CITAT (Shabbadang @ 24-05-2011, 10:08)

Att lägga duk kan visserligen minska arbetet lite grand, men som många skriver så blir det trassel när ogräs ändå etablerar sig i den mull som alltid bildas ovanpå. då blir det svårare att rensa än utan duk. Om man går med en hacka där en gång varannan vecka så ska det inte kunna hinna bildas några större ogräs, och det är snabbt gjort då. Sedan kan du plantera till exempel gullgröna - waldstenia där; jag har sett det under bokhäckar i Enköping och det ser mycket bra ut. Någon gödsling ska du inte behöva ge en bokhäck, den blir ändå jättestor, det är ju fråga om träd.
Har man tid att gå med hacka varannan vecka så behöver man kanske ingen duk. :-)
För mig som i bästa fall fall hinner rensa en gång per säsong, så har det varit oerhört arbetsbesparande med duk+bark (dock ej 100% skötselfritt!) När jag för hand river bort ogräset så lossnar det mycket lättare än om jag inte hade haft duken. När kraftiga maskrosor etablerar sig i buskens hål har jag "fuskat" genom att försiktigt dutta på lite Roundup.
På samma häcksträcka räckte inte duken hela vägen, utan sista metern täckte jag med tidningar och bark över. Där är buskarna tyvärr nu helt inväxta i en tät vegetation av kvickrot och nässlor, så den biten vet jag inte riktigt vad jag ska föra med. Så blir det för mig när jag inte lägger duk under buskar!