Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Måste jag försörja 19 åring som flyttar hemifrån?, hon går i gymnasiet.
          CurlySue
          Inlägg 15-04-2011, 08:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

Hej
          19 åriga dottern ska flytta ihop med sin fästman. Hon går i ring2 gymnasiet och har således ingen inkomst förutom 1050 kr i studiebidrag. Fästmannen har fast anställning med en ok lön.
          Är jag skyldig att bidra med pengar till deras hushåll eftersom dottern fortfarande går i gymnasiet??

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-04-2011, 08:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Nej du har ingen skyldighet skjuta till pengar ifall hon frivilligt flyttat hemifrån. Man har försörjningsplikt tills barnet är 20år ifall det går i gymnasiet, försörjningsplikt = har rätt att bo hemma hos sina föräldrar och få tak över huvudet och mat i magen.

Hon har valt att flytta hemifrån själv verkar det som, har hon ont om pengar får hon väl göra som andra vuxna studenter = söka extra jobb

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Klint
          Inlägg 15-04-2011, 09:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Rent juridiskt vet jag inte,men jag hade inte gjort det jag anser att ska de flytta hemifrån får de klara försörjningen själva.Sen är det en annan sak att man om man har möjlighet kan hjälpa till ibland vid vissa tillfällen men försörjningen får de klara själva.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          CurlySue
          Inlägg 15-04-2011, 09:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

tack för era svar. Har erbjudit dem båda att komma hem och äta om maten tryter på bordet, men i övrigt har jag inte ekonomi att hjälpa dem med annat än pengar till kattmat och medeciner och sådant.

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          merlin68
          Inlägg 15-04-2011, 12:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Min pappa brukade ha med sig hela korgar med mat som han hade "över" när han kom på besök wub.gif Han var nog rädd att jag skulle gå hungrig...när pappa gick bort 1994 kom ett brev hem till mig några dagar efter hans död där han skickade pengar till en diskmaskin som sista gåva crying.gif Saknar min pappa fortfarande, det kanske inte finns någon försörjningplikt enligt lagen efter en viss tidpunkt men en känslomässig förpliktelse mot de man älskar om du förstår hur jag menar. Jag vet med mig att jag kommer att ha med mig matkorgar till mina barn den dagen de flyttar hemifrån. Det kanske går i arv...minns att farmor alltid hade en massa mat pappa gillade med sig när hon besökte oss....

Citera
          herkules
          Inlägg 15-04-2011, 15:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det där är ju jättesvårt och beror ju helt på vad man har för ekonomi.
          en gymnasietonåring som bor hemma kostar ungefär 3500 kr/mån.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Cacki
          Inlägg 15-04-2011, 16:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Om man strikt ska gå efter juridiska bestämmelser är det väl pojkvännen som står för försörjningsplikten? Enligt sambolagen menar jag?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 15-04-2011, 16:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Sambolagen verkar inte säga något om försörjningsplikt, utan reglerar bara samboegendomen, dvs bostad och bohag, när/om samboförhållandet upphör:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/96/18/585ef8b5.pdf

Citera
          Cacki
          Inlägg 15-04-2011, 16:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (RibesRubusVitis @ 15-04-2011, 17:21) *
          Sambolagen verkar inte säga något om försörjningsplikt, utan reglerar bara samboegendomen, dvs bostad och bohag, när/om samboförhållandet upphör:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/96/18/585ef8b5.pdf

Ok.
          Men eftersom det varit aktuellt att diskutera människors försörjning iom socialförsäkringssabotaget så har jag precis för mej att jag läst någonstans om att samma försörjningsplikt gäller för sambor som mellan makar när man ingår äktenskap. Om den ene inte klarar att försörja sej själv så är det i första hand mak* eller sambo innan man kan få försörjningsstöd via socialförsäkringen. (Och innan man kan få försörjningsstöd från soc, i det här fallet föräldrarna)

Redigerat av Cacki: 15-04-2011, 16:37

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 15-04-2011, 20:34
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Skyldig och skyldig det är du väl inte men om man kan och har råd ställer man väl upp och hjälper sina barn så gott man kan om de har det jobbigt,vet inte hur ni tänker men sambon har ju heller ingen skyldighet att försörja din dotter i och med att hon studerar,svår frågeställning igentligen men hjälp dom om du förmår med lite matvaroro osv,annars har de ju valt själva hur de vill ha det och får rätta sig efter det.Men som sakt ringer hon och ber om lite hjälp så varför inte .

Citera
          netha
          Inlägg 15-04-2011, 23:09
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (merlin68 @ 15-04-2011, 13:31) *
          Min pappa brukade ha med sig hela korgar med mat som han hade "över" när han kom på besök wub.gif Han var nog rädd att jag skulle gå hungrig...när pappa gick bort 1994 kom ett brev hem till mig några dagar efter hans död där han skickade pengar till en diskmaskin som sista gåva crying.gif Saknar min pappa fortfarande, det kanske inte finns någon försörjningplikt enligt lagen efter en viss tidpunkt men en känslomässig förpliktelse mot de man älskar om du förstår hur jag menar. Jag vet med mig att jag kommer att ha med mig matkorgar till mina barn den dagen de flyttar hemifrån. Det kanske går i arv...minns att farmor alltid hade en massa mat pappa gillade med sig när hon besökte oss....

tummenupp.gif wub.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 15-04-2011, 23:32
          Länk hit: #12

Medlem

Merlin vilken go far du hade som tänkte på dig in i det sista wub.gif så där har jag väl aldrig haft det min far har aldrig funnits i mitt liv ,men mor min hade sina ljusa stunder då hon kunde hjälpa mig ,men för det mesta fick jag klara mig själv från den dagen jag flyttade hemifrån ,då var jag 18 år och tjänade 175 kr i veckan .Att ha föräldrar som finns där för en när man har det jobbigt känslomässigt eller ekonomiskt är guld värt wub.gif

Citera
          Trampendal
          Inlägg 15-04-2011, 23:45
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

Jag tycker att man ska låta barnen försörja sig själv när de flyttat. Däremot kan man ju göra klart att man ställer upp vid en akut kris (om man har möjlighet).

Men som jag fattat det har man faktiskt försörjningsplikt tills "barnet" är 21 om de fortfarande studerar i grund- eller gymnasieskola oavsett var de bor.

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2011, 00:30
          Länk hit: #14

Medlem

Myndighetsåldern i dag är 20 år,men nu för tiden gå ju barna i gymnasiet tills de fyller 19 år och då har de ju knappasr någon yrkesytbildning och tjänar då inga egna pengar utan kanske måste plugga två till tre år till och bo hemma tills de är 23 år.Själv var jag själv försörjande när jag var 18 år men det var då det,1967 fanns det hur mycket jobb som helst och lärlingsplatser.Nu är det andra tider,de flesta ungdomar får plugga tills de är 19 - 23 år innan de kan försörja sig.Så vi föräldrar får ha barn hemma mycket längre nu för tiden.Vår son gjorde Lumpen 12 månader direkt efter gymnasiet befällsutbildning I Gudhems kompani 12 månader ,de flesta i dag som gör lumpen gör 6 månader,klart han var tvungen att bo hemma länge då !dottern flyttade innan hon tog studenten hon var 18 då men hade extra jobb och delade lägenhet med 4 andra studenter.Allt beror på omständigheter som jag ser det.En del ungdommar måste få bo hemma längre en del har andra möjligheter och utsikter.men som föräldrer ska man alltid finnas där och stötta.

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 16-04-2011, 01:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Sedan 37 år tillbaka är myndighetsåldern 18 år...

Citera
          andersen
          Inlägg 16-04-2011, 06:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-04-2011, 09:59) *
          Nej du har ingen skyldighet skjuta till pengar ifall hon frivilligt flyttat hemifrån. Man har försörjningsplikt tills barnet är 20år ifall det går i gymnasiet, försörjningsplikt = har rätt att bo hemma hos sina föräldrar och få tak över huvudet och mat i magen.

Hon har valt att flytta hemifrån själv verkar det som, har hon ont om pengar får hon väl göra som andra vuxna studenter = söka extra jobb

Ja så är det nog, men jag TROR att det är 21år som gäller.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-04-2011, 16:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jobbar inom skolans värld och på alla EVK jag varit på sägs det 20år, därför skolan jag jobbar på låter mentorerna skicka hem närvarorapport tills de fyllt 20år oavsett vad eleven säger på 18årsdagen då de juridiskt sett är myndiga. Men eftersom föräldrarna har försörjningsplikt tills 20år tycker rektorn föräldrarna har rätt att veta om de går i skolan eller ej.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-04-2011, 17:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Bor hon ihop med sin pojkvän så ska de väl ha gemensam ekonomi ? Varför ska man inte göra så när man är sambor ? De väljer själva att flytta ihop och då får de också lära sig att leva på de pengar de gemensamt har.

Tycker därmed inte att du har någon som helst skyldighet att försörja henne och endast ställa upp om det blir kris.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          andersen
          Inlägg 16-04-2011, 17:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-04-2011, 17:45) *
          Jobbar inom skolans värld och på alla EVK jag varit på sägs det 20år, därför skolan jag jobbar på låter mentorerna skicka hem närvarorapport tills de fyllt 20år oavsett vad eleven säger på 18årsdagen då de juridiskt sett är myndiga. Men eftersom föräldrarna har försörjningsplikt tills 20år tycker rektorn föräldrarna har rätt att veta om de går i skolan eller ej.

Jaha har ingen kunskap om ämnet men om man googlar på försörjningsplikt 21år så får man många träffar tex den här...försörjningsplikt 21år

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-04-2011, 18:33
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det här hittade jag på nätet:

Familjerätt

"Frågor och Svar/Underhållsbidrag

Är vi underhållsskyldiga när vårt barn flyttat hemifrån?

Är vi båda föräldrar (gemensam vårdnad) underhållsskyldiga om vårt barn är 18 år och har flyttat hemifrån? Barnet går fortfarande i skolan och behöver nu hjälp med hyran till lägenheten. Hur mycket kan vi föräldrar tvingas att betala, finns det något tak på bidraget?

Svar:

Ja, ni är underhållsskyldiga under barnets skolgång tills hon eller han fyller 21 år. Med skolgång menas grundskola, gymnasium eller annan grundutbildning. Alltså inte vidareutbildning som universitet eller högskola.

Generellt gäller att ni ska betala underhållsbidrag efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och er samlade ekonomiska förmåga. Det finns alltså en gräns för hur högt underhållsbidraget kan bli. Och skulle ni sakna ekonomisk förmåga är ni inte underhållsskyldiga.

Vid bedömningen ska hänsyn tas till barnets egna inkomster, ekonomiska tillgångar och sociala förmåner. Studiebidrag, inackorderingsbidrag, arbetsinkomster och eget kapital reducerar alltså underhållsbidraget."

Så här säger lagen:

7 kap. Om underhållsskyldighet
          1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
          Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
          I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 06:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon