Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på vad odla i pallkrage, Behöver lite tips och ideér
          Jordgubbe
          Inlägg 08-05-2011, 11:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Hej !

Jag var ute och grävde lite imorse, har 8 st pallkragar över och funderar lite på vad jag ska göra med dessa (tråkigt att bara låta dem ligga).

Det finns lerjord att ta i komposten, och en tanke jag hade var att bygga upp det första lagret (på 2 pallkragar) med hjälp av det för att få bra arbetshöjd/djup och för att slippa köpa för mycket jord.

Totalt sett skulle det kunna bli 3-4 40 cm odlingsbänkar (2 tjänar i nuläge som kompost), och en tanke är att ha fina blommor (som passar för direktsådd) i en och kanske kryddor/örter som kan direksås i en annan. Ett annat tips jag fick tips jag fick nu idag (via odla.nu) var att kanske ställa upp 2 utan jord och köpa en bit byggplast och ha krukor i. Chili skulle nog kunna funka ganska bra.

Kom gärna med lite tips och ideer, vill hitta på något kul med mina pallkragar men ändå inte lägga för mycket pengar på jord (även om det är 5 säckar för 100). Gärna tips på växter som trivs i lerjord.

Citera
          Marit vid Julita
          Inlägg 09-05-2011, 20:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 239

Idén med att odla i pallkragar, flera på höjden är väl främst att det ska vara lättillgängligt, slippa böja sig ner och för att det snabbare blir varmt i jorden.
          Om man inte är ute efter detta kan man ju använda sig av bara en pallkrage och då går det ju inte åt så mycket jord.
          Flera pallkragar på varandra är ju också bra om man ska odla rotfrukter t ex. Sallad och inte så djupgående sorter behöver ju bara en enkel pallkrage.

Om man vill ha höjd i lådorna kan man ju gunda med kvistar och annat inte ännu förmultnat material så blir det som en kompost som visserligen sjunker lite med tiden.

Jag ställer mig undrande inför hur du har lerjord i komposten? Har du flyttat den dit? För om du har gjort egen kompost av växtmaterial så blir det ju den finaste mullen. Lera är ju ett material som inlandsisen har skapat.

--------------------
          ALLTING GÅR, BARA DU VILL
          Keep the world GREEN, sing Verdi
          WFC-körens visdomsord i Verona 1990

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 10-05-2011, 05:31
          Länk hit: #3

Medlem

Det är en odlingslott så gemensam kompost av befintlig jord. Odlar i pallkragar för att slippa gräva lerjorden för hand.

Citera
          PMK
          Inlägg 11-05-2011, 12:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Inspiration månne?

Bifogad fil  IMG_1925_copy.jpg ( 930.94k ) Antal nedladdningar: 230

Skall nu fyllas på med div kryddväxter! smile.gif

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Jennika
          Inlägg 11-05-2011, 20:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 12 127

Ifjol var första året med pallkragar. Jag odlade persilja och dill, brytbönor, sallad, potatis, squash och kålrötter + en krage med blommor. Det mesta passar bra tror jag.

Bifogad fil  1282767134_resized.jpg ( 96.96k ) Antal nedladdningar: 562

Citera
          EsterM
          Inlägg 12-05-2011, 09:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Jag hittade den här länken när jag sökte på växtföljd. Jag tycker den är väldigt bra och har tänkt följa den.

http://www.tradgard.eu/a3.php

Hittills har jag satt potatis i en pallkrage och planterat sockärtor och brytbönor i en. Jag ska även ha en med broccoli, brysselkål och grönkål och en krage med lök, purjolök och morötter.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  pallkrage.jpg ( 40.72k ) Antal nedladdningar: 455

Citera
          Dina-babe
          Inlägg 12-05-2011, 12:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 45 583

Vad fräscht det blir med litet falurödfärg! Var sugen på att måla mina, men var litet osäker på resultatet. Började med vanligt trädgårdsland förra året och tröttnade snabbt på att krypa... wacko.gif
          Någon som har något tips på vilka plantor som bäst "kommer överens"? Läste någonstans att Tagetes kan motverka ohyra på potatis, eller hur det nu var. Det stod även att potatis trivs bäst ihop med lök...
          Jag har fyra dubbla pallkragar, av vilka två helpall och två halvpall. Planen var att okupera de mindre med potatis och sparris. Resten ska bosättas med bönor, morötter, dill, persilja, mynta och mycket mer... Något förslag på hur jag ska gruppera de? Eller tips på lättodlat som ger mkt & god skörd?
          Var salig över mina bönor förra året, vi åt brytbönor långt in på hösten! tummenupp.gif

--------------------
          JAg vet inte vad jag gör, men ibland blir det bra! :)

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 13-05-2011, 20:06
          Länk hit: #8

Medlem

Jättebra tips, ska ut en sväng i helgen till odlingslotten och så hade jag tänkt. Vi får se om jag fyller upp en eller två pallkragar med lerjord och sår något i dem, lite mer som ett experiment och kul grej.

Citera
          Inez
          Inlägg 14-05-2011, 09:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 43 309

CITAT (Dina-babe @ 12-05-2011, 13:12) *
          Det stod även att potatis trivs bäst ihop med lök...
          Jag har fyra dubbla pallkragar, av vilka två helpall och två halvpall. Planen var att okupera de mindre med potatis och sparris. Resten ska bosättas med bönor, morötter, dill, persilja, mynta och mycket mer... Något förslag på hur jag ska gruppera de? Eller tips på lättodlat som ger mkt & god skörd?
          Var salig över mina bönor förra året, vi åt brytbönor långt in på hösten! tummenupp.gif

Jag har potatis och bondbönor tillsammans. Sedan odlar jag i "tre systrar", eller ska, det är inte satt än. Det är majs, en gurkplanta på botten som skyddar fötterna och bönor som klättrar upp på majsen. Jag har två sådana, en med zuccini och sockerärtor och en med vintersquach och borlottibönor. Sedan har jag morötter och lök tillsammans. Purjolök. vet inte hur det funkar i lerjord dock.

Redigerat av Inez: 14-05-2011, 09:42

Citera
          Dina-babe
          Inlägg 18-05-2011, 14:12
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 45 583

Tack för tipset Inez. Morotsfrön införskaffade! Tänk att man glömmer det väsentliga...?? whistling.gif
          Nu är det äntligen dags att börja fylla med jord efter mycket markarbete, målning och pyssel! biggrin.gif

Landet 2a.jpg

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Landet_2a.jpg ( 465.42k ) Antal nedladdningar: 296

--------------------
          JAg vet inte vad jag gör, men ibland blir det bra! :)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 04:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon