Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vem vill vara med och byta tomatfrö?
          sofiaq
          Inlägg 10-08-2011, 11:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 13 883

Hej,

Tänkte höra om det fanns intresse av att starta fröbyte av tomat? Antingen kan man lägga upp en lista över vad man har, och så kan folk anmäla intresse, eller den klassiska kedjan att man tar emot ett kuvert med fröer, väljer det man vill ha och lägger i några nya sorter och sen skickar till nästa person på listan.

Vad säger ni, är det någon annan som gillar tomater och vill testa nya sorter? Jag har själv ett 30-tal skulle jag tro, om inte fler.

Vänliga hälsningar,

Sofia

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 10-08-2011, 17:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Jag är alltid intresserad av att prova nya tomatsorter och har massa frön över sedan tidigare byten. Någon frökedja för just tomater har jag inte sett här tidigare på odla.nu, men ett alternativ kan ju vara att berätta vad man har att erbjuda och sedan kontakta varandra privat.

Har man tomater kvar är det smartaste sättet att dela en färsk tomat nu och ta frö utav, ju större tomat desto mer frö.

Citera
          Iren
          Inlägg 10-08-2011, 18:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Ja jag tycker också det kan vara kul! Har också en massa fröer över och har skrivit lite om hur dom varit mm.

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 10-08-2011, 18:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Jag har inte så många sorter längre men kan mycket väl tänka mig att byta lite av det lilla jag har. smile.gif

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 10-08-2011, 19:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Dessa skator!
          Har varit väldigt noga med att sätta namnlappar på alla tomater/sallads sorter och annat men de - skatorna, har som sport att plocka bort så nu har jag ingen aning om vad det är för sort men självfallet är jag gärna med och byter

Citera
          sofiaq
          Inlägg 10-08-2011, 20:16
          Länk hit: #6

Medlem

Vad kul!

jag tänkte sammanställa en lista över vilka sorter jag har att byta med, men det dröjer nog någon vecka till, för jag har mina tomater på friland. Tyvärr har det inte varit alltför varmt senaste veckorna, så jag har bara haft nöjet att äta en mogen tomat hittills.

Hoppas att inte allt regn gör att mina tomater blir dåliga, som förra sommaren..

Jag uppdaterar tråden om någon vecka. Om fler är intresserade får ni gärna PM:a eller skriva här smile.gif

Citera
          tantGröön
          Inlägg 11-08-2011, 11:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 21 731

Sofia - jag vill naturligtvis vara med. Mina tomater är inte mogna än, men när de är det tar jag frön.

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 11-08-2011, 16:10
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (sofiaq @ 10-08-2011, 21:16) *
          jag tänkte sammanställa en lista över vilka sorter jag har att byta med,

Ska man byta sinsemellan kan det ju vara en fördel med en lista, men blir det en fröbytarkedja är det ju mer spännande om man inte vet vilka sorter som finns med.

Redigerat av Jordgubbe: 11-08-2011, 16:11

Citera
          Tiana
          Inlägg 12-08-2011, 09:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 59 502

Jag vill ju gärna ha fler sorter, men har ju bara inköpta frön, som jag inte vet något om egentligen... Kanske duger det ändå?

Citera
          IreneH
          Inlägg 12-08-2011, 09:42
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 58 554

Det låter jättekul!!
          Har ju inte jättemånga sorter att byta med, men nåt kul finns det väl förhoppningsvis..

Citera
          sofiaq
          Inlägg 12-08-2011, 09:56
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Jordgubbe @ 11-08-2011, 17:10) *
          Ska man byta sinsemellan kan det ju vara en fördel med en lista, men blir det en fröbytarkedja är det ju mer spännande om man inte vet vilka sorter som finns med.

Javisst, Jordgubbe, du har rätt! Jag tycker att vi kör en fröbytarkedja rakt av. Om det är någon som hellre vill byta sinsemellan kan de skicka PM smile.gif

CITAT (Tiana @ 12-08-2011, 10:18) *
          Jag vill ju gärna ha fler sorter, men har ju bara inköpta frön, som jag inte vet något om egentligen... Kanske duger det ändå?

Tiana, jag tycker att alla frö duger, och att alla som vill vara med ska vara med!

Om ett par veckor har det nog mognat hos mig och jag har kunnat samla in och sammanställa vilka sorter jag har, och då tycker jag att vi kör igång.

CITAT (tantGröön @ 11-08-2011, 12:47) *
          Sofia - jag vill naturligtvis vara med. Mina tomater är inte mogna än, men när de är det tar jag frön.

Klart du ska vara med tantGröön smile.gif

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 12-08-2011, 11:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 12 562

Tänker ni på att det finns hybrider och om ni har en massa olika sorter, är de öppet pollinerade?

