CITAT (Jan af Lisö @ 11-07-2011, 14:03)

Ta gärna kontakt med Björn på Linudden och kolla om han har något som passar i dina trakter. Jag antar att en ö på västkusten lider inte brist på regn och vatten.
Man skulle kunna tro att en ö på västkusten skulle ha rikligt med nederbörd, men så behöver det inte vara. Yttersta havsbandet är riktigt torrt även här, medan det myckna regnet faller en bit inåt land. Jag jobbar i Mollösund, som ligger nästan vid de yttersta skären, och där skiner solen nästan alltid. Men det har hänt många gånger att man kör in i ett regnväder på vägen hem, bara några kilometer inåt land. Där jag bor ytterligare ett par mil inåt land regnar det säkert dubbelt så mycket som i Mollösund. Bara för att ta ett exempel. Något man bör ta i beaktande är dock det ständiga blåsandet vid havet, trots att det är zon 1 består skogen av förkrympta aspsnår liknande de man ser i fjällen. Hittar man lä är det dock bra klimat.
Jag tänkte på magnolia obovata, den klarar zon 3 och får enormt stora löv med nästan exotiskt utseende. Blommar i juni, det kanske fungerar?