CITAT (mamamaggan @ 13-06-2011, 00:28)

Köpte mig en Felco på Granngården häromdagen. Inte den dyraste men den verkar funka bra. Har använt den till att klippa av grenar som var c:a 2 cm i diameter utan problem och då ska ni beakta att jag inte har normal kraft i handen .
Kan man samtidigt passa på att få lite råd om hur man ska sköta den ? Var knapphändig info med men har förstått att den ska oljas ner mellan bladen och även i fjädern mellan skänklarna . Rätt ?
Något mer än att göra rent den och torka noga som man ska tänka på ?
Efter fem år får du kanske bryna bladet lite och efter 25 år köpte jag ett nytt blad för en knapp hundring. Min är en Felco 2 som är en slags standardmodell. Numera finns det varianter för små och stora händer och med rullande handtag och ja det är inte lätt att välja... glömde att jag blev av med fjädern för drygt tio år sen men en ny inhandlades för några tior, lätt som en plätt..
Sedan några år har jag också en mindre japansk sekatör, som passar bra för lite finlir. Den ingick i ett set tillsammans med en japansk såg som min älskade hustru förärade mig på en födelsedag. Älskar sågen och om jag inte fått sekatören så hade jag nog pensionerat min felco till förmån för en ny "värstingmodel", men nu fick det bli en ny kniv i stället. Jag har också en Sandvik från 1978, som jag använde på på landet när jag hade dubbla trädgårdar. Den fungerar bra med originalbladet, men är inte lika bekväm och tar ionte riktigft lika stora grenar som Felcon. Den används nu förr enklare ingrepp på balkongen i stan.