Läs mer om att ta egna frön från tomater:

http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomatfro.html

Citera
          sofiaq
          Inlägg 12-08-2011, 12:15
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Jultorpet @ 12-08-2011, 12:36) *
          Tänker ni på att det finns hybrider och om ni har en massa olika sorter, är de öppet pollinerade?

Läs mer om att ta egna frön från tomater:

http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomatfro.html

Det får var och en svara på, tycker jag. Jag kommer att ange det på de fröer som jag tagit av egenodlade tomater, men jag har även köpta fröer jag kan tänka mig att byta bort.

Citera
          Iren
          Inlägg 12-08-2011, 13:50
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

CITAT (sofiaq @ 12-08-2011, 13:15) *
          Det får var och en svara på, tycker jag. Jag kommer att ange det på de fröer som jag tagit av egenodlade tomater, men jag har även köpta fröer jag kan tänka mig att byta bort.

Håller med! Det viktiga är ju att man anger hur/vad det är för frön man byter.... Kan säga att jag provade Prolyco F2 i år och den var helt värdelös så sånt skickar jag inte vidare!!!

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          tulle
          Inlägg 12-08-2011, 14:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 242

Jag är gärna med på att byta tomatfrö, men vi behöver väl inte ha så bråttom. Vi kan väl låta alla hinna med att ta fröer från årets skörd, alla tomatsorter mognar ju inte lika tidigt. Vi skall ju ändå inte så dem förrän till våren.

Citera
          sofiaq
          Inlägg 12-08-2011, 14:55
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (tulle @ 12-08-2011, 15:44) *
          Jag är gärna med på att byta tomatfrö, men vi behöver väl inte ha så bråttom. Vi kan väl låta alla hinna med att ta fröer från årets skörd, alla tomatsorter mognar ju inte lika tidigt. Vi skall ju ändå inte så dem förrän till våren.

Jag är glad att så många har visat intresse, och vi ska absolut inte stressa. Du har så rätt!
          Vi avvaktar, och så får vi se om fler visar intresse fram över.

Trevlig helg alla tomat-fantaster!

Citera
          Jultorpet
          Inlägg 12-08-2011, 21:17
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem nr: 12 562

CITAT (sofiaq @ 12-08-2011, 13:15) *

Ja, ni får göra hur ni vill för mig! Ville bara påpeka att det kan bli vad som helst om man tar egna frön och ingen verkade ha funderat på det alls.

Citera
          sofiaq
          Inlägg 12-08-2011, 21:26
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Jultorpet @ 12-08-2011, 22:17) *
          Ja, ni får göra hur ni vill för mig! Ville bara påpeka att det kan bli vad som helst om man tar egna frön och ingen verkade ha funderat på det alls.

Jag har funderat på det, men precis som du skriver, det kan bli precis hur som helst. Katastrof, eller helt ljuuuuvligt! bravo.gif

De som kan lite om fröer och hybrider samt öppet pollinerade frukter kanske inte vill vara med, men för egen del tycker jag att det ska bli kul oavsett, även om jag kan lite. Det var bra att du nämnde det, och om någon annan har frågor om det får ni gärna ställa dem här i forumet! Odlas forum är det bästa för att få svar på frågorna smile.gif

Citera
          Ally
          Inlägg 13-08-2011, 00:26
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

Jag hade tänkte skriva en fråga om "open pollinated", men såg att ni hann innan! 000.gif
          www.angelfire.com sidan och listan över "open pollinated" sorter var jättebra, hittade fyra av mina (15) sorter där!
          www.tomatsidan.se har en kort beskrivning och bilder på blommor (klicka på "odlingsråd", och sök på delen "Spara eget frö"), men ingen förklaring över vad bilderna betyder (är alla bilder på "inte öppenpollinerande" ???)

Jag vill också vara med nämligen yes.gif
          Om vi kör förbytarkedja variant ... ska vi ha med egna fröer av F1 och open pollinated sorter i alla fall?
          och markera förstås på påsarna, utifall att nån vill prova?
          Jag vill själv inte chansa, utrymmen i växthuset är dyrbar biggrin.gif

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 13-08-2011, 10:20
          Länk hit: #20

Medlem

Skickar man med frö som är taget från en F.1 (hybrid) ska det stå F.2 på påsen. Vet man inte är det ju enkelt att kolla upp det genom en enkel sökning.

Tycker inte att det behöver begränsa sig till enbart äkta frö (heirloom) då en del hybrider kan vara ganska dyra att köpa. Dock får man räkna med att slutresultatet kanske inte alltid blir detsamma som med orginal.

En sak som jag som har mycket frö funderar på är hur många frö som ska ligga i varje påse ?, och om man byter påse mot påse eller antal frö mot lika många frö i utbyte ?. Det sistnämda gör ju att man kan prova lite av varje både i växthus och på friland.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon