Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Forum för hackspettar?
          Annki
          Inlägg 20-02-2004, 23:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

En gång i tiden tyckte jag att det var väldigt roligt att diskutera växter, förodling, jordförädling m m på det här forumet. Men plötsligt började det dyka upp hackspettar, som var mer intresserade av att trasa sönder andras inlägg än att hjälpa odlarkompisar på traven. Eller som ägnade sin tid åt att hitta fel i andras inlägg.

Plötsligt försvann flera väldigt sakkunniga vänner, trötta och sönderhackade, och gick över till ett liknande forum startat av en Bonnierägd tidning.

Visst! Jag har säkert hackat jag också någon gång. Även om det inte har varit min mening. Det är inte alltid man är "på topp" när man kommer hem sent och är trött. Man borde kanske inte skriva inlägg den här tiden på dygnet? Internet är farligt på så sätt att man inte han uttrycka sina känslor med minspel, gester och ögonkontakt. Och ofta försöker man korta ned sina inlägg, vilket ökar risken för feluppfattning.

Men när vi kompisar på Odla, med samma intresse i grunden, medvetet börjar hackar på varandra tycker jag att vi ska vända oss till ett annat diskussionsforum. Det finns mängder! Eller så kan vi leva ut våra aggressioner på någon oplöjd åkerlapp!

Låt oss fortsätta att ha trevligt på forumet! Visst ska man visa känslor! Men visa lite MER av dem i så fall, så att alla förstår vad ni menar! Eller lämna datorn i fem minuter och börja om från början. Alla människor är olika. Somliga far illa av hackspettar, andra hackar tillbaka. Men vi måste alltid vara rädda om varandra!!!!!

wub.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-02-2004, 23:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det där tycker jag var väldigt bra sagt av dej Annki!
          Jag håller med fullständigt .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          TeliaNet
          Inlägg 20-02-2004, 23:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 487
          Medlem nr: 2 776

hej.
          jag känner igen den där situationen för jag hackade lite själv en gång.
          du har ju fulkomligt rätt i att det är ett forum där man ska ha vänner och inte folk som hackar.
          vi kunde ju prata med webmastern om ordningsregler men eftersom att de troligen inte kommer följas är det lönlöst.
          kan du förklara det här med hacket för mig.
          vad har hänt?
          huh.gif

--------------------
          Mvh Claes
          Björn Rosenström-fantast
          Photosyntes Photon Flux Density:
          72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 21-02-2004, 11:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Jag förstår ingenting! blink.gif
          Vem hackar? Jag tycker alla är så hjälpsamma och snälla... wub.gif
          Och för att visa känslor finns ju dessa eminenta smileys! biggrin.gif
          Klart att om man drar igång en debatt så får man vänta sig lite mothugg, men det är ju det som kallas att debattera. Har inte märkt att det skulle finnas hackande i vanliga trädgårds-fråge-trådar...? huh.gif
          Men det kanske det gör utan att jag har märkt det iofs. unsure.gif

Citera
          Ti bee
          Inlägg 21-02-2004, 12:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Ja, i alla forum tycks det finnas de som får ut något av att hacka ner på andra, tyvärr. Det är så trist.
          Är man frustrerad och på ruttet humör så får man väl hitta andra sätt att få ur sig allt, gräva rabatter eller något. Vissa internaliserar och andra far ut över omgivningen, så kommer det väl alltid att vara antar jag. De flesta av oss går den gyllene medelvägen och lägger band på sina känslor eller pratar med vänner om det istället, tur det. Påhopp och drev är trista internet-företeelser, som vi nog tyvärr aldrig kommer ifrån.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 21-02-2004, 12:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Annki! Jag tror att du måste förklara vilka du menar är hackspettarna och vem som blir hackad på. Som du har skrivit nu så kan det lätt bli missförstånd - har troligen redan blivit det av vissa inlägg att döma.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Virgo
          Inlägg 21-02-2004, 12:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Ähumm....

Jag undrar med vilka denna tråd handlar om. ohmy.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Fialotta
          Inlägg 21-02-2004, 13:06
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Jag undrar oxå...har inte märkt nåt hackers rolleyes.gif
          tycker det varit en bra stämmning här nu smile.gif

Men jag saknar Adri-anne, men har kontakt med henne ändå
          via mail.
          Om du läser detta Ann så funkar inte min outlook just nu...kan bara
          ta emot mail inte skicka...vete sjutton vad det är för fel...bytte dator med Xp...inget är sig likt efter det sad.gif

Solen skiner ....ut i solen ska vi gå wub.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Posse
          Inlägg 21-02-2004, 13:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Annki @ 20-02-2004, 23:32)
          En gång i tiden tyckte jag att det var väldigt roligt att diskutera växter, förodling, jordförädling m m på det här forumet. Men plötsligt började det dyka upp hackspettar, som var mer intresserade av att trasa sönder andras inlägg än att hjälpa odlarkompisar på traven. Eller som ägnade sin tid åt att hitta fel i andras inlägg.

Det låter väldigt sorgligt om det börjat "dyka upp hackspettar, som var mer intresserade av att trasa sönder andras inlägg än att hjälpa odlarkompisar på traven". sad.gif

Om människor ber om odlartips och behandlas så, är det hemskt. mad.gif

Här i Småprat handlar dock trådarna ofta om annat än odlartips, och det är ofta alltför lätt att formulera sig så att någon råkar ta illa upp eller uppfattar det som om man saboterar en tråd.

I saken ligger nog också att det kan vara väldigt olika "ton" på olika forum (alltså på olika sajter), och att det som närmast tillhör det normala på ett, kan anses fruktansvärt otrevligt och störande på ett annat.

Men om vi fortsätter diskutera "hackspetts"-ämnet nu, kanske vi kan bättra oss..... unsure.gif

Citera
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 21-02-2004, 17:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem nr: 123

Håller med Anki sad.gif

*Nu gör jag ett undantag när jag går in och skriver i den här tråden*.

När jag märker att det uppstår "hackande" tänker jag många gånger att "sluta skriv så det blir stopp någon gång" men jag vill inte skriva det för så låter jag ju tråden fortsätta wink.gif

Om någon råkar uttrycka sig "fel" så låt personen själv rätta till det genom ett vänlig påpekande. Eller om man tror att någon skriver för att provocera så svara inte för det är bästa sättet att få slut på eländet.

--------------------

Hälsningar Åsa

,, --^..^-- ,,

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-02-2004, 22:38
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

När man skriver på webben bör man tänka på en del saker: ANSVAR och: FELAKTIGA råd
          En del här på webben skriver som om det vore en chat dom är på. Det som är här sparas länge. Folk surfar runt och tror att det dom hittar är sanningen. Det finns numera ett nytt fenomen i bl a USA men även i Sverige: om man skall göra någon form av arbete/text om något så försöker man hitta information på webben. Om dom ej hittar informationen finns den grejen inte alls. Tror dom. Hittar dom informationen tror dom att den är sann. Så är givetvis ej fallet alltid. Därför bör man vara något så när försiktig när man bearbetar information från webben och publicerar sin egen text.

En del skriver väldigt avancerat och långt och får en att tro att dom är insatta i det dom skriver om. Men när det berör sånt som jag känner till, inser jag att det som skrivits är galet och jag blir ledsen. Vill vissa bara synas? En del felaktiga inlägg brukar jag bemöta försiktigt, (men bara om ämnen som jag kan på mina fem fingrar och det är inte många i detta sammanhang) och påpeka det felaktiga. Senast idag såg jag ett inlägg med en lättvindlig text som egentligen är helt felaktig.
          Ibland så har jag en känsla gränsande till visshet om att skribenten mer vill visa sig själv och skriva mycket. Då har jag valt att ej bry mig, orkar ej engagera mig, det är liksom ingen idé.

Visst ska vi kritisera varandra men ej mobba. Vi får ju inte bli för försiktiga med våra inlägg, då blir det ju snart som i Sovjet. Dock så måste vi alla tåla kritik och kanske göra en pudel eller vad det nu heter.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Betty
          Inlägg 21-02-2004, 23:55
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Åsa K @ zon 1,21-02-2004, 17:41)
          Om någon råkar uttrycka sig "fel" så låt personen själv rätta till det genom ett vänlig påpekande.

Såna påpekanden göres bäst igenom PM, personliga meddelanden, så kan de inte missuppfattas och reta upp någon annan och man får en ärlig dialog med den det gäller...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Posse
          Inlägg 22-02-2004, 00:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Betty @ 21-02-2004, 23:55)
          CITAT (Åsa K @ zon 1,21-02-2004, 17:41)
          Om någon råkar uttrycka sig "fel" så låt personen själv rätta till det genom ett vänlig påpekande.

Såna påpekanden göres bäst igenom PM, personliga meddelanden, så kan de inte missuppfattas och reta upp någon annan och man får en ärlig dialog med den det gäller...

Personligen tycker jag nog allt att det känns ärligast om "påpekanden" göres öppet i resp tråd.

