CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:01)

Hej Flaxss
4st av mina sticklingar står nu i jord & växer så det knakar. 5st menar jag.
3 av dem är från en planta som köptes på Kålltorps Garden Center. De säljer ff fikon där men står inte namnsort & personalen jag frågade hade ingen aning om vilken sort de hade nu el sålt förr.
Du har såklart ingen aning men vad skulle du gissa?
Vilka alt. kan finnas?
Dde har rundare blad & inte så långa smala flikar som min andra sort.
det är såklart lättare med bild eller att se dom i verkligheten, brown turkey har ju rundare blad. men just när det utan sortnamn är det någon typ som odlaren har antingen bruna fikon eller gröna av ''vanligt fikon'', vet du inte sortnamn är det bättre att ha dom i kruka. har dom bra priserna på fikonen ? vilken storlek ? man kanske skulle ta och köpa en från dom.

Sedan undrar jag vilken sort det är på träden i Haga? De är ju jättehärdiga & klarar alla vintrar ute.
Har ju ändå vart två vargavintrar i rad & de står kvar ändå & mår bra.
jag har bara sett dom på håll inte gått nära, roligt att dom klarat sig. tänkte faktiskt på dom igår när jag kollade bilder på dom. vet inte vilken sort det är, tror dock inte att dom skiljer sig så mycket i härdighet jämfört med brown turkey, det är ett ganska bra och skyddat läge med spillvärme skulle jag tro, sådana lägen fikon klarar sig bra i. och det blir nog en värmeö runt om imed det är centralt.

Jag har alltså sticklingar från två plantor. Man kan inte genom bilder lista ut vilka det kan vara?
Båda plantorna är härdiga tror jag för de har stått ute länge även om endast den ena stått över vintern. Täckt med saker dock.
det är inte alltid helt lätt med fikon att säga vad et kan vara, ibland är det enbart frukten man kan skilja på. om inget annat är det alltid kul att se bilder, även om vi inte får namn på dom.

Min 3e sort den dog. Från Grekland. Tyvärr så dog den. Himla synd.
Får jag rot på ytterligare 2st ska jag testa dem ute mot söder med en bergvägg bakom sig. Får stå ute på friland över vintern. Ska täcka dem med löv & annat i okt-nov ngn gång.Men törs jag beskära dessa redan nu i JAS även om de nyligen hamnat i jord?
det var tråkigt att dom dog, men det kanske blir fler tillfällen att plocka med nya.
vill du kan du nog beskära dom i JAS.