulle bli ersatt med sötningsmedel fast det går ju att beskatta det också. giggle.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-03-2011, 14:35
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag tycker var och en skall få avgöra hur mycket socker man sätter i sig, det finns innehållsförteckning på det mesta. Jag kollade på ett sockerpaket och där stod det mycket riktigt att det innehåller socker. Ingen procentsats så jag antar att det är 100%. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-03-2011, 14:39
          Länk hit: #20

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2011, 14:35) *
          Jag tycker var och en skall få avgöra hur mycket socker man sätter i sig, det finns innehållsförteckning på det mesta. Jag kollade på ett sockerpaket och där stod det mycket riktigt att det innehåller socker. Ingen procentsats så jag antar att det är 100%. biggrin.gif

Var inte för säker på att det är 100%, där finns säkert en massa skumma tillsatser också. Eller så är det utspätt för att bli billigare.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 09:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon