Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Avstånd från besprutad åker till brunnen, Någon som vet vad som gäller?
          Christa
          Inlägg 23-05-2011, 17:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vi tittade på ett hus häromdagen och brunnen för dricksvatten låg bara ett par meter från en sprutåker. Är det någon som vet om det finns regler för sådant?

Är det någon som vet hur ifrån ett område där de använder bekämpningsmedel man måste ha brunnen för att vara säker på att inte få sådant i vattnet?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-05-2011, 18:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Christa @ 23-05-2011, 18:53) *
          Vi tittade på ett hus häromdagen och brunnen för dricksvatten låg bara ett par meter från en sprutåker. Är det någon som vet om det finns regler för sådant?

Är det någon som vet hur ifrån ett område där de använder bekämpningsmedel man måste ha brunnen för att vara säker på att inte få sådant i vattnet?

Fråga 1: Nej. Fråga 2: Ett par mil om man skall tro en del här.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-05-2011, 18:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har för mig att det finns en 12-metersgräns när det gäller hur nära dom får bespruta och gödsla.

Sen kan ju annat inverka på om vattnet berörs såsom om brunnen ligger högre eller lägre än åkern. Det kanske också har betydelse om det är en grävd eller djupborrad brunn.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-05-2011, 19:00
          Länk hit: #4

Gäster

Här finns en rapport från SLU - mycket att läsa men kan kanske vara till hjälp. Det handlar mycket om vilken typ av mark det är.

http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/SR781.PDF

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-05-2011, 19:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och om brunnen är ytvatten eller naturlig källa..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-05-2011, 20:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Christa hur vet du att dom använder bekämpningsmedel? Eller gissar du bara?

Citera
          Christa
          Inlägg 24-05-2011, 06:52
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-05-2011, 21:31) *
          Christa hur vet du att dom använder bekämpningsmedel? Eller gissar du bara?

Det var en stor spannmålsåker. Jag har dock inte kollat om den odlas ekologiskt. Hade vi var mer intresserade av huset så hade jag gjort det. Vi har dock tittat på flera hus med åkrar omkring så jag tänkte att jag skulle ta reda på mer kring detta.

Förutom bekämningsmedel så kan även gödsling påverka brunnar men det är nog mest om det tränger in ytvatten i dom.

Citera
          Christa
          Inlägg 24-05-2011, 07:05
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 23-05-2011, 20:00) *
          Här finns en rapport från SLU - mycket att läsa men kan kanske vara till hjälp. Det handlar mycket om vilken typ av mark det är.

http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/SR781.PDF

2.4 Skyddsbestämmelser inom VSO
          Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd är viktiga hjälpmedel när skyddsbestämmelser
          fastställs inom VSO (SNV, 1997; SNV, 2000; SNV 2003b). Skyddsbestämmelserna ser olika ut i
          vattenskyddsområdets olika skyddszoner. För ytvatten fastställs zonerna på följande sätt:
          vattentäktszon - råvattenintaget, primär zon – en strandzon som omfattar alla tillflöden (åar,
          bäckar, diken, täckdiken) på minst 50 m rekommenderas från vilka rinntiden till uttagsområdet
          är beräknad till 12 timmar, sekundär zon - maximal rinntid på 12 timmar till primär zon/minst
          100 m brett område kring vattendraget. Vid behov kan man även ha en tertiär zon. För
          grundvatten gäller att uppehållstiden i grundvattnet från gränsen sekundär/primär zon till
          vattentäktszonen (uttagsbrunnen) beräknas vara minst 100 dygn och uppehållstiden från den
          sekundära zonens yttre gräns till vattentäktszonen minst ett år

Det här hittade jag i dokumentet du länkade till. Inte helt lätt att förstå vad de menar när det gäller grundvatten men det verkar som om det är Naturvårdsverket som utfärdar bestämmelserna så jag skall kolla på deras webbplats också.

Citera
          herkules
          Inlägg 24-05-2011, 07:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

helt rätt, skulle jag bosätta mig så så skulle jag också, väldigt nogsamt, kolla upp bekämpningsmedel och annat.
          tummenupp.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-05-2011, 10:02
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Christa @ 24-05-2011, 07:52) *
          Det var en stor spannmålsåker. Jag har dock inte kollat om den odlas ekologiskt. Hade vi var mer intresserade av huset så hade jag gjort det. Vi har dock tittat på flera hus med åkrar omkring så jag tänkte att jag skulle ta reda på mer kring detta.

Förutom bekämningsmedel så kan även gödsling påverka brunnar men det är nog mest om det tränger in ytvatten i dom.

För mig låter det som att du inte skall flytta ut till landet.

Vill du förbjuda bönderna att gödsla? Eller jordbruk överhuvudtaget?

Då är det väl bättre i ett samhälle med kommunalt vatten

Elisabeth

Citera
          tomas99
          Inlägg 24-05-2011, 10:20
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 11:02) *

Elisabeth

Ja helt rätt.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2011, 10:25
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 11:02) *

Elisabeth

Så alla som bor på landet ska acceptera förgiftat grundvatten?!! Hallå där!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-05-2011, 10:42
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-05-2011, 11:25) *
          Så alla som bor på landet ska acceptera förgiftat grundvatten?!! Hallå där!

Myosotis vill du säga att alla bönder förgiftar grundvattnet?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2011, 11:07
          Länk hit: #14

Medlem

rolleyes.gif Nej det vet jag för lite om för att kunna påstå, men visst sprider alla utom de ekologiska gift, sen om det hamnar i grundvattnet eller var det hamnar är ju en annan sak. Jag tycker inte om giftanvändningen. Jag reagerade mot att du var oförskämd mot Christa som flyttar vart hon vill utan att du har med det att göra, det är väl bara sunt förnuft att inte vilja flytta till ett ställe med gift i brunnen?! Alla som vill flytta till landet måste väl få göra det?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-05-2011, 11:19
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-05-2011, 12:07) *
          rolleyes.gif Nej det vet jag för lite om för att kunna påstå, men visst sprider alla utom de ekologiska gift, sen om det hamnar i grundvattnet eller var det hamnar är ju en annan sak. Jag tycker inte om giftanvändningen. Jag reagerade mot att du var oförskämd mot Christa som flyttar vart hon vill utan att du har med det att göra, det är väl bara sunt förnuft att inte vilja flytta till ett ställe med gift i brunnen?! Alla som vill flytta till landet måste väl få göra det?

Myosotis inte alla bönder sprutar gift (men det gör du nu i ditt inlägg) Varför är jag oförskämt?

Jag kan lite om jordbruk eftersom jag var gift med en bonde. Under dessa 20 år har vi aldrig sprutat gift. Så påståendet att alla gör det är en förolämpning av en hel yrkeskår. Är inte det oförskämt?

Nu driver en av mina döttrar gården och inte heller hon sprutar gift.

Visst får Christa gärna flytta vart hon vill men jag reagerade att man bara för att man ser en åker förutsätter att där finns det gift.

Att bönderna gödslar är klart. Även deras ängar behöver näring.

Elisabeth

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-05-2011, 11:47
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 12:19) *
          Myosotis inte alla bönder sprutar gift (men det gör du nu i ditt inlägg) Varför är jag oförskämt?

Jag kan lite om jordbruk eftersom jag var gift med en bonde. Under dessa 20 år har vi aldrig sprutat gift. Så påståendet att alla gör det är en förolämpning av en hel yrkeskår. Är inte det oförskämt?

Nu driver en av mina döttrar gården och inte heller hon sprutar gift...

Okej och gården drivs inte ekologiskt? Då hade jag fel och ber om ursäkt.
          Det jag tyckte lät oförskämt var din formulering "För mig låter det som att du inte skall flytta ut till landet." I och för sig kan Christa svara för sig själv, men jag bor också på landet och är inte intresserad av att dricka giftigt vatten, har jag inte rätt att bo här för att jag har såna funderingar? Det hade väl varit bättre om du som är insatt i branchen hade berättat lite om hur det går till så jag och andra kan lära oss och kanske bli lugnade, istället för att komma med uttalanden som kan tolkas som "lite gift får man väl tåla om man nu vill bo på landet".

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christa
          Inlägg 24-05-2011, 14:49
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2011, 12:19) *

Nu driver en av mina döttrar gården och inte heller hon sprutar gift.

Visst får Christa gärna flytta vart hon vill men jag reagerade att man bara för att man ser en åker förutsätter att där finns det gift.

Att bönderna gödslar är klart. Även deras ängar behöver näring.

Elisabeth

I Skåne har man upptäckt bekämpningsmedel i många brunnar. Spannmålsåkrar som inte sprutas är ganska ovanliga. Förutom medel mot ogräs så används stråförkortningsmedel och kanske medel mot mögel också. Menar du att man inte skall kolla upp något bara för att en liten minoritet inte sprutar?

Sedan är det i och för sig ingen garanti att kommunala vattentäckter är fria från bekämpningsmedel. Det är ju ofta ytvatten.

Många brunnar i Sverige innehåller högre halter än uppsatta gränsvärden. Tycker du att man bara skall strunta i det?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-05-2011, 14:52
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Christa @ 24-05-2011, 15:49) *
          I Skåne har man upptäckt bekämpningsmedel i många brunnar. Spannmålsåkrar som inte sprutas är ganska ovanliga. Förutom medel mot ogräs så används stråförkortningsmedel och kanske medel mot mögel också. Menar du att man inte skall kolla upp något bara för att en liten minoritet inte sprutar?

Sedan är det i och för sig ingen garanti att kommunala vattentäckter är fria från bekämpningsmedel. Det är ju ofta ytvatten.

Många brunnar i Sverige innehåller högre halter än uppsatta gränsvärden. Tycker du att man bara skall strunta i det?

Förorenade brunnar i Skåne tillhör oftast (alltid?) bönderna själva och beror på spill på gårdsplanen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christa
          Inlägg 24-05-2011, 15:21
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2011, 15:52) *
          Förorenade brunnar i Skåne tillhör oftast (alltid?) bönderna själva och beror på spill på gårdsplanen.

Var har du fått den uppgiften ifrån?

I och för sig inte så bra det heller. Dom behöver ju också rent dricksvatten.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-05-2011, 15:45
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 24-05-2011, 16:21) *
          Var har du fått den uppgiften ifrån?

I och för sig inte så bra det heller. Dom behöver ju också rent dricksvatten.

Antagligen för att dom står på gårdsplanen med vattenslang och spolar rent sina maskiner och fyller på.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon