Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Örn?
          Monarda
          Inlägg 14-08-2011, 16:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Två jättefåglar seglade högt över vår stadsdel idag. Kan det ha varit örnar?

Bifogad fil  P8141519.jpg ( 648.47k ) Antal nedladdningar: 62

Bifogad fil  P8141520.jpg ( 721.32k ) Antal nedladdningar: 95

Citera
          Techne
          Inlägg 14-08-2011, 16:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 71 341

Hej !

Jag är ganska säker på att det Du har fångat på fotot inte är en örn. Det är en som ganska ofta förväxlas
          med örn, nämligen ormvråk. Den är dock endast ungefär hälften så stor som en kungsörn.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-08-2011, 16:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag skulle nog mest gissa på ormvråk. Örnarna har inte så stort vitt fält på vingundersidaan, om de har det alls. Mer tvärt avhuggna vingar också.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-08-2011, 09:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Ormvråk. Kungsörn är dubbelt så stor, men det här med storlek kan vara svårt att avgöra.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-08-2011, 09:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nu ska jag vara tvärsemot för jag tycker att det ser ut som en kungsörn!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-08-2011, 09:31
          Länk hit: #6

Medlem

Då får du väl tycka det men det är ingen kungsörn. Bildgoogla så ser du skillnaden.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-08-2011, 10:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Har googlat och nog tycker jag det ser ut som en kungsörn:

Bifogad fil  Kungsornhemsida070831.jpeg ( 55.03k ) Antal nedladdningar: 6

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-08-2011, 10:48
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Myosotis @ 15-08-2011, 10:31) *
          Då får du väl tycka det men det är ingen kungsörn. Bildgoogla så ser du skillnaden.

Det övertygar mig inte så jag fortsätter tycka som jag gör men jag kan naturligtvis ha fel biggrin.gif

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 15-08-2011, 21:59
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Jag tror också det är ormvråk. Jag ser havsörnarna här alltid emellanåt och dom är bra mycket större än vråken. Men det kan vara svårt att avgöra när man inte ser dom tillsammans. Vråken är ju ingen liten pippi den heller flirting.gif Dessutom flyger dom oftast väldigt högt!
          I början av juli såg jag den här örnen som blev jagad av en duv- eller sparvhök och fick en bibba bilder av dom. Bra är dom ju inte men man får en liten uppfattning iaf.

Bifogad fil  IMG_2549_redigerad_1_0.jpg ( 75.87k ) Antal nedladdningar: 53

Bifogad fil  IMG_2540_redigerad_1_0.jpg ( 41.26k ) Antal nedladdningar: 39

Bifogad fil  IMG_2541_redigerad_1_0.jpg ( 101.71k ) Antal nedladdningar: 48

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          omk
          Inlägg 15-08-2011, 22:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Det är lite svårt att få en storleksuppfattning när bakgrunden är en stor blå himmel rolleyes.gif , men jag tror nog också på ormvråk.

Bortsett från kropps-storleken, så har ormvråken ett lite mindre framträdande huvud än kungsörnen, när de flyger. Så tycker jag att det ser ut på dina bilder, Monarda.

Edit; men ormvråkar är stora de också, kan bli 1,3 meter i vingspann !!

Redigerat av omk: 15-08-2011, 22:24

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-08-2011, 08:10
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 15-08-2011, 11:48) *
          Det övertygar mig inte så jag fortsätter tycka som jag gör men jag kan naturligtvis ha fel biggrin.gif

Det här är väl ingen gissningslek, jag begriper mig inte på folk som kommer med gissningar fast djuret redan är färdigbestämt. Jag ser ormvråk dagligen, ändå kollade jag i diversa fågel- och rovfågelböcker trots att jag var säker, för man kan ju ha fel och jag vill inte ge ett felaktigt svar, det kan ju dyka upp rariteter som jag aldrig har sett. Inte går jag in i humlebestämningstrådarna och säger att jag tycker det ser ut som en trollslända. Det spelar ingen roll vad jag tycker, experterna har redan artbestämt humlan. wacko.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-08-2011, 09:50
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Myosotis @ 16-08-2011, 09:10) *
          Det här är väl ingen gissningslek, jag begriper mig inte på folk som kommer med gissningar fast djuret redan är färdigbestämt. Jag ser ormvråk dagligen, ändå kollade jag i diversa fågel- och rovfågelböcker trots att jag var säker, för man kan ju ha fel och jag vill inte ge ett felaktigt svar, det kan ju dyka upp rariteter som jag aldrig har sett. Inte går jag in i humlebestämningstrådarna och säger att jag tycker det ser ut som en trollslända. Det spelar ingen roll vad jag tycker, experterna har redan artbestämt humlan. wacko.gif

Jasså förlåt då så mycket men jag tycker nog att alla gissar och tror i det här fallet inte bara jag alltså. Vem kan bedöma avståndet till fågeln och därmed hur stor den är genom att bara se den avlägset på en bild mot blå bakgrund? Jag är medveten om att du besitter stora fågelkunskaper men i det här fallet har jag inte blivit övertygad.

Synd att du gick igång så på mitt inlägg att du bara såg det och inte andras.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-08-2011, 10:38
          Länk hit: #13

Medlem

Inte bara riktat mot dig utan det händer ofta, många olika personer som skriver så. Storleken kan verkligen vara helt omöjlig att bedöma, men det är inte bara storleken som skiljer. Själv gissar jag inte utan antingen så artbestämmer jag om jag kan eller så överlåter jag det till andra som är kunnigare. Är jag osäker men ändå vill skriva så skriver jag "jag tror", "inte 100% säker" eller liknande.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Flemming
          Inlägg 16-08-2011, 10:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Har ingen åsikt om arterna men ställer mig frågande till varför en så pass "liten" fågel kan vara så kaxig...
          Jacket i den högra vingen på den stora fågeln,verkar ha uppkommit när den mindre anföll,Lokan,du som har originalblderna,såg du om vingarna vara hela på fågeln före fajten ?

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-08-2011, 11:16
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Myosotis @ 16-08-2011, 11:38) *
          Inte bara riktat mot dig utan det händer ofta, många olika personer som skriver så. Storleken kan verkligen vara helt omöjlig att bedöma, men det är inte bara storleken som skiljer. Själv gissar jag inte utan antingen så artbestämmer jag om jag kan eller så överlåter jag det till andra som är kunnigare. Är jag osäker men ändå vill skriva så skriver jag "jag tror", "inte 100% säker" eller liknande.

Måste alla göra som du då menar du och var har jag skrivit att jag är säker? Skriver jag att "jag tycker det ser ut som" så är det något jag tror men inte är säker på. Sen när är det förbjudet att gissa när man tycker något? Men OK är det bara mer eller mindre proffs som får yttra sig så ska jag hålla mig borta från den här avdelningen.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-08-2011, 12:08
          Länk hit: #16

Medlem

Stintan, jag vill inte bråka med dig utan sa bara vad jag tycker. Ingen "måste" göra som jag men personligen skulle jag uppskatta om det var mindre tyckande och gissande, det gäller både skalbaggar och politik.

CITAT (Flemming @ 16-08-2011, 11:49) *
          Har ingen åsikt om arterna men ställer mig frågande till varför en så pass "liten" fågel kan vara så kaxig...
          Jacket i den högra vingen på den stora fågeln,verkar ha uppkommit när den mindre anföll,Lokan,du som har originalblderna,såg du om vingarna vara hela på fågeln före fajten ?

Nja om du tittar noga ser du att den undre fågeln (jag antar att du menar den när du säger "större" för att den är större på bilden, fast de måste ju ha varit lika stora) har ett "jack" i varje vinge på samma ställe. Det är som den ruggar. Fåglar som är så beroende av att kunna flyga som rovfåglar är ruggar långsamt, en penna i taget för att flygförmågan inte ska försämras så mycket, därför ser man ofta dessa jack, alltid på samma ställe i båda vingarna. De här fåglarna har börjat röra på sig, häckningen är avklarad, en del ormvråkar flyttar. Slagsmål är meningslösa nu, om de kämpar så är det om reviret på våren, fast det är sällan/aldrig det händer, jag har aldrig sett det. De kretsar över reviret och "skryter" och kan kanske diskutera gränsdragningen med sina grannar någon gång, men slåss behöver de inte. Det kan bli bråk om ett kadaver på vintern. Men uppe i luften finns det inget att bråka om. De utnyttjar bara samma termik att vinna höjd i för att spara energi.

Annars stämmer det att mindre arter attackerar större när de känner sig hotade/störda. Svalor kan anfalla sparvhöken, kråkor ormvråken osv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Flemming
          Inlägg 16-08-2011, 22:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Tack Myosotis,inga fler frågor just nu...

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          Lokan
          Inlägg 16-08-2011, 22:17
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Myo, jag tror Flemming menade mina bilder, inte Monardas!

Och nej, jag såg inte hur den såg ut eftersom dom var 'igång' redan när jag upptäckte dom, Flemming! Men nog kan dom väl bli skadade när dom bråkar så där?!

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 16-08-2011, 22:39
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Får man äran att se en kungsörn eller en havsörn, då vet man att det är just det.

Jag har en gång sett en på en slaktplats

Jag har en bild på den i mina album på AoT forum. rubrik "Örnen". Ja, inte den riktiga utan den jag gjrde när jag kom hem, återskapad i keramik. Hittar inte igen bilden för den ligger säkert på en CD. Och det är 7000 bilder.

Redigerat av Överbölingen: 16-08-2011, 22:43

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-08-2011, 23:39
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Har sett en av havsörnarna flyga över här i sommar och sett ruggig ut båda gångerna (så jag gissar att det är samma) då kan det vara så att den ruggar inte att den är gammal och uschli! Som jag trodde.. Bra!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 08:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon