|
Tåliga träd vid trafikerad väg |
|
|
|
24-04-2011, 14:16
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 3 675

|
Hej! Förra sommaren flyttade vi till ett hus vid en relativt trafikerad väg (väg 57) . Tomten ligger ca 4 meter från vägen. Där står det nu några 30-åriga pilträd, några har röta och några har synliga svampar (tickor?) på stammarna. Antar att det är röta i närapå alla pilträden. Mycket av grenarna är döda. Jag har nu funderingar på att ta bort pilträden men undrar över vilka träd man kan sätta i stället? Rönn? Med tanke på att det är rätt trafikerat bör de vara tåliga, det är soligt, lite öppet så på höstarna kan det nog ta i träden en del av blåst. Jorden är lera och en rätt blöt mossmatta på våren. Är villrådig över vilka träd man kan tänkas plantera där.
mvh Katarina
|
|
|
|
|
24-04-2011, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Lönn
|
|
|
|
|
24-04-2011, 16:44
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
platan
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-04-2011, 16:56
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Eller nya pilträd. Sköter man om dem från början och hamlar med jämna mellanrum så håller de sig fina och friska.
Frågan är ju vilken storlek du vill ha på träden? Får de växa sig riktigt stora finns det många intressanta förslag
|
|
|
|
|
24-04-2011, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
lönnalléer är väldigt vackra, annars lind, ask eller bok.
--------------------
|
|
|
|
|
24-04-2011, 19:32
|
Medlem

|
Oj vad många svar! Lönnar älskar jag men med tanke på att löven är lite "besvärliga" att ta hand om på hösten så får de nog bara vara en dröm... Eller så får jag vackert packa ner dem i säckar och köra till återvinningsgården! Platan kanske blir ca 20 meter för stora...! Har försökt läsa på om just pilträd och det verka som att de är lite sjukdomskänsliga? Annars skulle bollpil kunna vara något. Jag har inte tänkt mig så stora träd, 10 meter känns som en "bra" höjd. Nu blir ju de flesta träden större än så och det får jag förstås ta med i beräkningen trots allt! Har även funderat på rönn. Det blir 4-5 träd på 35 meter. Det är på tomtgränsen , längs med tomten och den trafikerade vägen.
|
|
|
|
|
24-04-2011, 19:38
|

Moderator

|
Rönn är trevliga och tåliga träd, så det är säkert ett bra val
|
|
|
|
|
24-04-2011, 19:41
|
Medlem

|
Har sett att det finns ett stort urval av olika rönnar, sedan tilltalar det mig att det blir lite höstfärger plus att fåglarna kan ha nytta av dem!
|
|
|
|
|
25-04-2011, 00:28
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Om de ska kunna ta emot och hejda vind, vägdamm och buller och inte bli högre än 10 m så kan oxel fungera väl. Man kan plantera dem tätt med rönn så får man både den dramatiska mörkgröna bladfärgen från oxeln (och de röda bären) samt de nätta, höstsprakande rönnarna. Oxlarna är mycket tätare än rönnarna.
Oxlar: Sorbus x thuringiaca 'Fastigiata' E. 5-7 meter, kanske för kort i rocken? Men blir roströd, inte brun på hösten. Sorbus aria 'Gigantea' E. 12-18 meter högt. Sorbus intermedia E - valigast bland oxlarna, ett riktigt praktträd. Dock aningen glesare än de andra, ca 10 m högt i slutet. Sorbus hybrida L. - Finnoxel. Vackra, flikiga blad, ca 10 m högt. Sorbus incana E. Det finns vitbladiga/silverfärgade oxlar också. Kanske något att blanda med? Dock färre bär.
Rönnar man kan klämma in emellan: Sorbus 'Dodong' E - ullungrönn. Ett måste som i allafall en av rönnarna. Stora rönnblad, stora fruktställningar, lysande höstfärg som sitter kvar länge. regelbunden bärsättning.
Sorbus aucuparia fk Västeråker E - i stort sett den vanlliga rönnen, dvs lite gles. Denna variant E-planta utvecklas dock mycket väl och får bär mer regelbundet än många andra.
--------------------
|
|
|
|
|
25-04-2011, 00:38
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
En nackdel med rönn är väl att de svarar ganska dåligt på beskärning? Blir de för stora eller sticker grenar ut mot vägen så har man skyldighet att hålla tillbaka dom. Många ädellövträd tål hamling bra och blir dessutom viktiga inslag i landskapet för massa fåglar, mossor, lavar mfl.
--------------------
|
|
|
|
|
25-04-2011, 02:00
|

Medlem

|
Man kan myckt väl beskära rönn, de går till och med att styra, omforma och formbeskära ganska bra om man börjar tidigt. Men om du menar att beskärning ska leda till kraftig skott- eller kvastbildning så är rönn inte trädslaget.
Att hamlade träd skulle berika mossor och lavar bättre än ohamlade håller jag inte med om. Inte heller tror jag att fågellivet berikas mer av hamlade träd än av ohamlade träd och buskar. Många av våra småfåglar behöver buskar, och våra trädgårdshäckar är därför bra. Andra föredrar stora träd med all den insektsrikedom och boplatsmöjlighet som blir i dem.
En hel del av det som sägs vara de biologiska fördelarna med hamling tror jag inte på.
Redigerat av Cilla: 25-04-2011, 02:01
--------------------
|
|
|
|
|
25-04-2011, 05:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
En ren lönn dvs Sorbus aucuparia är bra förslag. Använda inte hybrider och sorter som kan sprida sig och hybridisera sig med den naturliga rönnen. Detta gäller egentligen alla arter av växter.
Dessutom är rönnen ganska tålig mot just hård trafik i form av utsläpp, avgaser, vägdamm och sådant.
Annars hade jag valt Bok eller Ask.
|
|
|
|
|
25-04-2011, 07:13
|

Moderator

|
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 06:21)  Annars hade jag valt Bok eller Ask. Med tanke på askskottsjukan är det ingen bra idé.
|
|
|
|
|
25-04-2011, 07:25
|

Medlem

|
Den risken får man nog ha i åtanke. Men just därför hade jag nog valt ask. Kan man få tag på en av de individer som är mer resistenta emot skottssjukan så kan man hjälpa arten på traven. Även om ingen är helt 100% resistent. Fler askar det finns, desto större chans att de kan överleva. Finns det få eller inga askar i ekoregionen, så kan situationen vara relativt ganska lugn. Om inte annat är död ved bland det bästa man kan ha i trädgården för biomångfalden.  Men jag hade ändå haft rönn som förstahandsval. VAd växer naturligt runt dina trakter Katarina? Du kanske kan samla frön själv och driva upp. Ekosourcade plantor är det bästa du kan få tag på.
|
|
|
|
|
25-04-2011, 08:27
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 06:21)  En ren lönn dvs Sorbus aucuparia är bra förslag. Använda inte hybrider och sorter som kan sprida sig och hybridisera sig med den naturliga rönnen. Detta gäller egentligen alla arter av växter.
Dessutom är rönnen ganska tålig mot just hård trafik i form av utsläpp, avgaser, vägdamm och sådant.
Annars hade jag valt Bok eller Ask. Är inte Ask och Bok också lite väl stora? Iaf Ask växer rysligt fort här nere.... I mitt närområde finns surkörsbär, olika aplar, rönn, pil, hagtorn och björk längs vägarna. Just hagtorn är så underbart vackra när de blommar. Inne i Lund finns det mängder med japanska körsbärsträd, och dessa beskärs regelbundet för att inte växa ut i gatorna. Ang plantan - det går uhmärkt att beskära dessa, görs årligen i Lund där det finns massor med plantaner i centrum. Helt underbara, både med och utan löv!
Redigerat av KRT: 25-04-2011, 08:29
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
25-04-2011, 10:02
|
Medlem

|
Ja, funderar på vad som växer vilt här omkring....? Vilken koll man har! Ek, björk, , rönn, al, asp... inser att jag är urusel på träd! Med säkerhet ett antal till. Ju mer jag läser om vad ni skriver ju mer tilltalar rönnen mig. Vad glad jag är att jag slängde ut frågan här!! Tänk så mycker kunskap det sitter bakom alla dataskärmar!
|
|
|
|
|
25-04-2011, 12:06
|

Medlem

|
Rönn under blommning lockar dessutom till sig en mängd bin och andra insketer för pollination, vilket leder till mer befruktade träd och blommor och mer mat för fåglar.
|
|
|
|
|
25-04-2011, 23:00
|

Medlem

|
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 06:21)  En ren lönn dvs Sorbus aucuparia är bra förslag. Använda inte hybrider och sorter som kan sprida sig och hybridisera sig med den naturliga rönnen. Detta gäller egentligen alla arter av växter.
Annars hade jag valt Bok eller Ask. Jag antar att du menar ren rönn och inte lönn. Men man behöver inte vara rädd för sorter av rönn eller oxel. De har existerat länge parallellt och den vanliga rönnen klarar sig utmärkt. Hela sorbussläktet är tåligt i trafiksammanhang, inte bara rönn. Med trafik är det saltet som vissa träd tar skada av. I stadsmiljöer är vissa arter mindre lämpliga för att de inte klarar torka elelr rotstörningar i samband med uppgrävningar. I övrigt är träd mycket tåliga för trafikavgaser och vägdamm, men vissa samlar vägdamm mer än andra. Ju tätare blad- eller barrmassa, desto bättre dammsamlare generellt. Rönn är en ganska dålig dammsamlare med sin glesa krona och lilla bladverk. Ett stort lövträd kan samla 9 kg vägdamm under en bladsäsong. Som annars skulle hamna rätt i våra - och andra djurs - lungor.
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2011, 00:09
|

Medlem

|
CITAT (Cilla @ 26-04-2011, 00:00)  Jag antar att du menar ren rönn och inte lönn. Men man behöver inte vara rädd för sorter av rönn eller oxel. De har existerat länge parallellt och den vanliga rönnen klarar sig utmärkt. Ja, Jag menar rönn, tack. Såg inte att det slank sig in ett litet stavfel där.  Det är inte riktigt den uppfattningen jag har fått tyvärr. Jag har lärt mig att rönnar gärna hybridiserar med varandra och skapar nya hybrider och med så många hybrider och sorter på marknaden, skulle jag inte ta risken att köpa ngt som kan hybridisera och sprida sig mer. Rönn hybridiserar ju tom med oxel.
|
|
|
|
|
26-04-2011, 07:54
|

Moderator

|
CITAT (Orkidétjuven @ 26-04-2011, 01:09)  Ja, Jag menar rönn, tack. Såg inte att det slank sig in ett litet stavfel där.  Det är inte riktigt den uppfattningen jag har fått tyvärr. Jag har lärt mig att rönnar gärna hybridiserar med varandra och skapar nya hybrider och med så många hybrider och sorter på marknaden, skulle jag inte ta risken att köpa ngt som kan hybridisera och sprida sig mer. Rönn hybridiserar ju tom med oxel. I ett gynnsamt klimat kanske, men i Sverige är det knappast något problem. Hur ofta ser man över huvud taget fröplantor från våra planterade rönnsorter?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|