CITAT (Huggorm @ 15-07-2011, 19:40)

Man bör undvika att beskära stenfruktsträd om man inte måste, eftersom de inte alls reagerar bra på det. Kapar man annat än mindre kvistar får man snart röta i veden, och man kan även få så kallat "gummiflöde" om trädet inte mår bra. För trädets del finns ingen som helst anledning att beskära något, tvärtom. Enda anledningen är att ni lättare skall nå bären, men det blir på bekostnad av trädets livslängd.
Av bilden att döma så växer ju knappt gräset runt heller. Jag gissar på att trädet lider av stark törst, så vill du ha fullmatade bär får du nog stödbevattna lite.
Jag har dränerat runt huset i vintras och sått nytt gräs i Juni. Dock så har jag kanke inte vattnat ordentligt, därav att gräset inte växer som det ska... Vi på ett berg i sluttning, jordlagret är väl kanske inte det djupaste. Desutom tycker jag att denna och förra sommaren varit torra... Får kanske tänkta på att bevattna lite extra nästa år. Anntar att det behövs en hel del...
Tack för alla tips. Man blir lite skraj när endel skriver att man skadar trädet om man beskär det.