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-02-2004, 10:28
          Länk hit: #14

Gäster

Jag blir lite förvånad att så många blir så otroligt upprörda när någon säger emot och visar en annan åsikt, detta gäller de flesta forum jag besökt. Om det bara är OK att hålla med och aldrig komma med nya infallsvinklar blir ju alla diskussionsforum helt meningslösa.
          Det är ju sällan så att det bara finns en enda riktig sanning eller ett enda rätt sätt, speciellt inte när det gäller trädgård.
          Däremot blir jag lite arg när jag får ett spydigt svar på en i andras tycke för enkel eller dum fråga.
          Birgit Ek

P.s Tycker alltid att man skall bemöta öppet i tråden på ett öppet inlägg D.s

Citera
          Tingstäde
          Inlägg 22-02-2004, 11:37
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 276
          Medlem nr: 2 591

CITAT
          Men jag saknar Adri-anne

Saknar också Adri-Anne - en varken näbbig eller hackig spätta. wub.gif

Tingstäde

--------------------
          Bättre en spade i handen än 10 i boden.
          What doesn´t kill you makes you stronger.

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 22-02-2004, 11:54
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

laugh.gif jag som trodde ni pratade om fåååglar....

men OJ! huh.gif
          jag har ju själv retat mig till vansinne på att det finns några som hela tiden ska påpeka stav och grammatikfel...
          men nu har jag slutat med det för min ilska leder ju inte till nåt gott...

för övrigt så tycker jag att detta forumet är det bästa jag sett hittillls.

och vad gäller faktafel från en del av oss unsure.gif så är du ju uppenbart att när man skriver nåt så är det ju inte för att lura någon utan för att man helt enkelt tror att det man skriver är rätt.
          Men JAG blir då bara överlycklig om någon på ett taktfullt sätt då rättar till mina fel, jag får ju lära mig något då. Och gör det gärna i öppet forum så att den stackare som ev gick på mina råd kanske ser att jag inte hade så mkt på fötterna smile.gif

Lägger samtidigt till ett stort TACK! för alla nyttiga råd jag har fått och hittat här, ta åt er ALLA!
          För att inte tala om alla goda skratt! laugh.gif
          och en liten tår ibland när man läser om elaka människor sad.gif

och känslor är ju faktiskt jättelätta att uttrycka i skrift, dels genom dom gula små ansiktena sleep.gif smile.gif rolleyes.gif , hoppsan och den röda wub.gif
          eller skriv inom små stjärnor ** tex: *ironisk* *skrattar gott* *skojar bara* så är det mkt lättare att "höra" vad man menar...

Kram alla!
          Tittiluringen blink.gif oj mitt namn kanske tolkas som att jag luras...

Citera
          Virgo
          Inlägg 22-02-2004, 13:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Hej,

Med risk att jag hackar sönder denna tråd, så vill jag bara ge några länkar som passar till rubriken "Forum för hackspettar"

Letade lite, men hittade inget forum för enbart hackspettar, men väl inlägg om dessa vackra och ibland mer sällsynta fåglar.

Var rädd om hackspettar!!

http://www.nof.nu/index.htm?/nof/forum.asp (sök på hackspett i forumet)

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1&typ=1

http://www.uof.nu/uppx2004/chat.asp

hackspetten virgo tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Berith
          Inlägg 22-02-2004, 14:23
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Tingstäde @ 22-02-2004, 11:37)
          CITAT
          Men jag saknar Adri-anne

Saknar också Adri-Anne - en varken näbbig eller hackig spätta. wub.gif

Tingstäde

Såå, det är alltså Ann som det hela handlar om? ohmy.gif Och jag som gissade på en helt annan medodlare.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 22-02-2004, 15:30
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

vaddå?? huh.gif vad har hänt med henne?? såg ofta inlägg från henne när jag började här....

menar ni verkligen på fullaste allvar att någon blivit så hackad på att den personen valt att lämna forumet?? eller fattar jag helt fel?? ohmy.gif

Tittiluringen

Citera
          vickeva
          Inlägg 22-02-2004, 16:37
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

CITAT (Tittiluringen @ 22-02-2004, 11:54)
          jag har ju själv retat mig till vansinne på att det finns några som hela tiden ska påpeka stav och grammatikfel...

Jag hör till dem som inte har en aning om vad som hackats och inte... Jag hoppas verkligen att jag inte sagt något som uppfattats så.
          Däremot vill jag gärna att ni rättar mig om jag skriver fel, både i sakfrågor och rent språkligt. Jag vill gärna bli bättre på båda sakerna. Det är väl inget att skämmas för, om man skriver fel!? Däremot ska man väl ta alla tillfällen i akt att lära något nytt!

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon