Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fikon !
          koja72
          Inlägg 24-04-2011, 10:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 242
          Medlem nr: 9 046

Hej !
          Funderar på att köpa ett litet fikonträd. Hur sköter jag det bäst ? Hur ska det stå utomhus, i sol halvskugga eller vad ? Behöver den mycket näring ? Jag önskar att någon som har ett sådant träd, vill berätta hur ni sköter erat träd : )
          Hälsningar Koja72

--------------------
          Ta till vara din tid här och nu, för den kommer inte i repris !

Citera
          Alis
          Inlägg 24-04-2011, 10:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 12 079

Jag har två fikonträd som jag egentligen inte sköter om på något speciellt vis !
          Vintertid står de i garaget och får minimalt med vatten , lyfte ut de för en vecka sedan och planterade om de (vanlig plantjord)och nu står de på altanen och där står de hela sommaren fram tills frosten kommer smile.gif Gödslar en gång per vecka sommartid med vanlig flytande näring, och vattnar väl nästan dagligen då de står i nästintill full sol !

Trivs och växer som ogräs, fikon har jag fått på det ena trädet !

Lycka till!

Citera
          koja72
          Inlägg 24-04-2011, 11:06
          Länk hit: #3

Medlem

Alis....tack för svar. De verkar vara väldigt tåliga, för jag tittade på plantor igår när jag var i en större blomkedja och det var fikon från patioplant och där stod, att de kan tåla ner till minus 50 ???
          Men det är väl bara sköta den som en änglatrumpet. Har du smakat frukterna ?

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2011, 11:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vad har du för zon ?

det finns inget fikon som tål -50c, kan det inte ha stått -15c ? det är mer rimligt.

hade du tänkt ha det på friland eller i kruka ? vet du vilken namnsort det är ?

ska du ha det på friland, så sätt det varmt och skyddat i söder eller västläge. väldräneradjord, du kan ockås djupplantera fikonet i marken som man gör med rosor (då klarar det sig även väldigt kalla vintrar). med en rejäl lövtäckning så klarar åtminstone sorterna 'brown turkey' och 'desert king' (king) en lufttemp på -23c/-25c. men viss nedfrysning händer.

vill du skydda dom vintertid ute så finns det flera sätt att göra det på.

att sköta den som en änglatrumpet funkar nog inte riktigt, dels vill änglatrumpet ha mycket mer näring och fetare jord plus är den känsligare mot kyla, ett fikon på hösten tål ett par frostnätter utan att behövas tas in som Alis skrev, det vill inte änglatrumpet ha. sluta ge den näring efter juli.

Citera
          koja72
          Inlägg 24-04-2011, 13:12
          Länk hit: #5

Medlem

Hej Flaxss... Vet inte vilken zon, tror det är 3, men jag är osäker, bor i Östergötland iallafall. Denna fikonsort är nog väldigt vanlig, köpte den i blomaffär i kartong från Patiopland, ska kika om jag hittar den på nätet. Återkommer. Tusen tack för dina råd : )

--------------------

Citera
          koja72
          Inlägg 24-04-2011, 13:21
          Länk hit: #6

Medlem

carica heter sorten, såg jag och - 5 tål den. var en jädra skillnad whistling.gif
          Ska nog åka och köpa en. Gillar lite annorlunda växter.
          /koja72

Såg också nu, att alla har tydligen det latinska namnet, men sortens namn står inte : (

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2011, 14:45
          Länk hit: #7

Medlem

jag hittade den på grossist sidan också
          http://www.patioplant.nl/assortimentdetail...3&z=&c=

men det är inget ''frilandsmaterial'' utan såfall får du ha den i kruka och sköta den som Alis skrev, vill du ha en att testa på friland så köps såfall sorten ''brown turkey'', som är en köldtålig sort. hela namnet på den blir då ficus carica ''brown turkey''. ficus carica är det vetenskapliganamnet på själva fikon.

Citera
          koja72
          Inlägg 24-04-2011, 21:54
          Länk hit: #8

Medlem

flaxss....tack för svar. Jag sköter den som en trumpet, så får vi se vad som händer : ) Näring och liknande, hur ofta ska de ha det ? När ska man klippa ner ett fikonträd ?

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2011, 22:40
          Länk hit: #9

Medlem

oftast behöver man inte klippa i dom så mycket, men man får ju ta veck sånt som är dött eller skadat. oftast köps dom i buskform så då är dom redan klarar med uppbyggnaden. annars långa skott som drar iväg kan man klippa ner till 2-3knoppar under JAS (juli-aug-sept) eller under vårvintern- tidig vår.

Citera
          KRT
          Inlägg 25-04-2011, 07:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

En fundering; är Brown Turkey ovanlig, tycker man oftast ser och hör talas om Bornholm?
          Eftersom BT är härdigare än Bornholm är det ju lite tokigt i så fall?

Vad kan man räkna med att ge för ett BT (inte i trädform, utan mer blygsamt)?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-04-2011, 11:29
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (KRT @ 25-04-2011, 08:51) *
          En fundering; är Brown Turkey ovanlig, tycker man oftast ser och hör talas om Bornholm?
          Eftersom BT är härdigare än Bornholm är det ju lite tokigt i så fall?

Vad kan man räkna med att ge för ett BT (inte i trädform, utan mer blygsamt)?

den är lika vanlig som Bornholmsfikonet, däremot kanske Bornholmsfikonet får mer plats på marknaden. i utlandet existerar knappt Bornholmssorterna. min egna erfarenhet av bornholmsfikonet är att den är känligare under vintern (mina finns inte mer, däremot finns andra kvar). och det skrivs oftast att den bara tål neråt -10c kanske ner till -13c. vilket min brown turkey har klarat utan skydd -15c med väldigt lite frysskador och alla blom/fruktanlag klarade sig.

bornholmsfikonet säljs ibland som härdig till zon 3, vart dom fått dessa uppgifter vet jag inte. det är helt galet fel. det finns inga fikon som är härdiga till zon 3, däremot kan man få fikon att överleva vintrar upp till zon 3-5. men då med ganska stor ned frysning längre norrut.

plantskolor i skåne som säljer Brown Turkey (som jag har sett haft inne, eller som jag tror har/kan ta hem)
          http://www.ospab.com/ - har sett att dom haft
          http://www.tradgardspaletten.se/ - har sett att dom haft
          http://www.ystadplantskola.se/ - dom borde ha/kunna ta hem
          http://www.plantskolan.se/ - ska finnas i deras sortiment
          http://www.solhagagarden.com/ - har sett att dom haft
          http://www.valaplantor.se/ - skulle tro att dom har/kan ta hem
          http://www.palmcenter.se/default.asp?pid=86 - har nog
          http://www.vellingeblomman.se/ - tror jag kan ta hem/ha
          http://www.hallandsasensvaxtbutik.se/ - tror jag har/kan ta hem

för dom plantskolor som tar hem från Splendor plant, så har dom den (fråga om dom kan ta hem från dessa) http://www.splendorplant.se/sp/sortiment_s...entifikation=31

dessa säljer på nätet brown turkey
          http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;search=Find
          https://www.larchcottage.co.uk/Shop/Results...n=Fruit%20Trees
          http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Brown-Figs.html
          http://www.pflanzenhof-online.de/Feigen:::19.html
          http://www.palmkungen.se/

blev mycket länkar, men priset varierar såklart från 1-2årsplantor till större buskar om du köper på plantskola när dig. men ca runt 200-500kr.

Citera
          KRT
          Inlägg 25-04-2011, 13:55
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Tack för svaret och alla länkarna! Nu har jag något att göra under eftermiddagen smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 25-04-2011, 23:01
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Lånar tråden lite om det är ok(?)

Hej Flaxss
          4st av mina sticklingar står nu i jord & växer så det knakar. 5st menar jag.
          3 av dem är från en planta som köptes på Kålltorps Garden Center. De säljer ff fikon där men står inte namnsort & personalen jag frågade hade ingen aning om vilken sort de hade nu el sålt förr.
          Du har såklart ingen aning men vad skulle du gissa?
          Vilka alt. kan finnas?
          Dde har rundare blad & inte så långa smala flikar som min andra sort.

Sedan undrar jag vilken sort det är på träden i Haga? De är ju jättehärdiga & klarar alla vintrar ute.
          Har ju ändå vart två vargavintrar i rad & de står kvar ändå & mår bra.

Jag har alltså sticklingar från två plantor. Man kan inte genom bilder lista ut vilka det kan vara?
          Båda plantorna är härdiga tror jag för de har stått ute länge även om endast den ena stått över vintern. Täckt med saker dock.

Min 3e sort den dog. Från Grekland. Tyvärr så dog den. Himla synd.
          Får jag rot på ytterligare 2st ska jag testa dem ute mot söder med en bergvägg bakom sig. Får stå ute på friland över vintern. Ska täcka dem med löv & annat i okt-nov ngn gång.

Men törs jag beskära dessa redan nu i JAS även om de nyligen hamnat i jord?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-04-2011, 19:26
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:01) *
          Hej Flaxss
          4st av mina sticklingar står nu i jord & växer så det knakar. 5st menar jag.
          3 av dem är från en planta som köptes på Kålltorps Garden Center. De säljer ff fikon där men står inte namnsort & personalen jag frågade hade ingen aning om vilken sort de hade nu el sålt förr.
          Du har såklart ingen aning men vad skulle du gissa?
          Vilka alt. kan finnas?
          Dde har rundare blad & inte så långa smala flikar som min andra sort.

det är såklart lättare med bild eller att se dom i verkligheten, brown turkey har ju rundare blad. men just när det utan sortnamn är det någon typ som odlaren har antingen bruna fikon eller gröna av ''vanligt fikon'', vet du inte sortnamn är det bättre att ha dom i kruka. har dom bra priserna på fikonen ? vilken storlek ? man kanske skulle ta och köpa en från dom.

Sedan undrar jag vilken sort det är på träden i Haga? De är ju jättehärdiga & klarar alla vintrar ute.
          Har ju ändå vart två vargavintrar i rad & de står kvar ändå & mår bra.

jag har bara sett dom på håll inte gått nära, roligt att dom klarat sig. tänkte faktiskt på dom igår när jag kollade bilder på dom. vet inte vilken sort det är, tror dock inte att dom skiljer sig så mycket i härdighet jämfört med brown turkey, det är ett ganska bra och skyddat läge med spillvärme skulle jag tro, sådana lägen fikon klarar sig bra i. och det blir nog en värmeö runt om imed det är centralt.

Jag har alltså sticklingar från två plantor. Man kan inte genom bilder lista ut vilka det kan vara?
          Båda plantorna är härdiga tror jag för de har stått ute länge även om endast den ena stått över vintern. Täckt med saker dock.

det är inte alltid helt lätt med fikon att säga vad et kan vara, ibland är det enbart frukten man kan skilja på. om inget annat är det alltid kul att se bilder, även om vi inte får namn på dom.

Min 3e sort den dog. Från Grekland. Tyvärr så dog den. Himla synd.
          Får jag rot på ytterligare 2st ska jag testa dem ute mot söder med en bergvägg bakom sig. Får stå ute på friland över vintern. Ska täcka dem med löv & annat i okt-nov ngn gång.Men törs jag beskära dessa redan nu i JAS även om de nyligen hamnat i jord?

det var tråkigt att dom dog, men det kanske blir fler tillfällen att plocka med nya.

vill du kan du nog beskära dom i JAS.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 02-05-2011, 16:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (koja72 @ 24-04-2011, 14:12) *
          Hej Flaxss... Vet inte vilken zon, tror det är 3, men jag är osäker, bor i Östergötland iallafall. Denna fikonsort är nog väldigt vanlig, köpte den i blomaffär i kartong från Patiopland, ska kika om jag hittar den på nätet. Återkommer. Tusen tack för dina råd : )

Hej på er!
          Min erfarenhet från att köpa fikon i kruka från forsäljningsställen som inte har en trädgårdsexpert som är intresserad av just Ficus Carica är att dem som oftast inte kan svara på frågan: "Vilken variant av Ficus Carica är det ni säljer?"
          Däremot kan man kontakta odlarna direkt om man får namnet på dem alternativt om det står på krukan.
          Jag har gjort det ett antal gånger och varje gång fått snabba exakta svar (och ibland tips på hur just den varianten skall odlas). Ringa är alltid effektivast men i fallet med patioplant svarade dem faktiskt snabbt på e-post:

Good afternoon,

Thank you for your request.
          The Fig variety we have in production this spring season is 'Rouge de Bordeaux'. I hope this information will help you.

Kind regards,

Gilbert Vernooij
          ---------
          gilbert@patioplant.nl

----------------------------------------
          Jag lyckades inte hitta så mycket om Rouge de Bordeaux men desto mera om Ronde de Bordeau (som b.la säljs på readsnursery som Flaxxs tipsade om).

Redigerat av Martin_Blomberg: 02-05-2011, 16:25

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-05-2011, 02:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Kidnappar den här tråden lite. Min man var till Granngården för att köpa blomjord och fick en fikonplanta. De gav bort dem eftersom de inte ser så bra ut.

En grundstam med tre grenar , alla utan ett enda blad utom ett som sitter på grundstammen. De gavs bort för att de just såg ut som de gjorde.

Jorden var kruttorr .

Grenarna har små gröna " knoppar " , tror ni det kan bli något ? Kan den ta sig ? Den är väl totalt 50 cm hög. Har den i kruka i växthusmiljö. Förresten , hur stor kruka vill den ha . Nu står den i en kruka som är 14 cm vid och lika hög. Har den några speciella krav på jord ?

Det satt en informationsetikett i krukan . Där står endast Ficus Carica och att den är härdig till minus 15.

Står också att den vill ha mycket vatten och kan stå " in a shallow layer of water" . Ska jag tolka det som att den kan ha lite vatten på fatet efter en vattning ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2011, 19:07
          Länk hit: #17

Medlem

har grenarna knoppar så kommer den sätta fart inom de närmaste veckorna. vattna om den så att jorden är fuktigt därefter kan du plantera om den i planteringsjord, krukväxtjord av högkvalite. dom vill ha lucker och kalkrikjord.

krukan kan vara ca 3-6cm större än den den står i nu.

nej den ska torkas upp efter varje vattning, blöt och vattensjuk jord ger ruttna fikon rötter. har sett samma råd på en del fikon jag köpt, men inget jag rekommenderar att man följer. vet inte varför dom rekommenderar att fikonet alltid ska stå med vatten.

CITAT (mamamaggan @ 18-05-2011, 03:18) *
          Kidnappar den här tråden lite. Min man var till Granngården för att köpa blomjord och fick en fikonplanta. De gav bort dem eftersom de inte ser så bra ut.

En grundstam med tre grenar , alla utan ett enda blad utom ett som sitter på grundstammen. De gavs bort för att de just såg ut som de gjorde.

Jorden var kruttorr .

Grenarna har små gröna " knoppar " , tror ni det kan bli något ? Kan den ta sig ? Den är väl totalt 50 cm hög. Har den i kruka i växthusmiljö. Förresten , hur stor kruka vill den ha . Nu står den i en kruka som är 14 cm vid och lika hög. Har den några speciella krav på jord ?

Det satt en informationsetikett i krukan . Där står endast Ficus Carica och att den är härdig till minus 15.

Står också att den vill ha mycket vatten och kan stå " in a shallow layer of water" . Ska jag tolka det som att den kan ha lite vatten på fatet efter en vattning ?

Citera
          äppel
          Inlägg 20-05-2011, 16:53
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 22 289

Kan fikon få frukt i sverige ifall de växer ute i jorden hela tiden? confused.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-05-2011, 19:48
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (äppel @ 20-05-2011, 17:53) *
          Kan fikon få frukt i sverige ifall de växer ute i jorden hela tiden? confused.gif

ja det går och har fått, min (det i skåne zon 1-2) har nu fikon stora som en tumspets så det kan nog blir nåt i år.

Redigerat av flaxss: 20-05-2011, 21:48

Citera
          äppel
          Inlägg 20-05-2011, 21:00
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 22 289

CITAT (flaxss @ 20-05-2011, 20:48) *
          ja det går och har fått, min har nu fikon stora som en tumspets så det kan nog blir nåt i år.

Hur långt upp i Sverige går det?
          Hur gammal kan en fikon planta bli?

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 09:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon