|
Veganmat till katter?, Artikel i dagens aftonbladet |
|
|
|
18-08-2011, 17:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Min katt äter vissa grönsaker, men enbart nej, de är ju jägare de måste ha lite kött
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
18-08-2011, 19:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Såna ska inte få ha djur. Kan man inte sådan basic att katter är karnivorer ska man ingen katt ha.
|
|
|
|
|
18-08-2011, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vi hade här på Odla för några år sen en hängiven vegan, la strada, som trots detta hade hund. Hon var dock djupt bekymrad över detta med att den åt kött så hon funderade på att skaffa en ny som bara skulle ha vegankost. Hon frågade här hur hon skulle göra men blev så mäkta arg över att alla menade att det inte gick att hon lämnade Odla. Det var inte det hon ville höra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
18-08-2011, 20:13
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det finns helt vegetariskt foder för hundar som faktiskt kan vara allergiska av animaliskt foder.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-08-2011, 21:47
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2011, 20:26)  Vi hade här på Odla för några år sen en hängiven vegan, la strada, som trots detta hade hund. Hon var dock djupt bekymrad över detta med att den åt kött så hon funderade på att skaffa en ny som bara skulle ha vegankost. Hon frågade här hur hon skulle göra men blev så mäkta arg över att alla menade att det inte gick att hon lämnade Odla. Det var inte det hon ville höra.    Hmm, det där känner jag igen. Vi hade en på aktivhund som var så stolt över att hennes hund faktiskt var vegan då hela familjen också var veganer. Hur nu hunden frivilligt valde detta förtäljer inte historien. Men hon lämnade forumet rätt fort, det blev inte så jättepopulärt att en hund hade "valt" det. Jag har för mig att andra på det forumet sa att hundar var allätare men dem behövde proteinet i köttet. Vet inte om det stämmer.
|
|
|
|
|
18-08-2011, 22:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Är vad jag förstår liktydigt med att ge falukorv till korna. Varje art inom fauna och flora har sitt att "äta". Ingen skulle väl komma på att plantera roddar i ett kalkbrott. Eller rosor i en myrkant.
|
|
|
|
|
19-08-2011, 00:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Om jag förstår det rätt, så är katters tarmar för "korta" för att kunna tillgodogöra sig vegetabilisk föda öht. Hundar har längre, men jag tror inte att de mår så bra av ENDAST veggo-käk, de heller ... Katter MÅSTE få i sig animaliskt. I princip allt, av det vegetariska, skiter de ut, bokstavligt talat, utan att hinna få i sig nån näring av det. Jag, personligen, tycker att det är djurplågeri.
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
19-08-2011, 01:27
|
Medlem
Antal inlägg: 1 427
Medlem nr: 33 889

|
Jag blir alltid lite skeptisk när jag läser såna artiklar/noticer, för jag vet hur journalister ibland kan vinkla och förvränga saker till att låta som de vill. Ja kattdjur är, till skillnad från hundar, utpräglade rovdjur och måste få i sig näringsämnen som naturligt bara förekommer i andra djurs kroppar. Får de inte i sig alla de nödvändiga näringsämnen kan de givetvis bli allvarligt sjuka. Nu är det så att man kan syntetisera alla dessa ämnen och det finns företag som tillverkar vegetabiliskt kattfoder som innehåller samtliga för katter nödvändiga näringsämnen. En invändning är att dessa kan vara mer svårupptagliga än motsvariga ämnen naturligt förekommande i animalier. Så, kan katter leva på vegetabilisk kost? Ja - i fall de får i sig alla de nödvändiga näringsämnen. Är en sån kost lika nyttig för dem? Ärligt talat så vet jag inte. Det råder delade meningar om det: Veggie Cat Food? Why Not All Cats Need MeatMEN kan det vara så att personen i fråga har gett katten ett komplett vegetabiliskt kattfoder? Eller kan han ha varit så okunnig och ansvarslös att han bara har gett katten vegetabilier? Det säger inte journalisten nånting om. Därför Känner jag att man inte ska vara för snabb med att döma utifrån så knapp information.
|
|
|
|
|
19-08-2011, 03:52
|

Medlem
Antal inlägg: 99
Medlem nr: 34 286

|
Det går att framställa högvärdiga proteiner av grödor, men det duger inte åt rovdjur hur välsmakande foder man än lyckas framställa. De kan må gott ett tag, men så småningom dör de av taurinbrist som bara finns i animaliska proteiner. All andra påstående är bullshit från fodertillverkare som har hittat en ny lönsam marknad. Veganer som vill ha husdjur må skaffa sig en gräsätare eller en allätare. Hund är tveksamt, jag kan för lite om hundar. En gris går säkert bra.
|
|
|
|
|
19-08-2011, 08:00
|
Medlem

