Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563
Oj då så tråkigt:( men det sägs att flesta hundar klarar ett ormbett om de inte får det i hals eller mun ,förstår din oro och håller tummarna för att allt går bra för din hund .
Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707
Har du en större hund så bör det inte vara några problem. Är hunden liten kan det vara lite mer besvärligt. En typ stövare klarar ett ormbett på egen hand och en veckas konvalecens. Ett jordgetingbo tror jag (vet ej) borde vara värre.
Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529
Oroligt!!! Men hon är ju på bästa stället. Håller tummar och tassar hos familjen marsvin. Känner flera ormbitna djur som överlevt, katter, hundar och hästar! Kompisen har tabletter i fickan jämt, bor på klipphällar fulla med huggorm.
Vi har haft två ormbitna hundar, en pointer och en cockerspaniel, och bägge klarade sig. Det är nog ganska sällan hundar dör av huggormsbett, men det är förstås klen tröst om det visar sig att man råkar ha en känslig hund.
Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723
Hoppas det går bra! Fick 2 av mina ormbitna förra våren av en huggis som bestämt sig för att snedda över min tomt, båda i nosen men ingen behövde sjukhusvård, bara kortison och antibiotika.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland
Xera-vännen, jag hoppas att du fått åka hem till matte nu och att faran är över! Det skiftar ju så oerhört hur mycket gift en huggorm ger ifrån sig, det är väldigt olika hur sjuk man blir.
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891
Xera är hemma igen - de orkade inte ha kvar henne; )) Det finns hundar som skäller, de som yrlar och så de som pratar och till de sistnämnda hör Xera och hon pratade sig ur buren på Blåstjärnan - de orkade inte ha kvar henne.
Hon är fortfarande väldigt medtagen och står på staka smärtsillande tabletter men självfallet överlever hon, har mina tidigare ormbitna hundar gjort men just nu blev det lite för mycket för mig med alla andra dödsfall så jag tappade fotfästet i går kväll och såg allt väldigt svart - tack för er medkänsla. Xera lyfter på huvudet och hälsar till Er