Jo, det kan mycket väl vara åkerrättika, den finns på samma sida som åkersenapen i min flora. Har nu googlat fram foton men det finns tydligen flera varianter och många plantor tycks ha lite grövre blad än mina
Rapha´nus raphani´strum heter åkerrättikan på latin och "wild radish" på engelska.
Hittade detta i Den Viruella Floran:
"Färska örten kan, ännu späd, nyttjas såsom sallat eller till grönkål. Hästen skall gärna äta den men kon vanligen icke, hvaremot densamma, torkad till vinterfoder, lärer bli begärlig och enligt några t. o. m. gifva mycket och godt smör. Fröen, hvilka lemna en ymnig, bitter, fet olja, som till bränning är nästan lika god som Rofolja, lärer i Holstein blandas bland hafra till ett särdeles kraftigt foder. Emellertid blir växten ett svårt ogräs på åkrar, i södra Sverige i allmänhet mycket svårare än Åkersenapen uppåt landet."
Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria I av C. F. Nyman (1867)
Alltså borde jag kunna äta bladen - ska genast fixa till en god sallad med lite balsamvinäger och raspolja. :-)
Om någon annan har någon annan idé om vad det kan vara, eller kan bekräfta vad jag tror, så blir jag glad för det!
|