Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitklöver i gräsmattan :-(, Hur få bort vitklöver
          Jennyirene
          Inlägg 27-04-2011, 13:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 17 007

Vi har väldigt mycket vitklöver i gräsmattan och nu när det börjat bli grönt ser vi att det är ju jättemycket vitklöver. Man ska inte lägga ut kombistroller redan nu läste jag, det var bara slöseri med pengar....men hur göra då?? Vi har inte gräsmatta, snarare vitklövermatta....

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 14:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag hade nog använt Stroller Kombi nu, fast det beror lite på var du bor. Har bara gräsmattan börjat växa är det ok.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 27-04-2011, 16:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Men varför ska du ha bort klövern?
          Den är grön o fin, lika mjuk som mossan, och ger kvävegödning till gräset. Klöver är en kvävefixerande ärtväxt.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-04-2011, 16:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Håller med Eva, hade jag klöver åtminstone skulle jag vara glad.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 16:41
          Länk hit: #5

Medlem

Jag väntade bara på dessa kommentarer, de kommer lika säkert som amen i kyrkan. biggrin.gif Den som vill ha en gräsmatta utan klöver vill nog inte ha övertalningsförsök utan råd. Klöver skall man ha på banken.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-04-2011, 16:53
          Länk hit: #6

Gäster

..och den som vill ha en ogräsfri gräsmatta får nog räkna med att det kräver mer arbete än vad en trädgård gör eller så får man vräka ut mängder med gift för det naturliga växtlivet kommer tillbaka igen och igen.

Jag väljer mina strider om jag får säga så.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-04-2011, 16:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Gillar klöver - ogillar Stroller Kombi!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 17:34
          Länk hit: #8

Medlem

Mycket jobb kan jag inte hålla med om, gödning och klippning och en dos Kombi då och då brukar räcka. Jag skall dock i år försöka bli av med trådveronikan men det återstår att se hur det går. Ungefär en kvm vitklöver tog 2 omgångar Kombi för att bli av med. Gräsklipp är mycket bra att få upp temperaturen i komposten med.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 18:13
          Länk hit: #9

Medlem

Kan ju tillägga att MCPA som är det verksamma medlet i Kombipreparaten är klassat som bekämpningsmedel klass 3, dvs bland de mildaste medlen. Inte som gift. Likaväl som man väljer sina strider bör man välja en adekvat terminologi och inte hitta på egna tolkningar.

--------------------

Citera
          ronja
          Inlägg 27-04-2011, 18:45
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 1 004

MCPA är en herbicid = gift, precis som glyfosat i Roundup.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 18:49
          Länk hit: #11

Medlem

Läs och lär: MCPA

--------------------

Citera
          ronja
          Inlägg 27-04-2011, 19:06
          Länk hit: #12

Medlem

Jag hävdar fortfarande att det är ett gift, annars vore det väl meningslöst att använda det.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 27-04-2011, 19:20
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag använder inte gifter i min trädgård, men just vitklövern är ett gissel. Värre än revsmörblomma. Sprider sig som attan, växer in överallt och är näst intill omöjlig att få bort. Fanns det nåt bra renssätt skulle jag bli överlycklig.

/Åsa

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 19:24
          Länk hit: #14

Medlem

Gränsen mellan vad som räknas som gift och vad som räknas som bekämpningsmedel är inte knivskarp men allt som vi vanliga dödliga konsumenter kan köpa är inte klassat som gift. MCPA dödar i strikt mening inte tvåhjärtbladiga växter, de växer ihjäl sig. Enhjärtbladiga växter som gräs påverkas inte. Precis som glyfosat som inte direkt dödar växter men gör att de långsamt tynar bort i brist på ett viktigt ämne. Däremot kan du bada daggmaskar i glyfosat utan att de påverkas.

CITAT (Gåsis @ 27-04-2011, 20:20) *
          Jag använder inte gifter i min trädgård, men just vitklövern är ett gissel. Värre än revsmörblomma. Sprider sig som attan, växer in överallt och är näst intill omöjlig att få bort. Fanns det nåt bra renssätt skulle jag bli överlycklig.

/Åsa

Då passar det bra med bekämpningsmedlet MCPA. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          ronja
          Inlägg 27-04-2011, 19:57
          Länk hit: #15

Medlem

Har roat mig med att kolla på kemikalieinspektionens hemsida. Det finns bara två strollerpreparat som är godkända, varav ett med MCPA. Enligt företagets eget säkerhetsblad är MCPA "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön." För nio strollerpreparat har godkännandet upphört.

Så gossen, läs och lär naughty.gif
          HÄR och HÄR

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-04-2011, 20:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Det här är inte svaret på trådskaparens fråga (blunda), men vi har slängt ut vitklöverfrö i "gräsmattan". Varje gång vi klipper mattan, ger det mumma gödning till mattan. Det främjar också humlelivet, i den mån klövern går i blom. Det beror också vad man utgår från och vad man vill ha. Vi började med en matta täckt med typ 80-procent av maskros och groblad. Vi har rensat bort för hand, tillsatt algomin och slängt ut gräs- och (måttligt med) vitklöverfrön. Vi klipper regelbundet. Idag har vi nästan inga maskrosor eller groblad i mattan.

Varje år blommar mandelblom i mattan, vi låter den vara. Njuter. Klipper runt om.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-04-2011, 20:10
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Som jag ser det, ingen natur-, djur. och människovänlig människa tar till gifter i trädgården. Det är också en fråga om vad vi som konsumenter vill gynna, vem producerar giftet och i vilket syfte? Vill du vara med och gynna det? Det är en viktig fråga.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2011, 20:34
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (ronja @ 27-04-2011, 20:57) *
          Har roat mig med att kolla på kemikalieinspektionens hemsida. Det finns bara två strollerpreparat som är godkända, varav ett med MCPA. Enligt företagets eget säkerhetsblad är MCPA "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön." För nio strollerpreparat har godkännandet upphört.

Så gossen, läs och lär naughty.gif
          HÄR och HÄR

Hoppas du hade stort nöje av besöket. Nog för att min gräsmatta kan vara blöt ibland men någon vattenmiljö är det inte tal om. Att godkännandet har upphört kan mycket väl bero på att ansökan inte förnyats, det sker hela tiden en utveckling av preparaten.

CITAT (smuleborg @ 27-04-2011, 21:10) *
          Som jag ser det, ingen natur-, djur. och människovänlig människa tar till gifter i trädgården. Det är också en fråga om vad vi som konsumenter vill gynna, vem producerar giftet och i vilket syfte? Vill du vara med och gynna det? Det är en viktig fråga.

Jag använder inte heller gifter, bara bekämpningsmedel.

CITAT (smuleborg @ 27-04-2011, 21:00) *
          Varje år blommar mandelblom i mattan, vi låter den vara. Njuter. Klipper runt om.

Var och en får bli lycklig på sitt sätt.

--------------------

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 28-04-2011, 14:06
          Länk hit: #19

Gäster

Ruda, får jag fråga dig en sak -- no offense, jag är uppriktigt nyfiken. smile.gif Du är ju en sådan otrolig fena på bin och andra flygfän -- jag uppskattar verkligen ditt kunnande enormt, och är tacksam över att du så generöst delar med dig av det du vet! Detta intresse grundas väl i en fascination, kanske rentav någon form av tillgivenhet för småkrypen? Ser du inte en poäng med att man främjar deras livsmiljö, både genom att tillverka lämpliga livsmiljöer eller bon åt humlor och bin och genom att odla växter (som klöver) som de främjas av? För mig har trädgårdsintresset i hög grad att göra med en fascination för det växande och levande, inte i första hand med en snygg yta (en slät monokultur till gräsmatta till exempel). Jag vet oändligt mycket mindre om bin än du, men det lilla jag vet använder jag gärna till att skaffa växter som främjar insektslivet, särskilt vår och höst när nektartillgången kan vara knapp i naturen i övrigt. Jag inser väl att min lilla insats inte betyder så mycket i det stora hela, men alla trädgårdsodlare sammantagna betyder desto mer. Och jag gillar när det surrar i min trädgård. smile.gif Som sagt, jag är ärligt nyfiken på hur du tänker: hur ser du på ditt intresse för bin i förhållande till din syn på bekämpningsmedel och monokulturer?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2011, 16:37
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Tulipanaros @ 28-04-2011, 15:06) *
          Ruda, får jag fråga dig en sak -- no offense, jag är uppriktigt nyfiken. smile.gif Du är ju en sådan otrolig fena på bin och andra flygfän -- jag uppskattar verkligen ditt kunnande enormt, och är tacksam över att du så generöst delar med dig av det du vet! Detta intresse grundas väl i en fascination, kanske rentav någon form av tillgivenhet för småkrypen? Ser du inte en poäng med att man främjar deras livsmiljö, både genom att tillverka lämpliga livsmiljöer eller bon åt humlor och bin och genom att odla växter (som klöver) som de främjas av? För mig har trädgårdsintresset i hög grad att göra med en fascination för det växande och levande, inte i första hand med en snygg yta (en slät monokultur till gräsmatta till exempel). Jag vet oändligt mycket mindre om bin än du, men det lilla jag vet använder jag gärna till att skaffa växter som främjar insektslivet, särskilt vår och höst när nektartillgången kan vara knapp i naturen i övrigt. Jag inser väl att min lilla insats inte betyder så mycket i det stora hela, men alla trädgårdsodlare sammantagna betyder desto mer. Och jag gillar när det surrar i min trädgård. smile.gif Som sagt, jag är ärligt nyfiken på hur du tänker: hur ser du på ditt intresse för bin i förhållande till din syn på bekämpningsmedel och monokulturer?

Jag ser ingen motsägelse. I min lilla gräsmatta skall det finnas gräs och i blomsterrabatterna blommor och inte tvärtom. Det är lite svårt att uppskatta storleken men gräsmattan är på 2-300 kvm. I jämförelse med alla rabatter och blandade vildplanteringar runtom skulle lite vitklöver inte betyda nånting för insekterna. Risken är bara att sittande insekter sugs in i gräsklipparen. En gräsmatta är oftast en ekologisk öken beträffande djurlivet, jag tror inte man kan hitta några insekter som framlever hela eller delar av sitt liv där. Under ytan finns det daggmaskar och i gräset en del skalbaggar men de är bara på besök. Bekämpningsmedlen har ingen betydelse för insekterna, inte de jag använder. Kombipreparaten är bara en sorts bekämpning, den enklaste. Hade jag inte använt de hade det blivit Roundup och nysådd istället. Roundup använder jag fö för att undvika en annan monokultur, kirskål. När jag övertog trädgården hade kirsen fått härja fritt ett par år, det såg förskräckligt ut. Jag hade inte nått dit jag är idag utan Roundup.

Redigerat av Gossen Ruda: 28-04-2011, 16:38

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 00:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon