|
En gång i tiden tyckte jag att det var väldigt roligt att diskutera växter, förodling, jordförädling m m på det här forumet. Men plötsligt började det dyka upp hackspettar, som var mer intresserade av att trasa sönder andras inlägg än att hjälpa odlarkompisar på traven. Eller som ägnade sin tid åt att hitta fel i andras inlägg. Plötsligt försvann flera väldigt sakkunniga vänner, trötta och sönderhackade, och gick över till ett liknande forum startat av en Bonnierägd tidning. Visst! Jag har säkert hackat jag också någon gång. Även om det inte har varit min mening. Det är inte alltid man är "på topp" när man kommer hem sent och är trött. Man borde kanske inte skriva inlägg den här tiden på dygnet? Internet är farligt på så sätt att man inte han uttrycka sina känslor med minspel, gester och ögonkontakt. Och ofta försöker man korta ned sina inlägg, vilket ökar risken för feluppfattning. Men när vi kompisar på Odla, med samma intresse i grunden, medvetet börjar hackar på varandra tycker jag att vi ska vända oss till ett annat diskussionsforum. Det finns mängder! Eller så kan vi leva ut våra aggressioner på någon oplöjd åkerlapp! Låt oss fortsätta att ha trevligt på forumet! Visst ska man visa känslor! Men visa lite MER av dem i så fall, så att alla förstår vad ni menar! Eller lämna datorn i fem minuter och börja om från början. Alla människor är olika. Somliga far illa av hackspettar, andra hackar tillbaka. Men vi måste alltid vara rädda om varandra!!!!!
kerstin z5-6
20-02-2004, 23:46
Det där tycker jag var väldigt bra sagt av dej Annki! Jag håller med fullständigt .
TeliaNet
20-02-2004, 23:48
hej. jag känner igen den där situationen för jag hackade lite själv en gång. du har ju fulkomligt rätt i att det är ett forum där man ska ha vänner och inte folk som hackar. vi kunde ju prata med webmastern om ordningsregler men eftersom att de troligen inte kommer följas är det lönlöst. kan du förklara det här med hacket för mig. vad har hänt?
digitalkarin
21-02-2004, 11:40
Jag förstår ingenting! Vem hackar? Jag tycker alla är så hjälpsamma och snälla... Och för att visa känslor finns ju dessa eminenta smileys! Klart att om man drar igång en debatt så får man vänta sig lite mothugg, men det är ju det som kallas att debattera. Har inte märkt att det skulle finnas hackande i vanliga trädgårds-fråge-trådar...? Men det kanske det gör utan att jag har märkt det iofs.
Ja, i alla forum tycks det finnas de som får ut något av att hacka ner på andra, tyvärr. Det är så trist. Är man frustrerad och på ruttet humör så får man väl hitta andra sätt att få ur sig allt, gräva rabatter eller något. Vissa internaliserar och andra far ut över omgivningen, så kommer det väl alltid att vara antar jag. De flesta av oss går den gyllene medelvägen och lägger band på sina känslor eller pratar med vänner om det istället, tur det. Påhopp och drev är trista internet-företeelser, som vi nog tyvärr aldrig kommer ifrån.
Annki! Jag tror att du måste förklara vilka du menar är hackspettarna och vem som blir hackad på. Som du har skrivit nu så kan det lätt bli missförstånd - har troligen redan blivit det av vissa inlägg att döma.
Ähumm.... Jag undrar med vilka denna tråd handlar om.
CITAT (Annki @ 20-02-2004, 23:32) En gång i tiden tyckte jag att det var väldigt roligt att diskutera växter, förodling, jordförädling m m på det här forumet. Men plötsligt började det dyka upp hackspettar, som var mer intresserade av att trasa sönder andras inlägg än att hjälpa odlarkompisar på traven. Eller som ägnade sin tid åt att hitta fel i andras inlägg. Det låter väldigt sorgligt om det börjat "dyka upp hackspettar, som var mer intresserade av att trasa sönder andras inlägg än att hjälpa odlarkompisar på traven". Om människor ber om odlartips och behandlas så, är det hemskt. Här i Småprat handlar dock trådarna ofta om annat än odlartips, och det är ofta alltför lätt att formulera sig så att någon råkar ta illa upp eller uppfattar det som om man saboterar en tråd. I saken ligger nog också att det kan vara väldigt olika "ton" på olika forum (alltså på olika sajter), och att det som närmast tillhör det normala på ett, kan anses fruktansvärt otrevligt och störande på ett annat. Men om vi fortsätter diskutera "hackspetts"-ämnet nu, kanske vi kan bättra oss.....
Åsa K, zon 1
21-02-2004, 17:41
Håller med Anki *Nu gör jag ett undantag när jag går in och skriver i den här tråden*. När jag märker att det uppstår "hackande" tänker jag många gånger att "sluta skriv så det blir stopp någon gång" men jag vill inte skriva det för så låter jag ju tråden fortsätta Om någon råkar uttrycka sig "fel" så låt personen själv rätta till det genom ett vänlig påpekande. Eller om man tror att någon skriver för att provocera så svara inte för det är bästa sättet att få slut på eländet.
När man skriver på webben bör man tänka på en del saker: ANSVAR och: FELAKTIGA råd En del här på webben skriver som om det vore en chat dom är på. Det som är här sparas länge. Folk surfar runt och tror att det dom hittar är sanningen. Det finns numera ett nytt fenomen i bl a USA men även i Sverige: om man skall göra någon form av arbete/text om något så försöker man hitta information på webben. Om dom ej hittar informationen finns den grejen inte alls. Tror dom. Hittar dom informationen tror dom att den är sann. Så är givetvis ej fallet alltid. Därför bör man vara något så när försiktig när man bearbetar information från webben och publicerar sin egen text.
En del skriver väldigt avancerat och långt och får en att tro att dom är insatta i det dom skriver om. Men när det berör sånt som jag känner till, inser jag att det som skrivits är galet och jag blir ledsen. Vill vissa bara synas? En del felaktiga inlägg brukar jag bemöta försiktigt, (men bara om ämnen som jag kan på mina fem fingrar och det är inte många i detta sammanhang) och påpeka det felaktiga. Senast idag såg jag ett inlägg med en lättvindlig text som egentligen är helt felaktig. Ibland så har jag en känsla gränsande till visshet om att skribenten mer vill visa sig själv och skriva mycket. Då har jag valt att ej bry mig, orkar ej engagera mig, det är liksom ingen idé.
Visst ska vi kritisera varandra men ej mobba. Vi får ju inte bli för försiktiga med våra inlägg, då blir det ju snart som i Sovjet. Dock så måste vi alla tåla kritik och kanske göra en pudel eller vad det nu heter.
CITAT (Åsa K @ zon 1,21-02-2004, 17:41) Om någon råkar uttrycka sig "fel" så låt personen själv rätta till det genom ett vänlig påpekande. Såna påpekanden göres bäst igenom PM, personliga meddelanden, så kan de inte missuppfattas och reta upp någon annan och man får en ärlig dialog med den det gäller...
CITAT (Betty @ 21-02-2004, 23:55) CITAT (Åsa K @ zon 1,21-02-2004, 17:41) Om någon råkar uttrycka sig "fel" så låt personen själv rätta till det genom ett vänlig påpekande. Såna påpekanden göres bäst igenom PM, personliga meddelanden, så kan de inte missuppfattas och reta upp någon annan och man får en ärlig dialog med den det gäller... Personligen tycker jag nog allt att det känns ärligast om "påpekanden" göres öppet i resp tråd.
birgitek
22-02-2004, 10:28
Jag blir lite förvånad att så många blir så otroligt upprörda när någon säger emot och visar en annan åsikt, detta gäller de flesta forum jag besökt. Om det bara är OK att hålla med och aldrig komma med nya infallsvinklar blir ju alla diskussionsforum helt meningslösa. Det är ju sällan så att det bara finns en enda riktig sanning eller ett enda rätt sätt, speciellt inte när det gäller trädgård. Däremot blir jag lite arg när jag får ett spydigt svar på en i andras tycke för enkel eller dum fråga. Birgit Ek
P.s Tycker alltid att man skall bemöta öppet i tråden på ett öppet inlägg D.s
Tingstäde
22-02-2004, 11:37
CITAT Men jag saknar Adri-anne Saknar också Adri-Anne - en varken näbbig eller hackig spätta. Tingstäde
Tittiluringen
22-02-2004, 11:54
 jag som trodde ni pratade om fåååglar.... men OJ! jag har ju själv retat mig till vansinne på att det finns några som hela tiden ska påpeka stav och grammatikfel... men nu har jag slutat med det för min ilska leder ju inte till nåt gott... för övrigt så tycker jag att detta forumet är det bästa jag sett hittillls. och vad gäller faktafel från en del av oss  så är du ju uppenbart att när man skriver nåt så är det ju inte för att lura någon utan för att man helt enkelt tror att det man skriver är rätt. Men JAG blir då bara överlycklig om någon på ett taktfullt sätt då rättar till mina fel, jag får ju lära mig något då. Och gör det gärna i öppet forum så att den stackare som ev gick på mina råd kanske ser att jag inte hade så mkt på fötterna Lägger samtidigt till ett stort TACK! för alla nyttiga råd jag har fått och hittat här, ta åt er ALLA! För att inte tala om alla goda skratt! och en liten tår ibland när man läser om elaka människor och känslor är ju faktiskt jättelätta att uttrycka i skrift, dels genom dom gula små ansiktena  , hoppsan och den röda eller skriv inom små stjärnor ** tex: *ironisk* *skrattar gott* *skojar bara* så är det mkt lättare att "höra" vad man menar... Kram alla! Tittiluringen  oj mitt namn kanske tolkas som att jag luras...
Hej, Med risk att jag hackar sönder denna tråd, så vill jag bara ge några länkar som passar till rubriken "Forum för hackspettar" Letade lite, men hittade inget forum för enbart hackspettar, men väl inlägg om dessa vackra och ibland mer sällsynta fåglar. Var rädd om hackspettar!! http://www.nof.nu/index.htm?/nof/forum.asp (sök på hackspett i forumet) http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1&typ=1http://www.uof.nu/uppx2004/chat.asphackspetten virgo
CITAT (Tingstäde @ 22-02-2004, 11:37) CITAT Men jag saknar Adri-anne Saknar också Adri-Anne - en varken näbbig eller hackig spätta. Tingstäde Såå, det är alltså Ann som det hela handlar om?  Och jag som gissade på en helt annan medodlare.
Tittiluringen
22-02-2004, 15:30
vaddå??  vad har hänt med henne?? såg ofta inlägg från henne när jag började här.... menar ni verkligen på fullaste allvar att någon blivit så hackad på att den personen valt att lämna forumet?? eller fattar jag helt fel?? Tittiluringen
vickeva
22-02-2004, 16:37
CITAT (Tittiluringen @ 22-02-2004, 11:54) jag har ju själv retat mig till vansinne på att det finns några som hela tiden ska påpeka stav och grammatikfel... Jag hör till dem som inte har en aning om vad som hackats och inte... Jag hoppas verkligen att jag inte sagt något som uppfattats så. Däremot vill jag gärna att ni rättar mig om jag skriver fel, både i sakfrågor och rent språkligt. Jag vill gärna bli bättre på båda sakerna. Det är väl inget att skämmas för, om man skriver fel!? Däremot ska man väl ta alla tillfällen i akt att lära något nytt!
CITAT CITAT (Tittiluringen @ 22-02-2004, 11:54) jag har ju själv retat mig till vansinne på att det finns några som hela tiden ska påpeka stav och grammatikfel... hmm.... Läser så gott som alla inlägg och jag måste ha missat alla dom som påpekar alla ovannämnda fel.
Tittiluringen
22-02-2004, 18:27
hmmm... eller så hade jag en dålig dag... men jag tyckte det var bra mkt påpekanden om just sånt ett tag när jag satt och läste... men det var faktiskt ett tag sen... eller så är du (Virgo) inte så lättretad som mig... man borde ju (läs alltså JAG) kanske läsa mellan raderna ibland och skippa det som gör en på dåligt humör.... Kram T-luring
CITAT (Tittiluringen @ 22-02-2004, 18:27) eller så är du (Virgo) inte så lättretad som mig... Ett grammatiskt påpekande: "eller så är du (Virgo) inte så lättretad som jag..."
Tittiluringen
22-02-2004, 18:45
hörru duru... *asgarv* jag antar att jag BAD om den.... tack Berith...
CITAT (Berith @ 22-02-2004, 14:23) Och jag som gissade på en helt annan medodlare. Medodlare!! Jättepåhittigt ord om oss på Odla-forumet!
CITAT (Berith @ 21-02-2004, 12:11) Annki! Jag tror att du måste förklara vilka du menar är hackspettarna och vem som blir hackad på. Som du har skrivit nu så kan det lätt bli missförstånd - har troligen redan blivit det av vissa inlägg att döma. Instämmer! Jag tycker det är bra att du startade den här tråden, Annki, men hoppas att du vill precisera dig mer...
Jag upplever visserligen inte att jag själv någonsin blivit hackad på, men är också extremt tjockhudad. Däremot blir jag precis lika ledsen när någon av mina medodlare råkar illa ut. Och det händer titt som tätt! Lämnar så fruktansvärt dålig smak i munnen!! Tillhör av den anledningen dem som söker sig till det "Bonniersägda forumet" emellanåt och hoppas att känslorna skall svalna. Vill definitivt inte gå in i en debatt på nätet, speciellt som det som sagt inte varit jag som varit det primära målet.
Men det är ju så att det alltid finns folk som vill retas, både här och hos "Bonniers", där det var vanligt särskilt i början. Vi kommer inte ifrån de här personerna, men vi gör klokt i att inte bry oss om det, det bästa är att "tiga ihjäl" sådana angrepp, eller hur? Om ingen svarar så "dör" ju tråden av sig självt.
CITAT (Annki @ 20-02-2004, 23:32) Låt oss fortsätta att ha trevligt på forumet! Jag håller med Annkis synpunkter till 100%. Jag tycker att det var mycket väl uttryckt - var rädda om varandra, låt oss fortsätta att ha trevligt, hacka inte på varandra! Att nu be Annki ange vissa namn tror jag inte bidrar till trevnaden i forumet. Eller har jag missuppfattat något? Det kanske inte är namnen som ska preciseras? Jag förstår mycket väl vad Annki pratar om. Hon pratar om nätetikett och vanlig enkel medmänsklighet. Slappna av. Detta är inte en kamp som måste vinnas. "Rätt" måste inte skipas. Vi befinner oss inte i Odla-domstolen. Ingen har "rätt" eller "fel". Alla är vi människor med olika uppsättningar känslor, erfarenheter, uppfostran och utbildningar. Alla har vi rätt att vara här. Alla har vi rätt att slippa bli förolämpade. Alla har vi rätt att tala om när vi känner oss kränkta. Inte för att vi kanske alltid blir förstådda, men vi har åtminstone rätt att bli lyssnade till och respekterade. En del uppfattar forumet som fullständigt trevligt utan motsättningar och hårda ord, andra uppfattar det inte så. Det är väl ok? Det är väl som det ska vara? Jag skulle aldrig drömma om att påstå att: - Ni känner och uppfattar allt fel. Ni ska känna som jag, för jag har rätt.... MEN. Men om vi som nu uppfattar forumet (och då menar jag inte avdelning "krukväxter" utan främst "småprat") som stundtals, inte ofta, men STUNDTALS, som vasst och småelakt, har vi inte rätt att uttrycka och påpeka det då? Vi råkar vara några stycken som känner så, vi finns, vi tycker så och vi skulle gärna vilja ha en ändring av det. Sedan finns det ni som inte förstår vad vi pratar om. Okey, då kan vi ju inte göra annat än att försöka visa på de situationer som vi inte gillar. Jag visade det t ex häromdagen i "byggdiskussionen". Jag har gjort det tidigare och jag kommer att göra det igen. Om någon påpekade för mig att jag gjorde något som personen uppfattade som otrevligt, då skulle jag göra mitt bästa för att försöka ändra på situationen, jag skulle försöka förstå även om det verkade obegripligt. Även om jag inte begrep skulle jag sedan försöka förändra situationen. DET VILL SÄGA om syftet vore att kunna "samexistera". Det vill säga om man tillerkänner alla "samodlare" här på odla samma rätt att existera och trivas här? Det vill säga om man, liksom i verkliga livet i sociala sammanhang, är beredd att maka på sig själv lite grann för att alla ska kunna få plats? Det blir väldigt svårt att mötas och förklara för varandra vad man menar när man från början har så olika inställningar till saker och ting, eller hur? Det är en verklig utmaning och mycket lärorikt. Att lära sig ödmjukhet. Att lära sig att lyssna. Jag vet bara vad jag själv tycker om vilken slags nätetikett som ska råda och jag vet också att jag kommer att fortsätta att tycka att man inte prompt i alla lägen måste hävda sin åsikt, man KAN ta ett djupt andetag, coola av lite och ta ett steg tillbaka. Man kan tänka: ja, ja...det där får stå för honom/ henne. Fast när någon trampar över för mycket måste man säga ifrån. Det är ett viktigt stöd också för den som blir utsatt. Får man inget stöd lär man knappast komma tillbaka. Var schyssta och generösa mot andras tillkortakommanden, men inte mot deras elakheter. Detta gäller framför allt på nätet. Här har alla rätt att vistas och här gäller att man är extra artig och lyssnande, eftersom skrivna ord missuppfattas lättare än minspel. (Plocka in hur många smileysar ni vill, de täcker tyvärr ändå inte det mänskliga registret...) Det handlar om personliga känslor, det handlar om vad olika människor uppfattar som trevligt respektive otrevligt osv. Det handlar om hur känslig man är. Det handlar om vanligt folkvett. Vi kommer alltså inte komma fram till huruvida det förekommer hackspettar på forumet eller ej. Jag tycker att det ibland, även om jag själv aldrig blivit utsatt, kommer avsnoppande, sura, bitska inlägg utan anledning. Då går jag in och säger det och det är jag inte ensam om att göra. Mina känslor och reaktionsmönster är inte unika, men därmed inte sagt att de är SANNA. Däremot är mina känslor sanna för mig och jag har rätt att uttrycka dem. Andras känslor är sanna för andra och de har lika stor rätt att uttrycka dem. Jag tänker inte ange några namn. Däremot tänker jag fortsätta med att reagera och säga ifrån när jag tycker att någon blir otrevligt behandlad. Sedan kanske inte andra tycker att det var det minsta otrevligt, men man kan ju t ex fråga sig var Cilla tog vägen efter "byggdiskussionen"? Hon brukar ju skriva varje dag. Det kanske finns en naturlig förklaring. Hoppas det. Sanna
kryddan
23-02-2004, 12:46
Egentligen behöver jag ju inte skriva något - för Sanna uttryckte det så bra! Ville bara säga att jag inte heller tror att det där med att uppge "hackspettarnas" namn tillför något - annat än en ny obehaglig diskussion eller "drev".
Man får väl helt enkelt ta åt sig lite till mans - hur uttrycker jag mig? upplevs jag som kränkande/ sårande? En dålig dag eller en öm tå kan förvandla de flesta till "hackspettar.
CITAT (sanna @ 23-02-2004, 11:44) Jag tänker inte ange några namn. Däremot tänker jag fortsätta med att reagera och säga ifrån när jag tycker att någon blir otrevligt behandlad. Sedan kanske inte andra tycker att det var det minsta otrevligt, men man kan ju t ex fråga sig var Cilla tog vägen efter "byggdiskussionen"? Det var ett mycket långt och trevligt inlägg! För mig är det fortfarande lite mystiskt vad som föranledde startandet av den här tråden, det blir ju lätt så när det inte preciseras. Och det är ju mycket tråkigt om "hackkycklingar" bara tiger, lider och försvinner, istället för att det ev hackandet tas upp när och där det händer, så att "hackspetten/hackspettarna" görs uppmärksamma på exakt vad som togs illa upp... och förhoppningsvis kan bättra sig! På vissa andra forum brukar moderatorerna ganska fort reagera om någon behandlas oschyst, men icke så här vad jag tycker. Jag tycker det låter bra att du tänker säga ifrån när du tycker någon blir otrevligt behandlad, för tyvärr har väl inte alla förmågan att själva opponera sig, och om inte någon annan reagerar kan de felaktigt uppleva det som om de andras tystnad innebär ett instämmande. Vi som använder Odla-forumen gör det förstås på mängder olika sätt, vissa av oss kanske tittar in här "stup i kvarten" under vår vakna tid och har Odla som en ganska central punkt i tillvaron, alltmedan andra kanske bara skuttar in här någon minut om dagen... eller kanske bara i veckan. Människor för vilka Odla bara är en marginell del av vad man "konsumerar" på Internet. Personligen är jag nog mest "stup i kvarten"-besökaren (men besöker också regelbundet andra ställen) men jag kan inte påminna mig "byggdiskussionen" - var utspelades den?
Den utspelade sig i "Sanslöst-nu börjar mobbingen igen"
CITAT (Tesa @ 23-02-2004, 19:04) Den utspelade sig i "Sanslöst-nu börjar mobbingen igen" Aha, tack... den tråden har jag inte följt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|