Tänkte bara berätta att jag kommit hem nu. Det gick bra, ingen annan av mina släktingar ville ha något ur farmors rabatter utan sa att jag skulle "gräva upp hela istället för att ta skott". Hittade ingen grep, så jag fick skära med spaden runt om plantan och bända upp den. Den stora pionen var verkligen stor, det gick inte att ta hela, fick skära med spaden rakt igenom plantan och såg att jag skurit rakt igenom köttiga vita rotdelar, ajaj. Delen jag fick loss var stor, fyller en platshink, så den kanske klarar sig ändå? Blommor behöver jag inte på ett tag, bara växten klarar sig. Nu står de i plastsäckar med mycket jord om rötterna (försökte ta med hela jordklumpen oskadd) och jag ska börja plantera så fort jag kan.
Jag måste också berätta att min bil fick motorstopp på Tranebergsbron dagen innan jag skulle åka till Luleå, bilen bärgades till verkstad men jag fick låna en bil av vänner i sista stund, så jag kunde köra upp. Annars hade jag fått ta flyget och då hade jag inte kunnat ta några växter (eller annat arvegods) med mig hem!
Jag fick också med mig några av de keramikkrus/vaser farmor brukade sätta pionblommorna i. Min farmor var väldigt konstnärlig, kunde se och använda form och färg. Hon gillade konsthantverk och köpte gärna keramik från lokala konstnärer. Jag är så glad att jag fick med mig hennes pioner hem, jag ska försöka följa hennes "blomma-i-vas-design".
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|