CITAT (Monica zon 1 @ 26-05-2011, 19:02)

Tack för länk och svar, fantastisk fina bilder oxå, här kommer några fler från mig nya för veckan.....
Jag säger som Wilmer, vet ej vad de är för "sort" men vackra tycker jag de är. Min två färgade är mer blå än era Williams som jag tolkar mer lila-svarta i färgen, så ja de är nog någon annan sort.
Men har jag förstått det rätt, kan mina aklejor vara "samma sort", som "korsat sig med varandra"???
De fanns i kolonin då jag köpte den så har ingen aning om de är förvilda eller ej, men de blå och blå/lila har lätt för att sprida sig, de tvåfärgade och de vita samt en rosa/lila jag har verkar vara lite mer "sansade" i sin utbredning....
Jag tycker också att samtliga mina har samma form, medans flera jag sett bilder av på nätet upplever jag som mer "dubbelbladiga" (fyllda).
/Monica
ds_DSC02577.jpg ( 280.14k )
Antal nedladdningar: 14vit
ds_DSC02579.jpg ( 208.16k )
Antal nedladdningar: 21ljuslila
ds1_DSC02576.jpg ( 413.51k )
Antal nedladdningar: 22blå
Det behöver inte bara vara aklejorna på din kolonilott, som "parat sig" med varandra. Humlor kan flyga långa sträckor och föra med sig pollen långt ifrån till dig.
Utöver William Guinness har jag, som jag skrev förut en till, som jag själv har sått. En coloradoakleja.
b_052.JPG ( 272.85k )
Antal nedladdningar: 20Alla mina andra är naturens skapelser, som jag vårdar ömt.
Ett tips för att få aklejorna att blomma länge, är att klippa bort alla överblommade innan de hinner gå i frö. Om man inte tänker samla frön, alltså. Då bara fortsätter det att komma nya blommor lång in i juli.
Ett annat tips är att klippa ner blomställningarna, så fort alla blommor vissnat. Klippa ända ner till marken. Har du tur, hinner de blomma om samma säsong.
Jag skrev lite om de "vilda" aklejorna i min trädgård, på min blogg, för ett tag sen. Där finns en del bilder också.
Lägger in en länk om du vill se.
Akvilejan den ljuvaEdit: Glömde skriva att aklejbilderna ni visar är härliga. Gäller både dig Monica och 4:an.
Redigerat av Red Top: 26-05-2011, 23:36