CITAT (Biggan_ @ 02-08-2011, 23:27)

Jag har också massor av humlor och fjärilar! Här är det oreganon som är mest välbesökt!
Jo reganon gillar den också. Jag har en jättestor planerad och sen så har det ven dykt upp i min vild del av trädgård, förmodligen frösått sig där.
Sen har jag otroligt mycket lökar som blommar på våren, scilla, vintergäck, vårstjärna tulpaner mm mm hela gräsmattan är full av dem och de älskar de också. Även daggkåpan verkar väldigt populär. Sen har jag mycket hägg, syren, körsbär, plommon och äpple, hallon o vinbär och det älskar de också.
Sen tror jag, vill man ha mycket fjärilar så bör man ha nån del i trädgården som är lite vild, helst med ett bestånd nässlor i. Jag har rensat mycket nässlor sen jag flyttade hit men medvetet låtit en del stå kvar. Jag håller efter dem med gräsklipparen så ruggarna inte sprider sig för mycket. Sen växer det massa nässlor i åkerkanten bara 2 meter från min tomt så de finns ju där också. Samma med "övrigt vilt ogräs", det får hålla sig i övre delen av trädgården och försöker de sprida sig in i gräsmattan så klipper vi bara av det.
Helén