|
CITAT (kluringen @ 19-08-2011, 04:52)  Det går att framställa högvärdiga proteiner av grödor, men det duger inte åt rovdjur hur välsmakande foder man än lyckas framställa. De kan må gott ett tag, men så småningom dör de av taurinbrist som bara finns i animaliska proteiner. All andra påstående är bullshit från fodertillverkare som har hittat en ny lönsam marknad. Det stämmer att katter behöver få i sig taurin, men även taurin går att syntetisera och just taurin är en av de ämnen som finns i den vegetabiliska kattmaten. Vegecat (ett näringstillskott för katter)'s näringsdeklaration: Dried kelp (source of arachidonate), Calcium carbonate, Monocalcium phosphate, DL-methionine, Taurine, Choline chloride, Dl-alpha tocopheryl acetate, Zinc oxide, Ferrous sulfate, Vitamin A-acetate, Copper sulfate, Ergocalciferol, Sodium selenite, Vitamin B12 supplement (methylcobalamin)" Det finns även andra märken. CITAT (kluringen @ 19-08-2011, 04:52)  Veganer som vill ha husdjur må skaffa sig en gräsätare eller en allätare. Hund är tveksamt, jag kan för lite om hundar. En gris går säkert bra. Det är just pga detta som jag ogillar den här sortens skitjournalistik, för att folk kan få fel bild av veganer (och andra) generellt, även om det givetvis måste finnas knäppskallar bland veganer, presis som bland folk i allmänhet. Jag har varit vegan sen 1994 och vid den tiden då jag bestämde mig för att välja bort animaliska produkter ur min kost bodde jag med 2 katter. Jag fortsatte ge dem animalisk kost just för att jag var/är tveksam till vegetabilisk kost till katter. Jag känner flera veganer som lever med katt/er och ingen av de jag känner ger sina katter vegetabilisk mat. Vad gäller hundar så är det faktiskt inga problem alls. En bekants golden levde på vegetabilisk hundmat (tillverkad i Sverige av ett företag som även tillverkar animaliskt foder) och både var frisk och blev gammal. Har även träffat minst ett par hundar till som lever på vegmat och mår hur bra som helt. Vegetabilisk mat för hundar började i Storbritannien då uppfödare upptäckte att hundar med t ex hudproblem/allergier blev bättre av vegmaten.
Redigerat av batski: 19-08-2011, 08:01
|
|
|
|
|
19-08-2011, 09:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (batski @ 19-08-2011, 02:27)  Jag blir alltid lite skeptisk när jag läser såna artiklar/noticer, för jag vet hur journalister ibland kan vinkla och förvränga saker till att låta som de vill. Ja kattdjur är, till skillnad från hundar, utpräglade rovdjur och måste få i sig näringsämnen som naturligt bara förekommer i andra djurs kroppar. Får de inte i sig alla de nödvändiga näringsämnen kan de givetvis bli allvarligt sjuka. Nu är det så att man kan syntetisera alla dessa ämnen och det finns företag som tillverkar vegetabiliskt kattfoder som innehåller samtliga för katter nödvändiga näringsämnen. En invändning är att dessa kan vara mer svårupptagliga än motsvariga ämnen naturligt förekommande i animalier. Så, kan katter leva på vegetabilisk kost? Ja - i fall de får i sig alla de nödvändiga näringsämnen. Är en sån kost lika nyttig för dem? Ärligt talat så vet jag inte. Det råder delade meningar om det: Veggie Cat Food? Why Not All Cats Need MeatMEN kan det vara så att personen i fråga har gett katten ett komplett vegetabiliskt kattfoder? Eller kan han ha varit så okunnig och ansvarslös att han bara har gett katten vegetabilier? Det säger inte journalisten nånting om. Därför Känner jag att man inte ska vara för snabb med att döma utifrån så knapp information. Människor får väl äta vad de vill av övertygelse. Men djur skall i möjligaste mån leva så naturligt som möjligt, och att man försöker låta dem behålla ett så naturligt beteende som bara går..... Så långt sammanfattning av portalreglerna i djurskyddslagen. Visst tillverkas alla möjliga foder, en del bra, en del dåliga. Några rent hälsofaeliga på grund av dålig sammansättning, saknar viss näring, innehåller miljögifter. Tillverkare av foder är inte alltid intresserade av djuren, bara av pengar. Kadavermjöl i ko-maten var billig utfyllnad och påstods vara nyttig...... Galna ko sjukan låter bekant... Det forskades en del på reptilmat av "forskare" (ej seriösa) som ville underlätta för ormägare att inte behöva handskas med foderdjur (råttor etc) köttkorven var född och till veganer (äger ofta ventiler av någon anledning i vissa kretsar) lanserade de en vegetarisk korv....... Ormar svalt ihjäl, dog av sjukdomar, utvecklade missbildningar och led. Nåja.... Varför ge syntetiskt foder när vi inte känner till långtidseffekter? Och om våra djur ska Äta syntetiskt, varför inte börja med att vi människor äter helsyntetiska produkter och slutar äta naturlig mat... Eller är det inte enklast att följa det matval naturen skapat till respektive art: A) herbivorer (kor, kaniner och andra vegetetarianer) frukt, grönt, gräs, hö etc... B) Omnivorer (människa, hund, gris) kan leva som vegan, annars blandad kost. C) karnivorer (katt, iller, orm etc) köttätare där både orm och iller är mer extrema köttätare än katter till och med. Jag har djur för att dessa fascinerar mig, det är njutningen att låta dem leva så naturligt de bara kan... Då har man ju chans att se beteende o njuta av naturens mångfald.
|
|
|
|
|
19-08-2011, 10:31
|

Medlem

|
Varför skall man krångla till tillvaron med att utesluta vissa födoämnen pga övertygelse? Att sen tvinga andra djur att följa samma koncept är sjukt.
--------------------
|
|
|
|
|
19-08-2011, 10:43
|
Medlem

|
Jag förstår din poäng och tycker också djur ska leva så naturligt som möjligt. Iaf vad gäller deras beteendemässiga behov. Men jag är faktiskt inte längre så säker på att naturligt alltid är bäst, fast det är en annan fråga. Men tillbaka till maten. Det är inte heller naturligt för katter att äta kor, grisar eller fiskar  även om det är betydligt närmare deras naturliga kost än vad vegetabiliskt protein med tillsats av syntetiserat taurin och andra ämnen är. Men i slutändan tror jag att det som är viktigt är att de får i sig allt de behöver. Vad gäller vissa näringsämnen så är det ingen skillnad mellan naturligt förekommande och syntetiserade molekyler. Det är allstå samma molekyler med samma kombination av atomer. Ivf känner jag ändå en viss skepsis till att ge utpräglade rovdjur vegetabilisk mat. Men är öppen för tanken att det kan funka. En annan aspekt som jag har funderat på är om katter njuter lika mycket av sina måltider när de får äta vegetabiliskt. Jag tycker njutning är det som gör livet meningsfullt och det är inte schysst att ta ifrån dem det. Jag känner visserligen en katt som älskar majsvälling över all annan mat (jodå han får animalier), men smak är ju en ganska individuell sak och man kan ju aldrig riktigt veta. Fast vetenskapen går ju framåt och vad gäller människomat så finns det redan vegetabiliska varor som både smakar och känns väldigt köttliknande och det kommer nya hela tiden, så jag kan mycket väl tänka mig att maten kommer att vara annorlunda i framtiden, inte minst med tanke på att vi bara blir fler och fler hela tiden och det kommer helt enkelt inte att vara möjligt att odla växter (både för mänsklig komsumption och till djurfoder) och ännu mindre föda upp djur, som räcker till alla. Hur som helst så ville jag bara säga att just detta fall inte alls behöver vara så galet som journalisten fått det att låta. Tycker fö att det finns mycket usel, oseriös och rent av desinformativ journalistik, så det kan vara bra att ha det i åtanke när man läser nyheter och noticer.
|
|
|
|
|
19-08-2011, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (Överbölingen @ 18-08-2011, 23:33)  Är vad jag förstår liktydigt med att ge falukorv till korna. Varje art inom fauna och flora har sitt att "äta". Ingen skulle väl komma på att plantera roddar i ett kalkbrott. Eller rosor i en myrkant. Så sant! Vilken bra och framförallt rolig jämförelse
|
|
|
|
|
19-08-2011, 10:55
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2011, 11:31)  Varför skall man krångla till tillvaron med att utesluta vissa födoämnen pga övertygelse? Ja varför bry sig om andra eller om nånting öht?  CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2011, 11:31)  Att sen tvinga andra djur att följa samma koncept är sjukt. Här har du en poäng. Naturen är som den är och det måste vi acceptera. För mig handlar djurrätt (och människorätt) om hur vi människor lever våra liv och hur våra handlingar påverkar andra (och oss själva) och den planeten som är allas vårt hem. Vad andra arter gör och vad de äter har inte vi nånting med att göra. Dock blir det lite mer komplicerat när det gäller individer av andra arter som bor med oss och som vi har ansvaret att ta hand om. Det blir liksom en svår gråzon där (allt är ju inte svart eller vitt) och jag förstår att åsikterna går isär. Jag har inte alla svaren (nån som har det?  ) men funderar en del på dessa frågor försöker göra så gott jag kan.
Redigerat av batski: 19-08-2011, 10:56
|
|
|
|
|
19-08-2011, 11:33
|

Medlem

|
CITAT (batski @ 19-08-2011, 11:55)  Ja varför bry sig om andra eller om nånting öht?  Man kan bry sig om saker men ändå exempelvis äta kött. Vad du skriver tidigare om att att det finns vegetariska rätter som liknar kött så undrar jag bara varför? Att sukta men inte våga? Är det grönsaker så kan det väl se ut som grönsaker och även smaka som såna.
--------------------
|
|
|
|
|
19-08-2011, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag tycker man ska ge både katter och hundar mat som naturligt passar dom och inte mixtra med deras föda p.g.a. att man själv fått för sig att vara t.ex. vegan. Undantag om djuret är sjukt så att man därför måste utesluta något i kosten men då är det ju för djurets bästa och inte p.g.a ägarens etiska övertygelse.
Det finns säkert katter som klarar sig bra på sån vegokost som Batski refererar till och hundar vet jag av egen erfarenhet gör det alldeles utmärkt. Hunden blev fri från sin hudsjukdom och levde sedan frisk i många år men som sagt det ska vara undantagsfall.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|