Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med present, till blomstervän på Nya Zeeland
          bea
          Inlägg 29-02-2004, 15:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 2 171

Jag har fått frön och lökar från en underbar person på Nya Zeeland. Vad kan jag ge i gengäld? Någon som kan tipsa om en kul grej till en trädgårdsintresserad på andra sidan klotet....

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-02-2004, 16:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hm.. Ni har ju redan brutit mot tullreglerna ifall inte växterna + fröerna från Nya zeeland var certifierade, men här i sverige tar vi nog inte lika allvarligt på "illegala" växter som jag hört man gör i Australien och Nya zeeland fast det är kanske för att de flesta sjukdoma och ohyror som ev. kommer med växterna inte överlever utomhus i sverige. Ska du skicka växter, fröer och liknande bör du nog kolla upp importreglerna i Nya zeeland först eller hitta på något annat att skicka.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-02-2004, 16:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kanske det finns någon bok man kan skicka till Nya Zeeland ifall växter inte går att skicka.

Tyvärr känner jag bara till en svensk trädgårdsbok där det finns engelsk text och det är Nordiska Genbankens bok Potatis i Norden den är gjord med multispråk = bredvid bilderna finns det små stycken skrivna på flera av de nordiska språken + engelska. Även styckena om odling, historia mm. är skrivet på något nordiskt språk + engelska. Den kostar dock runt 300kr hittas hos ex. Adlibris och Internetbokhandeln.

De enda andra böcker som är skrivna på engelska jag kan komma på är kokböcker om svensk matlagning ex. Swedish Cooking av Sandberg, Marianne +Discover Swedish Cooking av Halling, Björn / Strandell, Bertil (finns ex. hos bokus)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          bea
          Inlägg 29-02-2004, 17:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 2 171

Oj oj oj..
          Att växter ska ha sundhetscertifikat kände jag till men att frön och smålökar också skulle ha det visste jag inte. Jag ska ringa Jordbruksverket och bekänna - jag känner mig kriminell.
          /beans sad.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon