CITAT (Aqvakul @ 17-06-2011, 05:40)

Jodå, det har använts som ett grovt mått på kondition och i en massa varianter i åtminstone 40 år. Jag stötte på det både i det millitära och som avancerad motionär. Det är ett mycket grovt mått även om man ju kan relatera det till ålder, kön, kroppsvikt och löpningsvana. Ett alternativ till löpning är testcykling under motsvarande tid (12 minuter). Testet är tufft, inte minst psykiskt, om man aspirerar på ett bra resultat. Idag används det alltså ofta (tveksamt tycker jag) som träning eller med krav på att kvalificera sig för en viss sträcka, snarare än som en allmän utvärdering av konditionen.
Ok, hoppas du kan hjälpa mig att klura ut hur man skall tolka tabellen. Jag har en tabell där de har skrivit en massa tider i en kolumn och några olika längder i 3 andra kolumner. Värdet man får ut sägs vara i milliliter syre per kilo under en minut. Det är samma tabell för män och kvinnor.
Om man skall ta siffran direkt utan att räkna om den på något sätt så måste det ju bli väldigt grovt.
Sedan finns en tabell för generell utvärdering och dom siffrorna motsvarar dom i testtabellen.
Samtidigt står det i texten: För att omvandla testvärdet till totalt syreupptag i liter per minut måste du multiplicera värdet med din kroppsvikt och därefter dividera med 1000. T ex har en person som väger 80 kg med ett testvärde på 70 ett syreupptag på 70 X 80 / 1000 = 5,6 liter per minut.
Det verkar ju som om dom menar att man skall utvärdera resultatet utan att ta hänsyn till vikten eftersom sifforna i tabellen där man skall jämföra med andra med samma ålder och kön innehåller siffror mellan 21 och 59 och tabellen innehåller siffror mellan 15 och 84.