Tullia:
Tack för svaret!
Ja, i stort sett vet vi det iallafall. Vi kommer bygga ett trädäck under köksfönstret, där det idag är kullersten. Trädäcket kommer även ligga mellan förrådet och ytterdörren (asfalt och trätrall på min skiss). Så hela den ytan blir ett trädäck.
Vi kommer troligtvis ta bort gräsmattan och lägga grus istället. Vi har gräsmatta på husets baksida också och det räcker för oss. Eftersom det är radhus får man släpa gräsklipparen hela vägen runt längan. Extra motion, men trist för en lite gräsplätt som tar 5 min att klippa

I gruset kommer jag lägga en liten gång av trampstenar och sätta krukor med blommor i. Häcken får eventuellt försvnna också, då den inte är vidare vacker längre. Eller så klipper vi bara ner den rejält och hoppas den bättrar sig.
Precis, jag kan ju redan nu köpa fina krukor, har också tänkt på det. Men jag vet inte riktigt var jag ska ställa dem för att det ska bli snyggt. Känns som det blir konstigt att ställa dem på gräsmattan, som att det blir lite utlsängt bara. Men det kanske är jag som låst mig lite i tanken.
En sittgrupp eller en bänk nedanför köksfönstret har vi täkt oss när vi bygger trädäcket. Vi har förmiddagssol där, så det vore ju trevligt att kunna ta en kaffe i solen. Men det skulle kanske gå att ställa en där redan nu. Jag tycker bara att det känns så otrivsamt med allt ogräs runt kullerstenarna. Men om jag kan utrota det så kanske det blir bra
Trasmattor, blir de inte sunkiga om det regnar? Det känns som dom aldrig kommer torka liksom.
Malcolm: Absolut, men jag har ingen bra bild, och är ärligt talat inte sugen på att lägga upp tydliga bilder på mitt hus på ett öppet internetforum. Lite anonym kan man få vara

Skissen jag gjort får duga, även om den varken är skalenlig eller vacker. Men tänk typisk liten,tråkig radhusträdgård.